handdator

Visa fullständig version : Hur tjänat kosttillskottsföretag på att sponsra kroppsbyggare?


Inge Enveten
2011-05-12, 14:27
Bortsett från ökad försäljning d.v.s som är ett ganska uppenbart svar. Ryktas t.ex att Jay Cutler får minst 200 000 dollar per år av sin sponsor MuscleTech. Är det verkligen rimligt att företaget i fråga genom att ha honom i sina annonser ökar sin försäljning så markant?

Mvh en marknadsföringsnoob

glennglennglenn
2011-05-12, 14:30
Ja. Precis som dyra spelarköp i fotboll finansieras av en markant ökad tröjförsäljning och liknande.

Stoltz
2011-05-12, 14:30
I hur många länder säljs deras varor? Med vilken inkomst per vara? Vilka segment samt hur stor kundbas inom segmenten? :)

Jag tror att de tjänar pengarna många gånger om ;)

hahavaffan
2011-05-12, 14:32
Jag tror inte de hade valt att sponsra någon om de inte ansåg att de skulle göra en fet vinst på det.

Eddie Vedder
2011-05-12, 14:43
Ja. Precis som dyra spelarköp i fotboll finansieras av en markant ökad tröjförsäljning och liknande.

Fast är det verkligen så? Jag är mer pessimistisk och tror att spelarköpens enorma kostnader, och spelarnas löner, mer ger klubbarna ekonomiska svårigheter som bland annat leder till hutlösa biljettpriser.

Men där kan jag ha fel. Möjligtvis att man i så fall drar in fina pengar på TV-sändningar än tröjorna.

On topic: Spontant tror jag de drar in bra med pengar på Cutler. Jag tror nog inte att 200 000 dollar är summor som får ett sånt företag att balansera på gränsen för bankrutt faktiskt.

Och de lär ju ha räknat ganska bra på det. :)

Everest
2011-05-12, 15:50
Fast är det verkligen så? Jag är mer pessimistisk och tror att spelarköpens enorma kostnader, och spelarnas löner, mer ger klubbarna ekonomiska svårigheter som bland annat leder till hutlösa biljettpriser.

Men där kan jag ha fel. Möjligtvis att man i så fall drar in fina pengar på TV-sändningar än tröjorna.

Och "problemet" är ju att fotbollsklubbarna i första hand fokuserar på att göra bra resultat på plan istället för att göra vinst som ett vanligt företag och därför blir spelarna oftast övervärderade i förhållande till vilka intäkter de genererar för klubben. Å andra sidan har de som valt att gå in som ägare i tex fotbollsklubbar ofta gjort rejäla vinster när de sålt sina andelar vilket inte beror på att det ekonomiska resultatet ökat utan snarare att det har blivit ett prestigehobbyprojekt bland miljardärer att äga ett anrikt lag vilket i sin tur trissat upp priserna;)

stenis
2011-05-12, 16:18
Fast är det verkligen så? Jag är mer pessimistisk och tror att spelarköpens enorma kostnader, och spelarnas löner, mer ger klubbarna ekonomiska svårigheter som bland annat leder till hutlösa biljettpriser.

Men där kan jag ha fel. Möjligtvis att man i så fall drar in fina pengar på TV-sändningar än tröjorna.


Man blir faktiskt förvånad över vilka summor klubbarna drar in på bara tröjorna när det kommer till deras toppspelare. När Ronaldo gick till Madrid t.ex. så såldes snabbt 1 miljon tröjor, bara i Madrid.

Enligt tidningen A Bola ska redan över en miljon tröjor ha sålts i den spanska huvudstaden vilket innebär inkomster på runt 100 miljoner euro, mer än vad portugisen kostade den spanska storklubben att köpa från Manchester United - och det redan det första kontraktsåret!

http://www.sportal.se/fotboll/la-liga/en-miljon-ronaldo-trojor-salda-bara-i-madrid

Så nog ser klubbarna till att få igen sina pengar på ett eller annat vis. :)

Mvh

Eddie Vedder
2011-05-12, 16:20
Man blir faktiskt förvånad över vilka summor klubbarna drar in på bara tröjorna när det kommer till deras toppspelare. När Ronaldo gick till Madrid t.ex. så såldes snabbt 1 miljon tröjor, bara i Madrid.

