handdator

Visa fullständig version : Hur länge kan man svälta sig innan det börjar bli skadligt?


Grodsilla
2011-05-11, 01:02
Med svält menar jag typ max 500 kcal per dag.

kettlebellGuden
2011-05-11, 01:14
Är dina 500kcal lite fiskolja + resten EAA så kan jag tänka mig att det borde gå helt fint några månader iaf.

Grodsilla
2011-05-11, 01:19
Är dina 500kcal lite fiskolja + resten EAA så kan jag tänka mig att det borde gå helt fint några månader iaf.

Vad är EAA?

Spartansk
2011-05-11, 05:58
Alltså, du tänker inte göra det, va?

Philosophic
2011-05-11, 06:11
ts, syftar du på nutrilett och liknande?

Anders The Peak
2011-05-11, 06:12
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4716519&postcount=27

Anders The Peak
2011-05-11, 06:15
Med svält menar jag typ max 500 kcal per dag.

Man bör inte gå under 1600 kcal under någon längre tid utan uppsikt av läkare.

LarsLasr
2011-05-11, 08:04
Vad är EAA?

Essential Amino Acids - Essentiella aminosyror dvs dom proteinbyggstenarna som kroppen inte kan skapa.

Grodsilla
2011-05-11, 08:31
Alltså, du tänker inte göra det, va?

Nej.

Inge Enveten
2011-05-11, 08:37
Jag är nyfiken på skillnad i kroppskomposition om någon med en i alla fall en klart synlig mängd muskelmassa med 10-20 % hade totalfastat i låt säga två veckor. Fett är väl det primära kroppen använder men utan tillförsel av protein lär ju en stor mängd muskler ryka?

SiSenior
2011-05-11, 08:38
Man bör inte gå under 1600 kcal under någon längre tid utan uppsikt av läkare.

Oavsett kön, ålder och storlek? Tänker mig små, taniga, unga tjejer.
Postat via en mobil enhet

MtotheM
2011-05-11, 11:16
Jag har för mig att det var någon snubbe som endast åt mineraler och vitaminer samt lite protein i ett år och gick ner 100kg (han vägde 200 innan). Han var dock under uppsikt.

lirberr
2011-05-11, 11:19
Man bör inte gå under 1600 kcal under någon längre tid utan uppsikt av läkare.

Jag tror mitt kaloribehov är på 2000, borde jag inte lägga mig på 1500 under deff menar du?

vicarious
2011-05-11, 12:24
Jag tror mitt kaloribehov är på 2000, borde jag inte lägga mig på 1500 under deff menar du?

Ditt behov är nog större än 2000.

kettlebellGuden
2011-05-11, 12:32
Man bör inte gå under 1600 kcal under någon längre tid utan uppsikt av läkare.

Säker? Lyle McDonald menar på att 5-800kcal protein / dag i en 12 veckor + någon refeed då och då är la inga större problem.

BengtBurk
2011-05-11, 12:34
Frågan är vad Anders menar med "Man" och "någon längre tid".

opppe
2011-05-11, 12:50
Man bör inte gå under 1600 kcal under någon längre tid utan uppsikt av läkare.

Kan ju knappast stämma då en fullvuxen kvinna kan ha mindre än 1600 i kcal behov.

Reaper123
2011-05-11, 14:49
Det första som avgör hur länge svälten funkar är ju hur mycket vikt man har möjlighet att tappa. Men förutsätter vi att en kraftigt överviktig går på en kontrollerad vlcd-diet så klarar man sig sjukt länge på ~500 kcal. (vissa har kört över 6mån utan paus?)

Tror däremot en hemmasnickrad 500kcal-diet för random smalis är allt annat än bra och kroppen säger stop efter x antal veckor beroende på hur fort nån av alla brister man kommer få visar sig!

Livankaret
2011-05-11, 19:42
Jag provade på svält vid ett tillfälle, klarade av 9 dygn med enbart vatten men sedan gick det inte längre. Hade konstant näsblod och diverse åkommor, intressant att se hur skör man egentligen är.

