handdator

Visa fullständig version : Varför går jag inte ner i vikt/blir mer tränad?


FannyAmanda
2011-05-10, 23:14
Jag är ny på forumet så hoppas jag postar rätt :)

Okej så här ligger det till. Jag är en tjej som gärna skulle bli lite smalare/mer tränad, problemet är att jag redan är ganska aktiv och äter rätt bra. En vanlig dag ser ungefär ut såhär:

06.30 går upp och springer en kort runda på 10 minuter. Äter därefter frukost, t.ex fyra skivor fullkornsbröd med smör och pålägg plus ett eller två glas juice.
Tar sedan bussen till skolan. Äter lunch i skolan, lite mindre än en "Normal" portion, undviker kolhydrater.
15.00 skolan slutar och jag tar bussen hem. Äter mellis, oftast en skål mjölk med bran müsli. Går ut med hunden på en rask 20 min promenad. Byter om och åker till stallet, mockar, pysslar med hästen, tränar dressyr i ca 45 min.

18.00 Hemma igen, äter middag, lite mindre än normalportion, undviker kolhydrater. Tar det lugnt, pluggar, ser på tv.

20.00 Äter mellis, t.ex en skål med 2% yoghurt

21.00 rask långpromenad på 45 min med hunden.

22.00 går och lägger mig, avslutar med att magträna, gör ett "program" som går igenom hela magen.

Jag rider 5-6 dagar i veckan, springer, promenerar och tränar mage varje dag. Äter bara skräp som glass eller chips på fredagskvällar och lördagskvällar. Har ett förflutet med anorexi så vill inte begränsa mitt matintag för mycket då det fortfarande är lätt att falla tillbaka. Men nu känns det som jag har stannat helt i min kroppsutveckling eller vad jag ska kalla det. Jag är trött på att aldrig bli nöjd! Kanske ska tillägga att jag är 170 och väger ca 55 kg. Skulle vilja minska midjan och låren.

Hoppas ingen tycker jag är skitjobbig med min fråga!
Kram

solari
2011-05-10, 23:22
Tränar du ingenting?
Jag räknar alltså inte ridning och "magprogrammet" som träning...

Pansartax
2011-05-10, 23:27
Du går inte ner i vikt för att du äter "för mycket" och med "för mycket" så kan "mycket" vara t.e.x glaset juice du dricker till frukost.

Oftast är det något litet som man tror är obetydligt som är i vägen, talar av personliga erfarenheter. Kanske skippa mellanmålet vid 20:00?

Arty
2011-05-10, 23:45
Absolut bästa vore nog att räkna ut ditt dagsbehov och sedan vad du får i dig på ett ungefär per dag.

Att du inte går i vikt beror nog på att du inte ligger på något underskott.

semicroma
2011-05-11, 00:31
Prova styrketräning av hela kroppen och få i dig mer protein. Din vikt låter rätt låg så viktreducering som föreslås av vissa här är inget jag skulle rekommendera.

Pineapple
2011-05-11, 01:02
Bröd har en tendens att dra iväg uppåt på kaloriskalan, ta bara en macka? Blir det för liten frukost kanske du äta yoghurten istället och ta mackan som mellanmål. Juicen skulle jag också ha skippat.

Oftast är det något litet som man tror är obetydligt som är i vägen, talar av personliga erfarenheter. Kanske skippa mellanmålet vid 20:00?
Precis, skulle heller inte råda TS att göra några större förändringar med tanke på sjukdomshistorian.

kettlebellGuden
2011-05-11, 03:58
Byt ut din magträning mot lite armhävningar, chins, rodd, och utfall.

Också skriver du att du vid middagen undviker kolhydrater.. men du pressar kolhydrater resten av dagen. Hur tänker du där?

Big Sleazy
2011-05-11, 11:07
Ser ut som en väldans massa socker och kolhydrater för någon som vill gå ned i vikt. Yoghurt, müsli, juice och mackor är inget jag skulle stoppa i mig vid kalorirestriktion.

Langster
2011-05-11, 11:24
Det ser ut som du är fast i smalfets-fällan. Byt konditionsträning mot tung styrketräning och ät mer protein.

