handdator

Visa fullständig version : Jordnötssmördieten, jordnötter istället?


Axa
2011-05-09, 08:56
Tjena, kör på JS-dieten nu och gjorde det förra året också med bra resultat. Men jag hade glömt bort smaken av jordnöttessmör och proteinshake.

Så jag tänkte om man kan byta jordnötssmör mot jordnötter istället? Har kollat och det är samma näringsinnehåll/100g.

Eddie Vedder
2011-05-09, 09:04
Knappast som att JS-dieten har något fördelaktigt med sig mer än att den är enkel. Såom du gör en lika enkel med bara jordnötter är det naturligtvis samma sak.

Eller om du kör mandelsmördieten. Fördelen med jordnötter före jordnötssmör är sannolikt en bättre mättnad och mer utbajsat fett. ;)

Gunfire
2011-05-09, 09:17
Knappast som att JS-dieten har något fördelaktigt med sig mer än att den är enkel. Såom du gör en lika enkel med bara jordnötter är det naturligtvis samma sak.

Eller om du kör mandelsmördieten. Fördelen med jordnötter före jordnötssmör är sannolikt en bättre mättnad och mer utbajsat fett. ;)

Hur går JS dieten till?

hur mkt smör äter man?

Maod
2011-05-09, 09:21
Hur går JS dieten till?

hur mkt smör äter man?

Såhär mycket:

Följande uträkning är både för vältränade och icke-vältränade, man som kvinna. Om du redan är väldigt vältränad och tänker träna ofta (fler än 3 ggr/v) kan det vara fördelaktigt att öka proteinmängden till 2-2.5g per kg kroppsvikt. Följ annars mallen här under.

Din vikt i kg x 3 = mängden i gram jordnötssmör du ska äta per dag.
Ex. 70kg x 3 = 210g Jordnötssmör per dag. / Ex. 100kg x 3 = 300g jordnötssmör per dag.

Din vikt i kg x 1.8 = mängden i gram proteinpulver du ska äta per dag.
Ex. 70kg x 1.8 = 126g Proteinpulver per dag. / Ex 100kg x 1.8 = 180g Proteinpulver per dag.



Källa: http://fitnessguru.se/949-jordnotssmorsdieten-utforande#utrakning

Gunfire
2011-05-09, 09:30
Såhär mycket:



Källa: http://fitnessguru.se/949-jordnotssmorsdieten-utforande#utrakning

Okej, jag väger 104 kg, så jag ska alltså äta 312 g jordnötssmör? är det fortfarande inte kalorier in och ut som spela roll i den här dieten?

Eddie Vedder
2011-05-09, 09:31
Okej, jag väger 104 kg, så jag ska alltså äta 312 g jordnötssmör? är det fortfarande inte kalorier in och ut som spela roll i den här dieten?

Varför skulle du köra den här dieten? Tycker du den låter bra ärligt talat?

Fredron
2011-05-09, 09:31
Okej, jag väger 104 kg, så jag ska alltså äta 312 g jordnötssmör? är det fortfarande inte kalorier in och ut som spela roll i den här dieten?

Självklart är det fortfarande kalorier in och ut som är det avgörande.

Gunfire
2011-05-09, 09:39
Varför skulle du köra den här dieten? Tycker du den låter bra ärligt talat?

Det låter väldigt enkelt, jobbigt att laga mat varje dag.

Eddie Vedder
2011-05-09, 09:43
Det låter väldigt enkelt, jobbigt att laga mat varje dag.

Ja men det är väl vilken diet som helst som bara äter en enda sak. Varför just köra den här? Du kan ju lika gärna köra köttfärsdieten eller vispgräddedieten.

Men tror du att det finns något särskilt bra med dieten lär du kanske få en ren inbillningseffekt och det ska ju inte förringas.

Rusk
2011-05-09, 09:45
Bra korkad diet thats for sure.

the_matsson
2011-05-09, 10:31
Oj, jag trodde faktiskt inte folk gjorde sånt här på riktigt...

14K
2011-05-09, 10:48
Hur kan man kalla detta för diet... Detta är ju värre än det värsta.

daloatf
2011-05-09, 11:06
Nu blev jag ju sugen på snickers, DAMN YOU

petah
2011-05-09, 11:22
nu blev jag ju sugen på snickers, damn you

+1 :d

Sheogorath
2011-05-09, 11:33
Låt sån här skit förpassas till Aftonbladet. Grapefruktdiet, apelsindiet, äpplediet, jordnötsdiet. För helvete. Ni är bättre än så. Kom igeeeeeeen.

