handdator

Visa fullständig version : Vart går gränsen? (Lag & Rätt)


Ne0phyte
2011-05-10, 13:45
Tjaba.

Har noll koll på lagar, så vänder mig därmed till de koloiter som (självklart) har stenkoll!

Skulle det vara olagligt att;

1. Ställa sig mitt i stan och sparra boxning med någon?
2. Spela musik inne i ett köpcentrum?
3. Sätta sig ner med en flyttkartong med något som "jag är hungrig" utan att ta emot pengar avsiktligt?
4. Vara klädd i underkläder / manikini på allmän plats?
5. Vart går gränsen på % alkohol som är olagligt att förtära på allmän plats?
6. Dela ut flygblad till personer?
7. Skjuta någon med vattenpistol?

Skulle vara grymt schysst om någon med koll skulle kunna hjälpa till här!

:devil:

Kwon
2011-05-10, 13:47
Ni planerar en svensexa eller hur? :)

Ne0phyte
2011-05-10, 13:53
Ni planerar en svensexa eller hur? :)

Det är faktiskt inte en svensexa. Snarare att vi hade lite galenskaper för oss föra året med det gick lite åt helvete då farbror blå inte gillade våra idéer lika mycket som vi *gah!*

Planen är att ha riktigt kul en vecka, och sedan göra en youtube-kanal av det hela.

rooz
2011-05-10, 13:55
Sparrar ni med varandra borde det inte vara några problem.

All du skrivit borde rätt lätt tycker jag.

xodd
2011-05-10, 14:04
De flesta av dessa punkter borde gå under Störande av allmän ordning skulle jag tro. Annars är det väl bara och ringa 11414 och fråga? :P

Ne0phyte
2011-05-10, 14:06
De flesta av dessa punkter borde gå under Störande av allmän ordning skulle jag tro. Annars är det väl bara och ringa 11414 och fråga? :P

Jo det var det jag misstänkte också.

hultman
2011-05-10, 14:06
1. Ställa sig mitt i stan och sparra boxning med någon?

Ja.

2. Spela musik inne i ett köpcentrum?

Ja. Under vissa förutsättningar.

3. Sätta sig ner med en flyttkartong med något som "jag är hungrig" utan att ta emot pengar avsiktligt?

Ja.

4. Vara klädd i underkläder / manikini på allmän plats?

Ja. Beroende på situationen i övrigt.

5. Vart går gränsen på % alkohol som är olagligt att förtära på allmän plats?

Vad syftar du på? Det regleras med hjälp av lokala föreskrifter.

6. Dela ut flygblad till personer?

Ja. Beroende på hur flygbladen är utformade, hur många de är och hur ni delar ut dem.

7. Skjuta någon med vattenpistol?

Ja. Beroende på hur ni gör det. Att springa efter någon och spruta litervis med vatten är inte tillåtet, men brottsrubriceringen är ganska diffus.

hultman
2011-05-10, 14:08
De flesta av dessa punkter borde gå under Störande av allmän ordning skulle jag tro. Annars är det väl bara och ringa 11414 och fråga? :P

Nej. Men polisen kan mycket väl åberopa PL13 för att skicka in folk i fyllecell eller avlägsna dem från platsen. Det är inte helt glasklart alltid, men man förlorar alltid mot polisen.

Ne0phyte
2011-05-10, 14:09
1. Ställa sig mitt i stan och sparra boxning med någon?

Ja.

2. Spela musik inne i ett köpcentrum?

Ja. Under vissa förutsättningar.

3. Sätta sig ner med en flyttkartong med något som "jag är hungrig" utan att ta emot pengar avsiktligt?

Ja.

4. Vara klädd i underkläder / manikini på allmän plats?

Ja. Beroende på situationen i övrigt.

5. Vart går gränsen på % alkohol som är olagligt att förtära på allmän plats?

Vad syftar du på? Det regleras med hjälp av lokala föreskrifter.

6. Dela ut flygblad till personer?

Ja. Beroende på hur flygbladen är utformade, hur många de är och hur ni delar ut dem.

7. Skjuta någon med vattenpistol?

Ja. Beroende på hur ni gör det. Att springa efter någon och spruta litervis med vatten är inte tillåtet, men brottsrubriceringen är ganska diffus.

Tack!

Jag tror jag får ringa 114114 och höra med dem.

EDIT: Så det värsta som kan hända är fyllecell / att man blir bortförd av platsen av polisen ev. dagsböter?

HulkH
2011-05-10, 14:35
Beror nog lite på hur sparringen är.

Inge Enveten
2011-05-10, 14:41
Du ger för få omständigheter kring allt. Svaren på det mesta kan lika bra vara nej lika bra som det kan vara ja. Det är inte ens en fråga om min tolkning, det är så lagen är helt enkelt.

Giljotinen
2011-05-10, 14:41
Passar på att fråga här jag med:

Är det lagligt att glida runt med gummibåtar (leksaksvarianten) i vattnet i stan och dricka öl? Då menar jag inte supa utan bara glida och ta en kall öl i solen.

C.E.J.
2011-05-10, 14:44
4. Vara klädd i underkläder / manikini på allmän plats?

Det är lagligt.

Ne0phyte
2011-05-10, 14:47
Ringde polisen och vart kopplad till polischefen för Stockholm. Det är okej att boxas sålänge båda är med på det och man inte hoppar in i folk som äter.

Musik skiljer i olika delar av stan och man kunde läsa huruvida det är okej i en "lokal ordningsstadja" .

Nitrometan
2011-05-10, 14:58
Passar på att fråga här jag med:

Är det lagligt att glida runt med gummibåtar (leksaksvarianten) i vattnet i stan och dricka öl? Då menar jag inte supa utan bara glida och ta en kall öl i solen.

Om båten är kortare än 10 meter och går långsammare än 15 knop så måste du upp i 1 promille innan det blir grovt sjöfylleri (annars är det 0,2 promille som gäller).

Pungis
2011-05-10, 15:00
Båt utan motor - inga promillegränser öht antar jag?

Nitrometan
2011-05-10, 15:08
Båt utan motor - inga promillegränser öht antar jag?

Jodå, som befälhavare ombord kan du fortfarande utgöra en fara för annan. Gränsen för grovt sjöfylleri går vid en promille. Men ska man tolka lagarna riktigt hårt så får inte sjöpolis/tull/KBV stoppa dig om du inte uppför dig så illa att de tror att du är full. Så tar man det lugnt kan amn säkert komma undan med högre promillehalt.

Rellos_87
2011-05-10, 15:24
Tjaba.

Har noll koll på lagar, så vänder mig därmed till de koloiter som (självklart) har stenkoll!

Skulle det vara olagligt att;

1. Ställa sig mitt i stan och sparra boxning med någon?
2. Spela musik inne i ett köpcentrum?
3. Sätta sig ner med en flyttkartong med något som "jag är hungrig" utan att ta emot pengar avsiktligt?
4. Vara klädd i underkläder / manikini på allmän plats?
5. Vart går gränsen på % alkohol som är olagligt att förtära på allmän plats?
6. Dela ut flygblad till personer?
7. Skjuta någon med vattenpistol?

Skulle vara grymt schysst om någon med koll skulle kunna hjälpa till här!

:devil:

Som många redan har sagt är frågorna rätt diffusa och beror på omständigheterna i varje enskild situation.

Spela musik inne i ett köpcentrum?
Hur högt tänkte du exempelvis spela? Högtalarfunktion på iPhone eller fet bergsprängare? Lite skillnad.

Vara utklädd i underkläder?
Snackar vi boxershorts i en park eller stringkalsonger på stan?

Skjuta någon med vattenpistol?
Vem är någon? Skoja runt med vänner i någon park eller söla ner random pensionär med senaste Super Soaker 3000?