Beelz
2011-05-11, 21:39
Jag provade på svält vid ett tillfälle, klarade av 9 dygn med enbart vatten men sedan gick det inte längre. Hade konstant näsblod och diverse åkommor, intressant att se hur skör man egentligen är.

jävlar vad dum...

Inge Enveten
2011-05-11, 21:46
Jag provade på svält vid ett tillfälle, klarade av 9 dygn med enbart vatten men sedan gick det inte längre. Hade konstant näsblod och diverse åkommor, intressant att se hur skör man egentligen är.

T.ex?

Hur påverkades sömnen? Koncentrationsförmågan? Berätta jättegärna mer.

Löpsko
2011-05-11, 23:18
Testat nutrilett i typ 2-3 veckor. Ganska intressant att se hur kroppen reagerar, hur dåligt man mår frånbörjan men sedan hamnar i ett tillstånd där de känns som man går på moln (ketos). Men kan säga att man ska bara testa att gå, för om man fick lite puls var de tvärstopp :D

1684_
2011-05-12, 04:43
äh, gå in å fråga anorexia sjuka mår på en vdelning, dom håller på i fler månader, värsta fall till döden.
Jag själv, när jag var riktigtriktigt sjuk, ätstörd, så åt jag runt.. ja inte mer än 500kcal iaf!!!!!! Jag vägde 45kgch jag e 170cm lång när jag var inlagd 2007. Jag hade näsblod ibland, minns att jag vaknade av näsblog på nyårsafton, in till akuten och blodvärdet var nere på 55. Jag har haft problem med inre organ, hjärtat å njurar speciellt, tarmarna har inte heller mått bra med förstoppning, sovit väldigt tungt pga ingen energi, hungrig såklart konstant, mjölksyrade muskler jämt, kramper i vader om nätterna mm....

Så svält dig inte under en längre period så länge du inte behöver och spcuiellt inte om du e NORMALVIKTIG!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag tror dock en person med 50kgs övervikt skulle klara sig lite bättre. och ja jag vet att folk med anorexia lever ett extremt liv, men värt att tänka på!

Livankaret
2011-05-12, 20:25
jävlar vad dum...

Mår prima idag. :D

Livankaret
2011-05-12, 20:37
T.ex?

Hur påverkades sömnen? Koncentrationsförmågan? Berätta jättegärna mer.

Var några år sedan nu men " minns :D " att jag fick minnesluckor stup i kvarten. Klockan kunde vara 10.00 och när jag tittade ner på den igen nästa sekund var den 10.03, kunde helt plötsligt teleportera mig runt. Fick nässelfeber med rätt hög temp, näsan rann med blodigt snor, fick munsår, såg suddigt, pep i öronen.

Haha, prova. :D

Livankaret
2011-05-12, 20:53
Mår prima idag. :D

Var dock inget jag själv hade planerat.

Var i samband med lumpen. Jag är laktosintolerant vilket jag hade mörkat och tappade bort mina tabletter under en fältvecka. Så för att inte skita ner mig totalt när vi påtade runt i skogen så bestämde jag mig för att vara utan mat i 5 dagar som då återstod av fältveckan, något som borde ha gått utan problem. Var ju lite spännande tom.

Körde dock till sig då vi efter de avklarade 5 dagarna en natt helt plötsligt blev väckta och fick reda på att vårt baskerprov på 4 dygn startade och att de som inte klarade det skulle få göra om det senare.

Hjärnan hade redan stängts av då så jag körde på med förhoppning att jag skulle avlida och befälen skulle få skit för det. :D Något som tack och lov aldrig hände.

Inge Enveten
2011-05-12, 20:53
Var några år sedan nu men " minns :D " att jag fick minnesluckor stup i kvarten. Klockan kunde vara 10.00 och när jag tittade ner på den igen nästa sekund var den 10.03, kunde helt plötsligt teleportera mig runt. Fick nässelfeber med rätt hög temp, näsan rann med blodigt snor, fick munsår, såg suddigt, pep i öronen.

Haha, prova. :D

Ingen koll på hur många kilo du gick ner?

Livankaret
2011-05-12, 21:04
Ingen koll på hur många kilo du gick ner?

