handdator

Visa fullständig version : Bästa tillfället att överäta lösgodis?


hejhopp79
2011-05-10, 17:43
Torde vara efter träning, eller? Kanske som fastbrytare efter PF med protein till?

What say you.

Bakgrund: Netto har lösgodis för 29,90 kr/kg nu för att de firar 9 år.

Edit: Syftar förstås huvudsakligen på fettinlagring

Philosophic
2011-05-10, 17:48
Äta före= Mer energi till träningen?
Äta efter= Bättre återhämtning?

Sedan får ju du avgöra vad som är bäst för dig. :)

Intressant tråd!

thomast
2011-05-10, 17:53
Jag skulle säga före, under och efter träning.

SiSenior
2011-05-10, 17:53
Varför inte äta lite godis för att det är gott när du själv behagar istället för att noja om när det är som mest opti?

hejhopp79
2011-05-10, 18:01
Varför inte äta lite godis för att det är gott när du själv behagar istället för att noja om när det är som mest opti?

Deffar man är man lite opti liksom.

Har dessutom ätit 100 g fett idag, så godis känns spontant som att jag lätt lagrar in en del om jag ligger på överskott. Damn you, sötsug!

Denniss
2011-05-10, 18:03
Deffar man är man lite opti liksom.

Har dessutom ätit 100 g fett idag, så godis känns spontant som att jag lätt lagrar in en del om jag ligger på överskott. Damn you, sötsug!

Planera lite bättre så kan du lägga in lite onyttigheter när sötsuget blir för stort. En dag hit och dit gör ju inget?

SiSenior
2011-05-10, 18:05
Deffar man är man lite opti liksom.

Har dessutom ätit 100 g fett idag, så godis känns spontant som att jag lätt lagrar in en del om jag ligger på överskott. Damn you, sötsug!

Är man så orolig ser jag ingen som helst anledning till att äta godis över huvudtaget. Även om det är gott.

Då kanske det kostar mer för psyket, än vad det ger menar jag.

hejhopp79
2011-05-10, 18:10
Är man så orolig ser jag ingen som helst anledning till att äta godis över huvudtaget. Även om det är gott.

Då kanske det kostar mer för psyket, än vad det ger menar jag.

Jao, möjligt du har rätt. Funderar på att dra och köpa lite bara typ 2-300 g (lite och lite men ja), för jag vill inte bli alltför strikt då det inte känns så sunt.

hejhopp79
2011-05-10, 18:11
Planera lite bättre så kan du lägga in lite onyttigheter när sötsuget blir för stort. En dag hit och dit gör ju inget?

Jo jag vet, brukar göra det i vanliga fall.

Nej visst, jag äter ju inte godis ens en gång i veckan utan äter bra de flesta dagar enligt LG

hejhopp79
2011-05-10, 18:16
Äh, fuck it. Drar och köper lite godis helt enkelt. Ciao

hejhopp79
2011-05-10, 18:27
Blev väl lite damage control: 180 g lösgodis

Vilken värdelös tråd. Ber om ursäkt :/

Fartman
2011-05-10, 18:30
Lär dig äta godis med måtta, köp sånt godis som tar lite tid att äta :)
och köp inte mycket åt gången!

EDIT: Bästa tillfället att äta godis är ute i fält :D

mikaelj
2011-05-10, 18:37
Blev väl lite damage control: 180 g lösgodis

Vilken värdelös tråd. Ber om ursäkt :/

Bikta dig genom att skriva ett inlägg i "Optinojan made me do it"-tråden, omedelbums!

hejhopp79
2011-05-10, 18:38
Bikta dig genom att skriva ett inlägg i "Optinojan made me do it"-tråden, omedelbums!

lol, bra idé faktiskt.

Big Sleazy
2011-05-10, 19:13
Jag har alltid tyckt det är märkligt med alla som "måste" handla godis runt påsk och annat bara för att godiset är billigt. Vad sparar man egentligen? 40-50kr om man köper 1kg vilket räcker bra länge?

Rickard
2011-05-10, 19:18
Om du fortfarande är intresserad av svaret så är det till en bra film eller TV-serie. Absolut bästa tillfället att överäta godis.

Denniss
2011-05-10, 19:39
Den psykiska hälsan är viktigare att tillfredsställa än den fysiska.

hejhopp79
2011-05-10, 19:41
Den psykiska hälsan är viktigare att tillfredsställa än den fysiska.

Uppdelningen är till stor del en illusion då psyke och soma hänger ihop.

Ristretto
2011-05-10, 19:47
Den psykiska hälsan är viktigare att tillfredsställa än den fysiska.
Frågan är dock om man inte får ett större psykiskt välbeffinande av att vara i bättre form än vad någon smakupplevelse någonsin kan förmedla? Särskilt smaken av lösgodis.


Jag har alltid tyckt det är märkligt med alla som "måste" handla godis runt påsk och annat bara för att godiset är billigt. Vad sparar man egentligen? 40-50kr om man köper 1kg vilket räcker bra länge?

Ge mig en kvart.

Denniss
2011-05-10, 19:59
Frågan är dock om man inte får ett större psykiskt välbeffinande av att vara i bättre form än vad någon smakupplevelse någonsin kan förmedla? Särskilt smaken av lösgodis.




Ge mig en kvart.

