handdator

Visa fullständig version : Undvika Trapzbygge


NadjaK
2011-05-11, 19:51
Jaa som rubriken säger, som tjej så är det verkligen inte optimalt med s.k tjurnacke, tror de flesta kan hålla med där.. Vilka övningar borde jag absolut undvika, för det känns som nästan alla övningar tar på trapzen.. och de har definitivt växt

anybody :) ?

thethoos
2011-05-11, 20:04
Jag tycker tunga marklyft och frivändningar tar mycket på trapz. Militärpress tar en del också tycker jag jag.
Du kan ju undvika dom övningarna om du är orolig för att få för stora trapz men jag tror helt ärligt att du nojjar lite, du kommer inte få så väldigt stora trapz av misstag. Sen tycker jag inte heller att det är så fult på tjejer med större trapz. Men du gör så klartsom du vill . MVh .

Yes
2011-05-11, 20:05
Undvik shrugs kanske. Jag vet inte. Har aldrig sett en tjej med tjurnacke som inte använt steroider.

Kimkay
2011-05-11, 20:07
Undvik shrugs kanske.

Ya think? ;)

Zoidy
2011-05-11, 20:08
Har aldrig sett en tjej med tjurnacke som inte använt steroider.

Var precis det jag tänkte också. Har nog aldrig sett en tjej som ens vart i närheten av tjurnacke. Det är ju snyggt med lite axlar på tjejer :)

Pjotor
2011-05-11, 20:13
Med en bra hållning så ska det mycket till innan det blir fult i mina ögon. Det gäller både kvinnfolk och mansfolk.

Mycket och tung bänkpress ger också lite nacke, förutom redan nämnda frivändningar, marklyft och press. Kanske kan du ändå ha med marklyft och press som är bra på många andra sätt, men komplettera med chinups/pullups och dips som s.a.s. drar axlarna nedåt.

Spartansk
2011-05-11, 20:16
Om du undviker alla övningar där du har en vikt på axlarna, alla övningar där du håller en vikt över huvudhöjd, alla roddövningar, och alla övningar där du står upp och håller en tung vikt i händerna, så gissar jag att du inte får för stora traps. Huruvida det är bra för hälsan är en annan fråga.

z_bumbi
2011-05-11, 20:19
Hur länge har du tränar? Traps är en muskel som folk i gemen inte använder så mycket och den växer därför ganska bra i början (men efter ett tag brukar tillväxten plana ut.
Tjurnacke behöver du inte oroa dig för då det är få killar som är så pass starka att det uppstår.

stridis
2011-05-11, 20:20
Har aldrig sett en tjej med tjurnacke som inte använt steroider.

+1. Jag har sett tjejer som håller på med kampsport och försökt träna nacke och så; resultatet ser tränat och bra ut snarare.

Rusk
2011-05-11, 21:30
Du som tjej behöver absolut inte oroa dig, tar otroligt mkt längre tid för er att bygga än för män.
Sen som andra har sagt, har ALDRIG sett en tjej med "stora" traps som är ren.

mattilainen
2011-05-11, 21:37
Låter lite som när tjejer säger "Jag vill ju inte få stora muskler" och jag tänker alltid "Ok, det är nog ingen fara.............................................. ............................."

så, träna du på för tjurnacke är inget man bara får och sen är det skitsnyggt när man ser att en tjej tränar.

NadjaK
2011-05-11, 21:50
jag antar att jag nojjar då, de har ju växt jämfört med då jag började styrketräna (ca 6 månader sen), och just nu är de helt fina men som sagt dem tar ju åt på så många övningar.

OCH det är självklart att jag kommer fortsätta träna! Bästa som har hänt mig ;)

Zoidy
2011-05-11, 21:54
NadjaK, läs lite på forumet så kommer du märka att det är väldigt mycket killar som beklagar sig över att det är så svårt att få muskler trots att de styrketränar hårt osv. Som tjej så är det ännu svårare att lägga på sig muskler. Så du behöver absolut inte oroa dig över att du får för stora muskler :)

Springer
2011-05-11, 21:59
Jag tog ju upp den här länken i en annan tråd. Sticky kanske?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018

NadjaK
2011-05-11, 22:12
Ni har missuppfattat mig lite; jag är mycket väl medveten om det här med muskler och byggande; tvärtom jag KÖR PÅ! inget och skryta med men ökar och pressar mig själv, dvs fjantar inte runt med 2 kg hantlarna. blev bara lite orolig om de med trapsen, för de har växt (precis som alla andra muskler). annars är jag supernöjd :)

Lellan
2011-05-11, 22:16
Åh, så där kände jag precis i början! Att trapsen kom först, det skrämde mig lite.. men nu en massa år kan jag ge z_bumbi rätt.

Här är länk till när jag postade frågan back in the days 2002! :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=102913&highlight=traps#post102913

NadjaK
2011-05-11, 22:22
Hahaha! lite komiskt det där. Men bra då vet jag att jag inte bara nojjar:D att de har faktiskt växt, men precis som du sa så har z_bumbi nog (förhoppningsvis) rätt.

RobbanColeman
2011-05-12, 07:14
Det är vanligt med sluttande axlar, dvs trapz/nacke som växer och delts som inte träffas. Att det skulle vara vanligt med välutvecklade trapz köper jag dock inte. Jag har bara sett detta på tävlande byggare i princip. Jag menar inte skidbacke nu utan en peakad och tjock trapezius som drar iväg i en båge från deltsen, typ. Det ni pratar om kallar inte jag trapz.

Det är ju ngt en ren byggare verkligen har svårt att matcha gentemot en dopad utövare. Det är iaf min erfarenhet. Jag har sällan sett trapz som varit välutvecklade.

Anders The Peak
2011-05-12, 07:51
Jaa som rubriken säger, som tjej så är det verkligen inte optimalt med s.k tjurnacke, tror de flesta kan hålla med där.. Vilka övningar borde jag absolut undvika, för det känns som nästan alla övningar tar på trapzen.. och de har definitivt växt

anybody :) ?

Undvik att ha för mycket vikt vid lyft åt sidan sk side laterals om man har för mycket vikt belastas trapezius ordentligt mer än vid shrugs.
Annars håller jag med Robban i det här det är få som har ordentliga trapz lik de som en bra byggare har. Hos styrkelyftare blir det mest släpande axlar eftersom de oftast inte får något peak på muskeln. Men jag tror att de gillar att se ut som ölbuteljer.

Donkey Kong
2011-05-12, 09:05
Härligt att du frågar och funderar om muskler, men det är nog bara att träna på. Kanske kan du se på foton av dina kvinnliga släktingar hur de såg ut som jobbade på bondgård eller så för 100 år sen. Det finns en möjlighet att du kan bli lika som dem? Kolla om de har groteska traps helt enkelt! :D
När jag ser foton av mina gamla släktingar, så ser jag att jag är dömd till att för evigt vara en tvärhand hög tomteliknande krum sak med ölmage och koben, typisk "bonnkropp" - livet är grymt! :D

Spartansk
2011-05-12, 09:09
När jag ser foton av mina gamla släktingar, så ser jag att jag är dömd till att för evigt vara en tvärhand hög tomteliknande krum sak med ölmage och koben, typisk "bonnkropp" - livet är grymt! :D

Inte då! Träna bort den där magen nu! :thumbup: