handdator

Visa fullständig version : Billig bra lättlagad mat


snppen
2011-05-11, 02:30
Hej, ska återigen försöka ta tag i träningen så därför undrar jag vad den billigaste men "vettigaste" maten man kan köpa är?
bor och har bott ensam sen jag var 17, så pengar är ju inte den största tillgången jag har.

Gärna saker man kan laga till och ställa in så att det finns ett par lådor mat.

Tack på förhand
Gustav

Pr0bz
2011-05-11, 10:57
Ris & kyckling med sås och broccoli.

z_bumbi
2011-05-11, 11:13
Två favoriter
Chili con carne gjord på framdelskött eller den billigaste köttfärsen och hemkokta bönor med ris eller pasta.

Chili san carne dvs vegetariskt chili med ris eller pasta.

Lätt att göra, går att göra så stora kok som man har kastruller till (billiga stora kastruller hittar man på en loppis/secondhand för 50 kr), en bra blandning av billiga livsmedel och framför allt är det gott.

Tacos
2011-05-11, 13:11
Äter spaghetti och köttfärssås varje dag som matlådor.
Enkelt och billigt, dessutom tycker jag det mättar bra.

stevebc
2011-05-11, 13:40
Något som är gott och lättlagat är att helt enkelt steka upp broccolinystan med kycklingbröstfilé. Tina grejerna, hacka upp i bitar, stek i olivolja och krydda efter smak. Jag brukar krydda med salt, svartpeppar och chili. Broccolin smälter i munnen och ackompanjerar kycklingen bra både smak- och näringsmässigt.

Gott tillsammans med ris och HP-sås.

kaffekopp
2011-05-11, 15:22
potatis + randomkoett + kvarg/keso = win

har bytt potatisen mot broccolli under deffen, men same same

Ne0phyte
2011-05-11, 15:35
Äter spaghetti och köttfärssås varje dag som matlådor.
Enkelt och billigt, dessutom tycker jag det mättar bra.

Blir det inte enformigt efter typ.. 3dar? Hur länge har du kört på det?

snppen
2011-05-11, 17:05
Tack så jättemycket allihopa, nu är det bara att vänta in lönen!

dyxeldoff
2011-05-12, 00:50
råa ägg knäckes mot den undre tandraden

gott, nyttigt och lättlagat

Inge Enveten
2011-05-12, 06:28
råa ägg knäckes mot den undre tandraden

gott, nyttigt och lättlagat

Inte riktigt.

http://traningslara.se/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

Tacos
2011-05-12, 08:59
Blir det inte enformigt efter typ.. 3dar? Hur länge har du kört på det?

Jag tror jag har kört det varje dag (utom helger) i typ 3 månader. Däremot varrjerar jag dom ganska mycket. Köttfärssås är ju bra på det sättet att man kan slänga i stort sett vad som helst.

Men lite dum i huvet måste man nog ändå vara som fortfarande tycker det är gott *screwy* :)

z_bumbi
2011-05-12, 09:25
Från en helt annan tråd

Det går utmärkt att lägga till olika frysta grönsaker direkt i matlådorna så ökar variationen ännu mer.

Ex
Laga 15 portioner köttfärsås och pasta och lägg det i matlådor, häll på frysta grönsaker från tre olika sorters frysta grönsaker. => 3 "olika" maträtter med 5 portioner av varje.

Självklart kan man också variera innehållet i själva såsen. Att ösa upp en del av såsen i burkar och sen fylla på med något nytt i grytan funkar utmärkt t ex köttfärsås i första omgången och chili con carne i nästa med samma mängd disk.

robbob
2011-05-12, 09:28
Glöm inte bönor. Om du köper de torra och kokar dem själv får du ett riktigt bara kilopris. Jag brukar koka en hel förpackning på en gång och frysa in.

Fredrik_S
2011-05-12, 09:37
Kycklingfile med ris och tillbehör(sweet chilli pesto sojasås annans grönsaksmixar)

150g kyckling(2kg lild 99 kr) +80g ris kostar ca 10-12 kronor per portion

Jag äter det 4-5 gånger om dagen och har gjort det i någon månad nu utan att tröttna(längtar redan till nästa mål)

Man sjuder 2 kg kyckling på 125 grader 4,5 timme i en stor kastrull med vatten i ugnen direkt från frysen, så räcker det 3 dagar, sen kokar man varje morgon 300 gram ris i riskokaren.

Grönsaksmixar mikrar man övriga såser tar man direkt från kylen.

