handdator

Visa fullständig version : Varför blir man trött av att plugga?


Purren
2011-05-09, 17:33
Kanske låter som en dum fråga, men det slog mig just:

Vad är det som gör att man blir trött av att t.ex. plugga?

Oavsett hur bra jag har det pallar jag nästan inte att koncentrera mig i mer än 8-9 timmar i taget (med pauser förstås). Sen går det väldigt trögt.

Vad är det som "förbrukas" i hjärnan; varför måste hjärnan vila?

Är det ett fysiskt hinder eller är det mer psykologiskt? (tankarna hinner inte smältas, ackumuleras -> skapar stress -> försämrad koncentration).

Sjukt nyfiken!

mini me
2011-05-09, 17:35
Faan vad du pluggar själv orkar jag knappt plugga 2h om dagen! Och har jag väl klarat av det så är jag hel nöjd! Varför skulle man villja plugga mer än 9h på en dag? Då kan man ju knappt ha ngt socialt liv.

rajjan_dammit
2011-05-09, 17:38
Det leder fram till något bra, då är det automagiskt jobbigt. Det omvända gäller för det som leder fram till något dåligt.

Sarwien
2011-05-09, 17:39
Faan vad du pluggar själv orkar jag knappt plugga 2h om dagen! Och har jag väl klarat av det så är jag hel nöjd! Varför skulle man villja plugga mer än 9h på en dag? Då kan man ju knappt ha ngt socialt liv.

+1

8-9 timmar?!?! Det är vad jag lägger på skolan under 1-2 månader, lol. Men sen går jag ju bara i gymnasiet.

eternallord
2011-05-09, 17:53
Pluggar man tuffare program på högskolan och inte är välbegåvad/har enkelt för det så är det inte så konstigt att man spenderar en vanlig arbetsdag i skolan.

Trött blir man för att det är påfrestande arbete man gör, hjärnan går ju på högvarv och detta är lika utmattande för kroppen som fysisk aktivitet.

kettlebellGuden
2011-05-09, 18:05
Det är fysiska hinder. Ditt nervsystem klarar bara av att omforma sig för att assimilera so much per tidsenhet.

Inge Enveten
2011-05-09, 18:14
Fortsätt kämpa så orkar du mer och mer

Control_61
2011-05-09, 18:19
Pluggar man tuffare program på högskolan och inte är välbegåvad/har enkelt för det så är det inte så konstigt att man spenderar en vanlig arbetsdag i skolan.


Det är få som har tillräckligt lätt för det för att klara en tuff utbildning utan att plugga 5-6+ timmar varje dag.


Hjärnan orkar väl inte med mer utan lite längre vila helt enkelt.

kettlebellGuden
2011-05-09, 18:23
Det är få som har tillräckligt lätt för det för att klara en tuff utbildning utan att plugga 5-6+ timmar varje dag.


Hjärnan orkar väl inte med mer utan lite längre vila helt enkelt.

Är la inte så mycket att hjärnan inte orkar.. mer att den måste byggas om hela tiden för att anpassa sig till ny information som gör det tröttsamt ;)

sunkan
2011-05-09, 18:26
Sitter och väntar på när första "Jag läser civ.ing. i Teknisk Fysik och jag pluggar aldrig" ska dyka upp.

Grotesk
2011-05-09, 18:29
Sitter och väntar på när första "Jag läser civ.ing. i Teknisk Fysik och jag pluggar aldrig" ska dyka upp.

Jag skulle vilja läsa civ.ing. i Teknisk Fysik men jag pluggar aldrig. :(

Räknas? :D

sunkan
2011-05-09, 18:30
Jag skulle vilja läsa civ.ing. i Teknisk Fysik men jag pluggar aldrig. :(

Räknas? :D

njaa:smash:

C.E.J.
2011-05-09, 18:35
Faan vad du pluggar själv orkar jag knappt plugga 2h om dagen! Och har jag väl klarat av det så är jag hel nöjd! Varför skulle man villja plugga mer än 9h på en dag? Då kan man ju knappt ha ngt socialt liv.

För att man vill bli bäst eller åtminstone väldigt bra på det man gör? Har högre ambitioner än att bara bli godkänd? Anpassar sig till heltidsarbete redan under studierna?


Sitter och väntar på när första "Jag läser civ.ing. i Teknisk Fysik och jag pluggar aldrig" ska dyka upp.

