handdator

Visa fullständig version : Meditation "is the shit" ?


proteinsynthesis
2011-05-08, 22:46
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/isfakir-utmanar-vetenskapen_6146183.svd

"Nu har den före detta bergsguiden undersökts av forskare i holländska Nijmegen och de rapporterar att han tycks kunna styra sitt autonoma nervsystem med ren viljekraft."

"– I medeltal var Hofs immunsvar 50 procent lägre jämfört med andra friska försökspersoner. Han uppvisade ändå nästan inga influensasymtom. Dessa resultat är definitivt enastående, säger Peter Pickkers, professor i intensivvårdsmedicin som lett försöket."

stevebc
2011-05-08, 22:50
n = 1

Det gäller att avvakta tillsvidare, som läkaren i artikeln säger.

Honken
2011-05-08, 23:12
Meditation gör under för lugn och konsentration. Under min skoltid hade jag stundtals det väldigt svårt att plugga pga stress och andra faktorer vilket resulterade i att man fick läsa samma mening om och om igen utan resultat. Efter att jag lärt mig meditera så försvann problemet (samt liknande situationer vid stress/ångest) då man blir mkt lugnare samt lär sig att fokusera.

Wims tibetanska buddhism-superman-yoga är dock i en klass för sig själv.

C.E.J.
2011-05-08, 23:50
Meditation gör under för lugn och konsentration. Under min skoltid hade jag stundtals det väldigt svårt att plugga pga stress och andra faktorer vilket resulterade i att man fick läsa samma mening om och om igen utan resultat. Efter att jag lärt mig meditera så försvann problemet (samt liknande situationer vid stress/ångest) då man blir mkt lugnare samt lär sig att fokusera.

Wims tibetanska buddhism-superman-yoga är dock i en klass för sig själv.

Hur går det där till? Du saknar koncentration så du lär dig meditation för att bli mer koncentrerad. För att meditera måste man vara koncentrerad. Låter som att du lika gärna hade kunnat lära dig att koncentrera dig på plugg direkt, istället för genom nån middle man :)

spann
2011-05-08, 23:52
jag kan iaf kontrollera min puls något, men de kan väll alla.. inget jag tänkt på!

Jävla konung han holländarn är iaf!

Honken
2011-05-09, 00:59
Låter som att du lika gärna hade kunnat lära dig att koncentrera dig på plugg direkt, istället för genom nån middle man :

Problemet var inte i hur jag gick till väga för att plugga utan att vissa dagar så var jag så sönderstressad att det gick inte att plugga effektivt oavsett hur jag gjorde.

Hur går det där till? Du saknar koncentration så du lär dig meditation för att bli mer koncentrerad. För att meditera måste man vara koncentrerad.

Har man föruppfattade meningar om meditation så förstår jag att det är förvirrande! :)

När du är på semester så ger du dig själv tid att vara helt avslappnad utan att bry sig ett jefla piss om vad som försigår hemma i Sverige. De stunder man finner komplett avslappning och generell "livet är härligt"-känslor gör enormt mkt för välmåendet, vilket är anledningen till att folk känner att det "måste" åka på semester. Meditation är att återskapa den känslan, koncentration är något som utvecklas jämt med ens förmåga att slappna av och recharga.

För att meditera måste man vara koncentrerad.

Det finns inga "you reached meditation"-achievements, att tappa fokus och börja tänka på något annat än det man "borde" tänka på (andningen, buddha i rosa tights, PB i marklyft ect) är något som alla upplever, även de som mediterat hela sitt liv. Märker man att man tappar spåret så är det bara att gå tillbaka till det man har som main focus och fortsätta. Meditation är något man gör i nuet, så att man tappade tråden innan spelar ingen roll då den stunden redan är förbi.

När jag mediterat i 5-10 min så känner jag mig utvilad och på bra/bättre humör.

Hoppas jag klargjorde lite! *popcorn*

Einar
2011-05-09, 06:34
Hur mediterar man? Ska man tänka på andningen och inget annat och sedan när tankar kommer försöka få bort dem? Eller ska man tänka på sitt "happy place"?

mikaelj
2011-05-09, 07:02
Diafragmaandning och Vangelis funkar utmärkt här.

PRound
2011-05-09, 07:06
Nu har jag inte läst, men det är väldigt viktigt vilken sorts meditation det är.
Jag har mediterat några månader tillbaka med Transcendental Meditation, som David Lynch, Russel Brand, The Beatles mm använder sig av. Känslan går inte att beskriva, man måste uppleva den.

http://tm-meditation.se/

grondahl
2011-05-09, 08:04
Hjärnan är plastisk. Klingberg påstår i sin "Den översvämmade hjärnan" att erfarna utövare av meditation har högre aktivitet i de delar av hjärnan som bla hanterar arbetsminnet.

Hur går det där till? Du saknar koncentration så du lär dig meditation för att bli mer koncentrerad. För att meditera måste man vara koncentrerad. Låter som att du lika gärna hade kunnat lära dig att koncentrera dig på plugg direkt, istället för genom nån middle man :)

Honken
2011-05-09, 13:10
Hur mediterar man? Ska man tänka på andningen och inget annat och sedan när tankar kommer försöka få bort dem? Eller ska man tänka på sitt "happy place"?

Sitt i en ställning där du kan vara avslappnad och ha ryggen rak (så att bröstkorgen inte kollapsar). Andas naturligt men lugnt. Försök att gå igenom kroppen i dina tankar och känn efter om du är stel någonstans. Vanliga områden är axlarna, nacken och ansiktet. När du känner att hela kroppen är avslappnad upplever de flesta att man är mycket lugnare, vissa blir till och med lite sömniga.

Därefter är det bara att fokusera på hur andningen känns (lungorna fylls/töms, luften som passerar näsborrarna ect). Kommer tankarna på annat så är det helt ok, bara att återvända. Man har en tendens att bli frustrerad över att man inte kan hålla tankarna i styr, men allt handlar om vad du gör nu, inte vad du gjorde innan. Efter lite övning så blir tankarna inte lika kaotiska och överväldigande utan man får pli på dem.

Nu har jag inte läst, men det är väldigt viktigt vilken sorts meditation det är.
Jag har mediterat några månader tillbaka med Transcendental Meditation, som David Lynch, Russel Brand, The Beatles mm använder sig av. Känslan går inte att beskriva, man måste uppleva den.

http://tm-meditation.se/

Meditation är enormt simpelt och ska enligt min mening inte kosta en krona.

Grundpriset för att lära sig Transcendental Meditation är 7.900 kr.
Det finns en förmånlig familjerabatt. Båda föräldrar plus ett barn (under 18 år) betalar 13.500 kr tillsammans.

Inge Enveten
2011-05-09, 13:34
LMAO 8 lax för att blunda och andas lugnt. No thx bro.

Kryss
2011-05-09, 13:55
LMAO 8 lax för att blunda och andas lugnt. No thx bro.

Jamen Beatles använder sig faktiskt av det...

PRound
2011-05-09, 13:56
Meditation är enormt simpelt och ska enligt min mening inte kosta en krona.

Jag kan TM, och jag har inte betalat en enda krona.

Frumpish
2011-05-09, 14:25
De hade verkligen mage att ta betalt i alla fall..

Skrev en artikel om det vetenskapliga underlaget för mindfulnessmeditation, riktigt nice mot stress och ångest :) länk finns i signaturen

Kör själv lite fokusmeditation och yoga, upplever att det höjer min koncentrationsförmåga och ger mig större kontroll över mina tankegångar

häftig
2011-05-09, 14:58
De hade verkligen mage att ta betalt i alla fall..

