handdator

Visa fullständig version : Muskelsparande kardio?


Basics
2011-05-09, 15:48
Hej. Jag undrar om vilken intensitet på löpning jag bör använda vid viktnedgång, naturligtvis vill jag behålla min muskelmassa. Hur dåligt är cardio egentligen för styrkan och muskelmassan? Drabbar det hela kroppen, eller bara den aktuella delen, ex. löpning-ben? Sen undrar jag även om det sker en muskelfiberomvandling när man löptränar?

StraightEdge
2011-05-09, 15:52
Tror snarare att det handlar om när du utför kardion. Optimalast lär vara på en helt egen dag utan styrketräning.

Basics
2011-05-09, 15:58
Tror snarare att det handlar om när du utför kardion. Optimalast lär vara på en helt egen dag utan styrketräning.

Jo det vet jag, men hur är det med intensitet och så?

vicarious
2011-05-09, 16:04
Jo det vet jag, men hur är det med intensitet och så?

Desto högre desto sämre skulle jag tro.

JimmyJoe
2011-05-09, 19:21
Mest sparsamt för musklerna är intervaller.

King Grub
2011-05-09, 20:21
Har du sett kontrollerade studier som visat det, eller är det ett antagande?

nocantdo
2011-05-10, 01:21
Cardio måste varar en av de svåraste att lägga in i en deff myter och rykten öser verkligen över folk från nätet och bloggar, Vad som funkar för vissa funkar inte alls för andra.

Jag har personligen provat HIIT till det extrema och de gånger jag har varit riktigt hård och nöjd med min form inför en Plåtning har jag enbart gjort Morgon promenader så det funkar uppenbarligen för mig.

JimmyJoe
2011-05-10, 06:06
Okej.. Kanske formulerade mig lite tokigt.

Enligt personliga erfarenheter + slutsatser jag dragit ifrån diverse studier så tror jag att intervaller är det bästa sätter att träna kondition om man vill spara så mycket muskler som möjligt.

DDDaniel
2011-05-10, 06:26
Här gick jag och trodde att konditionsträning inte hade en muskelnedbrytande effekt utan snarare en inhiberande effekt på uppbyggnaden av den? Är det energiförbrukning man är ute efter är det den intensitet du kan hålla så länge som möjligt som är den mest lämpliga. Annars är väl rekommenderade HIIT också en bra form av konditionsträning (Finns en relativt ny artikel om ämnet på traningslara.se, som jag ej läst än dock).

Eddie Vedder
2011-05-10, 08:17
Jag har personligen provat HIIT till det extrema och de gånger jag har varit riktigt hård och nöjd med min form inför en Plåtning har jag enbart gjort Morgon promenader så det funkar uppenbarligen för mig.

Skillnaden här är ju att det ena är konditionsträning och det andra inte. Vill man få bättre kondition, faktiskt öka den, tror jag att korta pass på hög intensitet (sprinter exempelvis) är bättre än långa distanspass.

HIIT vs. promenad tycker jag är en orättvis jämförelse. Den som deffar och promenerar gör det för att förbruka kalorier och inte för att konditionsträna. Jämförelsen bör ju göras mellan aktiviteter som faktiskt aktiverar AMPK ordentligt.

Basics
2011-06-05, 20:09
Vilken intensitet bör jag då använda vid fettnedgång om jag vill spara musklerna? Skickar högintensitetscardio ut mer motvilliga signaler än lågintensitets?

Är så kallade styrkekomplex ett bättre val? Dvs typ crossfitliknande träning? Lite konstig tanke, men intervallpass kombinerat med styrkekomplex, hur verkar det?

King Grub
2011-06-05, 20:12
Ja.

Basics
2011-06-05, 20:45
Ja.

Tackar.