Du får som sagt vara lite mer specifierad om du vill ha ett bestämt ja eller nej svar.

Giljotinen
2011-05-10, 16:32
Om båten är kortare än 10 meter och går långsammare än 15 knop så måste du upp i 1 promille innan det blir grovt sjöfylleri (annars är det 0,2 promille som gäller).

Så man kan bli dömd för sjöfylleri ifall man dricker öl i en sånhär tex?

http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/31-4283.jpg

Det är ju nästan som en flytande luftmadrass i mina ögon :)

Rellos_87
2011-05-10, 16:52
Så man kan bli dömd för sjöfylleri ifall man dricker öl i en sånhär tex?

http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/31-4283.jpg

Det är ju nästan som en flytande luftmadrass i mina ögon :)

4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.

Ne0phyte
2011-05-10, 17:24
Som många redan har sagt är frågorna rätt diffusa och beror på omständigheterna i varje enskild situation.

Spela musik inne i ett köpcentrum?
Hur högt tänkte du exempelvis spela? Högtalarfunktion på iPhone eller fet bergsprängare? Lite skillnad.

Bergsprängare, dock inte extremt högt med ganska så högt ljud.

Vara utklädd i underkläder?
Snackar vi boxershorts i en park eller stringkalsonger på stan?

Vi snackar boxershorts runt i stan.

Skjuta någon med vattenpistol?
Vem är någon? Skoja runt med vänner i någon park eller söla ner random pensionär med senaste Super Soaker 3000?

Någon är någon. Det handlar inte om super soaker utan snarare en grön liten vattenpistol från mc donalds.

Du får som sagt vara lite mer specifierad om du vill ha ett bestämt ja eller nej svar.[/QUOTE]

Rellos_87
2011-05-10, 17:53
Bergsprängare, dock inte extremt högt med ganska så högt ljud.



Vi snackar boxershorts runt i stan.



Någon är någon. Det handlar inte om super soaker utan snarare en grön liten vattenpistol från mc donalds.

Du får som sagt vara lite mer specifierad om du vill ha ett bestämt ja eller nej svar.[/QUOTE]

Bergsprängare, dock inte extremt högt med ganska så högt ljud.

16 § Den som för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten, döms för förargelseväckande beteende till penningböter.

Angående vattenpistol

7 § Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.

Det ansågs t.ex. vara ofredande att spruta vatten på Fredrik Reinfeldt :D

Ne0phyte
2011-05-10, 18:15
Vadå oljud är ju lite fräsch musik bara ;)

Vattenpistolen misstänkte jag att det skulle vara så med.

Rellos_87
2011-05-10, 18:15
Jag tror för övrigt att det inte bör vara några större problem så länge ni har lite sunt förnuft och inte blandar in utomstående personer för mycket (tänker främst på bergsprängaren och vattenpistolerna...;)).

Rellos_87
2011-05-10, 18:18
Vadå oljud är ju lite fräsch musik bara ;)

Vattenpistolen misstänkte jag att det skulle vara så med.

Jag tycker lite Cannibal Corpse kan vara fräsch musik emellanåt dock delar inte majoriteten av omgivningen min uppfattning :Virro

Ne0phyte
2011-05-10, 18:21
Jag tror för övrigt att det inte bör vara några större problem så länge ni har lite sunt förnuft och inte blandar in utomstående personer för mycket (tänker främst på bergsprängaren och vattenpistolerna...;)).

Nej jag tänkte faktiskt också på det, får skita i det helt enkelt.

Hur är det med att lägga upp filmer på nätet om man inte frågar alla som finns med?

Nitrometan
2011-05-10, 18:28
4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.

Nåja. I andra stycken i samma paragraf står:
För sjöfylleri döms också den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt.

Och i 5§ står:
Är ett brott som avses i 4 § att anse som grovt, döms för grovt sjöfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om
...
4. framförandet av fartyget har inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss.