När Kwon gick F var han mest i Rio och Franska rivieran. Gick ut med A i snittbetyg.

salmiak
2011-05-09, 18:45
Pluggar du mycket kommer orka mer eftersom.
Tentaperioder brukar vi/jag hålla på 12-14 timmar per dag i någon vecka. Det blir väl inte så otroligt effektivt, men så länge man varierar sig någorlunda mellan inlärningssätt så går det ganska bra ändå.

Sarwien
2011-05-09, 19:00
Jag skulle vilja läsa civ.ing. i Teknisk Fysik men jag pluggar aldrig. :(

Räknas? :D

:laugh:

Eddie Vedder
2011-05-09, 19:44
Jag kan inte tänka mig att jag någonsin tentapluggat mer än tre timmar. Jag börjar läsa redan vid kursstart.

eternallord
2011-05-09, 19:45
Jag kan inte tänka mig att jag någonsin tentapluggat mer än tre timmar. Jag börjar läsa redan vid kursstart.

Jaja, du är så duktig Eddie :D men vi normala halvslöar i 5-6 veckor och har ångest i 1-2!

Eddie Vedder
2011-05-09, 19:50
Jaja, du är så duktig Eddie :D men vi normala halvslöar i 5-6 veckor och har ångest i 1-2!

Nej det är mer en kompromiss för att jag inte klarar längre än så. Det är helt omöjligt. Så börjar jag inte i tid är det kört för 6-8 timmar på en dag är bara helt omöjligt.

Men jag skulle tro att det är det bästa för långtidsminnet om man vill minnas något två veckor senare också.

eternallord
2011-05-09, 19:55
Nej det är mer en kompromiss för att jag inte klarar längre än så. Det är helt omöjligt. Så börjar jag inte i tid är det kört för 6-8 timmar på en dag är bara helt omöjligt.

Men jag skulle tro att det är det bästa för långtidsminnet om man vill minnas något två veckor senare också.
Det är det säkerligen också, det finns nog ingen lärare i världen som förespråkar panikplugg :) Jag har blivit mycket, mycket bättre och har som en konsekvens inte missat en tenta på snart ett år, men det är definitivt fortfarande så att jag "tenta-pluggar" (alla mina kamrater också). Om inte annat så bara för att verkligen försäkra sig att man kan allt.

Hur mycket föreläsningar och sånt har du Eddie? Vi ligger ofta på 2*2 timmar om dagen, inte sällan följt av laboration på 3 timmar sen. Ska man dessutom plugga "bara" 2-3 timmar blir studiedagen ändå närmare 9-10 timmar.

hultman
2011-05-09, 19:56
Hehe. Ja, det är vidrigt att plugga. Har som rutin att skita i alla föreläsningar och inte öppna boken förrän dagen innan tentan. Ibland får man VG, ibland blir det halvvägs till G-gränsen. Lika spännande varje gång.

Pungis
2011-05-09, 19:59
Sitter och väntar på när första "Jag läser civ.ing. i Teknisk Fysik och jag pluggar aldrig" ska dyka upp.

Är teknisk fysik så jävligt som alla säger?

Brorsan ska börja i höst. Han är smart som få men lat..

Eddie Vedder
2011-05-09, 20:00
Det är det säkerligen också, det finns nog ingen lärare i världen som förespråkar panikplugg :) Jag har blivit mycket, mycket bättre och har som en konsekvens inte missat en tenta på snart ett år, men det är definitivt fortfarande så att jag "tenta-pluggar" (alla mina kamrater också). Om inte annat så bara för att verkligen försäkra sig att man kan allt.

Jag tentapluggar också inför men inte mycket hårdare faktiskt. Sisrta dagen skiter jag ofta i det helt för då känns det bara som jag riskerar att hitta saker som förvirrar mig och gör mig orolig för att jag "missat nåt".

Hur mycket föreläsningar och sånt har du Eddie? Vi ligger ofta på 2*2 timmar om dagen, inte sällan följt av laboration på 3 timmar sen. Ska man dessutom plugga "bara" 2-3 timmar blir studiedagen ändå närmare 9-10 timmar.

Väldigt lite. Totalt så har det, under tre av fyra kurser på våren, kanske varit 15 dagar med föreläsningar på sin höjd. Sen några seminarier på det. Vi har väldigt lite föreläsningar. Senast jag hade en var 28e april och nästa är 16e maj. Men ett par seminarier däremellan.

Att ha jättelite föreläsningar är för övrigt INTE något positivt.

hultman
2011-05-09, 20:06
Är teknisk fysik så jävligt som alla säger?

Brorsan ska börja i höst. Han är smart som få men lat..