Skrev en artikel om det vetenskapliga underlaget för mindfulnessmeditation, riktigt nice mot stress och ångest :) länk finns i signaturen

Kör själv lite fokusmeditation och yoga, upplever att det höjer min koncentrationsförmåga och ger mig större kontroll över mina tankegångar

Intressant, tack för det!

sandberg93
2011-05-09, 15:19
att putta bra ger mig enorm sinnesfrid, men efteråt när jag inte puttar längre är jag inte mer koncentrerad än innan, kan man kalla det ett meditations tillstånd?

Frumpish
2011-05-09, 15:30
Sandberg, den upplevelsen kallas ofta "flow", skrev om den lite i artikeln

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flow

PRound
2011-05-09, 18:05
Det finns massa studier på att meditation som går ut på att koncentrera sig så mycket som möjligt har motverkande effekter. Alltså, man får svårare att koncentrera sig.

olwe
2011-05-09, 18:26
Var hittar man bra guider till olika typer av meditation? Man hör och läser mycket om effekter av meditation men jag kommer sällan (aldrig) över bra guider (som inte bara är humbug). Vilka tekniker är mest studerade? Vilka är mest genomarbetade? Vilka anses "bäst"?

Och var hittar jag dem?!

hejhopp79
2011-05-09, 18:41
Meditation är väldigt lugnande. Således främjas hälsan i allmänhet eftersom en stressad kropp är en utsatt kropp.

Mediterade själv mycket på gymnasiet, fascinerande är det.

Basics
2011-05-09, 19:15
Motverkar meditation stresshormonet kortisol? Om det gör det, vilket annat hormon använder kroppen för att motverka det? GH?

Honken
2011-05-09, 19:17
Var hittar man bra guider till olika typer av meditation? Man hör och läser mycket om effekter av meditation men jag kommer sällan (aldrig) över bra guider (som inte bara är humbug). Vilka tekniker är mest studerade? Vilka är mest genomarbetade? Vilka anses "bäst"?

Och var hittar jag dem?!

Mindfulness är nog den vanligaste och simplaste formen, finns varianter över hela världen.

Jon Kabat-Zinn förklarar det bäst, någon med mer insikt i meditation får man leta efter.
3nwwKbM_vJc

Frumpish
2011-05-09, 20:03
Har läst en del studier som kabat-zinn på ett eller annat sätt stått bakom men inte någon litteratur och heller inte sett han på video, grym föreläsare!

Märk, inga "ehh" eller något, bra konstpauser :D

engångäringengån
2011-05-18, 18:53
Kabat-Zinn har gjort en massa grymma saker. Har hans bok "Full Catastrophe living" hemma. Lite tung dock så brukar rekommendera "Vart du än går är du där" som är lite enklare att ta till sig..

Mindfullness kommer ur vipassana traditionen. Så om man vill ha guidade meditationer kan kan söka på det... Bra lärare är Salzberg och Goldstein. De har gjort en "Insight Meditation" som är grym för att komma igång. 20-25min. Låter mycket men det går snabbt.. ibland ;-)

Finns på sounds trues hemsida, eller bara googla på meditactics så hittar ni en annan version av den också ;-)

Frumpish
2011-06-15, 18:02
Ska på 10 dagars vipassana retreat utanför jönköping nu i sommar :D

Kommer bli en väldigt intressant upplevelse :) återkommer med ett inlägg efteråt!

Spartansk
2011-06-15, 19:45
Jag brukar ha problem med att jag inte kan sluta tänka på jobbiga grejer, kan meditation vara något som hjälper mot det?

C.E.J.
2011-06-15, 20:51
Jag kollade på den där videon som Honken länkade. Samma gamla skit, inget nytt. I am disappoint.

emi23j
2011-06-15, 21:22
Var hittar man bra guider till olika typer av meditation? Man hör och läser mycket om effekter av meditation men jag kommer sällan (aldrig) över bra guider (som inte bara är humbug). Vilka tekniker är mest studerade? Vilka är mest genomarbetade? Vilka anses "bäst"?

Och var hittar jag dem?!

Du går till biblioteket och lånar en bok.

Det finns i dagsläget väldigt litet forskningsunderlag på meditation. De studier som genomförts har ofta brister i metod och kvalitet. Sen är det även rätt svårt att testa effekterna. Det kan vara svårt att svara på t ex om det är just den specifika meditationsformen som haft effekt eller om det varit kunskapen om mediation och ökad kunskap om sin egen kropp som stått för effekterna.

Mindfulness är väl intressant. Jag har själv i sommar tänkt sätta mig in i Cognitive-affective stress management training.

Motverkar meditation stresshormonet kortisol? Om det gör det, vilket annat hormon använder kroppen för att motverka det? GH?

Ja.

Inte något hormon direkt. Utsöndringen av kortisol sker via negativ feedback och kontrollerar till viss del alltså sin egen frisättning. Men effekten som meditation har är att nivåerna av kortisol minskar eftersom att aktiviteten i det sympatiska nervsystemet minskar medan den ökar i det parasympatiska nervsystemet. Detta gör att aktiviteten i framförallt HPA-axeln minskar. HPA-axeln är den hormonkaskad som startar genom att CRH frisätts från hypofysen som i sin tur stimulerar frisättning av ACTH som vidare stimulerar utsöndringen av kortisol.
Så att säga att det är något hormon som direkt motverkar kortisol är lite svårt. Dock så kan det nämnas att det finns anti-stresshormoner och oxytocin är ett exempel på detta.

emi23j
2011-06-15, 21:29
Jag brukar ha problem med att jag inte kan sluta tänka på jobbiga grejer, kan meditation vara något som hjälper mot det?


Om det kan få dig att sluta tänka på jobbiga saker kan jag inte svara på. Men det kan säkert hjälpa dig att få en mer objektiv syn på dina tankar.

skeletron
2011-08-13, 22:45
Det jag funderat på ang minfulness är: är målet att man inte ska tänka alls då man gör annat än just tänker?
Förstår ni hur jag menar?

Rahf
2011-08-13, 22:48
Meditation och fullständig närvaro är goa grejer. Känslor som bubblar upp när man stretchar eller går igenom psyket kan vara otroligt skönt att få ut.

skeletron
2011-08-14, 09:16
Meditation och fullständig närvaro är goa grejer. Känslor som bubblar upp när man stretchar eller går igenom psyket kan vara otroligt skönt att få ut.

Hehe sant.

Sniggel
2011-08-14, 09:24
Har själv provat på meditation. Det finns olika sätt att meditera på. Men som jag förstår så har de flesta effekten att man släpper de tankar som stressar en. Att bara sitta och andas och tänka på andningen är ju inte att "sluta tänka" men det minskar definitivt alla småtankar som gror i bakgrunden vilket förmodligen har en hel del effekt på stress. Hjärnan och kroppen får en paus från den vardagliga stressen och det verkar (personlig erfarenhet) ha en långvarig effekt på hur man mår (bättre).
Jag märkte att 3 meditationstillfällen i veckan gav enormt mycket för att upprätthålla ett lugn och positiv inställning till allt i resten av veckan. Min hälsa blev mycket bättre under denna tid också. Det höll även i sig i flera veckor (lugnet och hur man hanterar vardglig stress) efter att man slutade med sessionerna och viss effekt finns kvar fortfarande trots att man knappt mediterar längre.
Man borde börja meditera igen med tanke på vilka bra erfarenheter man har av det...

