handdator

Visa fullständig version : samlade recept mycket protein på så få kalorier som möjligt


collieweed
2011-05-09, 00:24
Måste säga att det är den här delen av forumet som ligger mig varmast om hjärtat. Att efter legat i deff nu sjukt jävla länge så är det underbart att få lite information och inspiration om nya recept. Eftersom jag själv försöker gå ner i vikt så prioriterar jag ofta bort kolhyrdater från min kost. Tänkte bara att det skulle vara smidigt med en tråd där varje recept som postas har ett lågt kalorievärde och ett högt proteinvärde. Ja jag vet att allt är relativt men jag tror de flesta endå förstår vad jag menar.
Nu har jag själv ingen flitig kille på att lägga upp bilder o så men det är ju också kul om kan se hur det ser ut (som en trafikolycka i vissa fall).

So far har jag gjort kvargplättar som jag hittade recept på i en annan tråd
jag gjorde om receptet lite och det blev så här
250 g kvarg
3 ägg
2 tsk vaniljsocker
2.5 msk dinkelmjöl eftersom det har ett lägre kalorivärde men också högre proteinvärde en vanlig mjöl
2.5 msk proteinpulver
lite sötningsmedel
2 tsk bakpulver

Nu föregår jag med ett dåligt exempel eftersom jag jag inte skriver ner det kalorier och proteiner osv men det får nästa gubbe/gumma göra!

Fredron
2011-05-09, 09:36
"mycket protein på så få kalorier som möjligt."

Lite riktlinjer är att satsa på magert kött/fisk/fågel och sen krydda till det lite bara.
Då kommer så gott som all energi från protein.

Eddie Vedder
2011-05-09, 09:50
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=153619