Adama
2011-05-11, 11:36
Det ser ut som du är fast i smalfets-fällan. Byt konditionsträning mot tung styrketräning och ät mer protein.

Vad menar du med smalfetsfällan? Vilka är förutsättningarna för att hamna i den? (inte menat med någon ironi, sarkasm eller dyl.).

Reaper123
2011-05-11, 11:51
Vad menar du med smalfetsfällan? Vilka är förutsättningarna för att hamna i den? (inte menat med någon ironi, sarkasm eller dyl.).När jag läser detta tänker jag på följande:

Att om man inte förser kroppen med rätt fördelning av makronutrienterna så kommer den "äta" muskler snarare än fett och du dessutom ligger omkring energibalans så kan det falla sig så att du byter ut muskelmassa mot fett och du kan alltså tappa/stå still i vikt medans du blir tjockare! (då muskler väger mer än fett)

Vilda spekulationer, men en koldyrat rik i kombination med proteinfattig kost samt brist av tungt muskelarbete bör vara något som gör att detta fenomen kan uppstå!

TS. Försök styrketräna med lite tyngre vikter så kommer du mest troligt öka i muskelmassa samt kanske tappa lite i fett = du kommer då få den kropp du pratar om! Tror din kost är helt okej i syfte att vara viktstabil, men vore nog inte fel att försöka äta lite mer proteinrikt -> kanske ägg som frukost/mellanmål eller keso/kvarg!? :)

mikaelj
2011-05-11, 12:04
Här har du en bra text som beskriver precis din situation, skriven av en tjej här på Kolozzeum:

"Slanka muskler, fett gör dig fet eller kvinnor som inte vågar träna" (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018)

Den ger dig svaret på hur du får bort det där sista du har på 170 cm / 55 kg.

kettlebellGuden
2011-05-11, 12:35
Jag vill ha mer information om hur det går till när du äter Mellis.

Kaerra
2011-05-11, 12:40
Du kommer aldrig nånsin bli nöjd, antingen vill du ha mer muskler, eller vara mer rippad.. Man blir aldrig nöjd :)

FannyAmanda
2011-05-11, 22:18
Oj det var många bud. Anledningen till att jag inte styrketränar är inte för att jag är rädd för att få muskler utan för att jag inte tror det skulle vara sunt för mig med tanke på att jag lätt blir beroende/får ångestladdade tvångstankar när det kommer till träning. Och dels för att jag inte har tid.

Som många av er kanske förstår är just juice och bröd osv sådant som varit otroligt svårt och ångestladdat att lära sig äta igen och jag är lite för rädd för att trilla dit igen om jag började skära ner på normala saker som varje människa äter.

Du som skrev att jag pressar i mig kolhydrater resten av dagen, jag har bara sett det som att mackorna på mrogonen är det onyttigaste jag äter under en dag men då har jag fel alltså.. klart müsli är kolhydrater men tänkte att det var mer nyttigt. Vad finns det man kan äta då? Keso kräks jag av.

Du som ville veta hur det går till när jag äter mellis, haha, det går till så här att jag tar ner en skål från hyllan, gäller upp yoghurt, sätter mig i soffan, äter upp den. Inte så krångligt alltså :P?

Men tack för allas svar :D tar verkligen till mig allt! Ska börja ändra min kost lite smått :) Hur är det med mjölk, det är väl ganska ofarligt, eller? Täntek istället för juice på morgonen. Ska definitivt börja äta mer protein :)

Big Sleazy
2011-05-11, 22:21
Sett till kalorimängden så är inte mjölk bättre än juice. Sett till proteinmängden så är den det definitivt. För övrigt så bör du ha i åtanke att kalorierna väldigt lätt springer iväg när du äter så mycket yoghurt, brukar vara väldigt mycket socker i de flesta yoghurtsorter. Müsli är dessutom också tämligen kaloririkt.

