handdator

Visa fullständig version : "Få kontakt"


OnMyWay
2011-05-12, 13:18
Vad betyder det egentligen :S ?

Att få kontakt med en muskel? Förstår inte vad folk menar.

Kan någon förklara?

Zorban
2011-05-12, 13:19
För mig innebär det iaf att man verkligen känner att muskeln belastas och används i en övning, dvs mer eller mindre isoleras. Vilket kan bero på allt ifrån att andra muskler kopplas ur till att man råkar vara svagare i en viss muskel och därför upplever mer belastning där i övningar där flera muskler sammarbetar.

Brunfel
2011-05-12, 13:23
Jag är ju novis på träning, men jag har fått uppfattningen att det handlar om att känna att det "tar".
Det brukar handla om att utföra övningen korrekt och använda hela range of motion.
Fuskar du med push downs till exempel så kan man köra helvetes tungt, men om man inte hänger på stången och istället utför bågrörelsen och går hela vägen till raka armar kan man känna hur det bränner i triceps även med lite lägre vikter.

Döda mig inte om jag har fel :)

Edit: Som ovanstående skrev så brukar det mest kännas när man isolerar en muskel/grupp.

BengtBurk
2011-05-12, 13:34
En klassiker är att få kontakt i ryggen vid chins/latsdrag. Då finns det olika tekniker man kan använda sig av för att få övningen att ta så mycket som möjligt på ryggen, dvs kontakt. Testa köra chins/latsdrag och variera mellan att bara dra eller försöka dra armbågarna mot golvet. Jag känner iaf stor skillnad på var övningen tar mest beroende på utförande.

Kimkay
2011-05-12, 13:39
Vad betyder det egentligen :S ?

Att få kontakt med en muskel? Förstår inte vad folk menar.

Kan någon förklara?

Where's Robban? :D

Carl91
2011-05-12, 17:41
Nu är jag inte super på detta eftersom jag inte bygger, utan lyfter. Men i alla fall:

Att få kontakt med en muskel innebär att så mycket som muskeln arbetar i så lång tid som möjligt under en övning. T.ex om du kör bicepscurls (usch) och bara arbetar från när armbågsleden är i 90 grader och upp igen, så kommer du inte aktivera hela muskeln. Om du däremot kör från utgångsläget ner till där armen är helt rak och upp igen, "kommer du åt" en större del av muskeln. Sen har ju biceps i och för sig två huvuden (varav "bi-"), men hoppas du förstår.

Som sagt, inte säkert jag förklarar det helt korrekt, men ja... rätta mig om jag har fel.