handdator

Visa fullständig version : Experiment - Proteinpulver!


Sushipinne
2011-05-10, 20:50
Hej, tänkte nu pröva en idé jag kom upp med igår, att köra en dag deffmat, och en dag proteinpulverdiet. Och skifta så varannan dag. Så imorn ska jag köra på bara proteinpulver som jag blandar med mjölk. Räknade då ut, att jag ska ta 4 proteinshakes per dag. Det kommer alltså bli 968kcal/dag. Och då ligger jag ju på rejält underskott alltså! Några negativa/positiva kommentarer?!: D

champion
2011-05-10, 21:00
Varför bara pulver en dag?

vicarious
2011-05-10, 21:00
Negativa: du riskerar att förlora muskler, du kommer troligtvis gå hungrig och vara trött & seg. Prestera dåligt på träningen.

Positiva: billigt.

Summa summarum: låter som en totalt idiotisk idé.

Spridis
2011-05-10, 21:02
Inte om han vill bli klen och spinkig!

Big Sleazy
2011-05-10, 21:57
Vad hade du druckit/rökt strax innan du fick denna genialiska idé?

lanzal
2011-05-10, 22:33
Kör hårt!

Sushipinne
2011-05-11, 05:59
tänkte bara att man kanske kan öka sin viktnedgång ännu mer, tror ni inte jag kommer göra de? :D

Philosophic
2011-05-11, 06:15
Jag skulle bytt ut pulvret mot nötter. Den så kallade jordnötsdieten.

Men jag skulle aldrig göra det.

vicarious
2011-05-11, 07:03
tänkte bara att man kanske kan öka sin viktnedgång ännu mer, tror ni inte jag kommer göra de? :D

Jo du lär rasa i vikt men inte bara fett utan även muskelmassa.

Langster
2011-05-11, 07:57
Att gå ned i vikt snabbt är jättelätt. Att gå ned i vikt i en lagom takt utan att förlora allt för mycket muskler är lite knepigare.
Se din viktnedgång som ett långsiktigt projekt. Ingen går från tjock till deffad på ett par veckor, det funkar helt enkelt inte så.

daloatf
2011-05-11, 08:43
Om du nu vill ha en dag du äter/dricker bara proteinpulver så varför inte bara en dag i veckan?

Ola Wallengren
2011-05-11, 09:45
Varannan dag proteinpulver går säkert utmärkt. I detta fallet rör det sig förmodligen om ca 200g protein per dag så det bör räcka.
Mitt förslag är att dels komplettra med vitamin/mineral (glöm inte natrium, kalium, kalcium och magnesium) och omega-3, samt att äta på träningsdagar eller förlägga ätandet till ca 24h följande träningen.

Ne0phyte
2011-05-11, 10:21
Haha! Väntar med spänning på ditt resultat..

Pepz
2011-05-11, 10:52
varför pulver varför inte samma mängd protein från kyckling, kött, fisk, kvarg osv?
lär ju mätta åtskilligt mer.

Jag håller med Langster, varför ha så bråttom?

Sushipinne
2011-05-11, 14:45
Okej, har inte ens kört en dag med det, säger bara, ALDRIG MER! Ni hade rätt, och jag har fått mig ett svar jag funderat länge över.

Kan ju säga såhär, proteinpulverdiet är inget att satsa på, har inte mått så dåligt på länge. Jag Tog enbart proteinpulver, 2dl mjölk, 1dl proteinpulver på morgonen, frammåt 2-3 timmar efter det, stod jag utomhus, det var varmt och jobbigt(pressande värme ni vet) och jag börja känna mig lite yr. Tänkte dock inte mycket mer på det, men efter tio minuter fick jag lägga mig ner, då det började svartna för ögonen!

Slutsats: Antar att jag fick i mig alldeles för lite vitaminer/mineraler och alldeles för lite av allt överhuvudtaget, därför brist på mycket.

Sushipinne
2011-05-11, 14:47
Dock kan jag lägga till, mina tester är inte över, tänkte försöka överleva en dag med sån nutrilett grejj, kolla hur det går, sen nån dag ska jag pröva jordnötsdieten där, så TIPS om dessa två dieter Tack på förhand!