Frumpish
2011-08-14, 09:35
Så, tillbaka från 10 dagars vipassana retreat :)

Kan verkligen rekommendera det, kostar absolut ingenting (du får valet att skänka pengar när du genomfört en kurs) förutom din tid och viljekraft och du lär dig två stycken meditationstekniker som båda kan kallas "Närvaromeditationer" eller dyl. aka. mindfulness här i västvärlden.

Till dig som inte vill lägga 10 dagar på något du inte vet kommer ge något (klart det är sunt med lite skepticism i vissa lägen) men ändå är nyfiken på närvarobaserad meditation, testa detta varje dag, gärna samma tidpunkt under dagen:

Sätt dig ner lagom bekvämt, stol funkar och en kudde på golvet funkar också bra

Känn din andning, både hur luften går genom näsborrarna, ner i luftrören, hur bröstet/magen vidgar sig och drar ihop sig. Hur luften går ut ur näsborrarna.

Kommer du på dig själv med att andas genom munnen så gör du det, andas genom munnen that is.

Kommer du på dig själv med att försöka styra andningen (mycket vanligt) så gör du det, försök inte sluta, försök inte styra mer, bara acceptera att du styr andningen och fortsätt känn andningen.

Kommer du på dig själv med att tankarna vandrar iväg och du glömmer bort att känna andningen, gå då tillbaks till andningen, men inte som i att du flyr bort från tankarna. Låt tankarna komma upp, observera tankarna och gå tillbaks till andningen.

Du kanske märker hur kroppen vill röra på sig, inte sitta still, när du har märkt det så går du tillbaka till andningen.

Gör det 10-20min varje dag i några veckor.

Du kommer märka skillnaden :)

PRound
2011-08-14, 09:41
Läs gärna denna artikel för att få grepp om hur viktigt det är med rätt meditationsteknik:

http://www.elephantjournal.com/?p=185163

skeletron
2011-08-14, 09:41
Har själv provat på meditation. Det finns olika sätt att meditera på. Men som jag förstår så har de flesta effekten att man släpper de tankar som stressar en. Att bara sitta och andas och tänka på andningen är ju inte att "sluta tänka" men det minskar definitivt alla småtankar som gror i bakgrunden vilket förmodligen har en hel del effekt på stress. Hjärnan och kroppen får en paus från den vardagliga stressen och det verkar (personlig erfarenhet) ha en långvarig effekt på hur man mår (bättre).
Jag märkte att 3 meditationstillfällen i veckan gav enormt mycket för att upprätthålla ett lugn och positiv inställning till allt i resten av veckan. Min hälsa blev mycket bättre under denna tid också. Det höll även i sig i flera veckor (lugnet och hur man hanterar vardglig stress) efter att man slutade med sessionerna och viss effekt finns kvar fortfarande trots att man knappt mediterar längre.
Man borde börja meditera igen med tanke på vilka bra erfarenheter man har av det...

Det gäller väl att hitta tillfällen som tidigare på morgonen eller efter lunchen.

Det jag funderat över, är att om man gör något enkelt, som att ta en promenad, är inte mindfulness då att uppmärksamma omgiviningen då istället för att tänka på ditten och datten?

PRound
2011-08-14, 09:42
Så, tillbaka från 10 dagars vipassana retreat :)

Kan verkligen rekommendera det, kostar absolut ingenting (du får valet att skänka pengar när du genomfört en kurs) förutom din tid och viljekraft och du lär dig två stycken meditationstekniker som båda kan kallas "Närvaromeditationer" eller dyl. aka. mindfulness här i västvärlden.

Till dig som inte vill lägga 10 dagar på något du inte vet kommer ge något (klart det är sunt med lite skepticism i vissa lägen) men ändå är nyfiken på närvarobaserad meditation, testa detta varje dag, gärna samma tidpunkt under dagen:

Sätt dig ner lagom bekvämt, stol funkar och en kudde på golvet funkar också bra

Känn din andning, både hur luften går genom näsborrarna, ner i luftrören, hur bröstet/magen vidgar sig och drar ihop sig. Hur luften går ut ur näsborrarna.

Kommer du på dig själv med att andas genom munnen så gör du det, andas genom munnen that is.

Kommer du på dig själv med att försöka styra andningen (mycket vanligt) så gör du det, försök inte sluta, försök inte styra mer, bara acceptera att du styr andningen och fortsätt känn andningen.

Kommer du på dig själv med att tankarna vandrar iväg och du glömmer bort att känna andningen, gå då tillbaks till andningen, men inte som i att du flyr bort från tankarna. Låt tankarna komma upp, observera tankarna och gå tillbaks till andningen.

Du kanske märker hur kroppen vill röra på sig, inte sitta still, när du har märkt det så går du tillbaka till andningen.

Gör det 10-20min varje dag i några veckor.

Du kommer märka skillnaden :)

Oj, detta var nästan som TM. Bara att detta har med andningen att göra.

Frumpish
2011-08-14, 09:48
Har snackat med en kompis som gått TM och yes, TM verkar också ha sina rötter i närvarobaserad meditation precis som vipassana. Det jag beskrev kallas ibland ana pana meditation, ibland bara fokusmeditation.

Nackdelen enligt mig med TM är ju det det är TM (tm) och kostar störda summor pengar. Dock kan pengar vara en fördel, när man betalar för något förpliktigar man sig och fullföljer det (ibland, inte alltid) i större mån än när man inte gör det. En katalysator för utveckling.

Men tror inte denna eventuella fördel överväger nackdelen är det är.. mycket dineros, för att lära sig tekniker som är några tusen år och definitivt inte har copyright. Mer hade kunnat få ta del av glädjen och den minskade stressen / oron och ökade välbefinnandet jag tror kommer genom vissa meditationstekniker t ex TM om det varit gratis.

Frumpish
2011-08-14, 09:52
Läs gärna denna artikel för att få grepp om hur viktigt det är med rätt meditationsteknik:

http://www.elephantjournal.com/?p=185163

Jag tror det är viktigt med rätt meditationsteknik men det finns en hel uppsjö och de flesta ger något, på något plan.

Jag är lite oklar på vad han menar med sin artikel, han pratar om att utgå från hörsel och bli medveten om närvaron genom hörsel och att upprepa ett mantra, detta är TM:s första steg om jag fattat rätt?

Frumpish
2011-08-14, 09:57
Kan verkligen rekommendera boken "Samtal med Dalai Lama" av Daniel Goleman om ni vill få den västerländska vetenskapens uppfattning av vissa meditationstekniker. Boken är en förklaring av de resultat och slutsatser som drogs under ett stort möte mellan Dalai lama + massa munkar som mediterat i princip hela livet, hela dagarna och västerländska forskare inom neurovetenskap, psykologi, läkare och medvetandefilosofer.

Vansinnigt coola resultat, de jag bäst minns är sådant som att den grå hjärnmassan och även styrkan hos synapserna i de center av hjärnan som man vanligen förknippar med glädje och empati var mätbart större hos munkarna jämfört med andra försökspersoner (n =100 eller 1000 typ)

PRound
2011-08-14, 09:59
Har snackat med en kompis som gått TM och yes, TM verkar också ha sina rötter i närvarobaserad meditation precis som vipassana. Det jag beskrev kallas ibland ana pana meditation, ibland bara fokusmeditation.

Nackdelen enligt mig med TM är ju det det är TM (tm) och kostar störda summor pengar. Dock kan pengar vara en fördel, när man betalar för något förpliktigar man sig och fullföljer det (ibland, inte alltid) i större mån än när man inte gör det. En katalysator för utveckling.

