handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som har en surfplatta eller funderar på att skaffa en


Whistler
2011-05-09, 14:32
Ett av mitt livs största aha-upplevelser var när jag gick över från iPhone till en i9000 med Android. Helt plötsligt kunde man börja använda den till saker!

Har sedan releasen av iPad varit väldigt lockad av en sådan och har insett att det finns ett ganska brett utbud av Android-baserade surfplattor av varierande kvalitet. Då måste jag ju kunna få samma aha-upplevelse igen, eller hur? ;)

Så vad ska man tänka på?
Kapacitiv kontra resistiv skärm? Det känns som att de kapacitiva håller högre genomgående kvalitet...

Just nu ligger dock förstahandsvalet på 16Gb versionen av Flytouch 3:
http://chinagrabber.com/16gb-flytouch-3-android-2-2-epad---ibex-superpad-ii-gps-tablet-pc---16gb-ibex-flytouch3.aspx

Det finns ju även svenska återförsäljare som köper från Chinagrabber etc och gör att man kan köpa i Sverige, t ex www.tabletkungen.se

Drömmen vore att kunna köpa till en IR-sändare och köra en app för att få en virtuell fjärrkontroll till hembiosystemet. Har alldeles för många fjärrisar på soffbordet! Det är nog mest i TV-soffan den kommer användas, för att snabbsurfa grejer när man inte orkar gå till datorn.

Tankar? Åsikter? Erfarenheter?

panzerpig
2011-05-09, 16:13
Jag köpte en av de första som kom (flytouch 1 antar jag) 7", 256 ram, android 1.5 eller 1.6.
Den var rätt värdelös, antar att de nya som kommit är betydligt bättre :)
Jag är fortfarande inte övertygad om att touchscreen är så himla bra. skärmen blir skitig, det är segare än att skriva på tangentbord osv.
Har gått tillbaka till netbooks. Köpte nyss en acer aspire 522. Najs!

Angående androidtablets så är www.slatedroid.com en bra sida för custom-roms osv.

Angel
2011-05-09, 17:17
Ingen aning, men fasiken hej whistler!

FCIK
2011-05-17, 14:08
Flytouch 3 har blivit riktigt bra.
Helst efter senare uppdateringen som kom igår där man nu har stöd för en hel massa olika 3G donglar, som varit problem innan.

Plattan har varit lite si och så på sistone men det beror helt och hållet på programvaran. Nu finns det som sagt en bra som är "hemma gjord" och heter Hybrid rom. Riktigt bra. Finns att köpa i Sverige med på www.ignotech.se , där finns 8GB variant , grymt billiga SD-kort.

Whistler
2011-05-17, 14:50
Jag har kollat lite på Ignotech, men gillar inte känslan jag får i magen. Istället för att skriva att man kan köpa 16Gb-versionen, så skriver de som att de säljer basversionen och kan stoppa in mer minne om man lägger till ett par hundra. Jag gillar det inte alls.

Om jag köper så blir det nog från ChinaGrabber, men frågan är vad jag egentligen behöver skiten till. :D

Ungrim
2011-05-17, 15:06
men frågan är vad jag egentligen behöver skiten till. :D

Ha Ha, sånna "lyx" problem går ju alltid att lösa.

davvvan
2011-05-17, 15:07
Slösurfa i soffan framför TVn :).

FCIK
2011-05-19, 17:39
Jag har kollat lite på Ignotech, men gillar inte känslan jag får i magen. Istället för att skriva att man kan köpa 16Gb-versionen, så skriver de som att de säljer basversionen och kan stoppa in mer minne om man lägger till ett par hundra. Jag gillar det inte alls.

Om jag köper så blir det nog från ChinaGrabber, men frågan är vad jag egentligen behöver skiten till. :D

Nu fattar jag inte?
Det finns ju bara en variant med 8GB inbyggt minne att köpa där. Sedan får man bygga på själv via SDkort. Vad är de för skumt med det? =)

Finns olika flytouch 3, 4-8-16GB ver. och 16GB är juh mer än 200kr dyrare i inköp? =)

Februari
2012-10-30, 20:48
Jag har skaffat surfplatta och tänkte att jag bland annat vill kunna se film på den men jag fattar inte hur jag laddar ner filmer till den. Någon som kan hjälpa mig?

RykteT
2012-10-30, 21:11
Är det bara jag som ska skaffa ASUS Padfone 2 när den släpps i Sverige? Dregglar redan över specsen och hade jag varit lagd åt det hållet hade jag gift mig med den! *drool**cupid*

Olegh
2012-10-30, 21:18
Jag ska köpa en Nexus 10 har jag tänkt.

http://www.engadget.com/2012/10/29/nexus-10-hands-on-video/

willtjam
2012-11-26, 18:05
Ni som har en platta, vad har ni för abonnemang för att kunna surfa via 3G? Eller kör ni endast wifi?

hurril
2012-11-26, 18:06
Delar ut Wifi från telefonen.

Ristretto
2012-11-26, 18:08
delar ut wifi från telefonen.

+1

dared
2012-11-26, 18:27
Jag har skaffat surfplatta och tänkte att jag bland annat vill kunna se film på den men jag fattar inte hur jag laddar ner filmer till den. Någon som kan hjälpa mig?

Vilken surfplatta har du skaffat?

Själv har jag en ipad och då måste du ladda ned till datorn först. Sedan använder jag appen AVPlayerH som fungerar utmärkt som spelare.

Alternativ 1 är att koppla in den i datorn och så öppnas itunes. Gå in på ipaden (enheter)>program>scrolla ned och klicka på AVplayerHD och föra över filerna. Går också gå in via appen på ipaden och välja Wi-Fi Transfer och så får du en adress du klistrar in i din webläsare.

...

Kör också wifi från telefonen om jag är ute och flänger.

willtjam
2012-11-26, 21:37
Åhfan, så då behöver man egentligen inget abonnemang? Sweet!