Fredrik_S
2011-05-11, 22:31
Men tack för allas svar :D tar verkligen till mig allt! Ska börja ändra min kost lite smått :) Hur är det med mjölk, det är väl ganska ofarligt, eller? Täntek istället för juice på morgonen. Ska definitivt börja äta mer protein :)

Otroligt viktigt att filtrera ordentligt när du får tips och råd på ett internetforum. Och INTE ta till sig allt.

mikaelj
2011-05-12, 06:43
Återigen "Skulle vilja minska midjan och låren." på 170 cm / 55 kg behöver du snarare mer muskler på kroppen. Du har verkligen ingen möjlighet till att gå ned mer i vikt, vilket du med ditt anorexi-förflutna väl borde känna till.

Du får försöka lägga till träningen på ett sätt som inte ger dig ångest. Men att gå ned i vikt behöver du inte göra, snarare tvärtom.

Maod
2011-05-12, 07:15
Återigen "Skulle vilja minska midjan och låren." på 170 cm / 55 kg behöver du snarare mer muskler på kroppen. Du har verkligen ingen möjlighet till att gå ned mer i vikt, vilket du med ditt anorexi-förflutna väl borde känna till.

Du får försöka lägga till träningen på ett sätt som inte ger dig ångest. Men att gå ned i vikt behöver du inte göra, snarare tvärtom.

Tycker mikaelj gett det bästa svaret i tråden.

Yardbird
2011-05-12, 13:19
Anledningen till att jag inte styrketränar är inte för att jag är rädd för att få muskler utan för att jag inte tror det skulle vara sunt för mig med tanke på att jag lätt blir beroende/får ångestladdade tvångstankar när det kommer till träning. Och dels för att jag inte har tid.


Jag vågar hävda att man svårligen får ångest av styrketräning eller någon annan motion för den delen. Ångesten kommer sig troligtvis av en osund/orealistisk kroppsuppfattning, dålig självkänsla eller andra psykologiska problem. Ta tag i dom först så ska du se att du kommer trivas på gymmet sen. Sen är ju inte gymmet det enda stället man kan skaffa sig muskler på.

Tid har du nog. Prioritera.

Quint
2011-05-12, 15:29
Jag vågar hävda att man svårligen får ångest av styrketräning eller någon annan motion för den delen. Ångesten kommer sig troligtvis av en osund/orealistisk kroppsuppfattning, dålig självkänsla eller andra psykologiska problem. Ta tag i dom först så ska du se att du kommer trivas på gymmet sen. Sen är ju inte gymmet det enda stället man kan skaffa sig muskler på.

Tid har du nog. Prioritera.


Det är ju inte träningen i sig som är problemet, utan risken av att må dåligt över missad träning.

Finns väl många bara här på forumet som vittnar om att de får ångest om missar några träningspass? Vill minnas att det fanns en tråd som diskuterade det för ett tag sedan. Jag kan själv känna, om det går ett tag utan träning, att "nu måste jag träna snart annars kommer jag börja tappa den lilla styrka jag byggt upp".

Tolkia
2011-05-12, 16:01
När man som f.d. anorektiker beskriver att man tycker sig behöva gå ned i vikt från 55 kg på 170 cm är det något som inte är enbart "f.d." med i spelet. Det är inte vikten det är fel på, utan kroppsuppfattningen. (Se mikaeljs poster i tråden.) Självklart kan man vilja bli mer vältränad eller se mer vältränad ut, men det är inte ett resultat som kommer att fås av att gå ned mer i vikt när man redan är smal.

FannyAmanda
2011-05-12, 17:32
Sett till kalorimängden så är inte mjölk bättre än juice. Sett till proteinmängden så är den det definitivt. För övrigt så bör du ha i åtanke att kalorierna väldigt lätt springer iväg när du äter så mycket yoghurt, brukar vara väldigt mycket socker i de flesta yoghurtsorter. Müsli är dessutom också tämligen kaloririkt.

Verkar vara väldigt lite man kan äta? Inte bröd, inte yoghurt, inte dricka juice, inte äta müsli, mjölk är också onyttigt. Vad kan man äta egentligen :)?

