handdator

Visa fullständig version : Högt kreatininvärde, vad kan ändras tips!


christofer79
2011-05-11, 17:23
Fick beskedet idag, mitt kreatinin låg på 130 , ref intervall 60-105. GFR låg på 56 inget anmärkningsvärt och vet ej hur den legat tidigare. Läkaren skrev i brevet att jag ska sluta ta kosttillskott och proteinpulver. Nu är det så att jag tar varken kosttillskott eller proteinpulver.

Jag ligger på ca 2,5 -3g protein /kg kroppsvikt. Intar dagligen ca 1kg kesella 300g lax och 300g nöt, 4ägg. Jag försöker kompensera mitt höga protein intag med basisk föda. För det är ju syra basbalansen buffertsystem som överbelastas i njurarna vid högt proteinintag - fosfatintag.

Några tips på hur jag kan sänka mitt krea? är lite nervös för att det är någon primär njurskada eller sekundär rt till överbelastade njurar. Är även nervös för jag dagligen i 2år inatgit ca 2 makrillfilee burkar varje dag, vilket sägs innehålla tungmetaller. Nu var iför sig mina tyroideavärde bra. Men att tungmetaller skadat nefronerna.

hejhopp79
2011-05-11, 17:35
Dra ner på proteinet sannolikt. Du behöver inte mer än kring 2 g / kg kroppsvikt

Fartman
2011-05-11, 17:42
Fimpa nötköttet, mycket nötkött kan ge förhöjda kreatinin-nivåer..

z_bumbi
2011-05-11, 17:51
Hur länge vilade du från träningen innan provtagningen?

Ne0phyte
2011-05-11, 17:58
Kreatin finns väl egentligen bara i kött förutom i pulverform?

Krävs det inte att man äter oerhörda mängder kött för att komma upp i den kreatin nivå som krävs för att man ska komma upp i farliga mängder kreatinin? Eller är nersjunknes i sig inte skadligt utan påvisar bara nedsatt njurfunktion?

Är jag helt ute och cyklar?

Förlåt om jag lånar tråden.

Eddie Vedder
2011-05-11, 18:07
Kreatin finns väl egentligen bara i kött förutom i pulverform?

Krävs det inte att man äter oerhörda mängder kött för att komma upp i den kreatin nivå som krävs för att man ska komma upp i farliga mängder kreatinin? Eller är nersjunknes i sig inte skadligt utan påvisar bara nedsatt njurfunktion?

Är jag helt ute och cyklar?

Förlåt om jag lånar tråden.

Det finns i allt kött ja, mycket i fet fisk. Men kreatininvärdet är inte förhöjt för att man äter för mycket kreatin specifikt. Det är en allmän markör för njurfunktion.

Så att bara försöka hålla nere kreatinintaget räcker inte.

stridis
2011-05-11, 18:19
Hur länge vilade du från träningen innan provtagningen?

This.

Ola Wallengren
2011-05-11, 19:08
Det finns i allt kött ja, mycket i fet fisk. Men kreatininvärdet är inte förhöjt för att man äter för mycket kreatin specifikt. Det är en allmän markör för njurfunktion.

Så att bara försöka hålla nere kreatinintaget räcker inte.

Högt kreatinintag kan faktiskt ge förhöjda kreatininnivåer men effekten brukar inte vara speciellt dramatisk.

Högt kött-/fiskintag tillsammans med hög muskelmassa och inte minst kreatin kan ge förhöjda värden. Är man lite uttorkad kan man också få högre kreatininvärde. Hur det är med styrketräning vet jag inte riktigt, där brukar man mest prata om kreatinkinas men en måttlig höjning av kreatininet när nog möjlig.
Själv hade jag 180 i kreatinin vilket sjönk till 128 när jag slutade med kreatin i ca 4 veckor.

Sverker
2011-05-11, 19:10
Mycket muskler och massor av tung träning bildar mycket kreatinin. Omsätts mycket kreatin i träningen bildas mycket kreatinin som en ren bieffekt.

Eddie Vedder
2011-05-11, 19:11
Högt kreatinintag kan faktiskt ge förhöjda kreatininnivåer men effekten brukar inte vara speciellt dramatisk.

