handdator

Visa fullständig version : Deff, helt slut i kroppen.


Wardancer
2011-05-10, 09:20
Tjenare grabbar!

Nu är det så att jag är inne på min andra deff efter att ha tränat i runt 5 år. Jag har gått ner från 102 till 91 vilket är 11 kilo sen December och det är jag riktigt nöjd med. Tänkte hålla på tills slutet av Juni.

Jag tycker förövrigt att deffen går skitbra, men har den senaste tiden inte haft någon ork i benen. Jag har svårt att prestera det ultimata på gymmet och har svårt att gå, ställa mig upp och annat pga av detta.

Har detta med deffen att göra och ligger jag kanske på för högt kaloriunderskott ?

Längd - 185 cm
Vikt - 91 kilo
Ålder - 18 år

Just nu kör jag med Triple - Pro 85 men har beställd Myofusion. (Har uppehåll från kreatin i 1 vecka till)

Enligt Harris och Benedict formeln så ska jag ligga på 3600 kcal dagligen för att ligga på +0 -0. Har satsat på att gå ner ett halv kilo i veckan vilket borde betyda 3100 kalorier per dag men jag har enligt mina beräkningar slutat på 2000-2200 per dag.

Träningsupplägget ser ut så här

(jag kör uppdelade pass för att hinna med fler övningar)

Måndag förmiddag - bröst, mage, 10 minuters cardio.
eftermiddag - triceps, biceps, 10 minuters cardio.

Tisdag förmiddag - rygg, axlar, 10 minuters cardio.
eftermiddag - ben, mage(varierar övningarna på magen hela tiden) 10 minuters cardio.

Onsdag förmiddag - bröst, mage, 10 minuters cardio.
eftermiddag - triceps, biceps, 10 minuters cardio.

Torsdag förmiddag - rygg, axlar, 10 minuters cardio.
eftermiddag - ben, mage

Fredag förmiddag - bröst, mage, 10 minuters cardio.
eftermiddag - triceps, biceps, 10 minuters cardio.

Lördag - kör lugnare och mer inriktat på muskler som jag känner behöver lite extra. 20 minuters cardio

Söndag - vilodag

(Jag kör runt 6-9 övningar per muskelgrupp och varierar självklart övningarna)

Så den stora frågan lyder.. : Äter jag helt enkelt för lite eller är det något annat som bidrar till att jag inte har någon som helst ork kvar? Jag kommer ihåg förra gången som jag deffade och visserligen kände jag mig svagare men det var inte så här.

häftig
2011-05-10, 09:25
Det är ganska hög volym du kör. Hur många set kör du? Vet inte hur mycket cardion påverkar dig, personligen hade jag inte kört cardio så ofta under deff. Dina ben får nog lite väl mycket pisk, förmodligen är det svaret på din fråga varför du är så trött i benen.

Wardancer
2011-05-10, 09:27
Det är ganska hög volym du kör. Hur många set kör du? Vet inte hur mycket cardion påverkar dig, personligen hade jag inte kört cardio så ofta under deff. Dina ben får nog lite väl mycket pisk, förmodligen är det svaret på din fråga varför du är så trött i benen.


Jag kör 3 set och 20 reps. Jag simmade varannan dag och sprang varannan dag förut men har numera gått över till att bara springa.

vicarious
2011-05-10, 09:36
Ja, känslan av svaghet beror troligtvis på att du äter för lite, i förhållande till din träningsmängd.

Ditt träningsupplägg ser helt värdelöst ut för deff.

Varför försöker du få in så många övningar som möjligt?

Varför kör du 20 reps i alla set?

Wardancer
2011-05-10, 09:38
Ja, känslan av svaghet beror troligtvis på att du äter för lite, i förhållande till din träningsmängd.

Ditt träningsupplägg ser helt värdelöst ut för deff.

Varför försöker du få in så många övningar som möjligt?

Varför kör du 20 reps i alla set?

Anledningen till att jag kör så många reps är för att jag vill känna den brännande känslan i musklerna samt att bli anfådd och försöka få till passet att vara så intensivt som möjligt.

Kanske är dags att äta lite mer då och kanske gå över till 12:er?

vicarious
2011-05-10, 09:50
Anledningen till att jag kör så många reps är för att jag vill känna den brännande känslan i musklerna samt att bli anfådd och försöka få till passet att vara så intensivt som möjligt.

Kanske är dags att äta lite mer då och kanske gå över till 12:er?

Det kan vara smart att äta lite mer om du känner så.

Du borde även lägga om träningen. Färre övningar, färre set, färre reps men med mer vikt på stången.

Vill du ha flås-träning så kör någon form av konditionsträning separat. Styrketräning är styrketräning och den bör utföras så tungt som möjligt under kaloriunderskott för att ge kroppen en anledning att behålla musklerna.

Nykropp
2011-05-10, 09:50
Eller 5or?

Wardancer
2011-05-10, 09:57
Det kan vara smart att äta lite mer om du känner så.

Du borde även lägga om träningen. Färre övningar, färre set, färre reps men med mer vikt på stången.

Vill du ha flås-träning så kör någon form av konditionsträning separat. Styrketräning är styrketräning och den bör utföras så tungt som möjligt under kaloriunderskott för att ge kroppen en anledning att behålla musklerna.

Det ska jag lägga på minnet, tack för ditt snabba svar. Förhoppningsvis så kommer jag att känna mig piggare. Jag får även lägga över cardion till någon helgdag.

vicarious
2011-05-10, 09:58
Det ska jag lägga på minnet, tack för ditt snabba svar. Förhoppningsvis så kommer jag att känna mig piggare. Jag får även lägga över cardion till någon helgdag.

Om du vill läsa mer om just styrketräning under deff och hur man bör lägga upp det så testa sök, det finns massor med gamla trådar & information här på forumet om just detta. Ett populärt ämne :)

dennipavlovic
2011-05-10, 12:50
Om du vill läsa mer om just styrketräning under deff och hur man bör lägga upp det så testa sök, det finns massor med gamla trådar & information här på forumet om just detta. Ett populärt ämne :)

Överträning?

vicarious
2011-05-10, 12:52
Överträning?

Nej hur och varför man ska styrketräna under deff för att bibehålla så mycket muskler som möjligt.