handdator

Visa fullständig version : Datorprogram som slumpar mellan valda ord


Reticulum
2011-05-11, 22:54
Söker ett program där man själv skriver in ett visst antal ord, som datorn sedan slumpar fram ett i taget. Spelar ingen roll om orden slumpas tidsbaserat eller vid exempelvis klick, men om någon har en idé om ett program som detta så låt höra!

Fredszky
2011-05-11, 23:57
skrev ett liknande program i c för ett tag sen, idén var att komma på nya saker genom att kombinera tre olika saker.

körexempel:

"vad händer om du blandar GPS med internet och mat?"

man skriver upp sina ord i en textfil rakt och upp ner.
väldigt simpelt, eftersom jag är kass på programmering. å andra sidan krävs det inte så mycket mer.

CoRe_85
2011-05-12, 00:56
Går att lösa rätt enkelt i Excel med några kodrader, lite beroende på hur du vill att det ska aktiveras och hur länge det ska hålla på(?).

Mr.Cosybear
2011-05-12, 11:37
Kan klämma ihop ett snabbt lite senare, kommer ha en lucka där jag inte har något att göra på jobbet, så titta in här senare :)

kaffekopp
2011-05-12, 12:01
sok runt lite pa bruteforce, var langesedan jag holl pa med sadant (5 ar +) men det bygger vall pa samma ide?

bruteforce program anvands nar du har t.ex en fil med losenord som du maste fa upp, bruteforce programmet gar igenom en enorm lista med olika ord, nummer, kombinationer etc tills den hittar det ratta losenordet.

som sagt, var ar sedan jag holl pa med sannt har, men kan ju va vart att kolla upp om det inte loser sig med nagot annat!

sabenada
2011-05-12, 12:09
Om du har tillgång till en Linux-dator så kan du använda följande script:


#!/bin/bash
lines=`wc -l $1 | cut -f 1 -d ' '`
line=$(($RANDOM % $lines + 1))
sed -n "$line p" $1


användes genom att anropa scriptet med en textfil som enda argument, där varje rad innehåller ett ord du vill kunna slumpa fram. Det är antagligen inte vad du vill ha (gissar att du vill ha något grafiskt för Windows) men det var så lite jobb att jag postar det ändå..

Mr.Cosybear
2011-05-12, 18:40
Här har du mitt bidrag, mycket kul man kan göra när man har tråkigt :)

Både programmet färdigkompilerat och källkoden utifall:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dcc1af50e9a8_Random%20ord.zip

mikaelj
2011-05-12, 18:58
Om du har tillgång till en Linux-dator så kan du använda följande script:

sed -n "N p"

Snyggt!

Reticulum
2011-05-13, 05:45
Tack Mr.Cosybear, uppskattas verkligen!

Mr.Cosybear
2011-05-13, 06:32
Tack Mr.Cosybear, uppskattas verkligen!

Får man fråga vad du ska ha det till? :)