Vägde drygt 10kg mindre när vi kom i mål. De 4 sista dygnen var ju dessutom fysiskt krävande med flera mils marsch och löpande med utrustning och att jag hade turen att springa runt med två ksp58 hängande över mig likt någon rambo språngmarschen hem. När vi då dessutom skulle dra på gasmasken sista sträckan och springa med den så slängde jag min mask all världens väg, då var slutet nära. :D

BengtBurk
2011-05-12, 21:52
Hahah vilken jävla historia! :D

Morty
2011-05-13, 14:33
Vägde drygt 10kg mindre när vi kom i mål. De 4 sista dygnen var ju dessutom fysiskt krävande med flera mils marsch och löpande med utrustning och att jag hade turen att springa runt med två ksp58 hängande över mig likt någon rambo språngmarschen hem. När vi då dessutom skulle dra på gasmasken sista sträckan och springa med den så slängde jag min mask all världens väg, då var slutet nära. :D

Aldrig har en like-knapp behövts mer!


OnT:

Vem är "man"? Det beror självklart på vilka förråd man har lagrade. En VLCD ska man dock hålla i högst 2v utan läkares tillsyn, afaik.

KniveN
2011-05-13, 20:37
En jag känner avslutade precis en 12 dagars "fasta", han drack ca 100kcal om dagen från tomatjuice.
Han är lite störd :D

Fredriiik
2011-05-14, 16:05
En jag känner avslutade precis en 12 dagars "fasta", han drack ca 100kcal om dagen från tomatjuice.
Han är lite störd :D

Nej han är inte störd, han är dum i huvet...

Spartansk
2011-05-14, 16:32
En jag känner avslutade precis en 12 dagars "fasta", han drack ca 100kcal om dagen från tomatjuice.
Han är lite störd :D

Vad hände med honom? Hur mycket gick han ner i vikt, t ex?

hoog
2011-05-14, 16:56
En jag känner avslutade precis en 12 dagars "fasta", han drack ca 100kcal om dagen från tomatjuice.
Han är lite störd :D

Du glömde skriva att han gick på tjack. ;)

Springer
2011-05-14, 20:55
Men, min morsa var gröna vågare på 80-talet. Hon gick ju på sådana där fastekurer under en vecka. Jag har ingen aning om vad de fick i sig för energi, någon som vet vad det handlade om på de däringa hälsolägren eller vad det var?

revilo
2011-05-14, 21:57
Hur vanligt är det att man får vara med om dessa 10-dagars svält i lumpen? Har hört flera historier om det nu, det låter ju helt åt helvete jobbigt. Om inte annat får det mig att känna ännu mer förakt över människor som önskar helst av allt i hela världen att de blev av med sina bilringar, men inte kan förmå sig själva att ligga på kaloriminus i några veckor.

Fredriiik
2011-05-14, 22:50
Hur vanligt är det att man får vara med om dessa 10-dagars svält i lumpen? Har hört flera historier om det nu, det låter ju helt åt helvete jobbigt. Om inte annat får det mig att känna ännu mer förakt över människor som önskar helst av allt i hela världen att de blev av med sina bilringar, men inte kan förmå sig själva att ligga på kaloriminus i några veckor.

Det händer aldrig, klart dem får käk...

Tolkia
2011-05-14, 23:36
Hur vanligt är det att man får vara med om dessa 10-dagars svält i lumpen? Har hört flera historier om det nu, det låter ju helt åt helvete jobbigt. Om inte annat får det mig att känna ännu mer förakt över människor som önskar helst av allt i hela världen att de blev av med sina bilringar, men inte kan förmå sig själva att ligga på kaloriminus i några veckor.
Tror du att lumpare som blir utan mat ett par dagar gör det för att de tycker att det är en smart idé och njuter under utförandet? Annars fattar jag inte kopplingen.

hertzman
2011-05-15, 00:57
Nej han är inte störd, han är dum i huvet...

Du kanske borde passa dig lite vilka jävla uttryck du svänger dig med om folk du inte känner.

Sverker
2011-05-15, 06:19
Men, min morsa var gröna vågare på 80-talet. Hon gick ju på sådana där fastekurer under en vecka. Jag har ingen aning om vad de fick i sig för energi, någon som vet vad det handlade om på de däringa hälsolägren eller vad det var?