Men tror inte denna eventuella fördel överväger nackdelen är det är.. mycket dineros, för att lära sig tekniker som är några tusen år och definitivt inte har copyright. Mer hade kunnat få ta del av glädjen och den minskade stressen / oron och ökade välbefinnandet jag tror kommer genom vissa meditationstekniker t ex TM om det varit gratis.

Jag har lärt mig en "gratisversion" av TM. Nackdelen med det är att jag får ingen som helst personlig assistens. Jag får ingen hjälp på vägen om man fastnar någonstans eller har några frågor.

Varför det är dyrt är för att: De ska kunna ha personal runt över hela världen för att kunna hjälpa folk som verkligen behöver det. Vi som är i sverige kan kolla runt i vårat rum och se att där finns en tv, en dator, en mobil etc. Alla dessa saker kostar mer än TM kostar. Och TM betalar du för en gång, sen har du det hela livet. En bra investering alltså, troligtvis den bästa som du någonsin kommer att göra.

Men som sagt, det är mycket pengar och det är där skepticismen ligger. Själv har jag fördjupat mig i läran om TM och läran om livet och "being". Och när jag har fått ett jobb och tjänar pengar ska jag gå kursen.

Läs gärna denna. Den förklarar det hela ganska bra:

http://www.elephantjournal.com/?p=185163

PRound
2011-08-14, 10:01
Jag tror det är viktigt med rätt meditationsteknik men det finns en hel uppsjö och de flesta ger något, på något plan.

Jag är lite oklar på vad han menar med sin artikel, han pratar om att utgå från hörsel och bli medveten om närvaron genom hörsel och att upprepa ett mantra, detta är TM:s första steg om jag fattat rätt?

Stämmer. TM aktiverar alla sinnen, därav aktiverar man hörsels genom att upprepa ett mantra. Men också talet, eftersom man säger det.

Frumpish
2011-08-14, 10:26
Läste på TM:s svenska att allt överskott över lokalhyra / lärarlön går tillbaka in i nån stiftelse ala TM internationl. Bra skit!

Ska ta och köra lite ana pana nu bara för sakens skull :D

young_george
2011-08-14, 10:29
Jag har lärt mig en "gratisversion" av TM. Nackdelen med det är att jag får ingen som helst personlig assistens. Jag får ingen hjälp på vägen om man fastnar någonstans eller har några frågor.

Varför det är dyrt är för att: De ska kunna ha personal runt över hela världen för att kunna hjälpa folk som verkligen behöver det. Vi som är i sverige kan kolla runt i vårat rum och se att där finns en tv, en dator, en mobil etc. Alla dessa saker kostar mer än TM kostar. Och TM betalar du för en gång, sen har du det hela livet. En bra investering alltså, troligtvis den bästa som du någonsin kommer att göra.

Men som sagt, det är mycket pengar och det är där skepticismen ligger. Själv har jag fördjupat mig i läran om TM och läran om livet och "being". Och när jag har fått ett jobb och tjänar pengar ska jag gå kursen.

Läs gärna denna. Den förklarar det hela ganska bra:

http://www.elephantjournal.com/?p=185163


Du menar för att de högt uppsatta ska kunna sko sig på andras bekostnad.

http://www.wikileaks.org/wiki/Transcendental_Meditation_Governor_Recertification _Course_Overview_of_Policies_and_Procedures%2C_May _2005

* Page 2: "Recertified Governors are only hope of the world." TM and related products are always offered as a panacea to solve any and all problems, much like the basic claims of most religious cults.

* Page 3, addressing "Recertified Governors:" "Do your three-hour program morning and evening." Unlike the usual popularized practice of TM involving practice for two 20 minute periods daily, TM teachers ("Governors" in TMO language) are told to practice TM and related techniques for two three-hour periods each day. Extended practice of TM like this has been associated with psychological problems for some people; it's believed to cause spaciness, dissociation and suggestibility for many.

* Page 3: "We don't give out anything free, except personal checking (for which they have already paid). If you don't charge, wealthy people won't come." While claiming for the moment to want to teach "at-risk" school students, in reality the organization's focus is on the very wealthy, some of whom have donated millions of dollars over the years to the TMO. Initiation into TM generally costs US$ 2000.

* Pages 3, 4: "Ladies always teach ladies and men always teach men" (also elsehwere in this document). The strict sex-segregation internal to the TMO is that of fundamentalist Hinduism; this policy is new and reflects the TMO's similarity to a religious sect/cult.

* Page 10: "We are not going to take help from medical Drs. as medical professionals give poison. So don't engage any medical Drs. for anything - absolutely whatever it is - even if they are in our Movement family... Hold onto the fact that we are the supreme authorities on health - we know how to create perfect health - we are challenging all governments in world." The TMO's current efforts with Lynch (which can be seen in various TMO sites including http://doctorsontm.org/) relies heavily on selectively chosen research to imply that TM is accepted by and endorsed by the medical community. But underneath that promotional need, which includes name-dropping the names and logos of professional organizations and the US government's NIH, there is a clear contempt for medicine and the medical profession; they ultimately seek to substitute profound medical quackery for medicine (continuing the theme of TM programs being the panacea for all problems and making outrageous claims more generally associated with those of a religious cult).

* Page 13: "Remember we are going to rebuild world in every way--this is a huge undertaking so we must inspire all builders to re-construct all cities and must build beside existing cities." One of the products offered by the TMO is "Vedic architecture," which in the TMO's view calls for the demolishing and reconstruction of most buildings in keeping with the proprietary standards they have invented. Key among the requirements are the need for an exactly east-facing entrance. More megalomania.

http://vimeo.com/4201441

Frumpish
2011-08-14, 10:35
Ser man på, dock kan ju fortf. TM tekniken vara bra, även om organisationen verkar rutten inifrån.

young_george
2011-08-14, 10:42
Ser man på, dock kan ju fortf. TM tekniken vara bra, även om organisationen verkar rutten inifrån.

Det lägger jag ingen värdering i, men man använder en teknik som tidigare utlovade att man skulle kunna lära sig att flyga om man övade tillräckligt mycket. Finns det något som säger att TM skulle vara bättre än annan meditation?

http://www.skepdic.com/tm.html

PRound
2011-08-14, 12:52
Det lägger jag ingen värdering i, men man använder en teknik som tidigare utlovade att man skulle kunna lära sig att flyga om man övade tillräckligt mycket. Finns det något som säger att TM skulle vara bättre än annan meditation?

http://www.skepdic.com/tm.html

Detta var dock yogic flying, som inte har något med TM att göra. Yogic flying var en teknik som var lite halvdan som började för 20-25 år sedan. Sedan utvecklades TM, som är den optimala tekniken.

Ja. Om vi jämför T.ex. meditation som man ska försöka koncentrera sig på något för att sedan bli bättre på att koncentrera sig. Detta sätter press på ditt sinne, och tröttar ut det så fruktansvärt. Inte nog med det kommer du aldrig åt det "transcendentala" (medvetandetillstånd mellan tänkande och sovande) eftersom tanken ligger i det relativa "fältet". För att du ska kunna nå det transcendentala måste du alltså ta dig förbi tänkandet, ända bak där alla tankar faktiskt uppstår. Och när ditt sinne lägger sig i detta fält där alla tankar uppstår så kan du inte känna något, inte tänka något över huvud taget, eftersom allt som uppstår har ännu inte uppstått.

Det finns säkert andra tekniker som låter dig nå det transcendentala. Men TM är den officiella tekniken, och den mest optimala.