Det beror väl på vad du har för intressen och hur mycket tid du lägger ned. Jag har läst med några snubbar som pluggat ekonomi parallellt med teknisk fysik. Fyra av fem teknisk fysik-studenter kuggade samtliga tentor vid det första försöket. Och då anses ekonomi vara någorlunda enkelt. Kan väl inte påstå att jag blev särskilt imponerad av deras prestationer.

Hade jag klarat teknisk fysik med mina studievanor? Inte en chans...

pazzion
2011-05-09, 20:25
Man blir trött för att det är jobbigt! Det är ansträngande som fan att sitta och läsa...

Jag läser själv juridik och får läsa några sidor ibland, och jag brukar pausa 3-4 minuter varje halvtimme om jag läser något svårt. Sen kan jag inte heller påstå att jag pluggar så mycket jämfört med många andra på utbildningen! Jag snittar väl 3-4h per dag 3-5 dagar i veckan. Men behövs det så hugger jag i, men det är långt ifrån en vanlig dag att jag sitter mina 8h...

Kebab-Arne
2011-05-09, 21:17
Faan vad du pluggar själv orkar jag knappt plugga 2h om dagen! Och har jag väl klarat av det så är jag hel nöjd! Varför skulle man villja plugga mer än 9h på en dag? Då kan man ju knappt ha ngt socialt liv.

Aldrig pluggat i grupp?

Plugga tillsammans med andra är så mycket mer lärorikt och givande än att sitta hemma och slita sig i håret. Så länge man håller nivån på en seriös nivå och det inte blir för mycket youtubeklipp och snack om hur mycket man ska supa på tentafesten. Finns en tendens att bli så. Om det sen är att ha socialt liv kan man kanske ifrågasätta men roligare än att plugga ensam är det iallafall.

Förövrig så brukar man vara effektiv fram till lunch sen brukar det snabbt gå utåt med motivationen och disciplinen.

eternallord
2011-05-09, 21:18
Så länge man håller nivån på en seriös nivå och det inte blir för mycket youtubeklipp och snack om hur mycket man ska supa på tentafesten.

Nyckeln är storleken på gruppen, bör ej överstyga 5, för oss iaf. Annars spårar det ur.

Crippa90
2011-05-09, 21:33
Nyckeln är storleken på gruppen, bör ej överstyga 5, för oss iaf. Annars spårar det ur.

Håller inte med. Tycker att motivationen att klara kursen/tentan/labben hos gruppen är det viktiga. Är majoriteten ambitiösa och vill lära sig brukar plugget bli på en bra och seriös nivå, ganska oberoende hur stor gruppen är.

tano
2011-05-09, 23:30
Det beror väl på vad du har för intressen och hur mycket tid du lägger ned. Jag har läst med några snubbar som pluggat ekonomi parallellt med teknisk fysik. Fyra av fem teknisk fysik-studenter kuggade samtliga tentor vid det första försöket. Och då anses ekonomi vara någorlunda enkelt. Kan väl inte påstå att jag blev särskilt imponerad av deras prestationer.

Hade jag klarat teknisk fysik med mina studievanor? Inte en chans...

Jag pluggar Teknisk Fysik sista året.

Det som kan göra Teknisk Fysik svårare än andra program är att det är mer komplicerade matematik och fysik kurser. Det har ett ganska högt avhoppsantal, men det är inget program som bör vara omöjligt för någon om man nu har sökt in och har ett intresse för ämnena. Det är säkerligen inte bara snillen som läser, på samma sätt som det inte bara är snillen som läser till läkare. Ibland undrar jag om inte motivation är minst lika viktigt, något som det själv har varit upp och ner med under årens gång.

Jag kan väl säga att i några perioder var jag den som "aldrig" pluggade men klarade kurserna ändå. (som någon undrade över.. :) )
I andra perioder pluggade jag hårt och fick topp resultat... Så motivation är nog den enskilt viktigaste faktorn för ens studieresultat.

Förövrigt tog jag två baskurser i ekonomi i höstas. Man behöver såklart läsa igenom allt så man kan begreppen, men jo det var ganska simpelt. Nu var det bara första nivå på kurserna, men garanterat "enklare" än första nivå kurser på teknisk fysik. Jag har såklart ingen aning om vilka Hultmans studiekamrater är, men det känns inte otroligt att de helt enkelt bortprioriterade ekonomi kurserna och det sket sig för att de inte läst något. Spelar ingen roll om man är smart eller dum om man inte har någon kunskap i ämnet...

tano
2011-05-09, 23:37
Väldigt lite. Totalt så har det, under tre av fyra kurser på våren, kanske varit 15 dagar med föreläsningar på sin höjd. Sen några seminarier på det. Vi har väldigt lite föreläsningar. Senast jag hade en var 28e april och nästa är 16e maj. Men ett par seminarier däremellan.