Du köpte en stor låda i hälsokostbutiken. I lådan fanns några olika flaskor med buljonger och juicer. Sedan var det bara att äta en lite skål buljong eller ta ett litet glas juice enligt ett bestämt schema. Tredje dagen när migränen var för svår fick personen som fastade en liten flaska ananasjuice för att pigga upp. Det hela byggde alltså på metoden med tagelskjorta och små belöningar när lidandet var som värst.



...sedan var det aldrig jag som fastade:D

Inge Enveten
2011-05-15, 07:53
Jag tycker att sånt här är riktigt spännande. Någon som har vidare bra läsning? Nu är jag inte ute efter berättelser från någon med anorexia som dog eller vara nära på att dö.

Bendermannen
2011-05-15, 08:16
Vem är "man"? Det beror självklart på vilka förråd man har lagrade. En VLCD ska man dock hålla i högst 2v utan läkares tillsyn, afaik.

Jag kunde inte låta bli att köra på i 10 veckor på "ren" Cambridgekur. Var helt enkelt för effektivt.

Det negativa jag upplevde (förutom hungern) var att jag kände mig disträ, kramp i vaderna på natten (vilket jag fortfarande får ibland, men nu tränar jag) tungan blev alldeles svampig och sträv. Efter de 10 veckorna började jag med att byta ut ett av påsmålen mot en mindre måltid med mat, efter ett ytterligare 6 veckor på denna diet tror jag kroppen sa ifrån då jag drabbades av fruktansvärda magsmärtor och sket blod. Slutade med ett besök på akuten.

hoog
2011-05-15, 11:08
Jag tycker att sånt här är riktigt spännande. Någon som har vidare bra läsning? Nu är jag inte ute efter berättelser från någon med anorexia som dog eller vara nära på att dö.

Fråga på Flashbacks drogforum, då får du garanterat höra något spännande.

Att inte äta eller sova på 4-5 dagar gör att man blir galen tillslut.

Springer
2011-05-15, 11:23
Du köpte en stor låda i hälsokostbutiken. I lådan fanns några olika flaskor med buljonger och juicer. Sedan var det bara att äta en lite skål buljong eller ta ett litet glas juice enligt ett bestämt schema. Tredje dagen när migränen var för svår fick personen som fastade en liten flaska ananasjuice för att pigga upp. Det hela byggde alltså på metoden med tagelskjorta och små belöningar när lidandet var som värst.


Du har ingen koll på hur mycket energi det handlade om per dag? Låter inte särskilt mycket?

Sverker
2011-05-15, 12:22
Minns inte så noga. Borde ha legat kring 80 - 100 g kolhydrat och lite fett från buljongerna, dvs ca 400 - 500 kcal. Alla var absolut övertygade om att hjärnan skulle ha sina 100 g kolhydrat varje dag.

Fredriiik
2011-05-15, 12:37
Du kanske borde passa dig lite vilka jävla uttryck du svänger dig med om folk du inte känner.

haha va? Passa mig?
Så du tycker man är frisk om man käkar totalt 1200 kcal under tolv dagars tid?

Tolkia
2011-05-15, 12:39
OK, för att inte tråden skall balla ur helt kanske vi skall lägga ned diagnosställande och idiotförklarande nu och fortsätta tala om - tada! - svält.

revilo
2011-05-15, 13:42
Tror du att lumpare som blir utan mat ett par dagar gör det för att de tycker att det är en smart idé och njuter under utförandet? Annars fattar jag inte kopplingen.
Vad snackar du om? Jag talar om motsatsen, den som blir utan mat i flera dagar i sträck har det sjukt tufft. Att folk gör lumpen, trots att de vet att de kommer vara extremt jobbigt och utmanande, tycker jag är något bra. Det är liksom en symbolisk motsats till förslappade människor som inte kan förmå sig att uppnå ens de enklaste målen för "det är för jobbigt, orka", och ruttnar i sin egen oförmåga att späka sig lite.

hertzman
2011-05-15, 14:12
haha va? Passa mig?
Så du tycker man är frisk om man käkar totalt 1200 kcal under tolv dagars tid?

