handdator

Visa fullständig version : Rörelseträning bättre än streching


O.W.
2011-05-10, 07:31
http://www.gih.se/Nyheter/2011/Rorelsetraning-battre-an-stretching/

http://www.bltsydostran.se/familj_sant/hitta_flytet/stretchingens-a-och-o-enligt-experten(2762931).gm

"Tanken är god. Man vill ju undvika den smärtsamma träningsvärken och förebygga skador. Men enligt experten Carl Askling finns det bra och mindre bra stretching. Askling har genom sina studier visat att passiv stretching i ytterlägen kan provocera fram en skada.

Så kallad ytterläges-stretching, alltså där man stretchar muskeln så långt det går genom att använda sig av sin egen kroppsvikt eller någon som hjälper till att trycka på, är inte att rekommendera enligt Askling.
- Om man stretchar så aggressivt kan det sluta med en skada. Jag har sett många elaka skador på grund av det. Dansare, kampsportare och truppgymnaster stretchar ofta på det sättet och det kan vara riskabelt, menar Carl Askling som är med.dr. i idrottsmedicin på Gymnastik och Idrottshögskolan och på Karolinska institutet.
Askling är en förespråkare för aktiv rörelseträning eftersom han menar att det är snällare mot kroppen. Han rekommenderar att man, efter exempelvis löpträning, cyklar i lugnt tempo för att "värma ner" kroppen efter ett intensivt träningspass.
Visst kan man sträcka ut vadmusklerna lite om det känns obehagligt och musklerna där drar ihop sig. Men man kan flexa foten fram och tillbaka i stället för att lägga all sin kroppsvikt på den.
- Musklerna är som gummiband och det är inte säkert att de fungerar optimalt om de blir för uttänjda. Det ska finnas kvar en elasticitet i muskeln för att den ska må bra och fungera.
Carl Askling förespråkar aktiv rörelseträning i motsats till passiv träning. Han ger ett exempel på hur det brukar gå till när man stretchar lårets baksida.
- Ofta lägger man foten på något högt och lutar kroppen framåt för att sträcka ut muskeln. Ett skonsammare sätt kan i stället vara att lägga sig på rygg och dra upp knät mot magen och därefter sträcka och böja i knäleden.
Löpband är enligt Askling inte lika bra att springa på som i kuperad terräng. På naturligt underlag får kroppen ett mer varierat rörelsemönster och man kan lättare använda sig av aktiva rörelser.
Askling har forskat i många år och fokus har under en tid legat på den viktiga hamstringsmuskulaturen som sitter på lårets baksida. Det är egentligen tre separata muskler som tillsammans utgör hamstringsmuskulaturen. Det är bland annat den som ger en löpare den explosiva kraften att springa och få upp farten snabbt.
Enligt Askling så finns det väldigt dålig vetenskaplig uppbackning på om det verkligen är bra att stretcha. Han berättar att det inte är bevisat att det ger mindre träningsvärk, förebygger skador eller är prestationshöjande på kort sikt.
- Det är den tragiska sanningen, konstaterar Askling.

Camilla Olsen"

emi23j
2011-05-10, 08:18
Nu orkar jag inte läsa igenom artikeln. Men ja, IMO, så är dynamisk stretching (vad jag kallar rörlighetsträning) överlägsen den klassiska statiska stretchingen. I alla fall om man ser till personer som redan uppvisar normal rörlighet, kan ej uttala mig om underörlighet och skadade leder/senor/muskler vad som är bäst där.

mikaelj
2011-05-10, 08:45
Vad är det för fel på statisk töjning (KAT) för att få muskeln att slappna av om den är för kort?

z_bumbi
2011-05-10, 08:59
Vad är det för fel på statisk töjning (KAT) för att få muskeln att slappna av om den är för kort?

KAT är iofs inte rent statisk men enligt artikeln verkar nackdelarna dyka upp hos vissa grupper "Dansare, kampsportare och truppgymnaster stretchar ofta på det sättet" och är man redan överrörlig så brukar inte mer stretching och/eller rörlighet förknippas med fördelar. Bland annat så fyller stretchreflexen en funktion och uttänjda ledband etc är inte heller någon höjdare, långa muskler funkar också sämre i vissa situationer.