Att ha jättelite föreläsningar är för övrigt INTE något positivt.

Där har vi stora skillnaden på "samhällssidan" (kanske fel begrepp men så jag brukar definiera folket på andra sidan dammen) och teknik/natur sidan.

Alla från samhällssidan verkar ha oerhört lite föreläsningar, någon enstaka i veckan. Medan vi på Teknisk Fysik i perioder har haft fyra timmar föreläsningar varje dag (dock med reservation att jag ofta läst på 150% studietakt).

Fartman
2011-05-09, 23:40
Till er som undrar hur man kan plugga 8-9h per dag så kan jag meddela att vissa jävla kurser mer eller mindre har så sjukt mycket stoff så bara att hinna gå igenom skiten tar fulla dagar med plugg.. och sen om man kanske vill lära sig det också så är det några till timmar :D

Och ni som bara tentapluggar eller "inte alls" pluggar.. lär ni er nått? Eller är det bara pricka av kursen som gäller? Jag resonerade så i gymnasiet, men nu på universitetet vill jag faktiskt lära mig grejer, därav pluggar jag kontinuerligt när tid finns istället för att sitta dygnet runt i slutet.. Jag menar om inte annat är det ju fan pinsamt om man sitter där med en master men ändå är kass för att man bara körde ytinlärning inför tentorna ;)

hultman
2011-05-09, 23:44
Jag pluggar Teknisk Fysik sista året.

Det som kan göra Teknisk Fysik svårare än andra program är att det är mer komplicerade matematik och fysik kurser. Det har ett ganska högt avhoppsantal, men det är inget program som bör vara omöjligt för någon om man nu har sökt in och har ett intresse för ämnena. Det är säkerligen inte bara snillen som läser, på samma sätt som det inte bara är snillen som läser till läkare. Ibland undrar jag om inte motivation är minst lika viktigt, något som det själv har varit upp och ner med under årens gång.

Jag kan väl säga att i några perioder var jag den som "aldrig" pluggade men klarade kurserna ändå. (som någon undrade över.. :) )
I andra perioder pluggade jag hårt och fick topp resultat... Så motivation är nog den enskilt viktigaste faktorn för ens studieresultat.

Förövrigt tog jag två baskurser i ekonomi i höstas. Man behöver såklart läsa igenom allt så man kan begreppen, men jo det var ganska simpelt. Nu var det bara första nivå på kurserna, men garanterat "enklare" än första nivå kurser på teknisk fysik. Jag har såklart ingen aning om vilka Hultmans studiekamrater är, men det känns inte otroligt att de helt enkelt bortprioriterade ekonomi kurserna och det sket sig för att de inte läst något. Spelar ingen roll om man är smart eller dum om man inte har någon kunskap i ämnet...

Jag är övertygad om att det krävs avsevärt mer motivation och energi för att klara dina kurser. Men de jag pluggade med var inte några snillen precis, de var dock tillräckligt ambitiösa för att läsa dubbelt. Så jag är säker på att det finns ännu fler korkade tf:are där ute :)

tano
2011-05-09, 23:45
Till er som undrar hur man kan plugga 8-9h per dag så kan jag meddela att vissa jävla kurser mer eller mindre har så sjukt mycket stoff så bara att hinna gå igenom skiten tar fulla dagar med plugg.. och sen om man kanske vill lära sig det också så är det några till timmar :D

Och ni som bara tentapluggar eller "inte alls" pluggar.. lär ni er nått? Eller är det bara pricka av kursen som gäller? Jag resonerade så i gymnasiet, men nu på universitetet vill jag faktiskt lära mig grejer, därav pluggar jag kontinuerligt när tid finns istället för att sitta dygnet runt i slutet.. Jag menar om inte annat är det ju fan pinsamt om man sitter där med en master men ändå är kass för att man bara körde ytinlärning inför tentorna ;)

Håller helt med dig där, men som sagt en motivationsfråga. Hursomhelst har man klarat av Teknisk Fysik har man iaf lärt sig lösa problem, oavsett hur mycket man pluggat eller inte. :)
Vad pluggar du Fartman?

tano
2011-05-09, 23:53
Jag är övertygad om att det krävs avsevärt mer motivation och energi för att klara dina kurser. Men de jag pluggade med var inte några snillen precis, de var dock tillräckligt ambitiösa för att läsa dubbelt. Så jag är säker på att det finns ännu fler korkade tf:are där ute :)

Det finns det säkert... Men som sagt har man tillräcklig motivation så går det mesta...