Pepz
2011-05-11, 14:48
Okej, har inte ens kört en dag med det, säger bara, ALDRIG MER! Ni hade rätt, och jag har fått mig ett svar jag funderat länge över.

Kan ju säga såhär, proteinpulverdiet är inget att satsa på, har inte mått så dåligt på länge. Jag Tog enbart proteinpulver, 2dl mjölk, 1dl proteinpulver på morgonen, frammåt 2-3 timmar efter det, stod jag utomhus, det var varmt och jobbigt(pressande värme ni vet) och jag börja känna mig lite yr. Tänkte dock inte mycket mer på det, men efter tio minuter fick jag lägga mig ner, då det började svartna för ögonen!

Slutsats: Antar att jag fick i mig alldeles för lite vitaminer/mineraler och alldeles för lite av allt överhuvudtaget, därför brist på mycket.

nej du fick ingen brist på någonting på några timmar..
möjligtvis vätskebrist

Sushipinne
2011-05-11, 14:49
Okej, har inte ens kört en dag med det, säger bara, ALDRIG MER! Ni hade rätt, och jag har fått mig ett svar jag funderat länge över.

Kan ju säga såhär, proteinpulverdiet är inget att satsa på, har inte mått så dåligt på länge. Jag Tog enbart proteinpulver, 2dl mjölk, 1dl proteinpulver på morgonen, frammåt 2-3 timmar efter det, stod jag utomhus, det var varmt och jobbigt(pressande värme ni vet) och jag börja känna mig lite yr. Tänkte dock inte mycket mer på det, men efter tio minuter fick jag lägga mig ner, då det började svartna för ögonen!

Slutsats: Antar att jag fick i mig alldeles för lite vitaminer/mineraler och alldeles för lite av allt överhuvudtaget, därför brist på mycket.

nej du fick ingen brist på någonting några timmar..
möjligtvis vätskebrist

mja, men vätskebrist är ju brist på något, och kroppen mådde inte bra det kände jag, direkt efter att jag åt skolmat så mådde den bra igen ;D

stridis
2011-05-11, 14:53
Blir det inte lite mycket vassle per gång också? Skulle hellre äta kyckling faktiskt, slipper man de värsta protte-fisarna också och lite bättre bukfylla.

Sushipinne
2011-05-11, 15:01
Blir det inte lite mycket vassle per gång också? Skulle hellre äta kyckling faktiskt, slipper man de värsta protte-fisarna också och lite bättre bukfylla.

mjo, kanske, men det var inget att rekommendera iallafall! ;D

JohPz
2011-05-11, 15:08
Ok så du testade en förmiddag och sen drar massa slutsatser. Halva forumet går väl utan mat dubbla den tiden varje dag.

lurk
2011-05-11, 15:16
Bra kämpat ändå. Två timmars pulverdietande skulle inte många klara av.

rooz
2011-05-11, 15:19
nej du fick ingen brist på någonting på några timmar..
möjligtvis vätskebrist

This..

JB12K
2011-05-11, 15:21
Inga problem att köra pulver varannan dag om du skulle vilja det. Lätt och smidigt är det iaf.

Bra kämpat ändå. Två timmars pulverdietande skulle inte många klara av.

:D

Morrris
2011-05-11, 15:26
Bra kämpat ändå. Två timmars pulverdietande skulle inte många klara av.

Haha, så jävla klockrent.

aijou
2011-05-11, 15:32
Dock kan jag lägga till, mina tester är inte över, tänkte försöka överleva en dag med sån nutrilett grejj, kolla hur det går, sen nån dag ska jag pröva jordnötsdieten där, så TIPS om dessa två dieter Tack på förhand!

Jag körde på Star Nutritions Quick Diet Complete kombinerat med proteinpulver och hård träning ett tag. det funkade bra och ja tappade mycket vikt ganska snabbt utan att minska muskelmassan mycket alls. Åt dock en mindre portion riktig mat direkt efter träningen oftast. Är nöjd som fan och äter dem fortfarande som mellanmål nästan varje dag. :P

Ne0phyte
2011-05-11, 15:33
Bra kämpat ändå. Två timmars pulverdietande skulle inte många klara av.

Nähädu!