En miljon förvånar mig inte faktiskt. :) Och jag vet att Beckham sålde sanslösa mängder tröjor han också. Så att de köper spelare med delsyftet att profitera på tröjor och annan merchandise vet jag, men jag tror fortfarande inte att de intäkterna är mer än en piss i havet jämfört med vad spelarna kostar.

Inge Enveten
2011-05-12, 16:36
Så genom att Cutler säger "I use MuscleTech products" skjuter försäljningen i höjden? Folk antar alltså "ok jag ska också använda deras produkter och bli biff"?

Eddie Vedder
2011-05-12, 16:38
Så genom att Cutler säger "I use MuscleTech products" skjuter försäljningen i höjden? Folk antar alltså "ok jag ska också använda deras produkter och bli biff"?

Med tanke på den ringa erfareneten jag har från två svenska träningsforum, och hur man totalt saknar källkritik mot vad sina idoler/gurus, gör och säger så lär det nog generera en del tror jag. De syns och de syns ihop med den bäste.

WHITEFOLKS
2011-05-12, 16:43
Ganska lustigt att folk är tveksamma till Cutler-Muscletech när det ändå är en väldigt direkt koppling mellan produkterna och utövaren.

Titta på t.ex. Beckham och Pepsi.

redbrigade
2011-05-12, 16:46
Så genom att Cutler säger "I use MuscleTech products" skjuter försäljningen i höjden? Folk antar alltså "ok jag ska också använda deras produkter och bli biff"?

Det är ju så det fungerar med alla andra produkter så varför skulle det inte fungera med kosttillskott? kan tänka mig att det går att påverka mer i den branschen genom sponsring av "atleter" än dom flesta.
200 000dollar för" sportens" största ansikte känns inte som speciellt mycket då det är en marknad som måste generera enorma pengar i USA enbart.

Inge Enveten
2011-05-12, 17:38
Med tanke på den ringa erfareneten jag har från två svenska träningsforum, och hur man totalt saknar källkritik mot vad sina idoler/gurus, gör och säger så lär det nog generera en del tror jag. De syns och de syns ihop med den bäste.

Det sorgliga är att jag skriver under helt och hållet på vad du skrev. Min erfarenhet talar också för detta.

Min tanke var från början "ok, hur tänkte jag när jag var nybörjare?" och inte ens då kan jag minnas att jag ska ha varit så dum så jag velat tro att kosttillskott x var superbra bara för att atlet y använde sig av det. Eller åtminstone påstod sig använde det.

Vad som då blir intressant är vidare varför vissa kosttillskottsföretag inte alls sponsrar någon kroppsbyggare. För att ta ett exempel så sponsrar USPlabs (tillverkare av jack3d) ingen proffsbyggare.

Minimjölk
2011-05-12, 18:42
Syns man inte så finns man inte. Det finns en anledning att Coca Cola och McDonalds plöjer ner miljarder i marknadsföring varje år. De gör det inte för skojs skull utan för att hålla sin ställning på marknaden. Hade de sluta marknadsföra sina produkter hade snart Cuba Cola varit mer populärt.

Kopplingen mellan världens bästa Bodybuilder och muskelbyggande preparat är ganska självklar. Ta en snygg bild där Jay spänner musklerna och promotar just deras produkt, prata om 6000% bättre proteinsyntes och annat blaha och tusentals ffa unga kroppsbyggare som läser tidningen kommer direkt pantsätta mobilen, skicka in en beställning och sedan skamset gå hem med paketet under armen genom staden. Alla andra kommer då peka med hela handen och skrika fuskare etc. Men vad gör väl det, när jag druckit upp min Celltech blir jag ett freak, ETT FREAK!!111!! Hör ni det!?!

Jishuku
2011-05-12, 18:48
Med tanke på att vissa tror att proteinpulver är någon super doping, utan att överhuvudtaget reflektera över att 1) det är lagligt, och 2) att protein = näring i mat, så är jag inte förvånad över att folk tror att de kan bli Cutler med dat der cell tech.

Förövrigt är jag inte särskilt förtjust i kosttillskottsföretag i allmänhet. Dagens snake oil salesmen i många fall. Dock gör det ju sporten proffsbyggning möjlig, vilket är bra.