Dock vet jag hur det kan vara om man tar på sig för mycket. Har varit upp på 200% studietakt, och allt som oftast blir det att man får skippa i en kurs tillslut för att man inte orka/hinner med. Är tveksam om det är värt det i slutändan för, likt det Fartman säger, så är frågan om det inte blir mer ytligt av allt än djupt på något. Men de gånger motivationen håller i sig fungerar det ju...

Ajin
2011-05-10, 00:24
Sitter och väntar på när första "Jag läser civ.ing. i Teknisk Fysik och jag pluggar aldrig" ska dyka upp.

Kul att du s'a'ger det, jag l'a'ser Engineering w/ Business Management, andra aret, och tycker att just civ ingenj'o'rer i snitt beh'o'ver plugga mindre an t.ex. folk som studerar juridik eller medicin.

Jag har mina sluttentor (totalt 8 st) fran och med den 12e till den 31a och ska borja plugga imorgon. Jag gar pa valdigt fa forelasningar men ser till att g'o'ra alla (betygsatta) inlamningsuppgifter och labbrapporter.

Aven om man inte ar ett mattegeni eller ar den personen som helt enkelt kan "se" l'o'sningen pa ett problem framfor sig, sa ar ingenjorsutbildningen r'a'tt sn'a'lla mot lata personer (som jag, t.ex). Det sags ofta att en bra ingenjor ar en lat ingenjor.

Om man fastnar pa i nagot problem kan man pa ett eller annat satt leta fram ett svar. Ibland kan man "reverse engineer" genom att kolla pa foljefragor eller pa tilldelade formler. Om man maste visa hur man kommer till en viss formel, innan man kan anvanda formeln, sa kan man ofta kolla vilka variabler som ar efterfragade och hur man skulle kunna modifiera eller manipulera ursprungsformeln for att komma till slutformeln. I v'a'rsta fall kan man helt enkelt anvanda sig av ett trial&error system dar man kan testa sig fram.

Personligen angrar jag att jag valde kursen lite. Jag insag inte hur viktigt det faktiskt ar att man gillar amnet man valjer att plugga.. Visserligen hatar jag inte teoretisk fysik och cp-svar matte, men samtidigt sa njuter jag inte av att l'o'sa en formel. Faktumet ar att jag antagligen borde plugga sa mkt mer an vad jag gor just nu, men samtidigt sa kanns inte en ekonomiutbildning som en riktig utbildning (ursakta om nagon ar ekonom har). Nar jag pluggar infor mina business management kurser (bl.a economy, accounting, marketing etc) sa kanns det som ett skamt jamfort med engineering kurserna. Det mesta ar ju lixom logiskt..

Kan 'a'ven vara v'a'rt att till'a'gga att hade jag pluggat mer/ordentligt for mina sluttentor forra aret hade mitt snitt varit mycket b'a'ttre. Fragan ar helt enkelt hur beslutsam man ar att spendera sina fria timmar sittandes framfor laplace transformationer och inte ute i solen, pa krogen eller framfor tv'n.

C.E.J.
2011-05-10, 06:43
Hur mycket föreläsningar och sånt har du Eddie? Vi ligger ofta på 2*2 timmar om dagen, inte sällan följt av laboration på 3 timmar sen. Ska man dessutom plugga "bara" 2-3 timmar blir studiedagen ändå närmare 9-10 timmar.

This is why I don't study engineering, usch. Mycket mysigare att sitta hemma och fundera över saker som "if a tree falls in a forest and no one is there to hear it, does it make a sound?"


Jag tentapluggar också inför men inte mycket hårdare faktiskt. Sisrta dagen skiter jag ofta i det helt för då känns det bara som jag riskerar att hitta saker som förvirrar mig och gör mig orolig för att jag "missat nåt".

This. Antagligen har man pluggat i flera dar innan tentan, vare sig man börjat från kursstart eller bara veckan innan tenta. Då är det bara en fördel att vila upp hjärnan dagen innan, på sin höjd bläddra upp vad nåt ord betydde för att sedan raskt återgå till att slöa framför en film.


Att ha jättelite föreläsningar är för övrigt INTE något positivt.

Vadårå? :) Jag läser i studenttidningar att humanister o dyl vill ha mer lektionstid, men jag förstår inte varför. Just humaniora är huvudsakligen läsämnen, det känns rimligare att ha lite lektionstid så man har tid att läsa de där 1000 sidorna i veckan eller vad man nu har... Men nu läser du inte humaniora, så jag är nyfiken på just dina tankar kring detta.