Det vet jag. Det var det jag menade med "specifikt", alltså att det kan vara en fråga om kreatin delvis men det är inte bara så att man ska nöja sig med att se över kreatinintaget om det är fel och det är inte i regel så att kreatinsupplemtentering ligger bakom folks dåliga kreatininvärden.

Baha
2011-05-11, 19:19
min läkare sa att det var vanligt med höga värden om man hade mer muskler än vanligt

Ola Wallengren
2011-05-11, 19:19
Efterom GFR är bra så är det ju förmodligen ingen fara och gör ovan nämda faktorer så mycket mer troliga. Uttorkning, muskelnedbrytning och kassa njurar är förmodligen de vanligaste orsakerna till att random patient har förhöjt kreatinin, men eftersom trådskaparen förmodligen inte har kassa njurar eller något av de andra så återstår väl inte så mycket mer än att dra ner på kreatinintaget (kött eller tillskott) en tid och ta om provet, efter att ha vilat från träningen ett par dagar.

Bozar
2011-05-11, 19:20
Kreatinin är inte en särskilt bra markör för att testa njurhälsa, be dem ta Cystatin C istället och genomför Iohexol-belastning om du är orolig.

stridis
2011-05-11, 19:25
Kreatinin är inte en särskilt bra markör för att testa njurhälsa, be dem ta Cystatin C istället och genomför Iohexol-belastning om du är orolig.

Det är dyrare eller hur? Iom med att de inte gör det vanligtvis.

christofer79
2011-05-11, 20:26
Hur länge vilade du från träningen innan provtagningen?

Tränade dagen innan provtagning.

christofer79
2011-05-11, 20:36
Högt kreatinintag kan faktiskt ge förhöjda kreatininnivåer men effekten brukar inte vara speciellt dramatisk.

Högt kött-/fiskintag tillsammans med hög muskelmassa och inte minst kreatin kan ge förhöjda värden. Är man lite uttorkad kan man också få högre kreatininvärde. Hur det är med styrketräning vet jag inte riktigt, där brukar man mest prata om kreatinkinas men en måttlig höjning av kreatininet när nog möjlig.
Själv hade jag 180 i kreatinin vilket sjönk till 128 när jag slutade med kreatin i ca 4 veckor.

Skönt att höra att fler oxå haft höga värden. GFR ska visst ligga på över 60 så enl min läk polare så var detta inte alls bra :-(

Men enl region halland "För patienter med afrikanskt ursprung multipliceras det erhållna GFR-värdet med faktorn 1,2. Denna etniska grupp har större muskelmassa och därmed ett högre Kreatinin" så hoppas jag räknas till denna katogeri fast ljushyad :-).

Känns bara segt att ha dåliga värden när min stora passion i livet är just kost och hälsa, och är extremt nogrann med vad jag stoppar i mig. Vad fan ska man äta om man ska reducera proteiner? jag kommer lätt upp i ca 300g proteiner per dag utan att änns tänka.

Cerberus
2011-05-11, 21:18
fick väl 120 i kreatinin sist ja prövades o hade käkat minst 3g/kg protein i över ett år. Käkar kreatin året runt och har betydligt mer muskler än genomsnittspersonen. Mina njurar var helt okej enligt de där speciella testet iaf vilket inte förvånade mig.

Klein
2011-05-11, 22:28
Precis som Ola säger så är kreatininnivåerna i blodet väldigt intetsägande. Kreatinin är en biprodukt från kreatinfosfatmetabolism. Högre kreatinintag, mer muskler och högre proteinintag (kroppen tillverkar själv kreatin av 3 aminosyror) bidrar alla till högre kreatininnivåer i blodet. Det är inte ovanligt att kroppsbyggare har kreatininnivåer på 150-200 μmol/L. Så länge nivån står i proportion till muskelmassan så är det inget att oroa sig över.

