handdator

Visa fullständig version : Uppladdning för löpning


OnMyWay
2011-05-12, 08:35
Hej

Imorgon skall jag springa lite drygt 5km i skolan. Min kondition är inte den bästa, och jag "måste" springa sträckan på 25minuter.

Jag har tidigare sprungit regelbundet 5km på 30minuter varannan dag, detta var dock ett par månader sedan och jag springer ingenting för närvarande.

Jag vet ej om jag kan uppnå mitt mål, men jag tänker iaf försöka.

Det jag då undrar är om jag kan höja mina chanser att klara detta genom att äta på ett speciellt sätta eller någonting annat.

Kan tex Jack3d hjälpa till vid löpning?

Tack på förhand för svar.

Everest
2011-05-12, 08:46
Du är verkligen ute i god tid! Jag brukar köra koffeintabletter innan och upplever att orken blir lite bättre av detta

OnMyWay
2011-05-12, 09:31
Jag är medveten om att jag är ute i riktigt kass tid, men jag har aldrig haft så mycket studier som jag har för tillfället så jag har inte haft tid med träning på senaste tiden. Pluggar mer än 5h/dag för tillfället -.- Tur dock att det endast är 3 veckor till studenten.

Några koffeintabletter har jag tyvärr inte.

Ska man inte ladda upp med kolhydrater på något slags speciellt sätt?
Jag har tillgång till Jack3d och undrar då också om detta kan öka mina chanser att uppnå mitt mål vid löpningen?

Yeahvlen
2011-05-12, 09:39
Jag är högst tveksam till att en kolhydratladdning eller pwo-produkter kan påverka dina resultat på 5 km.

Tänk inte mer på saken, fortsätt lev som vanligt och försök pressa dig i morgon till ditt yttersta.

Springer
2011-05-12, 11:48
Ät som vanligt, vila och sov ordentligt nu. Sen kan fundera på att börja tidigare med träningen nästa gång. ;)

andnel
2011-05-12, 11:50
I övrigt vill jag bara säga att; när du tänker "Nu orkar jag inte mer, lika bra att sluta"... då orkar du ALLTID mer, det är bara ditt psyke som sätter stopp. Sov riktigt denna natten och pressa dig till max imorgon så har du kanske en chans :)

emi23j
2011-05-12, 13:15
Som ovanstående säger...

Kan lägga till att det inte är någon nackdel att dra i sig en stor kopp kaffe ca 1 timme innan löpning.

Att du pluggar 5 timmar per dag är ju en sak. Men du har väl ändå ca 11 timmar till övers per dag om vi ponerar att du sover 8 timmar per dygn. Hur som helst är ju detta irrelevant nu.

King Grub
2011-05-12, 14:39
Gör det du brukar inför ett bra träningspass.

Det finns inget du kan göra på så kort varsel, och inga laddningar med föda eller tillskott påverkar så korta distanser. Allt som är nytt kan vara dåligt och ge t ex magproblem, så gör som vanligt bara.

Eddie Vedder
2011-05-12, 14:50
Att ladda med massa mat gör kroppen tung och det är fullständigt onödigt, bara kontraproduktivt, för en så kort distans. Ska du femdubbla distansen börjar laddning bli aktuellt.

Om du dessutom kombinerar laddningen med en PWO finns ju risken att du skiter på dig.

Bluesparv
2011-05-12, 15:23
Att ladda med massa mat gör kroppen tung och det är fullständigt onödigt, bara kontraproduktivt, för en så kort distans. Ska du femdubbla distansen börjar laddning bli aktuellt.


Hur är det med en mer planerad laddning på kortare sträckor (milen och neråt), som läggs upp på typ en vecka? Finns det någon poäng med det? Att fylla en del vätska antar jag är en god idé iaf.

cero
2011-05-12, 15:30
Tror nog koffein åtminstonde kan hjälpa mentalt.

Springer
2011-05-12, 15:31
Vätska väger. Vikt gör dig långsam. :)

Men framförallt så kan det bli jobbigt med kissepauser innan loppet, och risk för magproblem.