Robbmeister
2011-05-11, 15:36
Du kan ju omöjligt drabbats så snabbt av vitaminbrist iallafall. Jag brukar dricka en shake på morgonen och sen inte äta förrän vid 4 tiden innan träning och än så länge har jag inte varit med om det även fast jag gjort så i snart 3 månader.

Ola Wallengren
2011-05-11, 18:00
Jasg gissar att du fick en blodsocker rekyl till följd av stort insulinpåslag efter mjölk och vassle. Kanske lite obehagligt men inte farligt om man är frisk. Bara vänta lite så går det över.

Lösningen kan vara att prova ett kasien eller blandprotein blandat med vatten istället. Men jag vet inte, ger du upp efter bara en förmiddags "dietande" så kanske detta inte är något för dig.

Beelz
2011-05-11, 18:16
Okej, har inte ens kört en dag med det, säger bara, ALDRIG MER! Ni hade rätt, och jag har fått mig ett svar jag funderat länge över.

Kan ju säga såhär, proteinpulverdiet är inget att satsa på, har inte mått så dåligt på länge. Jag Tog enbart proteinpulver, 2dl mjölk, 1dl proteinpulver på morgonen, frammåt 2-3 timmar efter det, stod jag utomhus, det var varmt och jobbigt(pressande värme ni vet) och jag börja känna mig lite yr. Tänkte dock inte mycket mer på det, men efter tio minuter fick jag lägga mig ner, då det började svartna för ögonen!

Slutsats: Antar att jag fick i mig alldeles för lite vitaminer/mineraler och alldeles för lite av allt överhuvudtaget, därför brist på mycket.

Du får inte mineral/vitaminbrist på några timmar.... Det var säkert vätskebrist eller solsting du svimmade av....
Hur kan folk en svimma av dåligt med näring? Jag äter inget mellan 21:00 och 13:00 och får aldrig den där känslan + att jag har ett fysiskt krävande jobb

benacii
2011-05-11, 18:19
bästa tråden!

Sushipinne
2011-05-11, 19:23
aja, men alltså, jag klara de inte länge, men får la försöka igen, och ge er ännu mer resultat haha :) För det kan ju ha varit vad som helst, och tydligen (enligt er) så var det inte vitaminbrist eller brist på något. Prövar imorn igen ;D

Sushipinne
2011-05-11, 19:24
Du kan ju omöjligt drabbats så snabbt av vitaminbrist iallafall. Jag brukar dricka en shake på morgonen och sen inte äta förrän vid 4 tiden innan träning och än så länge har jag inte varit med om det även fast jag gjort så i snart 3 månader.

Det kan ju omöjligt vara bra, har du ens några muskler?

Sushipinne
2011-05-11, 19:25
Jag körde på Star Nutritions Quick Diet Complete kombinerat med proteinpulver och hård träning ett tag. det funkade bra och ja tappade mycket vikt ganska snabbt utan att minska muskelmassan mycket alls. Åt dock en mindre portion riktig mat direkt efter träningen oftast. Är nöjd som fan och äter dem fortfarande som mellanmål nästan varje dag. :P

Är det Star Nutiotions Quick Diet Complete bars? eller vad är det?

limenka
2011-05-11, 19:31
Känns som du drabbades av vätskebrist? Protein kräver mycket vatten.

Ola Wallengren
2011-05-11, 19:37
Man drabbas inte av vätskebrist av att dricka en proteindrink. Han har inte nämnt något om toabesök men man kan liksom inte bli uttorkad av lite varmt väder på en eller två timmar om man inte samtidigt har gått på toa ca 5+ggr under samma tid.

Sushipinne
2011-05-11, 19:48
Man drabbas inte av vätskebrist av att dricka en proteindrink. Han har inte nämnt något om toabesök men man kan liksom inte bli uttorkad av lite varmt väder på en eller två timmar om man inte samtidigt har gått på toa ca 5+ggr under samma tid.

hm..undra va de va då.. för det verkligen svartnade för ögonen och så kändes det som om man skulle svimma liksom.

Mokai
2011-05-11, 19:50
hm..undra va de va då.. för det verkligen svartnade för ögonen och så kändes det som om man skulle svimma liksom.

