handdator

Visa fullständig version : Orkar man fler reps med bättre kondition?


Joffe
2011-05-11, 13:40
Tjena jag undrar mest över hur konditionen hjälper i styrke träning när man kör typ 8 repitioner 5 sets ? Blir de någon skillnad och bygger man snabbare ju bättre kondition man har? MvH joffe

Faith
2011-05-11, 13:56
Har faktiskt inte riktigt koll på det där, men konditionsträning ökar ju kroppens uthållighet och syreupptagningsförmåga så det känns ju rimligt =)

limenka
2011-05-11, 13:58
Jag tror inte det bidrar.

Oljeblixten
2011-05-11, 14:04
Jag tror att god kondition har en positiv inverkan på muskelbygge. Jag har inget att backa upp det med förutom att jag själv tycker att min förmåga att återhämta mig mellan seten ökar dvs jag orkar fler reps i efterkommande set. =)

aijou
2011-05-11, 14:07
Jag tror att god kondition har en positiv inverkan på muskelbygge. Jag har inget att backa upp det med förutom att jag själv tycker att min förmåga att återhämta mig mellan seten ökar dvs jag orkar fler reps i efterkommande set. =)

Tänkte precis skriva detta. Jag har inte heller något att backa upp mina teorier men jag tror att man får en bättre förmåga att återhämta sig snabbt med bättre kondition.

lirberr
2011-05-11, 14:13
Tjena jag undrar mest över hur konditionen hjälper i styrke träning när man kör typ 8 repitioner 5 sets ? Blir de någon skillnad och bygger man snabbare ju bättre kondition man har? MvH joffe

I knäböj är det ibland konditonen som sätter stopp för mig, så jag tror det.

Oljeblixten
2011-05-11, 14:24
I knäböj är det ibland konditonen som sätter stopp för mig, så jag tror det.

Jag tänker lite i banan att det är mjölksyra och att musklernas ork tar slut på något skumt sätt så att även om man skulle orka ett par till så funkar det inte.(såvida inte en snäll vän skriker på mig). God kondition verkar ha den inverkan på mig att om flåser håller så pallar jag köra slut på benen betydligt mer. :)

ARMSTARK
2011-05-11, 14:25
Hjärt och lung kapasiteten är rätt viktigt vid ansträngning så jag skulle bli förvånad om det inte gav nånting!

Fordon
2011-05-11, 18:04
Konditionen? Pratar vi om typ orken under en 5km-runda? Näe jag TROR inte att det skulle göra nån skillnad på åtta reps. Det är inte ens samma energi som används.Åtta repa kan du nästan hålla andan medans du kör.

Donner
2011-05-11, 18:13
Konditionen? Pratar vi om typ orken under en 5km-runda? Näe jag TROR inte att det skulle göra nån skillnad på åtta reps. Det är inte ens samma energi som används.Åtta repa kan du nästan hålla andan medans du kör.

Hålla andan under 8 reps marklyft? ;)

Fordon
2011-05-11, 18:28
Hålla andan under 8 reps marklyft? ;)

Vilja, våld och vaselin. Det ska gå! *flex*

Carl91
2011-05-11, 18:56
Vad jag läst är att hjärtat arbetar på ett helt annat sätt vid t.ex tunga lyft jämfört med löpning. Så om man bara lyfter och inte springer nåt, så kommer hjärtat ändå att träna upp en helt annan sorts "kondition" om man nu kan kalla den för det. Vet inte om det samma kan sägas om t.ex lungorna.

Samtidigt låter det jävligt logiskt att bra syresättning och bra kondis i övrigt också bidrar. Har jag helt fel? Har faktiskt undrat detta ett tag också. Det bör ju vara så att om musklerna får mer syre och blod så kan de jobba bättre... dvs så har "vanlig" kondition inverkan på t.ex tyngdlyftning.

Everest
2011-05-11, 19:09
Så om man bara lyfter och inte springer nåt, så kommer hjärtat ändå att träna upp en helt annan sorts "kondition" om man nu kan kalla den för det.

Vad kan hjärtat göra mer än att syresätta musklerna genom att pumpa runt blod?

Carl91
2011-05-11, 19:19
Vad kan hjärtat göra mer än att syresätta musklerna genom att pumpa runt blod?

Bra fråga, men enligt vad jag läst så tränas det på ett helt annat sätt vid explosiv belastning än vid t.ex löpning. Det bidrar till just explosiv belasting, men du blir inte bättre på att löpa. Mitt inlägg var alltså en fråga, men jag antar att det jag läst har varit skitsnack?

Spridis
2011-05-11, 19:30
Man kan ju tänka sej att den utbyggnad av kapillärer i muskulaturen som sker vid konditionsträning har en del positiva effekter för styrketräningen.

Ne0phyte
2011-05-11, 19:34
Jag tycker jag har fått bättre återhämtning mellan seten när jag tränat upp min kondition, men inte märker jag någon skillnad under seten.

mysteak
2011-05-11, 20:02
Konditionen gör ju så att syreupptagningsförmågan till musklerna förbättras vilket borde göra att man blir blir lite uthålligare? ELLER?

Zoidy
2011-05-11, 20:06
Vilja, våld och vaselin. Det ska gå! *flex*

:laugh:

bearwolf
2011-05-11, 23:58
när jag körde 100reps på 100kg marklyft på 28 min så önskade jag över allt annat att min kondition var bättre, nu jobbar jag på det :D

nu är det kanske inte så representativt. Men nog känns det bättre med övningar nu när man kör lite cardio imellanåt

Alexton
2011-05-12, 00:13
när jag körde 100reps på 100kg marklyft på 28 min så önskade jag över allt annat att min kondition var bättre, nu jobbar jag på det :D

nu är det kanske inte så representativt. Men nog känns det bättre med övningar nu när man kör lite cardio imellanåt

Jag har märkt precis samma sak, känns som man tränar ett riktigt tungt intervall pass.
Samma sak med högreps knäböj med kort vila.

z_bumbi
2011-05-12, 06:40
Tjena jag undrar mest över hur konditionen hjälper i styrke träning när man kör typ 8 repitioner 5 sets ? Blir de någon skillnad och bygger man snabbare ju bättre kondition man har? MvH joffe

Har man tillräcklig kondition dvs ork plus en marginal för att utföra den styrketräningen man gör så ger inte mer kondition några speciella fördelar. Är konditionen något som begränsar så tjänar man troligen på att öka den något mer än att bara styrketräna.
Kapillärförsörjningen av konditionsträning är intressant men styrketräningen ökar också förmågan att få fram blod till musklerna så kör man något så när samma upplägg så kommer kroppen att fixa den då den blir van.

För alla som inte satsar på att tävla på elitnivå så ser jag däremot inga som helst nackdelar med att köra regelbundet konditionsträning. För merparten som kör på elitnivån ser jag iofs inte heller några nackdelar man då får man hålla mer koll på hur mycket man kör för att inte riskera att försämra resultaten.

robbob
2011-05-12, 08:57
Man får inte glömma bort att det finns något som heter styrkeuthållighet. Dvs förmågan att använda styrka upprepade gånger och under ansträngning. Något ni som precis som jag tränat MMA och liknande vet vad det säger att köra ex shoot på shoot. Om man tränar upp sin styrkeuthållighet får man mer arbetskapacitet.
När det gäller kondition ala springa 5km och liknande gör det att man återhämtar sig bättre mellan passen. Men ökar inte nödvändigtvis ens arbetskapacitet.