handdator

Visa fullständig version : Lägre puls med lite KH i kroppen?


Löpsko
2011-05-10, 00:10
Hejsan!

Har under höst och vinter kört på låg KH kost och hade då en vilopuls på ca 50-55.
Nu lagom till sommaren har jag ofrivilligt ätit en del godis, bullar, glass osv och nu när ja tar pulsen har ja aldrig under 60, ligger kring 65 för det mesta.
Har inte dragit ner på konditionsträning utan snarare ökat.

Kan min vilopuls ha något med KH att göra?

Sverker
2011-05-10, 05:52
Vild spekulation !


Du äter kolhydrater och kör hårdare. Kroppen pallar inte med stressen och du blir övertränad.

Gå tillbaka till lite kolhydrater och det kommer en naturlig begränsning i arbetskapaciteten. Kroppen hinner återhämta sig och mängderna av olika stresshormoner sjunker = lägre vilopuls.




Något förslag baserat på fakta har jag inte. Pulsen borde normalt inte vara beroende av vilket bränsle som cirkulerar i blodet. Det är syrgasbehovet som ska styra.

Guddi
2011-05-10, 09:31
Nu lagom till sommaren har jag ofrivilligt ätit en del godis, bullar, glass osvHur gick det till? Var det någon som tvingade dig att äta det.. :)

Löpsko
2011-05-10, 14:40
Hur gick det till? Var det någon som tvingade dig att äta det.. :)


Värmen... blir glass,vin och godis på automatik :)


Ingen som känner till någon studie om socker och puls?

Sverker
2011-05-10, 18:17
Varför skulle blodsockret styra pulsen ?



Pulsen styrs av pH ( eg av koldioxid ) och tryck över främst halsartärerna men även trycket över andra blodkärl. Sjunker trycket så ökar pulsen för att kompensera. Lägre pH i blodet ökar pulsen för att ventilera ut koldioxiden och föra in syrgasen.
På detta kommer nervös reglering via adrenalin som förbereder kroppen för hårt arbete.



Jag kan inte se varför pulsen skulle opåverkas av glukos:confused:

A.Steinbach
2011-05-10, 19:09
Hejsan!

Har under höst och vinter kört på låg KH kost och hade då en vilopuls på ca 50-55.
Nu lagom till sommaren har jag ofrivilligt ätit en del godis, bullar, glass osv och nu när ja tar pulsen har ja aldrig under 60, ligger kring 65 för det mesta.
Har inte dragit ner på konditionsträning utan snarare ökat.

Kan min vilopuls ha något med KH att göra?

Det är snarare så att det pekar mot att lite kolhydrater i kosten och därmed lägre glykogendepåer höjer pulsen både i vila och under aktivitet.

Additionally, there is higher oxygen uptake at rest (61) and during exercise (29,60,62, 67,69) as well as a higher heart rate at rest (61,69) and during exercise (60,62,67,69). The oxidation of fat requires more oxygen than the oxidation of the same amount of carbohydrate so this is to be expected. From a practical standpoint this means that, at any given workload, exercise will feel subjectively harder under conditions of glycogen depletion.
The Ketogenic Diet - Lyle McDonald

Löpsko
2011-05-10, 21:03
Varför skulle blodsockret styra pulsen ?



Pulsen styrs av pH ( eg av koldioxid ) och tryck över främst halsartärerna men även trycket över andra blodkärl. Sjunker trycket så ökar pulsen för att kompensera. Lägre pH i blodet ökar pulsen för att ventilera ut koldioxiden och föra in syrgasen.
På detta kommer nervös reglering via adrenalin som förbereder kroppen för hårt arbete.



Jag kan inte se varför pulsen skulle opåverkas av glukos:confused:


Jag vet att det finns idrottare som testat lågKH kost och under intervaller inte kommit upp i sin maxpuls pga kosten, så tänkte att då borde ju vilopulsen kunde påverkas med men har väll kanske fel då.

vasslefranmjolk
2011-05-10, 21:24
Jag vet att det finns idrottare som testat lågKH kost och under intervaller inte kommit upp i sin maxpuls pga kosten, så tänkte att då borde ju vilopulsen kunde påverkas med men har väll kanske fel då.

Det beror troligen på att fett är en mindre effektiv energikälla vid kortare högintensivt arbete. Det resulterar i att muskelarbetet inte kan hållas på samma nivå som tidigare och därav minskar behovet av syre till aerob ämnesomsättning. Lägre syrebehov medför att pulsen inte behöver vara lika hög för att tillgodose behovet.