Axa
2011-05-09, 11:42
Fördelarna med den här dieten är att det går inte att misslyckas med den, man förlorar fett snabbt utan att förlora muskler. Och det är väldigt enkelt för mig som går i skolan, ingen disk eller matlagning osv.

BigSpawn
2011-05-09, 11:43
Säga vad man vill om den, jag körde den för att testa förra våren och tycker allt jag kom i bra form på den. Den är som sagt enkel att följa och hungern hålls borta:)
Dock kan man ju köra LCHF på andra sätt än detta som säkert är bättre, men som sagt, jag gillar enkelheten.
Jag har dock inga som helst problem att äta samma sak hela tiden.

Eddie Vedder
2011-05-09, 13:21
Låt sån här skit förpassas till Aftonbladet. Grapefruktdiet, apelsindiet, äpplediet, jordnötsdiet. För helvete. Ni är bättre än så. Kom igeeeeeeen.

Den här tråden är ytterligare ett exempel hur Kolozzeum kryllar av lättpåverkade personer som lika gärna kunde läst Aftonbladets hälsosidor.

Dreas
2011-05-09, 13:44
Alltså, varför vill man välja en sån här diet? Lite källkritiskt tänkande kanske?

Varför äta mycket fett ifrån nötter, ät vettigare fettkällor är mitt tips.

+1 på Eddie. Sen att vissa bloggare lyckas påverka en så löjligt stor massa är skrämmande av flera anledningar :(

Gunfire
2011-05-09, 13:48
Den här tråden är ytterligare ett exempel hur Kolozzeum kryllar av lättpåverkade personer som lika gärna kunde läst Aftonbladets hälsosidor.

Sid på fitnessguru har skrivit om den här dieten, och hur man kan korrigera visa grejer, han e en stor profil, o vet vad han säger!!!!!!!!. Han har en del meriter också!. så d e en bra diet punkt slut.

Dreas
2011-05-09, 13:52
Sid på fitnessguru har skrivit om den här dieten, och hur man kan korrigera visa grejer, han e en stor profil, o vet vad han säger!!!!!!!!. Han har en del meriter också!. så d e en bra diet punkt slut.Stor profil? Han och Axon är väl de två mest framstående ledarna av vilsna stackare i Sverige via sina bloggare.

Ja, du lyssnar bara på han, kör på, eller så lär du dig att vara lite källkritisk.

Ja, skicka det här inlägget till Sid så får jag ta en diskussion med han, igen :laugh:

Gunfire
2011-05-09, 13:54
Stor profil? Han och Axon är väl de två mest framstående ledarna av vilsna stackare i Sverige via sina bloggare.

Ja, du lyssnar bara på han, kör på, eller så lär du dig att vara lite källkritisk.

Ja, skicka det här inlägget till Sid så får jag ta en diskussion med han, igen :laugh:

Varför är han vilsen? handlar nog mest om avundsjuka.

inter
2011-05-09, 13:58
Glöm inte att köpa Fitnessgurus egna Naturella Jordnötssmör, det enda som duger (och alla andra tillskott som rekommenderas från deras webshop). http://dl.dropbox.com/u/13249215/emoticon/Super_Emoticon_Pack_by_BubbleRevolution/Emoticon%20Pack/Oranges/evillaugh.png

Dreas
2011-05-09, 13:58
Varför är han vilsen? handlar nog mest om avundsjuka.Han är inte vilsen, han är mycket kompetent. Problemet ligger i att fomulera sig korrekt och lägga fram alla kort på bordet när man har flera tusen läsare per dag. Bara att kolla här på Kolo hur folk ändrar på sina åsikter med varenda ny rapport som kommer.

Jag har ingen anledning till att vara avundsjuk. Jag har diskuterat med han flera ggr om att när han har så sjukt många läsare så har man också ett ansvar, eller ja, man skulle tycka det iaf.

Kanske nämna att Omega-3 och -6-fördelningen med en sådan kost blir kass. Kanske nämna att en högproteindiet överlag är bättre för att behålla muskelmassa gentemot andra dieter, ta upp att JS-dieten har sina brister osv.

