handdator

Visa fullständig version : Yrsel vid styrketräning


Limpan86
2011-05-11, 19:07
Tjena , Har precis kommit hem efter ett skapligt tungt styrkepass , Ligger just nu i deff och som topicen lyder så fick jag rejäl yrsel idag på styrkepasset , Har lagt om mitt gym totalt nu och kör 2 ggr i veckan tung styrketräning som består av (bänkpress , Benböj och marklyft) och resten av veckan joggning/powerwalk

Bänkpress passet gick bra , Yrseln började på benböjs övningen, Höll nästan på att svimma av så en polare fick hjälpa till.. Kan hända att jag lastade för tungt med. Blev hjärtklappning och plötsligt väldigt yr i skallen , Det enda jag kan tänka mig att det beror på är väl att jag andades för dåligt , men jag tycker inte att jag gjorde det. Kan tillägga att jag kunde inte fortsätta mitt pass efter den där händelsen , Var en riktigt obehaglig känsla

Nån som har varit med om nå liknande och eller vet vad det kan bero på?

CharlieBB
2011-05-11, 19:08
Kan bero på lågt blodsocker.

Limpan86
2011-05-11, 19:09
Kan bero på lågt blodsocker.


Tror du? jag åt ju en timme före träning *gah!*

vicarious
2011-05-11, 19:14
Glömde andas
Druckit dåligt
Ätit dåligt (kaloriunderskott i allmänt)
Du kanske åt för nära inpå träningen.

Kanske nåt av dessa.

Limpan86
2011-05-11, 19:17
Glömde andas
Druckit dåligt
Ätit dåligt (kaloriunderskott i allmänt)
Du kanske åt för nära inpå träningen.

Kanske nåt av dessa.


Ja det kanske beror på något av det där , Men andningen brukar jag ha bra koll på så jag vet inte om det kan bero på den faktist :S men man vet ju aldrig. Dock så äter jag inte så mycket kolhydrater under deffen nu , Kan det vara boven ?

MrJonas
2011-05-11, 19:18
Händer ibland när jag gör marklyft. Antagligen för att jag andas dåligt då samt att det är tungt.

strango
2011-05-11, 20:19
Jag tror att är en blandning av att du kanske andades lite dåligt samt att det var tungt. Jag kan själv känna av yrsel när jag lyfter tungt

CharlieBB
2011-05-11, 20:26
Efter som vart awesomesauce vart senaste dagarna så är det ju troligen då att du druckit för dåligt =).

Mer öl! eller vatten...

Pansartax
2011-05-11, 20:30
Yrsel, lock för öronen, dimmig syn, tunnelseende.

Det händer mycket när man tar i.

Kimkay
2011-05-11, 21:15
Yrsel, lock för öronen, dimmig syn, tunnelseende.


Checklistan för ett lyckad benpass! Jag själv brukar dessutom uppleva en pirrande känsla i mina framtänder när jag kört hårt. :Virro

dyxeldoff
2011-05-11, 21:44
Checklistan för ett lyckad benpass! Jag själv brukar dessutom uppleva en pirrande känsla i mina framtänder när jag kört hårt. :Virro

så det ska vara!
bortfall av diverse sinnen är ett tecken på att man tagit i

Little T
2011-05-12, 06:30
Yr blir man typ någon gång under varje pass. Eller så börjar jag bli gammal..

Donkey Kong
2011-05-12, 08:50
Jag gissar också på lågt blodsocker, eller vätskebrist.
Jag antar att detta är orsaken till att många suger i sig en shake direkt i omklädningsrummet efter träning?
Prova alternativet "afrikablandning" - 1 tesked salt, 2 teskedar socker i vatten. Alternativt 1 tesked salt i ett glas juice.

Försöker att alltid ha maten färdig efter träningen direkt in i micron. Är det riktigt illa kan jag ta ett glas mjölk snabbt medan micron kör.
Personligen har jag sällan känt yrsel UNDER träning, men trötthet gränsande till yrsel rätt ofta under träningen. Undantaget kanske någon varm dag i solen, sen ett kvällspass. Men det tror jag är att jag äter så lite nu, speciellt kolhydrater (i ett befängt försök att minska midjemåttet...).

Min yrsel kommer dock EFTER träning på hempromenaden från gymmet, som går förbi polisstationen , där en gång tre kvinnliga poliser tittade på mig som om de funderade på att ta in mig (bra eller dåligt, vet ej...)! Jag såg väl stapplande full ut helt enkelt. :D
Lite läskigt är det att varje år dör någon stackare i fyllecellen som egentligen har diabetes. :(

Donkey Kong
2011-05-12, 08:56
Lågt blodtryck låter det som också föresten när jag tänker till? Kolla det kanske?

Spartansk
2011-05-12, 09:11
Frågan är om det är farligt med yrsel vid träning? Jag gillar att ta i så jag bli yr, känner mig alltid lite hardcore när yrseln sätter in.

Silveta
2011-05-12, 10:16
Frågan är om det är farligt med yrsel vid träning? Jag gillar att ta i så jag bli yr, känner mig alltid lite hardcore när yrseln sätter in.

Det kan ju bli lite farligt om du kör knäböj med lite vikt utan powerrack och råkar svimma, allt falla framåt med vikten över dig.

Det känns inte som om yrseln i sig bör vara farlig dock.'

Jag blir alltid lite yr vid just knäböj, har väl hänt en gång vid mark också men det berodde på att jag glömde andas, självförvållat med andra ord.

ARMSTARK
2011-05-12, 10:23
Vid tung SL-träning är det väl mer regel än undantag att man får yrsel? Inget att oroa sig för.

Dock har jag träningspolare som har smällt blodkärl i huvudet, det är inte jättenyttigt tror jag.