Guddi
2011-05-10, 09:20
Sunda tankar från Askling tycker jag även om jag i vissa fall är för lite brutal stretching för att få igång rörligheten. Det gäller ju bara att se till att man sen ger kroppen en chans att återhämta sig från "behandlingen" och att man inte går på sin idrott med maximal intensitet direkt.

EeJay
2011-05-10, 11:02
Japp

Spartansk
2011-05-10, 11:17
Han rekommenderar att man, efter exempelvis löpträning, cyklar i lugnt tempo för att "värma ner" kroppen efter ett intensivt träningspass.

Vadan detta?

Xtreme-G
2011-05-10, 11:30
Vadan detta?

Jag har hört samma sak från en friidottstränre med samma utbildning som Tregaro. Det förbättrar återhämtningen avsevärt sa han, jag minns inte varför.

Honken
2011-05-10, 12:12
Om man är sönderflåsad så är det väldigt påfrestande för hjärtat att pumpa runt allt blod själv, därför så är det bättre att röra på sig medans flåset går ned för att hjälpa till att pumpa runt blodet.

Det är iaf vad jag hört, verkar mest logiskt av alla "cool down"-argumenten.

Spartansk
2011-05-10, 12:40
Om man är sönderflåsad så är det väldigt påfrestande för hjärtat att pumpa runt allt blod själv, därför så är det bättre att röra på sig medans flåset går ned för att hjälpa till att pumpa runt blodet.

Det är iaf vad jag hört, verkar mest logiskt av alla "cool down"-argumenten.

Är det inte bra att påfresta hjärtat korta stunder då? Om inte, så är ju t ex intervallträning dåligt.

entropy
2011-05-10, 13:08
Det kan inte ha att göra med att hjärtat gärna utnyttjar energin i laktat och att detta enklare sker vid nedvarvning?

z_bumbi
2011-05-10, 13:16
Det kan inte ha att göra med att hjärtat gärna utnyttjar energin i laktat och att detta enklare sker vid nedvarvning?

Laktatet går väl till levern där det tas om hand och blir ny glukos?
En teori med nedvarvningen är att man helt enkelt genom att få blodet att cirkulera lite snabbare får bort laktat och fyller på med aminosyror och energi snabbare än om man sitter stilla. Den teorin verkar fullt rimlig.
En annan har med temperaturreglering att göra dvs man blir inte kall på en gång men hur det påverkar har jag ingen aning om.

Whistler
2011-05-10, 13:43
Det är skillnad på stretching och stretching även när det gäller statisk sådan. Hur många gånger ser man inte folk grina illa för att de tar i så mycket de kan? En hård stretch där man håller andan och spänner emot i muskeln ger självfallet större skaderisk än då man andas djupa och långsamma andetag och tar hjälp av andningen för att slappna av i den specifika muskeln som stretchas, så att man kommer djupare genom att låta muskeln bli avslappnad istället för att bara försöka dra ut den när den är spänd.

Guddi
2011-05-10, 14:39
Laktatet går väl till levern där det tas om hand och blir ny glukos?Laktat kan användas som bränsle av i stort sett alla organ i kroppen. Men visst gör levern om en stor del till glukos igen, den har ju störst kapacitet...

Ape3
2011-05-10, 16:26
"Löpband är enligt Askling inte lika bra att springa på som i kuperad terräng. På naturligt underlag får kroppen ett mer varierat rörelsemönster och man kan lättare använda sig av aktiva rörelser.
Askling har forskat i många år och fokus har under en tid legat på den viktiga hamstringsmuskulaturen som sitter på lårets baksida. Det är egentligen tre separata muskler som tillsammans utgör hamstringsmuskulaturen. Det är bland annat den som ger en löpare den explosiva kraften att springa och få upp farten snabbt."

Vad i hela friden gör detta avsnittet i citatet där uppe? Han passade på att säga och tycka lite om allting?

Vad gäller stretchingen så tror jag också att statisk är dålig, om man pressar för hårt. Själv kommer jag ingen vart med bara statisk utan både statisk och dynamisk gäller för att få upp vigheten.