handdator

Visa fullständig version : Konstig pumpvärk(?) i underarmen


Trashcan
2011-05-09, 16:32
Körde ryggpass häromdagen, började med marklyft. Efter rodd och chins började jag på rätt trevlig pump i underarmen, men så småningom började jag märka att det gjorde ont på ett sätt jag inte riktigt känner igen. Kändes som ett blåmärke som gick längs med ungefär halva underarmsbenet på armbågssidan ungefär i mitten längs med benet. Det blev krångligt. Ni fattar nog. Jag antog bara att jag hade slagit i någonting någon gång, kanske under marklyftet, och att det bara var ett blåmärke, men det kändes inte riktigt normalt. Någon timme efter passet kom jag ihåg det igen, och petade lite på armen, men då var smärtan borta. Jag drar slutsatsen att det kanske har med pumpen att göra? Benhinnan? Jag vet inte. Lite skumt, just att det var helt borta sen. Är det något att oroa sig över?

Edit: Satte pb på 130x4 kg i marklyftet också, så det var riktigt tungt också. Det kanske är relevant.

Lainus
2011-05-09, 19:55
Hade du en ordentlig uppvärmning.. ? Kan bero på att pumpen kom för snabbt, brukade hända mig förr när jag tränade Triceps utan någon ordentlig uppvärmning..

apagul
2011-05-09, 21:28
Vet vad du talar om.
Hade det för något år sedan.

Pumpade och hade sig i underamarna, spände så hårt att det var omöjligt att lyfta en vikt (biceps).
Anspänningen i underarmen var total.

Trashcan
2011-05-15, 15:33
Körde rygg idag igen, samma sak hände. Nu hade jag dock inte så mycket pump, men det värkte lik förbannat. Det är alltså mitten av underarmen, på samma sida som armbågen, som det värker lite som ett blåmärke i. Värst i slutet av passet efter pullups och stångcurls. Jag tänker att underarmsbenet blir belastat, främst i curls, och att det då värker. Kan benhinnan göra ont på det sättet? Nu är det 1½ timme sen jag tränade och jag känner ingenting alls av smärtan.

al3ks
2011-05-15, 16:57
Känner samma känsla när jag kör EZ-curls. Hur blir man av med smärtan? Stretching? Isf hur?

EeJay
2011-05-16, 08:50
Att det är benhinnan är helt klart en lågoddsare.

eequal
2011-05-16, 09:57
Jag hade själv detta problem för några veckor sen, tipset jag fick var att stretcha handlederna och skippa EZ stången. För mig har både pumpen och verken lagt sig lite, men man känner fortfarande av det.