Det är synd att "rörelsen" har smutsats ned. Men sånt kommer alltid att hända. Ser en person att det finns något att vinna på det så försöker den det.
Startaren av TM är tyvärr död. Men läser du hans sista bok så kommer du förstå ALLT. Och då spelar det ingen roll om rörelsen är rutten osv. Eftersom det faktiskt bara är en meditationsteknik, som du lär dig och sen får du klara dig själv.

Det är inte direkt så att lär du dig TM så går du med i en kult som dyrkar en gud som egentligen inte finns och du snor pengar från andra. Det kommer alltid finnas folk som försöker få ut vinst ur TM. Men det är faktiskt fortfarande bara en meditationsteknik, hur än styrelsen för den beter sig.

bear.flowertwig
2011-08-14, 12:52
Har själv provat på meditation. Det finns olika sätt att meditera på. Men som jag förstår så har de flesta effekten att man släpper de tankar som stressar en. Att bara sitta och andas och tänka på andningen är ju inte att "sluta tänka" men det minskar definitivt alla småtankar som gror i bakgrunden vilket förmodligen har en hel del effekt på stress. Hjärnan och kroppen får en paus från den vardagliga stressen och det verkar (personlig erfarenhet) ha en långvarig effekt på hur man mår (bättre).
Jag märkte att 3 meditationstillfällen i veckan gav enormt mycket för att upprätthålla ett lugn och positiv inställning till allt i resten av veckan. Min hälsa blev mycket bättre under denna tid också. Det höll även i sig i flera veckor (lugnet och hur man hanterar vardglig stress) efter att man slutade med sessionerna och viss effekt finns kvar fortfarande trots att man knappt mediterar längre.
Man borde börja meditera igen med tanke på vilka bra erfarenheter man har av det...



Så rent konkret, vad/hur gjorde du?

Frumpish
2011-08-14, 15:09
Men TM är den officiella tekniken, och den mest optimala.


"Den officella"? Enligt vem? Enligt TM:arna själva..

"Den mest optimala" Enligt vem? - || -

Jag får lite lätta sektvibes av dina inlägg. Hur länge har du utövat TM och vad har du fått för resultat av detta?

PRound
2011-08-14, 16:29
"Den officella"? Enligt vem? Enligt TM:arna själva..

"Den mest optimala" Enligt vem? - || -

Jag får lite lätta sektvibes av dina inlägg. Hur länge har du utövat TM och vad har du fått för resultat av detta?

Ja, självklart. Den är ju optimerat för att uppnå det transcendentala, vilket är målet för varje meditationsteknik i stort sett. Precis som han tog upp i artikeln.
T.ex. börjar många buddhistmunkar övergå till TM eftersom buddha förespråkade den teknik som tar en lättast till "nirvana". Och det är Transcendental Meditation.

Jo, jag kan förstå det. Jag är ganska fördjupat i det hela, och det är svårt att förklara för någon som inte är så insatt. Jag har utövat TM i lite mer än ett halvår.

Resultaten brukar man inte märka själv, eftersom när man utvecklas så är det alltid naturligt. Omgivningen märker det på dig, eftersom de ser det som någon förändring och du känner inte av att du förändras.

Det jag har märkt själv är: Jag har blivit lycklig. Jag är alltid lycklig, vad som än kretsar runt mig. Och jag är alltid glad över allt jag har.

Det andra har märkt: Jag har blivit socialare, pratigare, gladare, snällare, mer kreativ. Jag har också höjt betygen i skolan och kan av att tänka klarare och är mer fokuserad.

Jag kan tillägga att jag inte tillhör någon sekt och jag känner ingen annan som mediterar.

C.E.J.
2011-08-14, 16:57
Jag kan tillägga att jag inte tillhör någon sekt

The Cult of Lynch ;)

Honken
2011-08-14, 17:29
Samma gamla skit, inget nytt.

Det är en introduktionsvideo för folk som aldrig mediterat innan, vad är det du tycker fattas? The Meditationizer™ 5000?

Rahf
2011-08-14, 20:38
Det gäller väl att hitta tillfällen som tidigare på morgonen eller efter lunchen.

Det jag funderat över, är att om man gör något enkelt, som att ta en promenad, är inte mindfulness då att uppmärksamma omgiviningen då istället för att tänka på ditten och datten?

Det kan man säga, men du spenderar en del energi och kraft på att just gå också. Du kan ju testa att stå still, stänga ögonen och kolla hur många ljudkällor du kan lokalisera. Rätt häftigt när man börjar identifiera saker som förut bara var oväsen.

Samma sak när man pratar med en människa. Det är ganska enkelt att avgöra om de är närvarande, eller inte. Det behöver inte vara några stora tecken heller.

Nu börjar jag glida ifrån meditation här :em:

C.E.J.
2011-08-14, 20:46
Du kan ju testa att stå still, stänga ögonen och kolla hur många ljudkällor du kan lokalisera. Rätt häftigt när man börjar identifiera saker som förut bara var oväsen.

Jag tycker bara det låter som slöseri med tid :-/

Rahf
2011-08-14, 20:50
Jag tycker bara det låter som slöseri med tid :-/

Synd för dig. Jag tycker att det är befriande.

Det är inte lätt att vara cynisk. (Betet är satt. Nappar han?)

Doctor Snuggles
2011-08-14, 20:51
Jag tycker bara det låter som slöseri med tid :-/

Allt som använder hjärnan på ett sätt man förut inte använt den på är inte slöseri med tid.

skeletron
2011-08-16, 19:51
Det kan man säga, men du spenderar en del energi och kraft på att just gå också. Du kan ju testa att stå still, stänga ögonen och kolla hur många ljudkällor du kan lokalisera. Rätt häftigt när man börjar identifiera saker som förut bara var oväsen.

Samma sak när man pratar med en människa. Det är ganska enkelt att avgöra om de är närvarande, eller inte. Det behöver inte vara några stora tecken heller.

Nu börjar jag glida ifrån meditation här :em:

Mycket sant, det är intressant. Men är meningen med meditationen (krasst) att jag ska kunna ta de där promenaderna utan att tänka på massa annat?
Jag försöker bli mer nuvarande men man måste ju samtidigt få tänka, det är just den delen jag inte är 100 på. Man tänker 'mindful' helt enkelt, men det är ju samtidigt då som missar saker som händer i omgivningen, man blir "frånvarande"?

Hehe förstår du/ni hur jag menar, vart jag vill komma?

krilleh
2011-08-16, 20:32
Mycket sant, det är intressant. Men är meningen med meditationen (krasst) att jag ska kunna ta de där promenaderna utan att tänka på massa annat?
Jag försöker bli mer nuvarande men man måste ju samtidigt få tänka, det är just den delen jag inte är 100 på. Man tänker 'mindful' helt enkelt, men det är ju samtidigt då som missar saker som händer i omgivningen, man blir "frånvarande"?

Hehe förstår du/ni hur jag menar, vart jag vill komma?

Om man är närvarande i nuet så tänker man inte. Meditation = Inte tänka..

Det är det som är kruxet. Att sluta tänka helt är väldigt väldigt svårt. Men det behöver inte målet vara. Att bara kunna bli närvarande, ifrån sina tankar i korta moment kan hjälpa en väldigt mycket och för de flesta så räcker det.

Att bli närvarande gäller också ens tankar. För om man börjar bli medveten om ens tankar så är man inte tankarna. Förstår du? Annars så idendifierar man sig med sina tankar/egot.

Direkt när du kommer på dig själv tänka i jobbiga banor, bli medveteten om dem sen släpper du tankarna på en gång och lever i nuet. Kritisera ej dina tankar, men släpp dom bara. Nuet ska gå i första hand och inte tankarna.