Gunfire
2011-05-09, 14:06
Han är inte vilsen, han är mycket kompetent. Problemet ligger i att fomulera sig korrekt och lägga fram alla kort på bordet när man har flera tusen läsare per dag. Bara att kolla här på Kolo hur folk ändrar på sina åsikter med varenda ny rapport som kommer.

Jag har ingen anledning till att vara avundsjuk. Jag har diskuterat med han flera ggr om att när han har så sjukt många läsare så har man också ett ansvar, eller ja, man skulle tycka det iaf.

Kanske nämna att Omega-3 och -6-fördelningen med en sådan kost blir kass. Kanske nämna att en högproteindiet överlag är bättre för att behålla muskelmassa gentemot andra dieter, ta upp att JS-dieten har sina brister osv.

*kissass*

Ne ja har fått nog av det här jävla forumet nu! Ta och mixa ner alla personer som vedder,grub o fan vet jag vad dom heter, till en smothie och drick varje dag så har ni så har ni bästa närningsvärdet. iam out , bye!!!!!!!!!!!!!

Dreas
2011-05-09, 14:14
*kissass*

Ne ja har fått nog av det här jävla forumet nu! Ta och mixa ner alla personer som vedder,grub o fan vet jag vad dom heter, till en smothie och drick varje dag så har ni så har ni bästa närningsvärdet. iam out , bye!!!!!!!!!!!!!Ja, återgå du till att läsa på Fitnessguru och tro att det är den ultimata sanningen så fortsätter vi att hänga här :)

spas
2011-05-09, 14:15
:laugh:

Pansartax
2011-05-09, 14:18
Fördelarna med den här dieten är att det går inte att misslyckas med den, man förlorar fett snabbt utan att förlora muskler. Och det är väldigt enkelt för mig som går i skolan, ingen disk eller matlagning osv.

Hur kan du inte förlora muskler på det här? Du får ju i dig max 80 g protein per dag? Protein som inte ens är fullvärdigt, med största sannolikhet så inbillar du dig bara.

Vasslepulver diet hade jag satsat på istället om jag vore dig, 500g valfritt proteinpulver per dag.

anton2000
2011-05-09, 14:21
Hehe hörde talas om den här dieten förra året men trodde jag blev irl-trollad. Den var tydligen populär hos många PTs på sats. Lol.

Axa
2011-05-09, 14:27
Hur kan du inte förlora muskler på det här? Du får ju i dig max 80 g protein per dag? Protein som inte ens är fullvärdigt, med största sannolikhet så inbillar du dig bara.

Vasslepulver diet hade jag satsat på istället om jag vore dig, 500g valfritt proteinpulver per dag.

För att man ska äta 1.8g x kg/kroppsvikt jordnötssmör PLUS 3g x kg/kroppsvikt. Utöver det ska man äta vitaminer i pillerform + sallad/gurka/paprika osv om man vill fylla upp magen.

Dreas
2011-05-09, 14:32
För att man ska äta 1.8g x kg/kroppsvikt jordnötssmör PLUS 3g x kg/kroppsvikt. Utöver det ska man äta vitaminer i pillerform + sallad/gurka/paprika osv om man vill fylla upp magen.Det förklarade ju varför man inte kommer förlora muskler...

Mitt tips, ät rikligt med protein och mat du finner håller dig mätt och du gillar, är det jordnötter, shoot. Men var medveten om att fördelningen av omega-3 och -6 kanske inte blir sådär super vid ett stort intag av diverse nötter.

Axa
2011-05-09, 14:42
*det ska vara 1,8g x kg/kroppsvikt proteinpulver och 3g x kg/kroppsvikt jordnötssmör

Dreas
2011-05-09, 14:43
*det ska vara 1,8g x kg/kroppsvikt proteinpulver och 3g x kg/kroppsvikt jordnötssmörWoho, vilken bra diet, eller så ser du till att basera ditt proteinintag på mat och inte massa pulver :)

Återigen, funkar det för dig, kör på.

Maod
2011-05-09, 14:44
Det här borde väl funka ypperligt 2-4 veckor, för den som inte har några krav på vad de äter.