Vila dig så dina ben är utvilade, och se till att glykogenlagren är (någorlunda) fyllda, dvs om du inte äter LCHF så räcker det med att vila och äta. Ligger du på underskott normalt, är det vettigt att äta *lite* mer kolhydrater de närmaste 2-3 dagarna. Glykogen och vattnet det binder väger också, förstås.

Om det är 5 km, vete tusan om du ens behöver fyllda glykogendepåer.

King Grub
2011-05-12, 15:34
Hur är det med en mer planerad laddning på kortare sträckor (milen och neråt), som läggs upp på typ en vecka?

Kolhydratladdningar vid aktiviteter som varar kortare tid än en timme finns det ingen vinst med att genomföra. Tvärtom. Man blir bara tung och kanske långsammare.

King Grub
2011-05-12, 15:35
Om det är 5 km, vete tusan om du ens behöver fyllda glykogendepåer.

Nej. Ett normalt liv och ätande är mer än tillräckligt.

Finns kapaciteten att springa 5 km på en viss tid så finns den. Annars går det inte.

Eddie Vedder
2011-05-12, 15:37
Om det är 5 km, vete tusan om du ens behöver fyllda glykogendepåer.

Nej det låter mer stjälpande än hjälpande med tanke på hur tung kroppen blir. Den tyngden kan ju vara ett nödvändigt ont om man springer distanser som förbrukar all den energin men för 5 km är det ju bara hämmande.

Springer
2011-05-12, 15:52
Nej. Ett normalt liv och ätande är mer än tillräckligt.


Problemet med det är förstås att vad som är normalt för dig och mig, kanske inte är det för andra. Om man normalt ligger på -500kcal, så skulle jag i alla fall tro att man blir piggare av att äta mer kolhydrater dagarna före. Jag försöker i alla fall ligga på minus, och brukar äta lite extra en dag före. Mest onyttigheter. ;)

Det finns ett jäkla spann mellan att ligga på kaloriminus och att göra en rejäl kolhydratladdning a la Saltin mfl.

Springer
2011-05-12, 15:54
Vilken fyllnadsgrad av glykogendepåer tror Grubb och Veder räcker för att göra en bra prestation på 10 km (till skillnad mot 5 km)? Eller spelar det alls ingen roll?

Eddie Vedder
2011-05-12, 16:02
Vilken fyllnadsgrad av glykogendepåer tror Grubb och Veder räcker för att göra en bra prestation på 10 km (till skillnad mot 5 km)? Eller spelar det alls ingen roll?

"Normal" fyllningsgrad. Energibalans och en kost med kanske 40-50 energiprocent kolhydrater typ. Det är en fråga om att kunna plåga kroppen från startskott till mål och att vara snabb. Snabbheten måste man träna in länge och den påverkas inte av en dags kolhydratladdning.

Men naturligtvis bör man ha ätit ordentligt. Det finns ju inte direkt någon anledning, tror jag, att banta inför ett lopp bara för att vara så lätt i kroppen som möjligt.

debbe
2011-05-12, 16:39
Jag hade mer satsat på vettig musik, och något som berättar hur snabbt du springer så du kan lägga dig på lite under 5min per km och försöka hålla dig där. Den mentala biten är viktig. Har du vinnarskalle ska det gå. Jag har själv kapat tider rejält "när jag inte haft något val" :). Det med något val gäller det bara att lura i sig själv när det börjar göra ont. Klarar jag inte detta så...... lycka till!

Springer
2011-05-12, 17:10
Jag har länge undrat vad en "normal" fyllnadsgrad är för tex mig som konditionstränar 5-6 ggr/vecka, kanske 6-8 timmar totalt. Hinner depåerna bli fyllda mellan träningarna? Hur varierar de över dagen? Eller ligger jag mer eller mindre konstant på halvfullt? Springer jag 10km hinner jag definitivt märka trötthet i benen, det kan ju vara tecken på att det förbrukas en hel del gklykogen. Har man då lga förråd, borde det kunna påverka. Så resonerar jag i alla fall.

Har inte hittat så mycket om hur glykogenförråden fylls/töms när man anstränger sig, kanske inte finns så mycket beskrivet?

Sen så håller jag inte med om att bantning inte hjälper. Att gå ner några kilo gör att tiderna går ner också. På ett dygn blir det förstås svårt. :)