-AG-
2011-08-16, 20:33
Wim verkar onekligen ha koll på grejjerna. Hans landsman Pim är också någonting på spåren...

B02Eedpn1HI

Rahf
2011-08-16, 22:02
Mycket sant, det är intressant. Men är meningen med meditationen (krasst) att jag ska kunna ta de där promenaderna utan att tänka på massa annat?
Jag försöker bli mer nuvarande men man måste ju samtidigt få tänka, det är just den delen jag inte är 100 på. Man tänker 'mindful' helt enkelt, men det är ju samtidigt då som missar saker som händer i omgivningen, man blir "frånvarande"?

Hehe förstår du/ni hur jag menar, vart jag vill komma?

Javisst. Det är aldrig dåligt att tänka, men något vi, tyvärr, är väldigt bra på, är att just tänka tänka tänka. Saken med att ha möjligheten att vara närvarande är rätt praktiskt. Ungefär som krilleh sa; det finns tillfällen då ältande och tänkande inte tillför dig något annat än huvudbry och bekymmer. Då kan det vara väldigt skönt för sinnet att kunna ta ett steg tillbaka och betrakta det från ett annat perspektiv, släppa det en liten stund.

Jag tror folk missuppfattar konceptet att "inte tänka". Det handlar om att man är fullständigt uppmärksam på det som försiggår.

Jag kan ge ett litet exempel, så ska vi se om någon identifierar sig med det.

Låt oss säga att du sitter i ett sällskap på kanske tre till fyra personer. Alla har en riktigt go' tid, surrar på som tusan, skrattar, argumenterar. Varje person tillför någonting, och alla lyssnar uppmärksamt på det ämne som diskuteras. Alla låter sig påverkas av den dynamiken och känslomässiga energi (jag vet, somliga hatar uttrycket "energi") som pågår i gruppen. Denna känslomässiga närvaro behöver inte betyda att alla är glada och skrattar, det är samma sak om man är arg eller ledsen. I det här fallet kan vi nog föreställa oss att alla har riktigt kul åt sammankomsten. Detta är närvaro. Tiden går fort då också.

Tar vi istället samma scenario, men ändrar det lite så att du kanske sitter och tänker på en tjej/kille som du surrat med i ett par dagar. "Fan alltså, det skulle vara gött att träffa henne snart. Undrar varför hon inte svarade på mitt senaste SMS?". Hjärnan surrar på som fasen. Bilder svischar förbi och du har en dialog med dig själv. Helt plötsligt har det gått 30 sekunder, och du har inte en aning om vad som sagts under den tiden. Dina kompisar sitter fortfarande och skrattar, men du har ingen aning om vad som är kul. Du vill kanske vara någon annanstans vid det tillfället, för det susar omkring så mycket i skallen.

Någon som förstår något av detta?

Doctor Snuggles
2011-08-16, 22:15
Nja, jag vet inte riktigt om det där stämmer. Det du beskriver är mer att vara i nuet, vilket inte nödvändigtvis är samma sak som att "inte tänka". Problemet är att terminologin runt meditation o dyl är relativt luddig, vissa menar en sak, andra menar en annan.

Mindfulness enligt Buddha (wiki):
"The Buddha advocated that one should establish mindfulness (satipatthana) in one's day-to-day life maintaining as much as possible a calm awareness of one's bodily functions, sensations (feelings), objects of consciousness (thoughts and perceptions), and consciousness itself. "

Det låter som en form av distansering, lätt dissociation, från sig själv. Ett meta-varande.

Att vara i stunden i någon slags aktivitet som är stimulerande, lagom utmanande och givande är snarare "flow".

Frumpish
2011-08-16, 23:17
Jag tror inte buddha menade att man skulle distansera sig från sig själv, distanserar du dig från något "flyr" du i någon mening från det. Awareness of the consciousness innebär för mig mer att du är medveten om att du tänker, och vad du tänker på.

Doctor Snuggles
2011-08-16, 23:30
Jag tror inte buddha menade att man skulle distansera sig från sig själv, distanserar du dig från något "flyr" du i någon mening från det. Awareness of the consciousness innebär för mig mer att du är medveten om att du tänker, och vad du tänker på.

Det är väl en fråga om terminologi och definitioner, men det är inte det jag menade med distansering. Du verkar mena någon slags förnekelse.
Att däremot kunna vara medveten att man tänker är unikt mänskligt, basis för medvetandet öht (och till viss del kan apor det), och är en form av tredjepersonstänkande, vilket kräver en slags distans från sina upplevelser. Du upplever dig själv uppleva.

Henchman
2011-08-16, 23:49
Jag tror inte buddha menade att man skulle distansera sig från sig själv, distanserar du dig från något "flyr" du i någon mening från det. Awareness of the consciousness innebär för mig mer att du är medveten om att du tänker, och vad du tänker på.

Att släppa taget om sitt jag kan väl ändå inte ses som en flykt från något.

Rahf
2011-08-17, 02:13
Nja, jag vet inte riktigt om det där stämmer. Det du beskriver är mer att vara i nuet, vilket inte nödvändigtvis är samma sak som att "inte tänka". Problemet är att terminologin runt meditation o dyl är relativt luddig, vissa menar en sak, andra menar en annan.

Mindfulness enligt Buddha (wiki):
"The Buddha advocated that one should establish mindfulness (satipatthana) in one's day-to-day life maintaining as much as possible a calm awareness of one's bodily functions, sensations (feelings), objects of consciousness (thoughts and perceptions), and consciousness itself. "

Det låter som en form av distansering, lätt dissociation, från sig själv. Ett meta-varande.

Att vara i stunden i någon slags aktivitet som är stimulerande, lagom utmanande och givande är snarare "flow".

Leva i nuet (närvarokänsla) är det jag pratar om. "Tänka" är för mig ett envetet tjatter i hjärnan. Den inre rösten som sällan håller käft.

Frumpish
2011-08-17, 06:40
Det är väl en fråga om terminologi och definitioner, men det är inte det jag menade med distansering. Du verkar mena någon slags förnekelse.
Att däremot kunna vara medveten att man tänker är unikt mänskligt, basis för medvetandet öht (och till viss del kan apor det), och är en form av tredjepersonstänkande, vilket kräver en slags distans från sina upplevelser. Du upplever dig själv uppleva.

Jag missförstod dig, förstår vad du menar nu :)

grondahl
2011-08-17, 06:57
Jag håller nog med Snuggles här.

I zazen-meditation är målet verkligen inte att "inte tänka" utan att observera tankarna och se tankarna för vad de är, för att sen släppa dom. Man tränar sig i att uppleva världen och jaget som det är, snarare än att dölja allt i sina tankar.

Att få sina kognitiva filter justerade om man så vill.

krilleh
2011-08-17, 15:05
Javisst. Det är aldrig dåligt att tänka, men något vi, tyvärr, är väldigt bra på, är att just tänka tänka tänka. Saken med att ha möjligheten att vara närvarande är rätt praktiskt. Ungefär som krilleh sa; det finns tillfällen då ältande och tänkande inte tillför dig något annat än huvudbry och bekymmer. Då kan det vara väldigt skönt för sinnet att kunna ta ett steg tillbaka och betrakta det från ett annat perspektiv, släppa det en liten stund.

Ja precis. Och om man är tillräckligt uppmärksam kommer man att märka att typ 80% av det man tänker på är rent BS. Mycket negativa tankar om sig själv och andra, mycket oroande i onödan om saker som KANSKE kommer hända i framtiden.

