handdator

Visa fullständig version : Tävla i athletic fitness?


Mr Filip
2011-05-10, 22:14
Godkväll allihop!

Sitter här och har lite funderingar kring athletic fitness, är jäkligt sugen på att ta träning ett steg längre och satsa hårt framöver.

Kör just nu pf och jag tycker att det fungerar utmärkt då det inte blir så stora fokuseringar kring kosten.

En vanlig dag:

14:30 Första måltiden

3 st kyckling filéer (ca 300 g)

150 g potatis

25 g bulgur (kokt)

½ avokado

Sallad oftast råkostsallad med morötter och vitkål.

Mellanmål 17:30

Proteindrink + 50 g jordnötsmör eller en näve nötter + kreatin + 2 st anabolic caps

Träning 18:00-19:00
Kör halvkropssuplägg just nu.

20:00 Middag

Fisk/kyckling/kött 300 g
150 Potatis
25 g bulgur
Tomatsallad + 1 hel avokado + olivolja och balsam vinäger.

22:00 Sista måltiden innan fasta
50 g jordnötsmör
+ långsamma proteiner typ kessela eller keso.

sen blir det fasta 22:00-14:30.

Fokuserar på att öka i chins för har inte riktigt styrkan där än, dipsen flytter dock på bra.

Är detta ett bra uplägg kom gärna med en kommentar jag är lite ny på området:smash:

BengtBurk
2011-05-11, 08:05
Hur tränar du då?

Gorilla
2011-05-11, 09:07
Om du bara har frågor om din kost kan ju forumdelen inriktad mot detta vara ett bra ställe att lägga tråden, eller hur?

Vad du äter har inte så mycket att göra med hur bra du kan bli på atheltic fitness.

z_bumbi
2011-05-11, 09:22
Starta gärna en ny tråd om träningen i rätt kategori för det. Träningen är betydligt mer avgörande än exakt hur du äter om du tänker tävla i AF.

Mr Filip
2011-05-11, 10:03
Ber om ursäkt för för fel forumtråd.

Pass 1 övrekropp
Chins
Dips (med vikt)
Frivändingar
Skivstångsrodd
Millitärpress
Kabelyft (Sidan)
Pullover (kabel)
Hammercurls

Pass 2 Underkropp

knäböj
raka marklyft
2 st valfri magövningar oftast magmaskin eller hängande benlyft.

Pass 3 överkropp

chins
dips
frivändingar
Skivstångsrodd
millitärpress
kabelyft (sidan)
Pullover (kabel)
Arnold curls
Liggande tricepsextension

Pass 4 underkropp
Knäböj
utfall (hantlar eller viktskivor)
raka marklyft
benspark
benpress
Stående lårcurl
2 st valfria magövningar

Försöker köra så tungt som möjligt genom att öka vikterna för jag måste få upp styrkan, repsen brukar ligga mellan 6-8 och jag brukar köra 3-4 sets per övning.

Mr Filip
2011-05-11, 10:25
Kan ju kanske underlätta om jag skriver min vikt och längd.

Är 174 cm lång och har en morgonvikt på 68-69 kg.

BengtBurk
2011-05-11, 10:34
Hur länge har du tränat? Jag tycker det blir väldigt hög volym på dina pass. Själv skulle jag dragit ner på antalet övningar och köra fler set chins och dips, förutsatt att du vill förtsätta med dina halvkroppspass?

Mr Filip
2011-05-11, 10:45
Har väl tränat i ca 3 år, men när jag startade var målet något helt annat att gå ner i vikt, har tidigare vägt 95 kg. Men nu är målet att som sagt att träna för att kunna tävla i diverse fitness-tävlingar. Måste dock få upp lite mer volym på kroppen om jag ska kunna ha någon chans.

BengtBurk
2011-05-11, 12:01
Har väl tränat i ca 3 år, men när jag startade var målet något helt annat att gå ner i vikt, har tidigare vägt 95 kg. Men nu är målet att som sagt att träna för att kunna tävla i diverse fitness-tävlingar. Måste dock få upp lite mer volym på kroppen om jag ska kunna ha någon chans.

Jag skulle tränat mer på de grenspecifika momenten som ingår i "diverse fitness-tävlingar" och ändra på din split så att du delade upp överkroppen i två pass. Det är dock en smaksak.

Mr Filip
2011-05-11, 12:15
Jag skulle tränat mer på de grenspecifika momenten som ingår i "diverse fitness-tävlingar" och ändra på din split så att du delade upp överkroppen i två pass. Det är dock en smaksak.