Där har vi stora skillnaden på "samhällssidan" (kanske fel begrepp men så jag brukar definiera folket på andra sidan dammen) och teknik/natur sidan.

Alla från samhällssidan verkar ha oerhört lite föreläsningar, någon enstaka i veckan. Medan vi på Teknisk Fysik i perioder har haft fyra timmar föreläsningar varje dag (dock med reservation att jag ofta läst på 150% studietakt).

Det där är ju otroligt. När tänker de sig att ni studenter ska plugga? På (SU:s) matematikum läser vi två kurser i taget och har per vecka fyra föreläsningar ā 2-3 timmar fördelat på fyra dagar, ganska lagom.

Eddie Vedder
2011-05-10, 08:09
Där har vi stora skillnaden på "samhällssidan" (kanske fel begrepp men så jag brukar definiera folket på andra sidan dammen) och teknik/natur sidan.

Alla från samhällssidan verkar ha oerhört lite föreläsningar, någon enstaka i veckan. Medan vi på Teknisk Fysik i perioder har haft fyra timmar föreläsningar varje dag (dock med reservation att jag ofta läst på 150% studietakt).

Ja samhällssidan är korrekt för mig i alla fall. Jag läser ett samhällsvetenskapligt ämne inom samhällsvetenskaplig fakultet. Och ja humaniora och samhällsvetenskapliga ämnen får väldigt lite resurser över till ledarledd tid. Det är ett problem.

Till er som undrar hur man kan plugga 8-9h per dag så kan jag meddela att vissa jävla kurser mer eller mindre har så sjukt mycket stoff så bara att hinna gå igenom skiten tar fulla dagar med plugg.. och sen om man kanske vill lära sig det också så är det några till timmar :D

Är det ett måste med 8-9 timmar varje dag eller skulle det gå med 2-3 timmar per dag?

Minimjölk
2011-05-10, 08:23
Denna tråden får mig att tänka på varför ungdomsarbetslöshet samt hos nyligen utexaminerade studenter är så hög...


Saknar man intresse samt ambition att plugga mer än 2-3 timmar per dag ser jag det som svårt att hantera ett krävande jobb. Jag skulle vilja säga att sjukt många är för bekväma och att det är där det riktiga problemet ligger.

Pelle2
2011-05-10, 08:38
Denna tråden får mig att tänka på varför ungdomsarbetslöshet samt hos nyligen utexaminerade studenter är så hög...


Saknar man intresse samt ambition att plugga mer än 2-3 timmar per dag ser jag det som svårt att hantera ett krävande jobb. Jag skulle vilja säga att sjukt många är för bekväma och att det är där det riktiga problemet ligger.

LOL.. stor skillnad på jobb och plugg.. iaf för mig*bs*

MrBoris
2011-05-10, 08:50
Denna tråden får mig att tänka på varför ungdomsarbetslöshet samt hos nyligen utexaminerade studenter är så hög...


Saknar man intresse samt ambition att plugga mer än 2-3 timmar per dag ser jag det som svårt att hantera ett krävande jobb. Jag skulle vilja säga att sjukt många är för bekväma och att det är där det riktiga problemet ligger.

+1, blir lite skrämd av hur mycket folk som har "efter plugget kan jag slöa"-inställning. Själv är jag på universitet o studerar från 8.00 till 19.30/20.00 vanliga dagar, och ännu längre om jag är nära en tenta. Och jag känner mig slö om jag råkar vara hemma före 20.00 någon dag :)

MrBoris
2011-05-10, 09:05
Det där är ju otroligt. När tänker de sig att ni studenter ska plugga? På (SU:s) matematikum läser vi två kurser i taget och har per vecka fyra föreläsningar ā 2-3 timmar fördelat på fyra dagar, ganska lagom.

vi hade nog 3timmar föreläsning och 3-4timmar labb varje dag måndag till fredag när jag läste tekniskt lantmätare på KTH..också med reservation för att jag mestadels läste 150% studietakt eller mer då