När man tänker är man aldrig 100% i nuet. Man är oftast i dåtiden eller framtiden. Dåtiden kan man inte göra något åt. Det som har hänt har hänt. Att gå runt o grubbla på saker som hände igår eller för 10 år sedan är saker som inte hjälper oss direkt. Om man nu inte filosoferar kring händelser någon enstaka gång. Annars är det bara ens ego som får ut någonting på detta. Framtiden är också ganska onödigt tänkande. Visst, de klart man ska ha planer för framtiden men mer än så kanske det inte behöver vara? Vi vet aldrig vad som kommer hända i framtiden och oftast oroar vi oss för saker som aldrig kommer hända heller.

Det svåra med att leva i nuet är ens ego som alltid kommer emellan. Då gäller det att vara tillräckligt närvarande så man blir uppmärksam på egot. Det är en bra start :)

krilleh
2011-08-17, 15:26
S57Gc8PSIO8

skeletron
2011-08-18, 16:24
Javisst. Det är aldrig dåligt att tänka, men något vi, tyvärr, är väldigt bra på, är att just tänka tänka tänka. Saken med att ha möjligheten att vara närvarande är rätt praktiskt. Ungefär som krilleh sa; det finns tillfällen då ältande och tänkande inte tillför dig något annat än huvudbry och bekymmer. Då kan det vara väldigt skönt för sinnet att kunna ta ett steg tillbaka och betrakta det från ett annat perspektiv, släppa det en liten stund.

Jag tror folk missuppfattar konceptet att "inte tänka". Det handlar om att man är fullständigt uppmärksam på det som försiggår.

Jag kan ge ett litet exempel, så ska vi se om någon identifierar sig med det.

Låt oss säga att du sitter i ett sällskap på kanske tre till fyra personer. Alla har en riktigt go' tid, surrar på som tusan, skrattar, argumenterar. Varje person tillför någonting, och alla lyssnar uppmärksamt på det ämne som diskuteras. Alla låter sig påverkas av den dynamiken och känslomässiga energi (jag vet, somliga hatar uttrycket "energi") som pågår i gruppen. Denna känslomässiga närvaro behöver inte betyda att alla är glada och skrattar, det är samma sak om man är arg eller ledsen. I det här fallet kan vi nog föreställa oss att alla har riktigt kul åt sammankomsten. Detta är närvaro. Tiden går fort då också.

Tar vi istället samma scenario, men ändrar det lite så att du kanske sitter och tänker på en tjej/kille som du surrat med i ett par dagar. "Fan alltså, det skulle vara gött att träffa henne snart. Undrar varför hon inte svarade på mitt senaste SMS?". Hjärnan surrar på som fasen. Bilder svischar förbi och du har en dialog med dig själv. Helt plötsligt har det gått 30 sekunder, och du har inte en aning om vad som sagts under den tiden. Dina kompisar sitter fortfarande och skrattar, men du har ingen aning om vad som är kul. Du vill kanske vara någon annanstans vid det tillfället, för det susar omkring så mycket i skallen.

Någon som förstår något av detta?

Jag förstår dig!

Men är det "menat" att man bör vara närvarande t.ex när man gör något mycket rutinmässigt? Har t.ex ett väldigt rutinmässigt jobb, då kan det vara ganska skönt att få dagdrömma lite.

Har lite svårt att komma in i konceptet om du förstår hur jag menar!

Doctor Snuggles
2011-08-18, 16:43
Jag tror inte dagdrömmar är vad som menas med att ha "ett konstant surr i hjärnan". Dagdrömmar upplever iaf jag som avslappnande och utvilande, lite som en form av powernap.
Vad jag tror menas är aktiva tankar, att man försöker medvetet lösa problem, oroa sig osv. Dagdrömmar är mer tankar som kommer som man flyter med bara. Det upplever jag som en form av meditation. Det är lite diffust, särskilt om man försöker förklara.

skeletron
2011-09-01, 17:41
Jag tror inte dagdrömmar är vad som menas med att ha "ett konstant surr i hjärnan". Dagdrömmar upplever iaf jag som avslappnande och utvilande, lite som en form av powernap.
Vad jag tror menas är aktiva tankar, att man försöker medvetet lösa problem, oroa sig osv. Dagdrömmar är mer tankar som kommer som man flyter med bara. Det upplever jag som en form av meditation. Det är lite diffust, särskilt om man försöker förklara.

Är det så alltså? Jag har för mig att jag läst att dagdrömmeri kan vara ganska skadligt... Hm

Sniggel
2011-09-01, 18:02
Så rent konkret, vad/hur gjorde du?

"The Inner Smile" var huvudparten av vad jag gjorde. jag vill inte skriva hur hela går till men enkelt förklarat handlar det om att sätta sig ner i "rätt ställning", blunda, göra sig medveten om sig själv i den omgivning man befinner sig och sen skapa lite mentala bilder:
* Att man "drar in" via "tredje ögat" skallen och/eller jorden via fötterna på inandning som sedan ska föras igenom flertalet organ. Allting ska ske i samma rytm som andningen som är mycket viktig (och egentligen det man börjar med att träna på innan man börjar med "inner smile") och man ska visualisera sig organen samt "tacka" och "le" mot organen för att de gör sina respektive jobb.

Det finns olika varianter av denna beroende på vilken litteratur man läst men det viktigaste är nog inte att man "måste dra in energi via tredje ögat" utan snarare det mentala som försiggår när man föreställer sig sånt här samt befinner sig i en sådan mentalt avslappnande miljö och vilka fysiologiska effekter det får i kroppen och hjärnan (läs: placebo)

Denna form av meditation är en typ av "still-meditation" där man går "inåt", dvs en mental typ av meditation först och främst. Det är även en "fokus-meditation" (jag hittade på det ordet precis) då den inte går ut på att tömma sinnet helt från tankar (det kan man iofs testa efter inner smile när man är mer avkopplad om man vill) vilket kan vara en fördel för de som ofta har en massa tankar som snurrar runt i hjärnan konstant (ADHD?).
Det finns också moving meditation, exempel på detta kan vara yoga, qi-gong och tai-chi, men även kampsport och promenad kan också räknas in här om de görs på rätt sätt.
Beroende på var man drar gränserna kan det finnas rätt många fler aktiviteter som kan räknas som meditation, varför inte sitta och titta på en brasa i ett tyst och nedsläckt hus eller någon annan form av sport som kräver fokus och för bort tankarna på "sånt-som-måste-göras-idag-och-inför-lillans-födelsedag" och får deltagaren att leva i nuet.

Vinylsvarv
2014-01-21, 13:14
Den här borde alla lyssna på :

CZuvZAEIw3I&

Sniggel
2014-01-21, 18:48
Något jag märkt av att ha mediterat lite i perioder är att dessa typer av videos blir mer effektiva om man har erfarenhet. Dvs att effekterna kommer snabbare eftersom man hittar tillbaka till tidigare meditationsstämning. Man har väl "rewira:t sig" lite som man säger.
En annan effekt av att ha lite erfarenhet är att man kan meditera effektivt på ställen man inte brukar rekommendera att meditera på. T ex på bussen eller i lunchrummet .
Ännu fler anledning till att meditera oftare. Ju mer erfarenhet man får, desto enklare blir det, ju mindre tid tar det och ju effektivare blir det.
Tack för videon förresten. Har behövt något exempel på hur man kan meditera och det här är en väldigt bra introduktion.

stevebc
2014-01-21, 20:25
Där ser man på, en gammal tråd har dykt upp igen. För att kontrastera (egentligen inte) mitt första inlägg så kan jag ju meddela att jag vet inte om jag hade varit här om det inte vore för meditation och mindfulness-tekniker, om man ska vara lite dramatisk. Det är fan psykets motsvarighet till utåtrotation med silverhantel. Put me back on track.