Kanske du tänkte för mycket på det? "OMG OMG Jag har inte käkat mer än proteinshake! omg" ?
Du vet att det alltid finns vatten man kan dricka ;)

Sushipinne
2011-05-11, 19:54
Kanske du tänkte för mycket på det? "OMG OMG Jag har inte käkat mer än proteinshake! omg" ?
Du vet att det alltid finns vatten man kan dricka ;)

nää, så tänkte jag inte, aja, får pröva imorn istället, och göra om det, se om det händer så igen.

Ola Wallengren
2011-05-11, 20:13
hm..undra va de va då.. för det verkligen svartnade för ögonen och så kändes det som om man skulle svimma liksom.

Svårt att förklara exakt vad som hänt, men jag tror fortfarande på reaktiv hypoglykemi. Du fick kanske också sympatikuspåslag med darrningar och svettningar.

Beelz
2011-05-11, 21:21
Snälla sluta utsätt dig för dessa "experiment" ät mindre mat och skippa onyttiga saker tills du lärt dig lite mer om kroppen och hur din kropp behöver olika makronutrienter osv osv... Om du fortsätter såhär kommer det gå åt helvete rent ut sagt.... det finns inga genvägar som inte har allvarliga bieffekter eller liknande....

Mokai
2011-05-11, 21:59
Snälla sluta utsätt dig för dessa "experiment" ät mindre mat och skippa onyttiga saker tills du lärt dig lite mer om kroppen och hur din kropp behöver olika makronutrienter osv osv... Om du fortsätter såhär kommer det gå åt helvete rent ut sagt.... det finns inga genvägar som inte har allvarliga bieffekter eller liknande....

Vad skulle världen vara om inte roliga människor som sushipinne vara? Vi behöver dessa människor :D

Sushipinne
2011-05-11, 22:33
Vad skulle världen vara om inte roliga människor som sushipinne vara? Vi behöver dessa människor :D

hahah tyst med dej! :D Någon måste ju vara dum :(

Ola Wallengren
2011-05-12, 06:56
Okunnig är inte det samma som dum. Okunnighet går att göra något åt vid frånvaro av dumhet. (jag menar alltså att du kanske är okunnig, inte dum).

Ne0phyte
2011-05-12, 06:59
Okunnig är inte det samma som dum. Okunnighet går att göra något åt vid frånvaro av dumhet. (jag menar alltså att du kanske är okunnig, inte dum).

You got it! En person som inte är dum skulle göra något åt sin okunnighet innan h*n gör något dumt.

aijou
2011-05-12, 10:03
Är det Star Nutiotions Quick Diet Complete bars? eller vad är det?

Nej det är inte bars. Det är portionspåsar som man blandar med vatten och i mitt fall proteinpulver. De innehåller alla vitaminer och mineralet som kroppen behöver på en dag men väldigt lite kalorier. En ganska "bra" blandning av protein, kolhydrater och fett.

Sex påsar om dagen ska innehålla allt kroppen behöver för att "må bra" och det blir sammanlagt <800 kcal/dag. Man får en hyffsad mättnadskänsla och de dämpar sötsuget.

Tror ju personligen inte att det är det optimala sättet att gå ner i vikt, men det fungerar och det är garanterat bättre än att bara käka proteinpulver som du tänkte göra.

Namehere
2011-05-12, 10:09
Jag skulle bytt ut pulvret mot nötter. Den så kallade jordnötsdieten.

Men jag skulle aldrig göra det.

protein i jordnötterna är ju inte fullvärdiga? Människan kan väl inte ta upp den slags protein?

vicarious
2011-05-12, 10:15
protein i jordnötterna är ju inte fullvärdiga? Människan kan väl inte ta upp den slags protein?

Nej oftast inte. Tas upp men det kan inte användas fullt ut till t ex muskeluppbyggnad.

Sushipinne
2011-05-12, 12:16
You got it! En person som inte är dum skulle göra något åt sin okunnighet innan h*n gör något dumt.

Dock måste man ju prova sig fram här i livet, annars får man ju inga svar :D

Pretorian
2011-05-12, 13:43
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Madness
2011-05-12, 14:37
Haha du är allt rolig du Sushipinne, experimentera du, det har väl jag gjort med men i slutändan kommer jag alltid fram till att dem extrema/knasiga metoderna sällan håller sig i längden, bäst att vara måttlig och realistisk. Och Pretorian +1 haha.