Återigen "Skulle vilja minska midjan och låren." på 170 cm / 55 kg behöver du snarare mer muskler på kroppen. Du har verkligen ingen möjlighet till att gå ned mer i vikt, vilket du med ditt anorexi-förflutna väl borde känna till.

Du får försöka lägga till träningen på ett sätt som inte ger dig ångest. Men att gå ned i vikt behöver du inte göra, snarare tvärtom.

Jag har muskler, benen är bara muskler t.ex, även om många inte verkar tro det så är ridning träning, det är enormt fysiskt krävande och kräver mycket styrka. Jag vill väl inte nödvändigtvis gå ner i vikt utan i mått, typ det sista på magen (jäva underhudsfett) och låren ja.. som jag inte gillar. Tack så jättemycket för ditt svar, det var skönt att läsa.

Jag vågar hävda att man svårligen får ångest av styrketräning eller någon annan motion för den delen. Ångesten kommer sig troligtvis av en osund/orealistisk kroppsuppfattning, dålig självkänsla eller andra psykologiska problem. Ta tag i dom först så ska du se att du kommer trivas på gymmet sen. Sen är ju inte gymmet det enda stället man kan skaffa sig muskler på.
Tid har du nog. Prioritera.

Menade ju såklart precis som Quint påpekar att man får ångest av att inte träna, man blir beroende och kan inte sätta stopp, eller jag är så iallafall. Det är klart att man kan prioritera om men att ha skola, häst, hund och jobb så finns det inte så mycket tid över att prioritera till något annat. Jag gillar friheten att kunna träna vart som helst..

När man som f.d. anorektiker beskriver att man tycker sig behöva gå ned i vikt från 55 kg på 170 cm är det något som inte är enbart "f.d." med i spelet. Det är inte vikten det är fel på, utan kroppsuppfattningen. (Se mikaeljs poster i tråden.) Självklart kan man vilja bli mer vältränad eller se mer vältränad ut, men det är inte ett resultat som kommer att fås av att gå ned mer i vikt när man redan är smal.

Jo det är f.d. definitivt, men bara för att man kan äta som en normal person utan självmordsångest så behöver ju inte det betyda att man är nöjd med hur man ser ut. Men det är som du skriver, jag vill väl itne egentligen gå ner i vikt, men se smalare/mer tränad ut.

Tack för alla nyinkomna svar detta är jätteintressant att läsa!

mikaelj
2011-05-12, 17:38
Verkar vara väldigt lite man kan äta? Inte bröd, inte yoghurt, inte dricka juice, inte äta müsli, mjölk är också onyttigt. Vad kan man äta egentligen :)?

Lyssna inte på den personen. Det viktigaste för dig är att få ett sunt förhållande till mat, se ingenting som förbjudet.

Jag har muskler, benen är bara muskler t.ex, även om många inte verkar tro det så är ridning träning, det är enormt fysiskt krävande och kräver mycket styrka. Jag vill väl inte nödvändigtvis gå ner i vikt utan i mått, typ det sista på magen (jäva underhudsfett) och låren ja.. som jag inte gillar. Tack så jättemycket för ditt svar, det var skönt att läsa.

Varför skaffar du inte mer muskler istället? Då kommer fettet att finfördelas så att du inte ser det, och på köpet ser du mer vältränad ut. För ett tag sedan såg jag en dagsformsbild av en kille som var 176 cm lång. Trots att jag vägde 85 och han 70 kg såg jag smalare ut, tack vare att jag hade mer muskelmassa. Jag förstår att du tror att du måste bli av med fett, men det är helt fel.

Men det är som du skriver, jag vill väl itne egentligen gå ner i vikt, men se smalare/mer tränad ut.

Och det gör du genom att träna, äta och få på dig mer muskler! Du är tunn som en pinne med ditt BMI.

Skall du läsa http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018 någon gång?

FannyAmanda
2011-05-12, 17:47
Lyssna inte på den personen. Det viktigaste för dig är att få ett sunt förhållande till mat, se ingenting som förbjudet.