Man fick helt enkelt studera på helgen för att hinna med allt

Fartman
2011-05-10, 09:22
Vad pluggar du Fartman?
Masterprogram i Biomedicin


Är det ett måste med 8-9 timmar varje dag eller skulle det gå med 2-3 timmar per dag?
Nja, men tänk att man först har schemalagda aktiviteter (föreläsningar, praktiskt trams etc) från tex 8-15 varje dag och sen "ska kunna" saker som aldrig tas upp på föreläsningarna.. det blir fort fulla dagar. Det går inte med 2-3h per dag alltså, du är schemalagd mer!
Men det är nog inte så ofta som det krävs 8-9h av att sitta i bibblan på egen hand varje dag, bara det att man har mycket sånt man "måste" vara med på som tar tid.
Dom vidrigaste kurserna i mitt tycke (dvs den typer av kurser just jag har svårt för, många andra verkar inte ha det) är tex sånna som läkarna verkar ha mycket av under dom tidiga åren. 30hp, sjukt mycket föreläsningar/annat varje dag, kunskapen är lätt att förstå men det är helvetes mycket dvs man måste sitta och "dumplugga" och trycka in saker hela dagarna. För att i mitt fall sen försvinna lätt igen :( Personligen har jag mycket lättare för nått som är lite knivigt och man inte förstår direkt, när man listat ut det sen så sitter det oftast bra.

Eddie Vedder
2011-05-10, 11:45
Saknar man intresse samt ambition att plugga mer än 2-3 timmar per dag ser jag det som svårt att hantera ett krävande jobb. Jag skulle vilja säga att sjukt många är för bekväma och att det är där det riktiga problemet ligger.

Alla har inte samma faktainläsning heller. Det kan ju vara värt att tänka på. Har jag flyt i mitt skrivande finns ju ingen anledning att sakta ner bara för att det ska ta tid.

Minimjölk
2011-05-10, 11:54
Alla har inte samma faktainläsning heller. Det kan ju vara värt att tänka på. Har jag flyt i mitt skrivande finns ju ingen anledning att sakta ner bara för att det ska ta tid.

Nej, det är inte det jag anmärker på heller. Självklart är det bättre om man kan avsluta sina uppgifter snabbare men många utbildningar kräver väldigt mycket schemalagd tid och studier vid sidan om.

Min poäng var att om man redan under studietiden ser 2-3 timmars plugg som maximalt vad man orkar prestera och dessutom pluggar något som låter bra men de saknar intresse i så är frågan hur de kommer hantera arbetslivet när de troligtvis måste jobba ännu hårdare och längre och då kanske inom en branch de helt saknar intresse i.

Eddie Vedder
2011-05-10, 12:15
Nej, det är inte det jag anmärker på heller. Självklart är det bättre om man kan avsluta sina uppgifter snabbare men många utbildningar kräver väldigt mycket schemalagd tid och studier vid sidan om.

Min poäng var att om man redan under studietiden ser 2-3 timmars plugg som maximalt vad man orkar prestera och dessutom pluggar något som låter bra men de saknar intresse i så är frågan hur de kommer hantera arbetslivet när de troligtvis måste jobba ännu hårdare och längre och då kanske inom en branch de helt saknar intresse i.

Jo jag kan hålla med. Helt klart. Det blir överhuvudtaget svårt att säga A eller om hur mycket tid man "bör" lägga ner på något. Det skiljer ju sig enormt på hur kurserna är upplagda och hur pass effektiv man är. Jag som läser ganska aktivt och behöver reflektera massor kan inte läsa massvis med timmar i sträck men det fastnar bra. Så på så sätt är det ju effektivt. På samma sätt kan det dröja ett tag innan jag får tangentdiarré om jag jobbar ned ett arbete men bara proppen går ur så kan jag tömma ur mig mängder av text. Samma sak i andra skrivuppdrag.

Men idag har jag mest läst andras arbeten. Ofattbart hur fan en del tar sig igenom grundutbildningen när de skriver sån här skit på avancerad nivå för övrigt. :D

sandberg93
2011-05-10, 13:18
studerar idrott och hälsa på gymnasiet, och jag lägger nog ca 1 timma plugg om dagen, 3-4 timmar tetris plus raster, men det funkar bra, fattar inte varför folk ska plugga så sjukt mycket :P

davvvan
2011-05-10, 13:20
Hur många timmar lägger ni som läser på högskolenivå ner på plugget per vecka? Blir det 40 timmar dvs heltid som det ska vara, eller blir det mer eller mindre? Själv läser jag humaniora och det blir inte så många timmar.

Erik__
2011-05-10, 13:21
Något jag lärt mig av att vansinnesplugga i tentaperioder är att man kan få in löjligt mycket information om man varierar sig lite, blanda typuppgifter med mer bakomliggande teori. Att bara nöta samma sak i 10h fungerar fruktansvärt dåligt tycker jag.

Sen beror det väl vad man vill ha ut av kurserna, ta sig vidare eller få förståelse för ämnet.