Jag genomförde nyligen ett hälsotest där blodserumvärdet av kreatinin uppmättes till 97 μmol/L vilket gav ett teoretisk filtreringsvärde som låg under det normala intervallet. Det teoretiska värdet faktorerade in mitt kön, min ålder och nån slags standardmängd muskelmassa. Eftersom jag har mer muskler än snittpersonen och äter mer protein och kreatin än snittpersonen så var det teoretiska värdet helt intetsägande. Därnäst kollade jag albumin/kreatinin-ration i urinen vilken låg på 0.36. Så allt verkar vara i sin ordning.

Sverker
2011-05-12, 05:59
Första gången jag och Klein flyger rote:D


Vill ni ha låga kreatininvärden bör ni inte träna någon dag innan provtagningen. Kreatinin står i direkt proportion till bildandet av kreatinfosfast.

Jag ser inget problem med höga värden på kreatininet så länge vi dricker mycket vatten och övriga värden i urinen är normala.

Ola Wallengren
2011-05-12, 06:51
Skönt att höra att fler oxå haft höga värden. GFR ska visst ligga på över 60 så enl min läk polare så var detta inte alls bra :-(

Men enl region halland "För patienter med afrikanskt ursprung multipliceras det erhållna GFR-värdet med faktorn 1,2. Denna etniska grupp har större muskelmassa och därmed ett högre Kreatinin" så hoppas jag räknas till denna katogeri fast ljushyad :-).

Känns bara segt att ha dåliga värden när min stora passion i livet är just kost och hälsa, och är extremt nogrann med vad jag stoppar i mig. Vad fan ska man äta om man ska reducera proteiner? jag kommer lätt upp i ca 300g proteiner per dag utan att änns tänka.

Det verkar som om de uppskattat GFR utifrån en formel baserat på bland annat kreatininet, viket gör att tolkningen blir fel. GFR bör mätas när det handlar om en något avvikande person.
Jag hade inte koll på referensvärdet så därför reagerade jag inte över siffran 56.
http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=11091

http://nephron.com/cgi-bin/MDRDSIdefault.cgi

Ne0phyte
2011-05-12, 07:03
Första gången jag och Klein flyger rote:D


Vill ni ha låga kreatininvärden bör ni inte träna någon dag innan provtagningen. Kreatinin står i direkt proportion till bildandet av kreatinfosfast.

Jag ser inget problem med höga värden på kreatininet så länge vi dricker mycket vatten och övriga värden i urinen är normala.

Bildas kreatinfosfat under träning? Beror det på muskelnedbrytningen?

Klein
2011-05-12, 07:09
Här kan ni kolla hur GFR brukar beräknas:

http://www.kidney.org/professionals/kdoqi/gfr_calculator.cfm

Ekvationen tar inte hänsyn till någon av de faktorer som höjer kroppsbyggarens kreatininvärden i blodet (annat än att afroamerikaner antas ha högre muskelmassa). Den är med andra ord helt irrelevant för en tränande muskulös person. Patetisk läkare som ojar över ett teoretiskt värde utan att ta hänsyn till individuella faktorer.

hejhopp79
2011-05-12, 07:43
Patetisk läkare som ojar över ett teoretiskt värde utan att ta hänsyn till individuella faktorer.

Ja, många svenska läkare är så otroligt försiktiga och töntiga.

Klein
2011-05-12, 08:23
Ja, många svenska läkare är så otroligt försiktiga och töntiga.

Du missar helt poängen. Vilken idiot som helst kan stoppa in ett mätvärde i en magisk ekvation och sedan kolla om output ligger innanför eller utanför ett föreskrivet intervall. Av en läkare förväntar jag mig lite mer än så.

Bozar
2011-05-12, 08:34
Det är dyrare eller hur? Iom med att de inte gör det vanligtvis.

Det är inte mycket dyrare, vi på labbet brukar bjuda på ett Cystatin C för alla njurpatienter så avdelningen inte behöver betala extra. Onödigt med felbehandling eller oro pga slarvigt diagnostik underlag.

samsung
2011-05-12, 08:38
Första gången jag och Klein flyger rote:D


Vill ni ha låga kreatininvärden bör ni inte träna någon dag innan provtagningen. Kreatinin står i direkt proportion till bildandet av kreatinfosfast.