Hejnomax
2011-05-12, 09:49
Kycklingfile med ris och tillbehör(sweet chilli pesto sojasås annans grönsaksmixar)

150g kyckling(2kg lild 99 kr) +80g ris kostar ca 10-12 kronor per portion

Jag äter det 4-5 gånger om dagen och har gjort det i någon månad nu utan att tröttna(längtar redan till nästa mål)

Man sjuder 2 kg kyckling på 125 grader 4,5 timme i en stor kastrull med vatten i ugnen direkt från frysen, så räcker det 3 dagar, sen kokar man varje morgon 300 gram ris i riskokaren.

Grönsaksmixar mikrar man övriga såser tar man direkt från kylen.

Är det mörad kycklingfile?

vicarious
2011-05-12, 09:52
Kycklingfile med ris och tillbehör(sweet chilli pesto sojasås annans grönsaksmixar)

150g kyckling(2kg lild 99 kr) +80g ris kostar ca 10-12 kronor per portion

Jag äter det 4-5 gånger om dagen och har gjort det i någon månad nu utan att tröttna(längtar redan till nästa mål)

Man sjuder 2 kg kyckling på 125 grader 4,5 timme i en stor kastrull med vatten i ugnen direkt från frysen, så räcker det 3 dagar, sen kokar man varje morgon 300 gram ris i riskokaren.

Grönsaksmixar mikrar man övriga såser tar man direkt från kylen.

150g kyckling och 80g ris, 10-12kr? låter dyrt.

Fredrik_S
2011-05-12, 09:53
Är det mörad kycklingfile?

Ja, omörad är seg och oätbar och dyr.
18gram protein per 100g är det i lidls mörade kycklingfile. Men fortfarande prisvärdaste kycklingproteinet jag hittat.

Fredrik_S
2011-05-12, 09:58
150g kyckling och 80g ris, 10-12kr? låter dyrt.

10-17 kronor ska jag nog skriva
7:50 för kycklingen 1-2kr för riset(beroende på sort) och sen 1-7 kronor för sojan sweet chilling peston och grönsakerna

vicarious
2011-05-12, 09:59
Ja, omörad är seg och oätbar och dyr.
18gram protein per 100g är det i lidls mörade kycklingfile. Men fortfarande prisvärdaste kycklingproteinet jag hittat.

18g protein per 100g med ett kilopris av 49kr kg är inte ens 4 i PPK (ca 3.63) Coops egna kycklingfiléer ger nästan identiskt PPK (20g protein per 100g och 54.90kr/kg)

Köpa kyckling på kampanj är det bästa, då brukar man kunna få ett PPK på 4-4.2.

vicarious
2011-05-12, 09:59
10-15 kronor ska jag nog skriva
7:50 för kycklingen 1-2kr för riset(beroende på sort) och sen 1-7 kronor för sojan sweet chilling peston och grönsakerna

Aha, du räknade med grönsakerna och såsen också :)

Hejnomax
2011-05-12, 10:00
Ja, omörad är seg och oätbar och dyr.
18gram protein per 100g är det i lidls mörade kycklingfile. Men fortfarande prisvärdaste kycklingproteinet jag hittat.

Okej, ska testa laga så i ugnen. Skär du bort eventuella vita senor och röda saker?

Hejnomax
2011-05-12, 10:01
Jag får tipsa om makaroner, ketchup och mjölk till. Lätt att bara slänga in fryst broccoli i pastapannan om man vill ha det lite nyttigare.

Ett annat tips är att köpa det kött som är på rea 40-60 kr kilot, och tillaga enligt vilket recept som helst, grytor etc. Till slut lär man sig vad man gillar. Håll utkik efter karre, kotlett och högrev som är gott och billigt.

Fredrik_S
2011-05-12, 10:03
Okej, ska testa laga så i ugnen. Skär du bort eventuella vita senor och röda saker?

Nope, dom äter jag.

anton2000
2011-05-12, 10:11
Orientbröd (tror dom kostar ca 1.5kr/st)
Tonfisk i vatten (ca 6kr)
Ost (ca 60 kr/kg)
Lite ketchup (typ gratis eftersom man använder såpass lite)

Blir faktiskt riktigt goda pizzor! Sjukt billigt och bra näringsvärden.

snppen
2011-05-12, 11:36
Kycklingfile med ris och tillbehör(sweet chilli pesto sojasås annans grönsaksmixar)

150g kyckling(2kg lild 99 kr) +80g ris kostar ca 10-12 kronor per portion

Jag äter det 4-5 gånger om dagen och har gjort det i någon månad nu utan att tröttna(längtar redan till nästa mål)

Man sjuder 2 kg kyckling på 125 grader 4,5 timme i en stor kastrull med vatten i ugnen direkt från frysen, så räcker det 3 dagar, sen kokar man varje morgon 300 gram ris i riskokaren.

