handdator

Visa fullständig version : Påverkan på metabola och endokrina gensvar vid senare födointag av frukostätande


King Grub
2011-05-12, 11:31
The effects of breakfast consumption on energy intake and the responses to foods consumed later in the day remain unclear. Twelve men of healthy body weight who reported regularly consuming breakfast (mean ± SD age 23.4 ± 7.3 y; BMI 23.5 ± 1.7 kg/m2) completed 2 trials using a randomized crossover design. Participants were provided with a 1050-kJ liquid preload 150 min after consuming a standardized breakfast (B) (10% daily energy requirement and 14, 14, and 72% energy from protein, fat, and carbohydrate, respectively), or no breakfast (NB). Blood glucose and serum insulin responses to the preload (area under the curve) were higher in the NB condition (P < 0.05). Plasma FFA responses to the preload were higher in the NB condition (P < 0.01). Plasma glucagon-like peptide 1 (P < 0.01) and plasma peptide Y (P < 0.05) responses were higher after the preload in the B condition. Desire to eat, fullness, and hunger ratings collected immediately prior to consuming the preload were all different from the fasting values in the NB condition (P < 0.05). Thus, immediately prior to consuming the preload, the fullness rating was lower and hunger and desire to eat ratings were higher in the NB condition (P < 0.05). Energy intake at the lunchtime test meal was ∼17% lower in the B condition (P < 0.01). In conclusion, missing breakfast causes metabolic and hormonal differences in the responses to foods consumed later in the morning as well as differences in subjective appetite and a compensatory increase in energy intake.

Breakfast Consumption Affects Appetite, Energy Intake, and the Metabolic and Endocrine Responses to Foods Consumed Later in the Day in Male Habitual Breakfast Eaters J. Nutr. May 11, 2011.

http://jn.nutrition.org/content/early/2011/05/11/jn.110.128645.full.pdf+html

ATJL
2011-05-13, 21:09
Jag är antagligen svårt dum i huvudet, men jag kan inte läsa ut slutsatsen..?
*screwy*

Frumpish
2011-05-13, 23:42
In conclusion, missing breakfast causes metabolic and hormonal differences in the responses to foods consumed later in the morning as well as differences in subjective appetite and a compensatory increase in energy intake.

Där har du det ATJL :D

MrBulk
2011-05-14, 07:17
In conclusion, missing breakfast causes metabolic and hormonal differences in the responses to foods consumed later in the morning as well as differences in subjective appetite and a compensatory increase in energy intake.

Sammanfattningsvis saknas frukost orsakar metabola och hormonella skillnader i svaren på de livsmedel som konsumeras senare på morgonen liksom skillnader i subjektiva aptit och en kompensatorisk ökning av energiintaget

Googletranslate

Inge Enveten
2011-05-14, 08:33
Någon som är förvånad? Känns kanske självklart för min del. Hade jag inte haft en strukturerad diet har det säkerligen sett ut så för min del också.

ATJL
2011-05-14, 08:51
Fan, jag ÄR verkligen svårt dum i huvudet... :smash:

Tur att man är stark då i alla fall. Retard- strenght! *flex*

Eddie Vedder
2011-05-14, 09:00
Någon som är förvånad?

Nej inte det minsta. Det är vad man kan förvänta sig.

Jag är lite nyfiken på hur mycket 17 procent är egentligen. Om det extra intaget vid lunch innebar mer kcal än frukosten eller ej. Kan ju vara så att de totalt sett åt mindre.

Än har jag inte tillgång till fullängd.

Kischen
2011-05-14, 09:02
Om man är van att äta frukost är det väl inte så konstigt? Kanske borde testa med personer som inte äter frukost också.

Eddie Vedder
2011-05-14, 09:06
Om man är van att äta frukost är det väl inte så konstigt? Kanske borde testa med personer som inte äter frukost också.

Det är ju en fråga om resurser men man vill ju gärna titta över längre tid i alla fall. Kanske en vecka eller så. Hur äter de till middag exempelvis? Och saknarr de frukost dagg 3 och 4 etc.?

Men det finns ju begränsningar i vad man kan göra helt enkelt. Jag ser det fortfarande som en bra förstainsats att försöka få människor att prioritera en stabil frukost. Då ökar förutsättningarna för att maten blir lite bättre generellt tror jag. Alla vill ju inte krångla och slösa tid på räknande och vägande och de som inte har koll på vad som åker in i munnen på fikapausen och sedan äter lunch ute på en restaurang lär inte få ut något bra av att skippa frukost.

Bjern
2011-05-14, 09:18
Nu lär det väl bli ett jävla liv på PF-grabbarna... Men är inte det Periodisk fasta handlar om? Man skjuter ''frukosten'' till 12 på dagen? Sen käkar allting senare?

Jag är själv intresserad av att börja med PF, men det verkar ju inte bättre...?

Eddie Vedder
2011-05-14, 09:19
Jag är själv intresserad av att börja med PF, men det verkar ju inte bättre...?

