handdator

Visa fullständig version : Min diet - åsikter?


okipower
2011-05-12, 12:11
Hej! Inledde diet för två veckor sedan. Är det något du skulle ändra?

Startvikt: 100 kg
Dagsvikt: 101.5kg

Jag har nyligen kommit tillbaka till träningen efter ett halvårs uppehåll. Slutade träna och vägde då ca 105kg, bänkpressade 190kg. Nu väger jag 101.5kg och bänkpressar uppskattningsvis 130kg, kanske 140 kg en bra dag. BF, inte en aning men 12-14 % kanske? Har tidigare vägt 120kg och curlade på 40kg hantlar, men det var längesedan.

Jag är en av alla de som aldrig blivit riktigt hård, så det är lite now or never. Tror det räcker med att gå ner till 93-95kg då jag räknar med att gå upp något kilo muskler p.g.a. att jag ligger långt under mitt genetiska max och har vart betydligt större (muskelminne etc.) Ett tecken på att den tesen verkar stämma är att jag gått upp till 101.5-102kg och har under intial diet legat på mindre kolisar än jag "budgeterat" för. Antagligen vätska i musklerna eftersom jag drog igång nyligen? Ser nämligen att det börjat ta på fettet redan.


Träning:
4-5 gympass per vecka. Väldigt intensiva, korta pass på 30-45 minuter. Brukar hinna med 12-18 set per muskelgrupp. 1-2 timmars promenad varje dag. Har stillasittande jobb.

Stats
Startvikt(slutet av april): 100kg
Längd: ca. 190 cm
BEE: 2200 kcal (X 1.5 = 3300kcal) skulle ni säga att det är rimligt?

Kost
200g protein / 820kcal/ dag
100-120g fett /930-1116kcal / dag
100-150g kolisar / 410-615 kcal / dag
= 2160-2551 kcal / dag

Om min uppskattning att mitt BEE ska multipliceras med 1.5? förbrukar jag ca 750-1150 kcal mer per dag än jag äter, eller 5250 – 8050 kcal / vecka. Målet är att ligga på underskott 7000 kcal per vecka för att tappa ett kilo i veckan. Sen äter jag något gott på helgen, inte en hel dag, men en måltid med beasås eller ev. någon efterrätt.

Kosten sprids ut på 6-7 måltider under dagen.


Kostillskott (räknar vanligt whey/kasein som vanligt mat)
Omega 3
Multivitamin
Kreatin (då jag nyligen börjat träna och villa kunna köra på hårt från början samt hämta hem lite ”gamla” muskler)
EAA
DAA
Synephrine

vicarious
2011-05-12, 14:32
Träning:
4-5 gympass per vecka. Väldigt intensiva, korta pass på 30-45 minuter. Brukar hinna med 12-18 set per muskelgrupp. 1-2 timmars promenad varje dag. Har stillasittande jobb.

Kost
200g protein / 820kcal/ dag
100-120g fett /930-1116kcal / dag
100-150g kolisar / 410-615 kcal / dag
= 2160-2551 kcal / dag



Med intensiva, menar du då högt tempo? Du bör försöka lyfta så tungt som möjligt så du ger kroppen en anledning att behålla musklerna. Mycket vikt på stången, få repetitioner och hyfsat lång setvila så du orkar prestera maximalt med andra ord.

Jag skulle ha ätit mer protein. 250-300g per dag.

okipower
2011-05-12, 14:38
Med intensiva, menar du då högt tempo? Du bör försöka lyfta så tungt som möjligt så du ger kroppen en anledning att behålla musklerna. Mycket vikt på stången, få repetitioner och hyfsat lång setvila så du orkar prestera maximalt med andra ord.

Jag skulle ha ätit mer protein. 250-300g per dag.

Jag kör 6-10 reps. Med intensiva menade jag kort vila mellan seten, låter som något man kanske skulle revidera då och ev. sänka till runt 6 reps rakt över? Och om jag ökar protein, mindre kolisar?

Tack för din feedback vicarious!

vicarious
2011-05-12, 14:42
Jag kör 6-10 reps. Med intensiva menade jag kort vila mellan seten, låter som något man kanske skulle revidera då och ev. sänka till runt 6 reps rakt över? Och om jag ökar protein, mindre kolisar?

Tack för din feedback vicarious!

Ja, det tycker jag låter som en bra idé. 4-8 är ett intervall som jag gillar att ligga i.

Vill du behålla samma kcal-mängd men öka proteinet så måste ju något annat tas bort. Jag hade personligen sänkt fettintaget men det är jag.

okipower
2011-05-12, 15:11
Ja, det tycker jag låter som en bra idé. 4-8 är ett intervall som jag gillar att ligga i.

Vill du behålla samma kcal-mängd men öka proteinet så måste ju något annat tas bort. Jag hade personligen sänkt fettintaget men det är jag.


Fint, tack för hjälpen! Jag återkommer med resultat när jag ser att det händer något.

Jonas N
2011-05-12, 20:03
som king grub säger i tråden om periodisk fasta så kan kroppen bara ta upp max 5-8g protein/h vilket betyder att mer än 200 är ganska meningslöst om jag inte förstått det fel.

okipower
2011-05-15, 08:22
som king grub säger i tråden om periodisk fasta så kan kroppen bara ta upp max 5-8g protein/h vilket betyder att mer än 200 är ganska meningslöst om jag inte förstått det fel.

Det är vad jag hört också. Kommer fortsätta ligga på 200 - 230g mest beroende på hur hungrig jag blir. Har nämligen feta problem med hungern. Äter stadigt men byter ut pasta/ris/potatis mot broccoli, sallad etc. Blir full i magen, men inte mätt. Har letat runt efter aptitdämpare men verkar inte finnas något som funkar utan att ha bieffekter, vilket gör det helt ointressant för mig.


Vicarious, en sak jag tänk på är det du skrev om att vänta längre mellan seten så man blir utvilad. Jag har förstått det som att huvudsaken är att köra slut muskeln. Min teori har vart att inte vänta länge mellan seten för att snabbare köra slut muskeln. Jag har egentligen inga belägg för att det funkar utan bara kört så själv. någon som vet hur det egentligen är?

Även att jag ligger på lite mer underskott än vad jag skrev i första posten har jag gått upp ytterligare. 102.2kg senast. Dietat snart 20 dagar och startvikten var 100kg.

Misstänker att det kan ha att göra med att jag både började gymma och dieta samtidigt efter 6 mån uppehåll, kan det stämma?



/okipower

daloatf
2011-05-16, 14:34
som king grub säger i tråden om periodisk fasta så kan kroppen bara ta upp max 5-8g protein/h vilket betyder att mer än 200 är ganska meningslöst om jag inte förstått det fel.

Det är vad kroppen tar upp per timme ja, men resterande gram tas upp hela tiden. Så vidare du inte äter väldigt lite protein (under 2g/kg är lite) har du oftast aminosyror i omlopp hela tiden.