Grönsaksmixar mikrar man övriga såser tar man direkt från kylen.

Oj, verkar ju både gott och billigt. Detta kommer absolut att provas.
Tack så mycket!

dyxeldoff
2011-05-12, 13:01
Inte riktigt.

http://traningslara.se/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/


jo det är sämre näringsupptag
men det är likt förbannat nyttigt gott och lättlagat

du får i dig mer vitaminer när du käkar dem råa

Fredrik_S
2011-05-12, 13:10
jo det är sämre näringsupptag
men det är likt förbannat nyttigt gott och lättlagat

du får i dig mer vitaminer när du käkar dem råa

Nej det är inte gott
Nej det får man inte

ThisIsTheOne
2011-05-12, 13:53
Köpa kyckling på kampanj är det bästa, då brukar man kunna få ett PPK på 4-4.2.

Din snålhet, som går igen i många trådar, är...jag vet inte, fascinerande kanske. :D

ThisIsTheOne
2011-05-12, 13:53
jo det är sämre näringsupptag
men det är likt förbannat nyttigt gott och lättlagat

du får i dig mer vitaminer när du käkar dem råa

Jag trodde förslaget om råa ägg som god och lättlagad mat var ett skämt. :(

vicarious
2011-05-12, 14:36
Din snålhet, som går igen i många trådar, är...jag vet inte, fascinerande kanske. :D

Snål eller ekonomisk, var går gränsen? Varför betala mer för samma produkt? Lägger hellre pengarna på något annat :) Inte direkt så att det är jobbigt att vara ekonomisk och handla storpack eller på kampanjer. Men är man bekväm så kanske man trivs bättre med att betala mer :) Vi är alla olika!

juulia_
2011-05-12, 14:40
Omeletter är ju lättlagade, billiga (beroende på ingredienserna) och nyttiga (beror väl också på vad man väljer att ha i/till.

En annan snabb favorit är minipizzor, brukar bre lite tomatpuré och ketchup på minitortillas eller små tunnbröd, strö över strimlad skinka/köttfärs/tonfisk, lök, tomat, champinjoner och lite ost, in i ugnen i en kvart och så är det klart. =)

Kycklingklubbor är grymt billigt och gott, lätt att göra storkok på. He på lite kryddor du gillar, in med dem i ugnen tillsammans med lite rotsaker i en timme. Gott, billigt och nyttigt. =)

ThisIsTheOne
2011-05-12, 15:10
Snål eller ekonomisk, var går gränsen? Varför betala mer för samma produkt? Lägger hellre pengarna på något annat :) Inte direkt så att det är jobbigt att vara ekonomisk och handla storpack eller på kampanjer. Men är man bekväm så kanske man trivs bättre med att betala mer :) Vi är alla olika!

Ja absolut, jag menade inget illa (och jag hoppas inte du tog det så). Reflekterade mest över hur olika vi verkar vara, men därmed inte sagt att det ena eller det andra är rätt.

feffEEE
2011-05-15, 09:46
Tonfiskbiffar ~10 st

3 burkar tonfisk i olja (ca 140 g/burk)
rödlök
salt
vitpeppar
dill
1-2 ägg
olja
ev. ströbröd
smör

Finhacka rödlöken och blanda ihop med tonfisken i en skål. Krydda med salt, peppar och dill. Tillsätt lite olivolja för smakens skull. Blanda i ett ägg eller två för att binda ihop hela smeten, korrigera ev. med ströbröd.

Gör biffar av dem, stek i smör.

mina
2011-05-15, 10:05
Kycklinggryta

passerad tomat.
gullök
vitlök
chilli
svätt olja
svamp

Stek kyckling med lite stekfett, tillsätt lök , svamp och hacka viktlök låt det fräsa en stund, tillsätt chilli sedan krydda efter smak.
Tillsätt passerad tomat, låt det koka i ca 30 min på lågvärme och tillsätt kryddor, och vitlök.

Frys in och variera grytan genom att göra om den till soppa, tacos,
Billigt och gott!