Fler sets i Chins och dips är kanske det ultimata här då, eller?
Hur tycker du att jag ska lägga up det? öppen för förslag.:thumbup:

BengtBurk
2011-05-11, 12:22
Fler sets i Chins och dips är kanske det ultimata här då, eller?
Hur tycker du att jag ska lägga up det? öppen för förslag.:thumbup:

Jag har tränat enligt en rullande 3-split förut med dragövnignar (i ditt fall främst chins) första passet, pressövningar (i ditt fall främst dips) och det tredje passet ben. Jag tyckte det funkade hur bra som helst, jag hade inga vilodagar så man fick träna momenten ofta.

Just nu tränar jag enligt en 4-split enligt följande:
Pass 1 - Dragövningar, fokus på chins.
Pass 2 - Ben, fokus på baksida lår och ländrygg.
Pass 3 - Pressövningar, fokus på bänk.
Pass 4 - Ben, fokus på framsida lår och mage.
Bytte till denna split för att jag slackar i ben.

Jag brukar köra 5-10 set chins på pass 1 vilket jag tycker fungerar bra.

Mr Filip
2011-05-11, 12:34
Jag har tränat enligt en rullande 3-split förut med dragövnignar (i ditt fall främst chins) första passet, pressövningar (i ditt fall främst dips) och det tredje passet ben. Jag tyckte det funkade hur bra som helst, jag hade inga vilodagar så man fick träna momenten ofta.

Just nu tränar jag enligt en 4-split enligt följande:
Pass 1 - Dragövningar, fokus på chins.
Pass 2 - Ben, fokus på baksida lår och ländrygg.
Pass 3 - Pressövningar, fokus på bänk.
Pass 4 - Ben, fokus på framsida lår och mage.
Bytte till denna split för att jag slackar i ben.

Jag brukar köra 5-10 set chins på pass 1 vilket jag tycker fungerar bra.

Hur ser det ut för övrigt med reps & sets för din del, högreps eller låg?
Som sagt måste komma upp några kg i muskelmassa (och försöka vara så lean som möjligt.) Misslyckades totalt med bulken nu i höstas. blev lite för rultig.
Ska ju försöka tävla i -180 och vad jag vet ås är ju killarna där inte små. *flex*

BengtBurk
2011-05-11, 12:50
Jag antar att du är mest intresserad av set&reps på chinsen? Där kör jag iaf ganska varierat. Allt från viktade chins med 1-5 reps till maxreps på kroppsvikten. Ofta börjar jag med viktade chins 3-5 set för att sedan köra 3-5 set utan vikt.

Mr Filip
2011-05-11, 13:31
Jag antar att du är mest intresserad av set&reps på chinsen? Där kör jag iaf ganska varierat. Allt från viktade chins med 1-5 reps till maxreps på kroppsvikten. Ofta börjar jag med viktade chins 3-5 set för att sedan köra 3-5 set utan vikt.

Aaa*bs*
Måste bli bättre på chins, har inte riktigt hittat styrkan där än.
Men det är väl bara att öva för att bli bättre :)

hejhopp79
2011-05-11, 14:19
3 kycklingfileer är sällan 300 g, snarare minst det dubbla

Jr.
2011-05-11, 14:38
beror väl på storleken? ;) beroende på tillverkare så brukar de jag köper variera mellan mindre än 100g och större än 200g. Lite off topic, men tänkte på samma sak när jag läste trådskaparens först inlägg :)

Mr Filip
2011-05-11, 16:15
Köper euroshoppers kycklinfiléer, hela påsen ligger på 900 g och det är 6-7 i påsen så de ligger väl på ca 125 g st.

BengtBurk
2011-05-11, 16:58
Köper euroshoppers kycklinfiléer, hela påsen ligger på 900 g och det är 6-7 i påsen så de ligger väl på ca 125 g st.

Jag fick 4st senast i dessa påsar.

Mr Filip
2011-05-11, 20:20
Jag fick 4st senast i dessa påsar.

Dåligt värre, måste dock ha varit stora filéer :naughty:

BengtBurk
2011-05-11, 20:47
Dåligt värre, måste dock ha varit stora filéer :naughty:

Jo, 200-250gram per filé. Tycker det brukar vara standard i dessa påsar men ibland får man dock några futtiga bitar.

MejjA
2011-05-11, 21:05
Jo, 200-250gram per filé. Tycker det brukar vara standard i dessa påsar men ibland får man dock några futtiga bitar.

Finns 2 olika varianter, filéer av innanlår och bröstfiléer.
Ni blandar inte ihop dessa möjligtvis ?

Mr Filip
2011-05-11, 21:16
Finns 2 olika varianter, filéer av innanlår och bröstfiléer.
Ni blandar inte ihop dessa möjligtvis ?

Sant ;) Men jag syftade på filéerna och den förpackningen jag har hemma nu landade på 6 st.:hbang:

BengtBurk
2011-05-11, 21:25
Jag menar kycklingbröstfiléer.