Så uppför man sig tilräckligt illa kan man nog åka dit ändå. Men det ska mycket till för att de ska få stoppa dig.

Rellos_87
2011-05-10, 18:40
Nåja. I andra stycken i samma paragraf står:
För sjöfylleri döms också den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt.

Och i 5§ står:
Är ett brott som avses i 4 § att anse som grovt, döms för grovt sjöfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om
...
4. framförandet av fartyget har inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss.

Så uppför man sig tilräckligt illa kan man nog åka dit ändå. Men det ska mycket till för att de ska få stoppa dig.

Precis. Sen är ju det en tolkningsfråga om framförandet av den där flytande plastmadrassen är en påtaglig fara för säkerheten till sjöss, under vissa extrema förhållanden kan den säkert vara det. :D

Ne0phyte
2011-05-10, 18:45
Precis. Sen är ju det en tolkningsfråga om framförandet av den där flytande plastmadrassen är en påtaglig fara för säkerheten till sjöss, under vissa extrema förhållanden kan den säkert vara det. :D

Om man ger fan i att framföra plastmadrassen framför ett kryssningsfartyg och igenom en kanottävling klarar man sig nog!

Nitrometan
2011-05-10, 18:49
Jag tror inte att man ska ge sig på att anfalla andra båtar, simmare eller folk som går på bryggor i närheten. Eller ställa sig upp och skrika alltför mycket om terrorattacker... :D

Ne0phyte
2011-05-10, 18:58
Jag tror inte att man ska ge sig på att anfalla andra båtar, simmare eller folk som går på bryggor i närheten. Eller ställa sig upp och skrika alltför mycket om terrorattacker... :D

Får bara upp bilder om hur aftonbladet skriver om "madrassterror" och hur något kastar lättöl på folket på bryggorna..

Alternativt sätter gummibåten i den inhängda "barnpoolen" på valfri badplats :p

Rellos_87
2011-05-10, 19:03
Och folk säger att juridik är tråkigt... :D

Ne0phyte
2011-05-10, 19:05
Och folk säger att juridik är tråkigt... :D

Jo sånt här är nog vardag för jurister!











Not :)

Giljotinen
2011-05-10, 19:40
:laugh:

Tanken var iallafall att glida på områden där det inte förekommer någon båttrafik så det borde nog vara lugnt, så länge folk inte visar upp kappmuskeln och låter för mycket.

Nitrometan
2011-05-10, 19:59
Alternativt sätter gummibåten i den inhängda "barnpoolen" på valfri badplats :p
Hahahaha!!! Det var den bästa idag! :laugh:

Ne0phyte
2011-05-10, 20:12
Hahahaha!!! Det var den bästa idag! :laugh:

Skulle ju vara grymt kul med någon lirare som stekte där med en bira eller två:hbang:

Nitrometan
2011-05-10, 20:41
Skulle ju vara grymt kul med någon lirare som stekte där med en bira eller två:hbang:

Samt skrika och skrämma ungarna. Å kasta tomburkar på folk... ;)

Ne0phyte
2011-05-11, 07:14
Samt skrika och skrämma ungarna. Å kasta tomburkar på folk... ;)

Jodu det vore något! När jag läser om hela båt idéen tänker jag vara på den ryska ubåten (var det 94?) som gick på grund x)

Nitrometan
2011-05-11, 07:17
Jodu det vore något! När jag läser om hela båt idéen tänker jag vara på den ryska ubåten (var det 94?) som gick på grund x)
27 oktober 1981. Inte långt från där jag bor. De hade inte klarat ett utandningsprov.

Ne0phyte
2011-05-11, 07:30
27 oktober 1981. Inte långt från där jag bor. De hade inte klarat ett utandningsprov.

Oj va fel jag hade. Så sjukt hela grejjen, fast jag hade definitivt gissat rätt på vilken flag den hade ;)