Det här med socialt liv och mycket pluggande, saknar folk som jobbar vanliga heltidsjobb socialt liv då också?

Erik__
2011-05-10, 13:22
Hur många timmar lägger ni som läser på högskolenivå ner på plugget per vecka? Blir det 40 timmar dvs heltid som det ska vara, eller blir det mer eller mindre? Själv läser jag humaniora och det blir inte så många timmar.

20-60h beroende på var i terminen jag befinner mig, snittar kanske 30h. Läser till civilingenjör i maskinteknik.

hurril
2011-05-10, 13:23
Varför pluggar ni som ändå bara slöar bort era liv där för att ni inte anstränger er att klara tentorna? Ett slags finare socialbidrag?

Stefan J
2011-05-10, 13:29
studerar idrott och hälsa på gymnasiet, och jag lägger nog ca 1 timma plugg om dagen, 3-4 timmar tetris plus raster, men det funkar bra, fattar inte varför folk ska plugga så sjukt mycket :P

För att gymnasiet är rena sandlådan jämfört med många högskolestudier. Det är inte ens meningsfullt att jämföra.

eternallord
2011-05-10, 13:43
studerar idrott och hälsa på gymnasiet, och jag lägger nog ca 1 timma plugg om dagen, 3-4 timmar tetris plus raster, men det funkar bra, fattar inte varför folk ska plugga så sjukt mycket :P

Gymnasiet... *facepalm*

Fartman
2011-05-10, 18:21
studerar idrott och hälsa på gymnasiet, och jag lägger nog ca 1 timma plugg om dagen, 3-4 timmar tetris plus raster, men det funkar bra, fattar inte varför folk ska plugga så sjukt mycket :P

Hehe, sådär gjorde jag också i gymnasiet :) Och det ångrar jag knappast! Drack mest brännvin och körde skoter, men man måste ju växa upp nån gång..
Sen kan det vara knivigt om du inser att du vill plugga på en universitetsutbildning som kräver högre betyg när alla andra kidz sitter där med MVG medans dina suger ;)

Hades
2011-05-10, 19:01
20-60h beroende på var i terminen jag befinner mig, snittar kanske 30h. Läser till civilingenjör i maskinteknik.

Ungefär så för min del också. Läser juristprogrammet.

salmiak
2011-05-10, 19:25
Hur många timmar lägger ni som läser på högskolenivå ner på plugget per vecka? Blir det 40 timmar dvs heltid som det ska vara, eller blir det mer eller mindre? Själv läser jag humaniora och det blir inte så många timmar.

Jag läser ungefär 35 timmar i veckan av det som det är "tänkt" att vi ska läsa om, dvs själva kursen vi läser. Sen läser jag annat medicinrelaterat 15-20 timmar i veckan skulle jag tro. Pluggar till läkare.

Inge Enveten
2011-05-10, 19:39
En fördel med att plugga något man gillar är att det inte alls är varken ångestfyllt eller tråkigt att läsa flera timmar varje dag. På gymnasiet hade jag svårt för att anstränga mig vad gällde vissa ämnen, helt enkelt p.g.a bristande intressenivå.

Hur föreslår ni att man kan variera sin inlärning? Föreläsningar, grupparbete, läsa, formulera om meningar, högläsning, vad mer?

pclillen
2011-05-10, 20:26
Hur många timmar lägger ni som läser på högskolenivå ner på plugget per vecka? Blir det 40 timmar dvs heltid som det ska vara, eller blir det mer eller mindre? Själv läser jag humaniora och det blir inte så många timmar.

6h 6dagar i veckan = 36timmar. Ungefär. Blivit bättre nu jämfört med innan då jag plugga mindre, gjorde det som behövdes och inge mer. Går matematikprogrammet.

tano
2011-05-10, 22:46
Tänkte tilläga att just nu när jag gör exjobbet blir det ganska många timmar.

Exjobb 8x5=40 timmar.
Projektarbete 4x5=20 timmar.

Så upp mot 60 timmar i veckan för mig just nu. Är nog den mest intensiva perioden hittills i mina studier. Men det kommer bli mindre när projektet slutar vid månadsskiftet.
Fast man kommer troligen fortsätta lika hårt med projektarbetet på fritiden. Är säkerligen den roligaste kursen jag gjort hittills och då är det som sagt inte svårt med motivationen! Har redan laggt över 200 timmar på en 7,5 hp kurs. Men då var det våran ide att göra projektet och vi har mycket planer på vad vi ska göra efteråt. Förhoppningsvis något som flera av er kommer få ta del av i framtiden! :)