Dreas
2011-05-09, 14:48
Det här borde väl funka ypperligt 2-4 veckor, för den som inte har några krav på vad de äter.Ja, det kan det säkerligen, med en sisådär 5901229103 andra sätt att äta på. Frågan är varför man skulle köra på just detta :)

BigSpawn
2011-05-09, 14:51
Precis som jag skrev;) körde det ett tag, kommer inte ihåg exakt hur länge, men ca 250gr jordnötssmör + protein så jag kom upp till ca 300gr om dagen.
Använde även omega3.
Som sagt, bättre att äta vanlig mat, men om man av nån anledning vill köra nått enkelt som är lätt att hålla koll på under 2-4veckor så funkade det iaf ypperligt för mig.

Jag är inte kinking vad gäller vad jag äter, så att äta samma sak hela tiden är inget problem, och jag tycker jordnötssmör är gott, använde Green Choice ekologiska smör som endast innehåller jordnötter + havssalt

Eddie Vedder
2011-05-09, 15:22
Sid på fitnessguru har skrivit om den här dieten, och hur man kan korrigera visa grejer, han e en stor profil, o vet vad han säger!!!!!!!!. Han har en del meriter också!. så d e en bra diet punkt slut.

Nej det är ingen bra diet. Jag har snackat om den med Sid själv, han vet att jag inte skulle rekommendera den. Men å andra sidan har han själv en mer balanserad inställning till dieten än du verkar ha.

Men jag är ju inte direkt förvånad.

Pansartax
2011-05-09, 15:23
För att man ska äta 1.8g x kg/kroppsvikt jordnötssmör PLUS 3g x kg/kroppsvikt. Utöver det ska man äta vitaminer i pillerform + sallad/gurka/paprika osv om man vill fylla upp magen.

Jaha du vill alltså gå upp i vikt.

Sushipinne
2011-05-09, 15:28
Kan man inte köra detta varannan dag? Typ, en dag käkar man vanlig deffkost, och dag 2, proteinpulverdieten.

Ex.:
Dag1,
Frukost: Havregrynsgröt
mellanmål: lite fil eller nått
middag/lunch: Fisk och sallad
mellanmål: en macka eller nått
kvällsmat: lite kötfärs eller något i den stilen.
Dag2,
Proteinpulverdieten!
Dag3,
Vanlig kost
Dag4 Protein.... och så håller det på? Borde inte det bli ganska bra? :D

Eddie Vedder
2011-05-09, 15:37
Borde inte det bli ganska bra? :D

Gå inte ut med det här, någon kanske snor idén och lanserar den. ;)

chrilledude
2011-05-09, 16:11
Kan man inte köra detta varannan dag? Typ, en dag käkar man vanlig deffkost, och dag 2, proteinpulverdieten.

Ex.:
Dag1,
Frukost: Havregrynsgröt
mellanmål: lite fil eller nått
middag/lunch: Fisk och sallad
mellanmål: en macka eller nått
kvällsmat: lite kötfärs eller något i den stilen.
Dag2,
Proteinpulverdieten!
Dag3,
Vanlig kost
Dag4 Protein.... och så håller det på? Borde inte det bli ganska bra? :D

Eller bara köra på vanlig "deffmat" hela tiden? Men det här lät ju bättre, än att bara köra på JS-dieten.

Sushipinne
2011-05-09, 17:00
Gå inte ut med det här, någon kanske snor idén och lanserar den. ;)

Det får dom göra, att ta patent på något kostar 120tusen kronor ;D

Dreas
2011-05-09, 18:32
Nej det är ingen bra diet. Jag har snackat om den med Sid själv, han vet att jag inte skulle rekommendera den. Men å andra sidan har han själv en mer balanserad inställning till dieten än du verkar ha.
Problemet är att den där balanserade inställningen inte framgår i texten till dieten, herregud, den verkar som det bästa som finns i dietväg typ. Om han inte ändrat något nurå.

NilsN
2011-05-09, 20:31
haha, detta var en intressant ehum... tråd...

Jag skulle nog ha skippat denna diet ;)

Maod
2011-05-10, 07:29
Ja, det kan det säkerligen, med en sisådär 5901229103 andra sätt att äta på. Frågan är varför man skulle köra på just detta :)

För att det är enkelt och folk är lata.

Eddie Vedder
2011-05-10, 07:57
För att det är enkelt och folk är lata.

Men återigen; Varför inte bara äta en enda sak av något annat då? Den är enkelt för att den består av ett enda livsmedel. Och att folk, som vissa i den här tråden, verkar gå på att en diet med ett enda livsmedel som bas är bra bara för att det presenteras med lite snygg retorik är ju komiskt och även lite sorgligt.