Jag ser inget problem med höga värden på kreatininet så länge vi dricker mycket vatten och övriga värden i urinen är normala.

+1

Har inte din läkare tagit prover på någon som har lite mer muskler än medelsvensson eller rentav tränar/gymmar överhuvudtaget?

Nitrometan
2011-05-12, 08:41
Bildas kreatinfosfat under träning? Beror det på muskelnedbrytningen?
ATP (adenosintrifosfat) är den främsta energigivaren inne i muskelcellen. Den bryts ner till ADP (adenosindifosfat) och fosfat. Under denna process avges energi. I muskelcellen finns kreatin som kan ta upp fosfatet och bilda CrP (kreatinfosfat) som lätt kan "ge" fosfat till ADP så att ATP åter bildas och kan ge energi.

Kreatinfosfat finns i musklerna, mer hos dem som tränar. Nybildningen är givetvis högre efter träning.


** Försök till något förenklad förklaring **

Ne0phyte
2011-05-12, 10:28
ATP (adenosintrifosfat) är den främsta energigivaren inne i muskelcellen. Den bryts ner till ADP (adenosindifosfat) och fosfat. Under denna process avges energi. I muskelcellen finns kreatin som kan ta upp fosfatet och bilda CrP (kreatinfosfat) som lätt kan "ge" fosfat till ADP så att ATP åter bildas och kan ge energi.

Kreatinfosfat finns i musklerna, mer hos dem som tränar. Nybildningen är givetvis högre efter träning.


** Försök till något förenklad förklaring **

Tack! Tycker det är kul att lära mig sånt så det är skönt när någon tar sig tid och förklarar.

Cerberus
2011-05-12, 16:32
Ja, många svenska läkare är så otroligt försiktiga och töntiga.

jag hade ångest i två veckor för det där testet iom att jag är en fucking hypokondriker. Förklarade för min läkare varför ja käka kreatin och att mer muskelmassa ger högre kreatinin-värde.

Min erfarenhet av läkare(träffat måååånga) är att de är extremt okunniga om allt förutom medicinering och diagnostisering av generella symtom. Säger inte att alla är det men många av mina vänner har samma erfarenheter tyvärr.

salmiak
2011-05-12, 17:07
På läkarlinjen där jag läser är det väldigt bra med information om variation gällande huruvida man är manlig bodybuilder eller en 45-kilos gammal kvinna. Man får hoppas att det är så på de andra ställena också.
Krea-värdet är inte en särskilt "bra" mätmetod, men den är billig. En metod som sägs ska variera mindre ang kroppsstrl o dyl är cystatin c.

hejhopp79
2011-05-12, 17:27
jag hade ångest i två veckor för det där testet iom att jag är en fucking hypokondriker. Förklarade för min läkare varför ja käka kreatin och att mer muskelmassa ger högre kreatinin-värde.

Min erfarenhet av läkare(träffat måååånga) är att de är extremt okunniga om allt förutom medicinering och diagnostisering av generella symtom. Säger inte att alla är det men många av mina vänner har samma erfarenheter tyvärr.

Ja, jag håller med. Läkares generella kunskaper är verkligen medelmåttiga. Läkare jag pratat med anser att proteinpulver är dåligt och att man ska äta "ehh..ja alltså mångsidigt" när kost kommer på tal. Ont i halsen kan de diagnostisera och rinnande näsa, men så jäkla bra koll har de verkligen inte på kroppen. Dessutom är svensk sjukvård så in i helskotta försiktig och mesig att man storknar.

Trött på att folk tror att läkare är några experter på det mesta i allmänhet. Många läkare suger, förutom på sitt lilla specialområde.

Sverker
2011-05-12, 18:42
+1

Har inte din läkare tagit prover på någon som har lite mer muskler än medelsvensson eller rentav tränar/gymmar överhuvudtaget?



Min läkare vet att jag tränar. Han ser inget anmärkningsvärt med mina värden.