Varför skaffar du inte mer muskler istället? Då kommer fettet att finfördelas så att du inte ser det, och på köpet ser du mer vältränad ut. För ett tag sedan såg jag en dagsformsbild av en kille som var 176 cm lång. Trots att jag vägde 85 och han 70 kg såg jag smalare ut, tack vare att jag hade mer muskelmassa. Jag förstår att du tror att du måste bli av med fett, men det är helt fel.



Och det gör du genom att träna, äta och få på dig mer muskler! Du är tunn som en pinne med ditt BMI.

Skall du läsa http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018 någon gång?

Jag har läst den tråden :) Som jag nämnt tidigare så tränar jag inte endast kondition bara för att jag är rädd för stora muskler, jag är helt med på att det är något som är svårt att få, utan för att gym helt enkelt är rätt skrämmande (och dyrt) och för att det känns så mycket enklare att kunna röra på sig vart som helst, typ springa en runda, jag tror det är något i bakhuvudet som säger åt mig att inte göra en så stor grej av tränandet, och att gym gör det till en stor grej. Sen är jag inte så haj på det där med hur man gymmar med maskiner och sånt, jag har ju aldrig gjort det. Jag är inte så tunn. Jag har länge, i flera år, velat gymma men inte känt att jag varit tillräckligt frisk för att kunna göra det på ett sunt sätt.

Är det ok att unna sig t.ex glass en gång i veckan?

FannyAmanda
2011-05-12, 17:50
Skall du läsa http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018 någon gång?

Åh jajsute, det där med att jag äter fem gånger om dagen, såg att hon hade skrivit om det. Det gör jag för att det är det jag har lärt mig på de kliniker jag har gått på, och jag går fortfarande på återbesök och skriver upp vad jag äter och sådär, de skulle bli jättearga om jag inte höll fast vid mellanmålen.

Och fett är jag inte ett dugg rädd för :) Efter att ha uteslutit fett i flera år så har jag lärt mig min läxa, man blir helt dum i huvudet utan fett.

StampChamp
2011-05-12, 17:51
Jag har läst den tråden :) Som jag nämnt tidigare så tränar jag inte endast kondition bara för att jag är rädd för stora muskler, jag är helt med på att det är något som är svårt att få, utan för att gym helt enkelt är rätt skrämmande (och dyrt) och för att det känns så mycket enklare att kunna röra på sig vart som helst, typ springa en runda, jag tror det är något i bakhuvudet som säger åt mig att inte göra en så stor grej av tränandet, och att gym gör det till en stor grej. Sen är jag inte så haj på det där med hur man gymmar med maskiner och sånt, jag har ju aldrig gjort det. Jag är inte så tunn. Jag har länge, i flera år, velat gymma men inte känt att jag varit tillräckligt frisk för att kunna göra det på ett sunt sätt.

Är det ok att unna sig t.ex glass en gång i veckan?

Du kan unna dig en glass varje dag om du vill. Det gäller att ha balans.

Mitt tips är att styrketräna, fortsätta med din konditionsträning och våga äta ordentligt med protein så kommer det bli bättre. Jag har själv hjälpt tjejer som har samma problem.

Det dom gör är att äta dåligt med protein/mat, stort underskott, ingen styrketräning och bara löpning/powerwalk. Då blir du smalfet.

Fredron
2011-05-12, 17:51
Jag har läst den tråden :) Som jag nämnt tidigare så tränar jag inte endast kondition bara för att jag är rädd för stora muskler, jag är helt med på att det är något som är svårt att få, utan för att gym helt enkelt är rätt skrämmande (och dyrt) och för att det känns så mycket enklare att kunna röra på sig vart som helst, typ springa en runda, jag tror det är något i bakhuvudet som säger åt mig att inte göra en så stor grej av tränandet, och att gym gör det till en stor grej. Sen är jag inte så haj på det där med hur man gymmar med maskiner och sånt, jag har ju aldrig gjort det. Jag är inte så tunn. Jag har länge, i flera år, velat gymma men inte känt att jag varit tillräckligt frisk för att kunna göra det på ett sunt sätt.

Är det ok att unna sig t.ex glass en gång i veckan?

