handdator

Visa fullständig version : Brist på testosteron?


Ne0phyte
2011-05-09, 11:18
Har på senaste tiden (3-4) månader varit väldigt trött och hängig. Har ätit olika vitamin tillskott, testat träna mindre och sovit mer. Varit mycket i solen utan någon vidare skillnad.

På senare tiden har jag haft mycket mindre sexlust, något som är rätt frustrerande.

Kan det vara så, även fast jag är 18 att jag kam ha dåliga testo nivåer?

Allmänna tips mot trötthet?

Puss.

King Grub
2011-05-09, 11:19
Kan och kan, visst, men det är inte direkt det första man brukar misstänka.

Det är inget du kan kolla upp hemma.

Ne0phyte
2011-05-09, 11:28
Kan och kan, visst, men det är inte direkt det första man brukar misstänka.

Det är inget du kan kolla upp hemma.

Vart kan jag isåfall kolla det? På en vanlig hälsoundersökning?

King Grub
2011-05-09, 11:29
Om din läkare anser misstanken vara befogad.

Ne0phyte
2011-05-09, 11:32
Om din läkare anser misstanken vara befogad.

Så det är läkare jag ska ta kontakt med? Är det läkare man tar kontakt med för att kolla blodvärden och sånt med?

King Grub
2011-05-09, 11:36
Ja, men det är väl tveksamt om det tas några tester bara för att man har lust att göra det. Det skall föreligga medicinska skäl. Men dit hör dina symptom.

Ne0phyte
2011-05-09, 11:39
Ja, men det är väl tveksamt om det tas några tester bara för att man har lust att göra det. Det skall föreligga medicinska skäl. Men dit hör dina symptom.

Då får jag ta kontakt med läkare och sen se hur det blir! Tack!

Beelz
2011-05-09, 12:15
Ligger du i deff? Läst att sexlusten minskar ganska mycket :p


Sent from iPhone

Ne0phyte
2011-05-09, 12:19
Ligger du i deff? Läst att sexlusten minskar ganska mycket :p


Sent from iPhone

Nej det gör jag inte, gjorde det förut och då var man ordentligt sugen :p

naudiz
2011-05-09, 12:21
Depression?

Sent from my LT15i using Tapatalk

Ne0phyte
2011-05-09, 12:24
Depression?

Sent from my LT15i using Tapatalk

Det tror jag inte, är väldigt nöjd med min vardag i övrigt.

stridis
2011-05-09, 12:34
Har på senaste tiden (3-4) månader varit väldigt trött och hängig. Har ätit olika vitamin tillskott, testat träna mindre och sovit mer. Varit mycket i solen utan någon vidare skillnad.

På senare tiden har jag haft mycket mindre sexlust, något som är rätt frustrerande.

Kan det vara så, även fast jag är 18 att jag kam ha dåliga testo nivåer?

Allmänna tips mot trötthet?

Puss.

Det låter som du har varit en helt normal kille med inga förseningar i pubertet eller dylikt så med andra ord ett fungerande HPTA. Finns det några skäl att anta att din hpta skulle slutat fungera? Våld mot huvudet, testiklarna? Förgiftingar, infektioner eller något? Synfältrubbningar(hjärntumör)? Inget sådant uppenbart, eller några uppenbara symtom med könsorganen? De symtom du nämner kan vara andra bakomliggande orsaker som depression eller annat som är troligare i din situation med de fakta du uppgett. Sedan ifall läkaren har gått igenom andra orsaker då kan det vara läge att testa. Kom ihåg att test trots allt inte är gratis, vårdpersonal gödslar inte med test hit och dit mer eller mindre i onödan.

Trötthet: är du blek, anemi? Pollenallergi? thyroideabesvär? Kan ju vara så himla mycket liksom...

Fugly
2011-05-09, 15:09
Stress? Något som du oroar dig över?

alex111
2011-05-09, 15:33
Omotiverad?

Sent from Iphone 5

JJOHANSSON
2011-05-09, 15:38
Samma här men inget som jag oroar mig över.



Sent from Iphone 6

ufczuffa
2011-05-09, 15:46
Fixa en tid hos vårdcentralen.

Sent from Iphone 7

SirOrigami
2011-05-09, 17:44
+1 kontakta vårdcentralen

Sent from Iphone 8

hoog
2011-05-09, 18:08
Känner igen mig i mycket av det du skriver, bara att hoppas det blir bättre.

Sent from a stolen Iphone 4

hejhopp79
2011-05-09, 18:51
Jag är också rätt trött och hängig nu, men har rätt mycket pollenbesvär (björk). Så det är rätt cool trots allt

Ne0phyte
2011-05-09, 19:02
Jag ringer imorgon och fixar tid.

Är också allergiskt, men käkar medicin mot det. Sen tror jag dock inte det är allergi eftersom det här pågick när pollen var näst intill obefintlig med.

dannemannen
2011-05-09, 19:31
Ja pollen allergi samt vissa mediciner kan man bli trött och seg av, kanske pga det även minskad sexlust.