Sniggel
2011-05-15, 10:38
Ägg är ju tokigt lättlagat. Gör en ostomelett med nån krydda och ha något lättlagat tillbehör som t ex potatis pasta eller ris. Valfri sås och grönsak till detta och lägg till en proteindrink i mjölk om du vill öka proteinintaget på ett billigt sätt.

Pansartax
2011-05-15, 10:47
Jag har ätit kycklingbröstfilé med ris/klyftpotatis i någon form i snart 2 år och längtar fortfarande ibland till att få komma hem när man varit borta över en helg och fräsa på ett redigt lass.

Brukar slänga in direkt från frysen på defrost i micron i 10 minuter och sen hackar jag upp det i tärningar och fräser på i en vanlig stekpanna. Alternativt tinar det i kylen över natten.

Allt kan ätas med en slev i och med att man tärnar kycklingen så det är snålt på disk med :)
Klyftpotatis är gott till också

Rickard
2011-05-15, 11:01
Gå till köttdisken, leta reda på en stor och billig köttbit. Ytterlår, bog, grytbitar, ja vad du än kan hitta blir riktigt bra på det här sättet: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163332

Sedan några kilogram tvättad potatis. Den tillagar du i micron. Skölj och sedan in på en tallrik i 5-6 minuter maxeffekt. Mosa potatisen lite, på med lite salt, en klick smör och kanske lite ketchup.

dyxeldoff
2011-05-15, 13:40
Nej det är inte gott
Nej det får man inte

det står tom i artikeln som rockybalboas skickade som motargument mot råa ägg på komentarerna där författaren svarat på frågor

http://traningslara.se/raa-agg-macho...idigt-men-bra/

jag tycker att det är gott =)


billig kyckling är ofta bara 75% kyckling resten salt vatten
man måste ta med i det i beräkningen när det gäller priset

Eddie Vedder
2011-05-15, 13:44
Nej det får man inte

Bortsett från biotin är det väl korrekt?

Finns ju flera värmekänsliga mikronutrienter och de lär man ju få i sig mer av om man inte tillagar.

dyxeldoff
2011-05-15, 13:46
köp kött som går ut samma dag ofta halva priset.
Svenskar slänger mat onödigt tidigt

det är ofta skillnad från förpackning till förpackning
ju rödare köttet är ju färskare är det, är det lite halv brunt eller mörk rött är det sämre

anton2000
2011-05-15, 15:22
Snål eller ekonomisk, var går gränsen? Varför betala mer för samma produkt? Lägger hellre pengarna på något annat :) Inte direkt så att det är jobbigt att vara ekonomisk och handla storpack eller på kampanjer. Men är man bekväm så kanske man trivs bättre med att betala mer :) Vi är alla olika!

+ typ fyra miljoner.
Själv kollar jag alltid willys och lidls reklamblad på måndag morgon på nätet :)

vicarious
2011-05-15, 15:26
Själv kollar jag alltid willys och lidls reklamblad på måndag morgon på nätet :)

Samma här! :) Kollar även ICA Maxi, Coop Forum och City Gross. När de har specialerbjudanden på kött brukar det ta slut ganska snabbt så kan vara smart att vara ute redan på mån-tis. Hittar man något schysst så är det bara att fylla frysen och laga matlador :thumbup:

Lurch
2011-05-15, 17:44
Samma här! :) Kollar även ICA Maxi, Coop Forum och City Gross. När de har specialerbjudanden på kött brukar det ta slut ganska snabbt så kan vara smart att vara ute redan på mån-tis. Hittar man något schysst så är det bara att fylla frysen och laga matlador :thumbup:

har själv blivit så skadad av detta, att jag aldrig köper kött som kostar mer än 50kr/kg nå mera, man tjänar rätt rejält på det !

Inge Enveten
2011-05-15, 17:48
har själv blivit så skadad av detta, att jag aldrig köper kött som kostar mer än 50kr/kg nå mera, man tjänar rätt rejält på det !

Sparar

Morrris
2011-05-15, 17:50
Sparar

A penny saved is a penny earned!

vicarious
2011-05-15, 20:08
har själv blivit så skadad av detta, att jag aldrig köper kött som kostar mer än 50kr/kg nå mera, man tjänar rätt rejält på det !

Så resonerar jag också. Köper i regel inte kött som är dyrare än 50kr/kg eller har lägre PPK än 4, om det inte är en finare bit för ett särskilt tillfälle (entrecoté, oxfilé eller liknande)

På så vis kan jag enkelt hålla en proteinrik kost utan att det behöver svida så mycket i plånboken.