Du vet inte vem personen är. Det enda du vet är att han under ett antal dagar fick för sig att pressa sig själv en smula, med något helt galet. Att med det som enda grund avfärda honom som "dum i huve" är korkat och ogenomtänkt. Det är vad jag menade. Så punkt där, åter till ämnet.

mac72
2011-05-16, 20:09
Tänkte bara nämna att jag är dumhuvet som fastade i 12 dagar och låg på ett ungefärligt snitt på 100 kcal. Mindre i början och mer i slutet. Man kan nog tycka vad man vill om fasta och om det är bra eller inte. Det jag vet är att det är ett bra sätt att "testa" viljan. Jag har lite dålig koll på totala viktnedgången men det var ca 7-8 kg och jag gick upp ca 2 i vätska direkt efter. Tränade även 8 lättare styrkepass under tiden.

hoog
2011-05-16, 21:04
Tänkte bara nämna att jag är dumhuvet som fastade i 12 dagar och låg på ett ungefärligt snitt på 100 kcal. Mindre i början och mer i slutet. Man kan nog tycka vad man vill om fasta och om det är bra eller inte. Det jag vet är att det är ett bra sätt att "testa" viljan. Jag har lite dålig koll på totala viktnedgången men det var ca 7-8 kg och jag gick upp ca 2 i vätska direkt efter. Tränade även 8 lättare styrkepass under tiden.

Och det gjorde du utan narkotika?

100 kcal om dagen i 12 dagar, inte en chans att jag tror du gjorde det ren!

Livankaret
2011-05-16, 21:17
Hur vanligt är det att man får vara med om dessa 10-dagars svält i lumpen? Har hört flera historier om det nu, det låter ju helt åt helvete jobbigt. Om inte annat får det mig att känna ännu mer förakt över människor som önskar helst av allt i hela världen att de blev av med sina bilringar, men inte kan förmå sig själva att ligga på kaloriminus i några veckor.

Händer nog aldrig, något dygn kanske men sedan orkar man som befäl inte med gnällspikarna mer. :D Jag hade ju tillgång till mat om jag ville men valde att avstå, hade dessutom en del muskler redan då samt min fläskigaste form någonsin(vägde en bra bit över 100kg) så jag klarade svälten relativt bra tycker jag. Förstörd var man ju men det fanns de på 60kg som var i bra sämre skick fast de hade fått i sig mat i mindre mängder.

Fredriiik
2011-05-16, 21:19
Och det gjorde du utan narkotika?

100 kcal om dagen i 12 dagar, inte en chans att jag tror du gjorde det ren!

+100

Troll så det skriker om det?

hertzman
2011-05-16, 21:53
+100

Troll så det skriker om det?

Nej. Han trollar inte.

KniveN
2011-05-18, 11:44
Och det gjorde du utan narkotika?

100 kcal om dagen i 12 dagar, inte en chans att jag tror du gjorde det ren!

Bara för att du inte har psyke för det så innebär det inte att någon annan inte har det...

hejhopp79
2011-05-18, 13:03
De första skadliga effekterna borde visa sig om du har dålig blodsockerkontroll.

Annars klarar man sig bra länge på svält om man har tillgång till vatten. Men i studier snackas det om någonstans kring 62-72 h innan man ser påverkan på blodsocker och uttalad muskelkatabolism.

mikaelj
2011-05-26, 20:24
De första skadliga effekterna borde visa sig om du har dålig blodsockerkontroll.

Annars klarar man sig bra länge på svält om man har tillgång till vatten. Men i studier snackas det om någonstans kring 62-72 h innan man ser påverkan på blodsocker och uttalad muskelkatabolism.

Blodsockerpåverkan borde väl inte vara värre än att den sjunker till "rätt" nivåer? På ketogen kosthållning och 20h-fasta har jag 3,7 mmol/L förutom vid träning då det tillfälligt går upp till 5,6.

Vad menar du skulle hända?

MtotheM
2011-05-26, 20:38
Och det gjorde du utan narkotika?

100 kcal om dagen i 12 dagar, inte en chans att jag tror du gjorde det ren!

Finns en snubbe som levde i ett år på bara mineraler och protein så omöjligt är det inte. Han vägde över 200 och gick ner till runt 100.