Det vet du ju inte förrän du provat. Och nej en sån här studie har ingenting med IF-följsamhet att göra.

Bjern
2011-05-14, 09:22
Det vet du ju inte förrän du provat. Och nej en sån här studie har ingenting med IF-följsamhet att göra.

Nej men i teorin verkar det inte bättre. Varför har den inget med IF-följsamhet att göra?

Eddie Vedder
2011-05-14, 09:31
Nej men i teorin verkar det inte bättre. Varför har den inget med IF-följsamhet att göra?

Menar du att det inte är bevisat bättre eller att det verkar vara sämre?

Det har inte med IF att göra eftersom det vara undersöker 12 personer med en frukost och en lunch. Knappast personer som gjort ett medvetet val att äta enligt IF och därefter testar man under längre tid. Precis som jag skrev förut.

solari
2011-05-14, 09:34
Om man är van att äta frukost är det väl inte så konstigt? Kanske borde testa med personer som inte äter frukost också.

Jag äter i princip aldrig frukost. Men det finns gånger då man känner sig tvungen. Jag blir i dessa fall hungrig mycket tidigare på dagen, och känner att jag behöver en större lunch alternativt ett mellanmål.

Bjern
2011-05-14, 09:44
Menar du att det inte är bevisat bättre eller att det verkar vara sämre?


Nej men ser man krasst på IF, är det ju att hoppa frukost och sluta äta vid 8.

BengtBurk
2011-05-14, 10:22
Nej men ser man krasst på IF, är det ju att hoppa frukost och sluta äta vid 8.

Se inte så krasst på IF då.

Kischen
2011-05-14, 10:23
Nej men ser man krasst på IF, är det ju att hoppa frukost och sluta äta vid 8.

För mig var det en vanesak, första tiden var svårast.

Pansartax
2011-05-14, 10:39
Så bara för att jag skippar frukost så blir jag hungrigare senare? Inte en chans.

hejhopp79
2011-05-14, 10:41
Nej men ser man krasst på IF, är det ju att hoppa frukost och sluta äta vid 8.

Leangains är det ja, inte IF generellt.

Eddie Vedder
2011-05-14, 10:45
Så bara för att jag skippar frukost så blir jag hungrigare senare? Inte en chans.

Deltog du i studien?

Pansartax
2011-05-14, 11:22
Deltog du i studien?

Vad är det då för vits med studien om det bara är 12 personer som påverkas och ingen annan?

Dessa "studier" når fan "new lows" hela tiden.

Eddie Vedder
2011-05-14, 11:37
Vad är det då för vits med studien om det bara är 12 personer som påverkas och ingen annan?

Dessa "studier" når fan "new lows" hela tiden.

Nej det ä ringen "new low". Vad vet du om vilka studier som redan gjorts med samma frågeställning och vad vet du om forskarnas tidigare publikationer? Och nu var det ju så att det var skillnader hos de här deltagarna, då kanske man kan ana att det på befolkningsnivå påverkar människor som inte kontrollerar sin kosthållning.

Det är sant att den inte säger mer än den visar men så är det ju alltid.

Tyskn
2011-05-14, 13:17
Jag är lite nyfiken på hur mycket 17 procent är egentligen. Om det extra intaget vid lunch innebar mer kcal än frukosten eller ej. Kan ju vara så att de totalt sett åt mindre.

Precis, utan de värdena kan man inte dra någon vidare slutsats alls. Att kroppen försöker nå jämnvikt genom att vilja äta mer efter en "missad" måltid är ju som sagt inte konstigt.

Pansartax
2011-05-14, 18:25
Det är sant att den inte säger mer än den visar men så är det ju alltid.

Precis, ser du inte det "komiska" i det?

Eddie Vedder
2011-05-14, 18:38
Precis, ser du inte det "komiska" i det?

Nej det finns inget komiskt i det. Så är all klinisk forskning.

Bjern
2011-05-15, 20:03
http://documentaryheaven.com/10-things-you-need-to-know-about-losing-weight/

Här tas det upp i första delen och början av andra.

Anders The Peak
2011-05-15, 20:44
http://documentaryheaven.com/10-things-you-need-to-know-about-losing-weight/

Här tas det upp i första delen och början av andra.

Mycket bra dokumentär som många borde se.

Pansartax
2011-05-15, 21:12
De säger ju dock att "willpower" MÖJLIGTVIS inte kommer kunna stoppa begäret av snacks/godis, men för oss som har den här extra kraften är det med andra ord ingen fara.

Skippa frukost borde göra mig sugen på choklad och godis, men det gör det inte.

Eddie Vedder
2011-05-16, 06:53
De säger ju dock att "willpower" MÖJLIGTVIS inte kommer kunna stoppa begäret av snacks/godis, men för oss som har den här extra kraften är det med andra ord ingen fara.

Det är det här som är grejen. Frukostens påvisade fördelar handlar inte om de som medvetet väljer att plocka bort frukost och vet vad de får i sig ändå.

Det handlar om den absoluta majoritet som äter efter hunger, aptit och andra sociala omständigheter.