Edit: förtydligande, jag har inte nåt emot ALLA kosttillskottsföretag.. men såna som AST och Muscletech.

rejman
2011-05-12, 19:03
Det fungerar väl så att folk förknippar kosttillskott-märket med själva personen, Jay Cutler blir en ikon för företaget. När folk sedan köper kosttillskott och ska välja mellan två olika märken så väljer majoriteten det märket man känner igen och det är oftast genom att Jay cutler använder det.

Precis samma sak med George Clooney och det (fula) expressokaffet, han har ju f*n inget med kaffe att göra överhuvudtaget. Men företaget har valt han som ikon för sitt märke. Clooney är känd, förknippas med stil och är populär bland damerna och detta vet folk när dom ska välja mellan olika kaffesorter. Cutler däremot förknippas med muskler och styrka osv.

Tankemönstret blir ju ungefär såhär: "Eftersom han använder det (random kosttillskott) så måste det vara bra/fungera annars hade han ju inte använt det" eller "Åh detta är ju det som Cutler använder, det kan inte vara något dåligt isåfall".

Edit: Kolla bara TV-shop, dom försöker alltid ha någon halvkänd person som kan representera en viss produkt/märke för att på samma sätt locka till kunder.

Jishuku
2011-05-12, 19:10
Lite halvintressant instickare:

Proffsbyggaren Marcus Haley är sponsrad av ett underground lab som bland annat säljer tillväxthormon. Vågat av honom att vara så öppen. Men iaf finns det såna som sponsrar också. Har för mig han fick rätt bra betalt.

Inge Enveten
2011-05-12, 19:37
Lite halvintressant instickare:

Proffsbyggaren Marcus Haley är sponsrad av ett underground lab som bland annat säljer tillväxthormon. Vågat av honom att vara så öppen. Men iaf finns det såna som sponsrar också. Har för mig han fick rätt bra betalt.

Coolt. Hur fick du reda på detta?

Jishuku
2011-05-12, 20:16
Coolt. Hur fick du reda på detta?

amerikanskt forum.. men räcker med att googla "marcus haley sponsored".

Hejnomax
2011-05-12, 20:38
syns man inte så finns man inte. Det finns en anledning att coca cola och mcdonalds plöjer ner miljarder i marknadsföring varje år. De gör det inte för skojs skull utan för att hålla sin ställning på marknaden. Hade de sluta marknadsföra sina produkter hade snart cuba cola varit mer populärt.

Kopplingen mellan världens bästa bodybuilder och muskelbyggande preparat är ganska självklar. Ta en snygg bild där jay spänner musklerna och promotar just deras produkt, prata om 6000% bättre proteinsyntes och annat blaha och tusentals ffa unga kroppsbyggare som läser tidningen kommer direkt pantsätta mobilen, skicka in en beställning och sedan skamset gå hem med paketet under armen genom staden. alla andra kommer då peka med hela handen och skrika fuskare etc. Men vad gör väl det, när jag druckit upp min celltech blir jag ett freak, ett freak!!111!! Hör ni det!?!
:d

stenis
2011-05-14, 09:08
Med tanke på den ringa erfareneten jag har från två svenska träningsforum, och hur man totalt saknar källkritik mot vad sina idoler/gurus, gör och säger så lär det nog generera en del tror jag. De syns och de syns ihop med den bäste.

Ja du har kanske rätt! :) Hade varit kul och se vad ett lag som Madrid drar in på en säsong bara genom Merchandise, hittade bara några sammanslagna siffror med barcelona så det gav ju inte speciellt mycket. :)

Men om vi tänker 1 miljon tröjor på knappt en säsong, de skulle alltså täcka Ronaldos lön för hela kontraktsperioden som är 6 år, resterande spelare i laget tar även de bra betalt men det är ju inte några sådana siffror. Så det är frågan om, bra långt kommer de i alla fall med sin Merchandise-försäljning när det kommer till att betala av sina spelare, det tror jag faktiskt. Men det är bara gissningar från min sida. :)

Sarwien
2011-05-14, 10:09
Ta en snygg bild där Jay spänner musklerna och promotar just deras produkt, prata om 6000% bättre proteinsyntes och annat blaha och tusentals ffa unga kroppsbyggare som läser tidningen kommer direkt pantsätta mobilen, skicka in en beställning och sedan skamset gå hem med paketet under armen genom staden. Alla andra kommer då peka med hela handen och skrika fuskare etc. Men vad gör väl det, när jag druckit upp min Celltech blir jag ett freak, ETT FREAK!!111!! Hör ni det!?!

:laugh::laugh: