handdator

Visa fullständig version : Vill bli grym på Dips!


KalleTeodor
2011-05-10, 21:21
Tjena alla!

Jag vill bli grym på dips och undrar lite hur jag ska lägga upp träningen och vilan.
Det första jag undrar är hur många dagar imellan jag behöver. Räcker 4 dagar eller behöver jag mer för att jag inte ska överträna muskeln?

Det andra jag undrar är om jag enbart ska köra dips när jag tränar triceps? När jag tränar triceps brukar jag köra cable pushdowns 10x3 och dips 3 set.

Jag tar 12 idag med kroppsvikten som motsånd. 7 reps med 10 kg hantel mellan benen. Har bara testat det en gång dock med hantel mellan benen.

Förslag och tips?:)

lirberr
2011-05-10, 21:22
2 dagar vila räcker om du är ny till gymmet. Det här med träna varje muskelgrupp en gång i veckan gäller på dom som kör 25 set.

Jag kör på ett schema där jag tränar axlar varannan dag och alla andra muskler var fjärde dag, jag får absolut stört ökningar i axlarna.

Lindrian
2011-05-10, 21:23
Bara kämpa vidare. Det kommer.

Birkharju
2011-05-10, 21:37
Jag kör viktade dips dagen jag tränar axlar och dips med KV dagarna jag kör bröst. Funkar finfint för mig :)

Pungis
2011-05-10, 21:57
Axon säger att man inte bör köra övningen då den är skadlig. Vad säger ni gurus om det?

Jag gillar den, men hatar att vara skadad..

spange
2011-05-10, 21:59
kör dips ett par ggr i veckan, testa dig fram - jag har bitvis kört tunga smala dips på tricepspasset, och lättare breda dips på bröstpasset. det är nåt som passat mig.

kan dock inte säga att det är just dipsen som gjort mig bra i dips, utan tung överkroppsträning överlag där triceps alltid fått mkt pisk, bänk/smalbänkar/frenchpress

lirberr
2011-05-10, 22:01
Axon säger att man inte bör köra övningen då den är skadlig. Vad säger ni gurus om det?

Jag gillar den, men hatar att vara skadad..

Han säger att om man ha stora triceps finns det bättre alternativ. Om man vill bli bra på dips däremot, då ska man köra dips.

spange
2011-05-10, 22:05
Axon säger att man inte bör köra övningen då den är skadlig. Vad säger ni gurus om det?

Jag gillar den, men hatar att vara skadad..

ptja, kan bara säga att jag personligen inte haft skadeproblem i just dips trots ett rätt bra djup samt +80 kg extravikt, däremot har jag haft några skadeproblem i andra övningar som bänk/smalbänk.

det är ingen övning som per automatik kommer skada dig. en högst okvalificerad gissning från mig är att många skadar sig om de med extravikt inte håller emot på nedvägen utan går ned för fort och okontrollerat

Deceiver85
2011-05-10, 22:07
Det här med träna varje muskelgrupp en gång i veckan gäller på dom som kör 25 set..

*bs**bs**bs**bs**bs*

Rusk
2011-05-10, 22:11
Vilan baseras på hur du tränar (volym, failure/icke failure and so on).
Tänk även på att triceps tränas i bröstpressar och axelpressar.

Pungis jag tror helt klart att normala tricepsdips med smalt grepp inte är skonsamt för axeln men bredare är bra, nu baserar jag iof detta på mina erfarenheter:p Det knaka och värkte som tusan i mina axlar vid smalt grepp men när jag börja med bröstdips så var allt kanon:)

lirberr
2011-05-10, 22:11
*bs**bs**bs**bs**bs*

Jag överdrev kanske en aning, men principen är så.

Rusk
2011-05-10, 22:15
Jag överdrev kanske en aning, men principen är så.

Nej.

HulkH
2011-05-10, 22:16
Vad väger du?


Försök att hålla dig relativt deffad och försök göra en extra dips på varje pass.

Kommer såklart inte funka hela tiden, men du kan ha det som delmål.

KalleTeodor
2011-05-10, 22:19
Vad väger du?


Försök att hålla dig relativt deffad och försök göra en extra dips på varje pass.

Kommer såklart inte funka hela tiden, men du kan ha det som delmål.

Det har jag alltid som mål oavsett vilken muskelgrupp och övning.
Jsg väger 81.3 morgonvikt innan frulle och efter toalettbesök. Är 192 cm lång. Är deffad.

Bullaz
2011-05-10, 22:20
Bli stark i axlar och bröst också så underlättar det när du ska dippa! Jag började satsa seriöst på styrketräning i höstas och gjorde då som mest 8-9. Sen dess har jag inte tränat dips regelbundet utan bara några få gånger men nu gör jag utan problem 20 - 15 - 15 i tre set. Jag tror till stor det att det beror på att jag blivit så pass mkt starkare i axlar och bröst. En del teknikträning är nog bra också, och sen är det väl ganska viktigt hur brett man håller händerna. Smalar: Mer fokus på triceps / Bredare: Mer fokus på bröst. Nåt mellanting borde väl vara optimalt för maxreps.

lirberr
2011-05-10, 22:21
Nej.

Tur att du upplyser mig.

Pungis
2011-05-10, 22:39
Han säger att om man ha stora triceps finns det bättre alternativ. Om man vill bli bra på dips däremot, då ska man köra dips.

...För att det är skadligt ja

Jättefint försök att försöka rätta mig för ingenting

Donkey Kong
2011-05-11, 09:19
Kul! Jag gillar triceps, en klar favorit!

Jag hade också som mål för några år sen att bli bra på dips. Nu är jag bara en "hälsosvensson" men så här gjorde jag, ungefär, hur bra det var vet jag ej, men funkade hyfsat, finns säkert bättre sätt.

Hade liksom 2 upplägg, ena dagen var det triceps med vikter, senare i veckan, dips, jag skiljde dessa åt, för det var för mig inte bra att börja med dips och sen vikter - muskeln var slut då.
1 tricepsdagen med vikter:
Skullcruschers sittande, med ryggstöd
Frenchpress (tricepspress med 2 händer, heter det så?)
Enarmstricepspress
Kabeldrag i olika handvinklar (vet ej hur effektivt detta var)
Det kan hända att min bröstträning (liggande tvåhandspressar bakom huvudet också gav tricepsresultat, jag misstänker det, vet ej exakt vad denna övning heter?).
Dessa tricepspressar (alla bakom huvudet och nackenpressar) är rätt tekniska och farliga övningar dock, så utför med kontroll, hellre lägre vikt och fler reps, än maxningar med skaderisk skulle jag säga.

2 dipsdagen
De dagar jag körde dips, så började jag alltid med dipsen. I början kunde jag knappt göra 7 men hade liksom bestämt att 30, det var bra, så jag gjorde 7-6-5-3 osv, tills jag inte kom längre. Det gymmet jag tränade på då hade inte "dipsmaskin", så det alternativet fanns ej.
Greppet, bredden, vinkeln på kroppen känns väldigt viktigt. Det skall enligt mig, inte nypa för hårt i bröstet, så kroppen måste vara relativt rak, inte ihopsjunken. Gungningar är heller ingen idé. Nu tränar jag på ett gym som har "dipsmaskin" och när jag ser folk köra där, så funderar jag på om de inte kör i fel vinklar. I maskinen går det att liksom pressa med kropp och bröst på ett sätt som inte fungerar i "verkligheten", så var uppmärksam på detta så du inte tränar fel i maskin (kan ej förklara riktigt bra...).

Ca 6 månader senare kunde jag en bra dag göra 30 dips, det är fortfarande mitt personbästa runt 10 år gammalt? Numera kan jag ej det, men gjorde 24 för en månad sen (diskutabel "form", men hyfsade hoppas jag).

Numera tränar jag triceps ibland och nån gång per månad en "maxning" i dips med vikt, efter 20 dips känns det som om det är rätt onödigt, då gör jag hellre med vikt först i "trappa" och avslutar med kroppsvikt. Favoriten är annars skulcruschers och enarmstricepspress.

Guddi
2011-05-11, 10:59
*bs**bs**bs**bs**bs*Utveckla gärna...

Arne Persson
2011-05-11, 11:06
Axon säger att man inte bör köra övningen då den är skadlig. Vad säger ni gurus om det?

Jag gillar den, men hatar att vara skadad..

Dips är en utmärkt övning och den skall köras djupt. Då får du en bra rörlighet som förebygger skador.

ceejay
2011-05-11, 11:08
Arne, såg din video med liggande tricepsextensions på youtube. Du borde göra en tråd som visar hur man ska göra dom ordentligt!

Arne Persson
2011-05-11, 11:40
Arne, såg din video med liggande tricepsextensions på youtube. Du borde göra en tråd som visar hur man ska göra dom ordentligt!