Sent from my iPad 2

Ne0phyte
2011-05-09, 19:37
Ja pollen allergi samt vissa mediciner kan man bli trött och seg av, kanske pga det även minskad sexlust.

Sent from my iPad 2

Som jag skrev har det har varit redan innan pollen, då utan medicin.

ManuelIT
2011-05-09, 20:42
Vad är det för medicin mot pollen du tar? Antihistaminer som typ Clarityn har jag för mig ger biverkningar som trötthet/dåsighet

Ne0phyte
2011-05-09, 20:45
Vad är det för medicin mot pollen du tar? Antihistaminer som typ Clarityn har jag för mig ger biverkningar som trötthet/dåsighet

Aerius, de starka.

Men faktum är att jag började ta dem för en vecka sen då jag började känna av pollen ordentligt.

Tillägger till tråden att jag varit mycket sjuk den här våren, sämst immunförsvar - något som inte är likt mig.

Pintan
2011-05-09, 21:06
Aerius, de starka.

Men faktum är att jag började ta dem för en vecka sen då jag började känna av pollen ordentligt.

Tillägger till tråden att jag varit mycket sjuk den här våren, sämst immunförsvar - något som inte är likt mig.

Exakt hur trött och hängig känner du dig? Hur dålig är sexlusten? Obefintlig, eller blire ett runk om dan? Känns som att lite mer info behövs för att kunna göra en åsikt, även om såklart vårdcentralen vet bättre än alla internetgangsters tillsammans.

Ne0phyte
2011-05-09, 21:31
Exakt hur trött och hängig känner du dig? Hur dålig är sexlusten? Obefintlig, eller blire ett runk om dan? Känns som att lite mer info behövs för att kunna göra en åsikt, även om såklart vårdcentralen vet bättre än alla internetgangsters tillsammans.

Efter fysiklektionen idag (andra lektionen) så var det nästan som att jag var bland molnen så att säga, kändes inte som att jag var i min egen kropp. Är trött på det sättet att det inte finns så mycket lust att göra saker, är inte sugen på att utforska så att säga.

Sexlusten är väl främst min flickvän som har kommenterat, från 3-4 gånger i veckan till max 1-2 gånger på sin höjd.

Pintan
2011-05-09, 21:48
Efter fysiklektionen idag (andra lektionen) så var det nästan som att jag var bland molnen så att säga, kändes inte som att jag var i min egen kropp. Är trött på det sättet att det inte finns så mycket lust att göra saker, är inte sugen på att utforska så att säga.

Sexlusten är väl främst min flickvän som har kommenterat, från 3-4 gånger i veckan till max 1-2 gånger på sin höjd.

DEt där med att vara bland molnen och inte vilja utforska känner jag igen. Låter helt normalt imo att vara allmänt otaggad i tonåren (antar att du e ung då du verkar gå i plugget). Men att inte vara i sin egen kropp? Typ som att vara hög på nåt sätt eller?

1-2 ggr per vecka är ju jävligt lite, med tanke på antagen ålder, om du nu inte tillfredsställer dig på egen hand emellan gångerna dårå.

JJOHANSSON
2011-05-09, 22:17
Sent from a stolen Iphone 4


hahahaha:laugh:

Ne0phyte
2011-05-09, 22:37
DEt där med att vara bland molnen och inte vilja utforska känner jag igen. Låter helt normalt imo att vara allmänt otaggad i tonåren (antar att du e ung då du verkar gå i plugget). Men att inte vara i sin egen kropp? Typ som att vara hög på nåt sätt eller?

1-2 ggr per vecka är ju jävligt lite, med tanke på antagen ålder, om du nu inte tillfredsställer dig på egen hand emellan gångerna dårå.

Jo jag pluggar på ordentligt, lite som att vara hög ja, fast på ett obehagligare och betydligt mer osoft sätt.

Pintan
2011-05-10, 08:07
Jo jag pluggar på ordentligt, lite som att vara hög ja, fast på ett obehagligare och betydligt mer osoft sätt.

Jag själv blir direkt avtänd av att plugga/va i skolan. Helt sjukt. Får aldrig bånge i plugget men e jag hemma/utanför skolan/ledig etc är den uppe jämt, som det ska va. Testa att skita i skolan nån vecka kanske?
Och som sagt kolla med nån läkare.

Ne0phyte
2011-05-10, 09:36
Jag själv blir direkt avtänd av att plugga/va i skolan. Helt sjukt. Får aldrig bånge i plugget men e jag hemma/utanför skolan/ledig etc är den uppe jämt, som det ska va. Testa att skita i skolan nån vecka kanske?
Och som sagt kolla med nån läkare.

Haha Flåt men det där lät riktigt kul :p

Jag är jättemotiverad till skolan, tycker det är kul. Jag tror inte det hela ligger kring att jag blir psykiskt trött av skolan, eftersom jag ofta är riktigt taggad på att åka dit.

Ne0phyte
2011-05-10, 11:39
Ska testa att dricka lite mer vatten och se hur kroppen reagerar.