Tolkia
2011-05-12, 22:10
Ja, jag håller med. Läkares generella kunskaper är verkligen medelmåttiga. Läkare jag pratat med anser att proteinpulver är dåligt och att man ska äta "ehh..ja alltså mångsidigt" när kost kommer på tal. Ont i halsen kan de diagnostisera och rinnande näsa, men så jäkla bra koll har de verkligen inte på kroppen. Dessutom är svensk sjukvård så in i helskotta försiktig och mesig att man storknar.

Trött på att folk tror att läkare är några experter på det mesta i allmänhet. Många läkare suger, förutom på sitt lilla specialområde.
Jag är, å min sida, trött på att folk breder ut sig över hur läkare suger. Det kanske bara är jag, men klirrar det inte lite i glashuset?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4996894&postcount=12

Klein
2011-05-12, 22:21
Finns ingen anledning att generalisera. Det finns bra och dåliga yrkesmänniskor i alla yrken och mycket beror ju på sammanhanget. Jag tycker det är ens eget ansvar att informera sig så gott det går och att välja läkare efter eget omdöme. Är läkaren man talar med uppenbart okunnig på området så får man väl byta läkare. Nu vet jag ju inte hur det fungerar exakt inom den offentliga vården i Sverige men säkerligen har man möjlighet även där att byta läkare. Ask and ye shall receive som det står i bibeln.

salmiak
2011-05-12, 22:47
Finns ingen anledning att generalisera. Det finns bra och dåliga yrkesmänniskor i alla yrken och mycket beror ju på sammanhanget. Jag tycker det är ens eget ansvar att informera sig så gott det går och att välja läkare efter eget omdöme. Är läkaren man talar med uppenbart okunnig på området så får man väl byta läkare. Nu vet jag ju inte hur det fungerar exakt inom den offentliga vården i Sverige men säkerligen har man möjlighet även där att byta läkare. Ask and ye shall receive som det står i bibeln.


.Och ingen anledning att ta åt sig. På sitt sätt spelar det som ingen roll hur mycket skit man vill ge läkarna, vill man överleva sina svåra sjukdomar går man dit i vilket fall, tillomed hejhopp79.
Det är, som tolkia nämner, väldigt populärt att nämna dåliga upplevelser från patient-läkarmötet. En stor del av dessa grundas på väldigt höga förväntningar på läkaren från patientens sida.
..Det få tänker på är hur "dålig" patienten är många gånger :)

Tolkia
2011-05-13, 07:43
Som ett sidospår så visar ju även den här tråden varför man inte skall ta tusen miljoner prover "bara för att kolla" utan en direkt misstanke om att något skulle vara fel. Tar man tillräckligt många prover kommer man att hitta åtminstone ett som avviker UTAN att det är något fel på personen, och voilá, onödig utredning och onödig ångest för personen i fråga. Det här kan vara något att tänka på när man börjar känna sig sugen på att lite ospecifikt "kolla sina värden". En av mina handledare (som inte var medicinare, utan fysiker) brukade säga "om du inte vet vad du skall göra med mätresultatet, mät inte", och det ligger mycket i det.

Ett annat sidospår är att man inte skall glömma att bara för att en person har ett utmärkande drag, så kan eventuella fel/sjukdomar/problem uppstå av helt andra orsaker. D.v.s. även en kroppsbyggare kan få problem med njurarna som inte har med träningen att göra, även en alkoholist kan få problem med levern som inte har med spriten att göra osv.

samsung
2011-05-13, 07:57
Min läkare vet att jag tränar. Han ser inget anmärkningsvärt med mina värden.

Kanske var lite otydlig. +1ade det du skrev och ställde en fråga till ts.. my bad

Nitrometan
2011-05-13, 09:00
Som ett sidospår så visar ju även den här tråden varför man inte skall ta tusen miljoner prover "bara för att kolla" utan en direkt misstanke om att något skulle vara fel. Tar man tillräckligt många prover kommer man att hitta åtminstone ett som avviker UTAN att det är något fel på personen, och voilá, onödig utredning och onödig ångest för personen i fråga.
En läkare jag umgicks en del med tidigare sa att det finns inga friska människor bara ofullständigt undersökta patienter. :) Han var inne på samma spår.