Jo men ångesten man får av att ständigt försöka uppnå optinojja genom att gå sötsugen och konstant tänka på godis, är nog värre än ett kaloriöverskott en dag.

eppenjet
2011-05-10, 20:02
Motivation hämtas då från Kate Moss:

"nothing tastes as good as skinny feels"

Big Sleazy
2011-05-10, 20:04
Jo men ångesten man får av att ständigt försöka uppnå optinojja genom att gå sötsugen och konstant tänka på godis, är nog värre än ett kaloriöverskott en dag.

Fast det sötsuget försvinner ju ofta inte av att man äter godis, snarare så blir det värre. Att däremot ha lite disciplin och avstå kan göra att det släpper. Så är det i alla fall för mig. Äter jag godis en dag kommer jag vara fortsatt sugen flera dagar framåt.

Ristretto
2011-05-10, 20:04
Jo men ångesten man får av att ständigt försöka uppnå optinojja genom att gå sötsugen och konstant tänka på godis, är nog värre än ett kaloriöverskott en dag.

Jo, om det är priset man får betala för att komma i form så tvivlar jag på att välbefinnandet som lägre kroppsfett kan medföra uppväger lidandet som ätstörningen medför.

Pepz
2011-05-10, 20:05
men kom igen är man på/i deff så lagras ju godiset endast in i musklerna som glykogen.

vill du ha godis så ät godis, jag åt godis varje dag under en diet, funkade utmärkt eftersom jag inte gick till överdrift och fortfarande låg på underskott

MrBulk
2011-05-10, 20:10
Mornarna borde vara bästa tidpunkt för godis, tomma depåer och bra insulinkänslighet.

Eddie Vedder
2011-05-10, 20:13
Mornarna borde vara bästa tidpunkt för godis, tomma depåer och bra insulinkänslighet.

En riktig sockerchock som start på dagen är nog det dummaste man kan göra. Och sömnen tömmer knappast glykogendepåerna. Om man nu inte är ute och löper i sömnen.

MrBulk
2011-05-10, 20:17
En riktig sockerchock som start på dagen är nog det dummaste man kan göra. Och sömnen tömmer knappast glykogendepåerna. Om man nu inte är ute och löper i sömnen.

Tänkte mest på leverns depå.

Eddie Vedder
2011-05-10, 20:18
http://www.ajcn.org/content/87/3/645.full

http://www.ajcn.org/content/69/4/647.short

vicarious
2011-05-10, 20:31
Efter ett riktigt tömmande helkroppspass lär det passa ganska bra.

Förstår inte heller poängen med att köpa godis bara för att det är billigt. Ska man för en gångs skull unna sig att äta godis vill man väl att det ska smaka så bra som möjligt? Skillnaden blir endast ett par kronor om man inte planerar att konsumera flera kilo..

clappen
2011-05-10, 21:50
men kom igen är man på/i deff så lagras ju godiset endast in i musklerna som glykogen.

Fast det spelar ju ingen roll, för då kommer fettförbränningen vara förminskad i X antal timmar. Så deffen förstörs ju i vilket fall, vare sig du överäter fett eller kolhydrater. Fast kolhydrater är ju att föredra för då lagras det faktiskt in som energi som du kan utnyttja och prestera på gymmet, men deffen blir ju lika förstörd vare sig du överäter fett eller KH.

vicarious
2011-05-10, 21:57
Fast det spelar ju ingen roll, för då kommer fettförbränningen vara förminskad i X antal timmar. Så deffen förstörs ju i vilket fall, vare sig du överäter fett eller kolhydrater. Fast kolhydrater är ju att föredra för då lagras det faktiskt in som energi som du kan utnyttja och prestera på gymmet, men deffen blir ju lika förstörd vare sig du överäter fett eller KH.

Fast håller man fettintaget till ett minimum i samband med överätningen av KH så bör det vara ett bättre alternativ än att överäta fett, eller ännu värre - överätning av båda kombinerat.

Big Sleazy
2011-05-10, 22:01
Av egna erfarenheter så brukar inte överätningar av fett bli lika brutala och katastrofala som vid kolhydrat. Jag själv blir ofta ganska mätt av fett innan jag kommit upp i allt för mycket kalorier. Med kolhydrater springer det iväg rätt så fort.

Pepz
2011-05-10, 22:39
Fast det spelar ju ingen roll, för då kommer fettförbränningen vara förminskad i X antal timmar. Så deffen förstörs ju i vilket fall, vare sig du överäter fett eller kolhydrater. Fast kolhydrater är ju att föredra för då lagras det faktiskt in som energi som du kan utnyttja och prestera på gymmet, men deffen blir ju lika förstörd vare sig du överäter fett eller KH.

men herregud. tror du på fullt allvar att en hel deff förstörs av att man äter godis en dag eller två?

en deff är ju på sikt så en eller ett par dagars överskott spelar marginell roll. och att "fettförbränningen vara förminskad i X antal timmar" spelar ingen roll på det stora hela. det är överskott/underskott som räknas inte akut fettförbränning efter ett enskilt intag

apagul
2011-05-10, 23:38
men herregud. tror du på fullt allvar att en hel deff förstörs av att man äter godis en dag eller två?

en deff är ju på sikt så en eller ett par dagars överskott spelar marginell roll. och att "fettförbränningen vara förminskad i X antal timmar" spelar ingen roll på det stora hela. det är överskott/underskott som räknas inte akut fettförbränning efter ett enskilt intag

Han kanske deffar en vecka eller så är han bara extremt tvångsmässig i sin deff.