Pintan
2011-05-10, 17:45
Haha Flåt men det där lät riktigt kul :p

Jag är jättemotiverad till skolan, tycker det är kul. Jag tror inte det hela ligger kring att jag blir psykiskt trött av skolan, eftersom jag ofta är riktigt taggad på att åka dit.
Hehe, kanske meningen :P

OK men då tycker jag verkligen att du ska kolla upp det, för det är ju inte kul att känna sig omanlig ;)

okipower
2011-05-12, 11:35
Ja pollen allergi samt vissa mediciner kan man bli trött och seg av, kanske pga det även minskad sexlust.

Sent from my iPad 2

Pollenallergi försämrar sexlusten, men får du medicin så ska det vara ok.

http://schering-plough.se/pressrum/pressmeddelanden/pollenallergi-forsamrar-sexlivet/

hejhopp79
2011-05-12, 13:09
Ah då vet jag varför min sexlust varit so-so senaste veckorna. Började samtidigt som min pollenallergi kom igång och jag har rätt mycket allergi mot björk.

mik100
2011-05-12, 13:10
Det kan finnas många olika förklaringar, dels kan det ha att göra med stress, fel kost, infektioner/feber m.m Sedan så går det i perioder med testosteronet. man kan dock säga att efter ca 40 års ålder får män lägre testosteron i kroppen, detta utmynnar oftast i bukfettma, minder sexlust, ett lägre tempo m.m Samt tillviss del även ett lugnare ömkande beteende.
Andra tecken kan vara:
Minskad sexlust
Svårare att få erektion (morgonerektioner upphör)
Depressiva känslor och/eller irritation
Trötthet
Sömnstörningar
Led- eller muskelvärk
Koncentrationssvårigheter
Minskad känsla av välbefinnande
Sämre minne
Plötsliga svettningar och blodvallningar
Minskad skäggväxt

Halten av Testosteron testar man genom ett blodprov som skall ta på förmiddagen innan kl 10 för efter det börjar kroppen att "äta testo" vid normal dygnsrytm. testet ingår inte i vanlig hälsoundersökning, konstigt nog, och kostar runt 700 kr.

Man kan även få Testo brist genom att äta vissa mediciner. Jag äter själv anti-deppresiv medicin sedan 9 år tillbaka pga e-adrenalin/nor-ardrenalin brist och har pga av detta sämre testo förmåga. Mediciner som Anafranil, Zoloft, Cipramil, Diro, Remeron mfl serotorin/nor-hämmare ger sämre testo nivåer i kroppen. Detta "medicinerar" man med antinge plåster (fungerar precis så som nikotin plåster) eller genom en "salva/kräm" som man smörjer in mage och sida med.

Det finns en bra sida där du kan läsa mer:
http://www.testosteronbrist.se/scripts/pages/se/hem/index.php och gå till en privat läkare och gör testet de på vårdcentralen förstår inte/orkar inte bry sig sådant här.

Lycka till!

Ne0phyte
2011-05-12, 14:02
Minskad sexlust
Svårare att få erektion (morgonerektioner upphör)
Depressiva känslor och/eller irritation - kommer och går
Trötthet
Sömnstörningar
Koncentrationssvårigheter
Minskad känsla av välbefinnande
Sämre minne
Plötsliga svettningar


Alla dessa punkter stämmer in ordentligt, skäggväxten däremot växer på som bara den.

Tack för ditt långa inlägg, skall först och främst till vårdcentralen nästa vecka där jag skall få göra lite olika tester och ta blodprov. Har en husläkare som jag har mycket bra kontakt med pga. astma och hon har mer eller mindre lovat mig att få göra ett testosteron-test.

Men återigen, tack!

Davvesk
2011-05-13, 22:12
Alla dessa punkter stämmer in ordentligt, skäggväxten däremot växer på som bara den.

Tack för ditt långa inlägg, skall först och främst till vårdcentralen nästa vecka där jag skall få göra lite olika tester och ta blodprov. Har en husläkare som jag har mycket bra kontakt med pga. astma och hon har mer eller mindre lovat mig att få göra ett testosteron-test.

Men återigen, tack!

Jag äter clarityn singulair och massor av andra allergi och astma mediciner mellan varven och clarityn, Zyrlex och singulair blir jag väldigt trött av i perioder då jag äter dessa. Även då jag slutar så kan det ligga och som pyra ett tag efteråt. Trötthet yrsel osv är en vanlig biverkning av allergi och astma mediciner.

Sen om det började före du började knapra piller så kan det vara pollen ändå. Jag bor i luleå och nu har de varit pollen här i 2-3veckor och sedan de kom har jag varit äckligt trött och snorig genom dagarna. Tar jag medicinen så blir jag bara ännu tröttare, men slipper snoret. Men har doc aldrig haft minskad sexlust iaf inte i veckor. Max 1-2dagar kanske, sen brukar den komma tillbak

Tar du bricanyl eller så? Har du astma?