Alla var nog nervösa/rädda första gången de satte sin fot på ett gym, det går över och man lär sig.
Det är utan tvekan ok att unna sig en glass i veckan, oftare än så är lugnt också för den delen. Kosten står inte och faller med enskilda händelser/produkter. Utan det handlar om vad du får i dig under en längre period, så glass/godis/läsk/chips och liknande kan man äta då och då. Det viktiga är att du också får i dig det kroppen behöver så du inte byter ut måltider mot "skräp".

Pretorian
2011-05-12, 17:52
Ät glass, gärna två gånger per vecka nu när det är sommarvärme.

Men visst är det många saker som man får välja bort (ja, det är ett val, inget tvång) men du behöver kanske inte helt utesluta musli, bröd, juice etc men försöka ta det mer sällan, till helgen tex.

mikaelj
2011-05-12, 17:53
Åh jajsute, det där med att jag äter fem gånger om dagen, såg att hon hade skrivit om det. Det gör jag för att det är det jag har lärt mig på de kliniker jag har gått på, och jag går fortfarande på återbesök och skriver upp vad jag äter och sådär, de skulle bli jättearga om jag inte höll fast vid mellanmålen.

Och fett är jag inte ett dugg rädd för :) Efter att ha uteslutit fett i flera år så har jag lärt mig min läxa, man blir helt dum i huvudet utan fett.

Det är OK att äta fem gånger om dagen, den änden av tipsen handlade om de som nojar med allt när de skall gå ned i vikt.

Det jag ville poängtera var mer att du inte skall vara rädd för att ta i, skaffa dig muskelmassa och äta mat.

Jag har läst den tråden :) Som jag nämnt tidigare så tränar jag inte endast kondition bara för att jag är rädd för stora muskler, jag är helt med på att det är något som är svårt att få, utan för att gym helt enkelt är rätt skrämmande (och dyrt) och för att det känns så mycket enklare att kunna röra på sig vart som helst, typ springa en runda, jag tror det är något i bakhuvudet som säger åt mig att inte göra en så stor grej av tränandet, och att gym gör det till en stor grej. Sen är jag inte så haj på det där med hur man gymmar med maskiner och sånt, jag har ju aldrig gjort det. Jag är inte så tunn. Jag har länge, i flera år, velat gymma men inte känt att jag varit tillräckligt frisk för att kunna göra det på ett sunt sätt.

Skaffa en träningskompis här på Kolo! Det finns såna i antagligen varje stad.

Är det ok att unna sig t.ex glass en gång i veckan?

Ja, eller flera.

Pansartax
2011-05-12, 18:03
Är det ok att unna sig t.ex glass en gång i veckan?

Det är inte vad du äter eller hur ofta som är det farliga, utan hur mycket.

Äta 4 liter glass om dagen varje dag? Nej
Äta 0,5-2 dl glass om dagen varje dag? Ja

Det som de flesta har problem med är att just bara äta så lite också, man tar en skopa sen är det så gott så man bara vill ha mer och mer, bristande självdisciplin som i sin tur leder till fetma.

FannyAmanda
2011-05-12, 18:13
Tack ni här senast som har svarat, ni är underbara, verkar förstå precis! Känner mig mycket mer insatt nu, och nu när jag tar studenten så är får man ju helt plötsligt mycket mer tid över, ska försöka börja prova gymma lite :)

Skönt att ni sa det där med glass, jag älskar glass, min enda last. Äter det max en gång i veckan typ.

Pretorian
2011-05-12, 18:15
Tack ni här senast som har svarat, ni är underbara, verkar förstå precis! Känner mig mycket mer insatt nu, och nu när jag tar studenten så är får man ju helt plötsligt mycket mer tid över, ska försöka börja prova gymma lite :)

Skönt att ni sa det där med glass, jag älskar glass, min enda last. Äter det max en gång i veckan typ.

Haha.. mer tid efter studenten.. jojo.

FannyAmanda
2011-05-12, 18:16
Haha.. mer tid efter studenten.. jojo.

Haha ja under sommaren iallafall :) Jobbar som fotograf så har inte särskilt fasta tider heller så när skolan slutar kommer jag definitivt få mer tid över :) Bor granne med ett gym också :)