Hur skall dom utföras då?

ceejay
2011-05-11, 11:41
Hur skall dom utföras då?

Du missförstod mig, jag menar givetvis så som du utför dom

Arne Persson
2011-05-11, 11:47
Du missförstod mig, jag menar givetvis så som du utför dom

Bump...:)

BengtBurk
2011-05-11, 11:50
Dips är en utmärkt övning och den skall köras djupt. Då får du en bra rörlighet som förebygger skador.

Så djupt som möjligt, alltså tills man inte kan gå djupare?

Arne Persson
2011-05-11, 11:51
Kul! Jag gillar triceps, en klar favorit!

Jag hade också som mål för några år sen att bli bra på dips. Nu är jag bara en "hälsosvensson" men så här gjorde jag, ungefär, hur bra det var vet jag ej, men funkade hyfsat, finns säkert bättre sätt.

Hade liksom 2 upplägg, ena dagen var det triceps med vikter, senare i veckan, dips, jag skiljde dessa åt, för det var för mig inte bra att börja med dips och sen vikter - muskeln var slut då.
1 tricepsdagen med vikter:
Skullcruschers sittande, med ryggstöd
Frenchpress (tricepspress med 2 händer, heter det så?)
Enarmstricepspress
Kabeldrag i olika handvinklar (vet ej hur effektivt detta var)
Det kan hända att min bröstträning (liggande tvåhandspressar bakom huvudet också gav tricepsresultat, jag misstänker det, vet ej exakt vad denna övning heter?).
Dessa tricepspressar (alla bakom huvudet och nackenpressar) är rätt tekniska och farliga övningar dock, så utför med kontroll, hellre lägre vikt och fler reps, än maxningar med skaderisk skulle jag säga.

2 dipsdagen
De dagar jag körde dips, så började jag alltid med dipsen. I början kunde jag knappt göra 7 men hade liksom bestämt att 30, det var bra, så jag gjorde 7-6-5-3 osv, tills jag inte kom längre. Det gymmet jag tränade på då hade inte "dipsmaskin", så det alternativet fanns ej.
Greppet, bredden, vinkeln på kroppen känns väldigt viktigt. Det skall enligt mig, inte nypa för hårt i bröstet, så kroppen måste vara relativt rak, inte ihopsjunken. Gungningar är heller ingen idé. Nu tränar jag på ett gym som har "dipsmaskin" och när jag ser folk köra där, så funderar jag på om de inte kör i fel vinklar. I maskinen går det att liksom pressa med kropp och bröst på ett sätt som inte fungerar i "verkligheten", så var uppmärksam på detta så du inte tränar fel i maskin (kan ej förklara riktigt bra...).

Ca 6 månader senare kunde jag en bra dag göra 30 dips, det är fortfarande mitt personbästa runt 10 år gammalt? Numera kan jag ej det, men gjorde 24 för en månad sen (diskutabel "form", men hyfsade hoppas jag).

Numera tränar jag triceps ibland och nån gång per månad en "maxning" i dips med vikt, efter 20 dips känns det som om det är rätt onödigt, då gör jag hellre med vikt först i "trappa" och avslutar med kroppsvikt. Favoriten är annars skulcruschers och enarmstricepspress.

Hur går sittande skullcruschers till?

Birkey
2011-05-11, 11:52
Kör viktade dips 1 gång i veckan och utan vikt 1 gång i veckan.. 4-6 set varje pass!

Donkey Kong
2011-05-11, 14:48
@ Arne Persson - tackar som frågar, jag är dålig på övningarnas namn... Kanske namnet är inkorrekt, men det är sittande åt fel håll i en preacherbänk/stol, så jag får stöd för smalryggen. I en vanlig sittande bänk skulle det högre ryggstödet vara i vägen. Sen med z-curlstången "slår man sig själv mer i nacken"? Kanske borde heta neckbreaker istället? ;) De går ju att köra stående också, de ser jag ofta, men just de sittande var bra för mig i början. Snäppet mer kontroll, stöd och bra "stretch" så att säga.

kettlebellGuden
2011-05-11, 15:56
Vad menar du med att bli grym i dips? Köra med mycket vikt eller reppa loss som en galning?

Och vill du bli grym på dips så ska du planera din träning därefter.

JojjeG
2011-05-11, 16:54
Ett tips kan ju vara att kolla hur dipskungen Ako tränar! Han gör uppenbarligen rätt, men det är ju om du vill kunna reppa loss. Sen är han inte så dålig med vikt heller, men jag tror att det går hand i hand!