Och se på fan! Ett meditationsklipp av Sam Harris. Inte för att det är uncalled for. Snarare att det är kul att se en no-bullshitter ge sig in i detta. För helvete vad det finns mycket bullshitters i denna bransch.

CZuvZAEIw3I&

Alltså, HELVETE vad hans academic stutter med fiskmåsskratt i bakgrunden får ner mina kortisolnivåer.

Slartibartfast
2014-01-21, 20:45
Jag har testat köra mindfulnessmeditation 10 minuter om dagen i perioder, och det har inte gett mig ett skit. Blir bara mera nedstämd skulle jag säga.

Kanske gör nåt fel.

stevebc
2014-01-22, 19:35
Jag har testat köra mindfulnessmeditation 10 minuter om dagen i perioder, och det har inte gett mig ett skit. Blir bara mera nedstämd skulle jag säga.

Kanske gör nåt fel.Mår du dåligt pga kronisk stress/saker du inte kan släppa?

Jobbet blev en sådan grej för mig som jag verkligen aldrig kunde släppa. Det blev för mycket. Mindfulness för mig blev verktyget att koppla från på riktigt.

Honken
2014-01-23, 00:49
Jag har testat köra mindfulnessmeditation 10 minuter om dagen i perioder, och det har inte gett mig ett skit. Blir bara mera nedstämd skulle jag säga.

Kanske gör nåt fel.

När man sätter sig ned och ger sig själv tid att uppfatta allt som far omkring i huvudet så händer det att man kan känna sig nedstämd, då man inser just hur mycket skit man tänker på dygnet runt.

Efter ett tag så lär man sig att observera dessa tankar objektivt; när man ej längre fäster känslomässiga reaktioner på sina negativa tankar så slutar de att tära på en.

Snarare att det är kul att se en no-bullshitter ge sig in i detta. För helvete vad det finns mycket bullshitters i denna bransch.

Ända sedan neurovetenskap och positiv psykologi började sätta sina tänder i meditation så har det bara blivit bättre. Tacka folk såsom Sam Harris, Jon Kabat-Zinn osv som faktiskt förklarar det på ett sätt som går att tyda.

Vinylsvarv
2014-01-23, 12:56
http://www.samharris.org/blog/item/mindfulness-meditation

Där hittar ni 2 guidade inspelningar han gjort

CalleP
2014-01-23, 13:34
Visst du kommer ha tappat men du är ju ung så bara du tränar på så är du tillbaka snart igen! Kör hårt

Diomedea exulans
2014-01-23, 13:57
Jag har också testat att meditera, men jag upplever snarare negativa effekter. Jag brukar känna mig seg i huvudet och nedstämd efteråt.

Pungis
2014-01-23, 13:58
Jag vill testa meditation! Någon som har tips på en bra youtubefilm?

Vinylsvarv
2014-01-23, 14:06
Jag vill testa meditation! Någon som har tips på en bra youtubefilm?

Kolla mitt senaste inlägg

Pungis
2014-01-23, 14:10
Kolla mitt senaste inlägg

Tackar!

DPahkamaa
2014-01-23, 14:21
Jag vill testa meditation! Någon som har tips på en bra youtubefilm?

http://www.calm.com/

Perfekt om man inte har särskilt mycket tid. Brukar köra femminutersprogrammet istället för att ta kafferast.

stevebc
2014-01-25, 12:29
Efter ett tag så lär man sig att observera dessa tankar objektivt; när man ej längre fäster känslomässiga reaktioner på sina negativa tankar så slutar de att tära på en.

Jag har också testat att meditera, men jag upplever snarare negativa effekter. Jag brukar känna mig seg i huvudet och nedstämd efteråt.

Säg att man istället konstant är uppfylld av väldigt glada och positiva tankar. Är meditation då lika effektivt för välmåendet som för det omvända fallet? Eller är det rentav kontraproduktivt för välmåendet? Så verkar ju exempelvis du uppleva det, Diomedea.

Kanske är det fel att kalla det glada och positiva tankar. Jag är full av glada och positiva tankar, men det blir för mycket tankar, och det blir för påfrestande i längden (typ "det här gick ju bra, nu måste jag göra mer av detta, JAG MÅSTE GÖRA MER AV DETTA FÖR DET GICK BRA"). För mycket positiv stress kanske man kan kalla det, som leder till en konstig slags baksmälla.

Prosten
2014-01-25, 12:59
Även jag har enbart negativa erfarenheter av meditation, mindfulness, avslappningsövningar samt andra diverse stresshanteringstekniker.
Trots seriöst menade försök som vart och ett har pågått i månader, både på egen hand eller med hjälp av handledning och i grupp, har det inte gett något som helst positivt resultat. Tvärtom har det i stället gett ökad ångest och nedstämdhet, något som ganska många jag pratat med själva har upplevt.

Sniggel
2014-01-25, 13:02
Intressanta erfarenheter Prosten och Stevebc.
En (kanske) lite udda fråga, hur känner ni efter att ni tittar på videos som visar vår plats i universum och hur betydelselösa vi är i jämförelse?
Får ni positiva känslor eller tvärtom?

newb123
2014-01-25, 13:51
Intressanta erfarenheter Prosten och Stevebc.
En (kanske) lite udda fråga, hur känner ni efter att ni tittar på videos som visar vår plats i universum och hur betydelselösa vi är i jämförelse?
Får ni positiva känslor eller tvärtom?

Hur kan man reagera positivt på det? Förstår om man skiter i det och självklart negativa reaktioner, men positiva?

Sniggel
2014-01-25, 13:55
Jag blir lugn och harmonisk iaf. Jag betyder ingenting. Alla saker jag är frustrerad över med världen känns obetydliga i sammanhanget. Det känns befriande på något vis.

Vinylsvarv
2014-03-31, 10:30
Nu har jag kört 15-20 min varje morgon i 2 månader märker stor skillnad i närvaro "leva i nuet" och hantering av stress. *flex*

Någon annan som också tränar mindfulness dagligen?

Sniggel
2014-03-31, 10:41
Good for you!
Så duktig har jag aldrig varit. Det kommer och går i perioder (seriösa 15-20 minuterssessioner, eller längre).
Det jag gör regelbundet är dock att ta ½-5 minutersbreak och mediterar. Detta kan jag göra vid väldigt många tillfällen, även om det är folk och rörelse runt omkring. Jag kan det pga att jag har erfarenhet av meditation tidigare. Det är lätt att hamna i "den sinnesstämningen" så länge man inte har några förpliktelser eller något som kommer att ta ens fokus den närmsta tiden.
Tidigare var det omöjligt just pga att "andra människor" distraherar en genom att bara finnas där.
Men inte nu längre. Meditationen har hjälpt mig mycket på det sociala planet och jag upplever inte alls lika mycket av de nackdelar som det innebär att vara introvert. Det i sig själv gör det även möjligt att meditera bland folk och stök, eftersom jag kan stänga ute den miljön och skapa ett inre lugn och fokus trots omständigheterna.
Mediterar t om ibland (stående) på gymmet när jag behöver återhämta mig inför nästa tunga set och känner mig för uppstissad och stressad :D

Vinylsvarv
2014-03-31, 10:47
Ja så långt har jag inte kommit så jag kan göra det var som helst. Har även märkt att jag har fått det lättare att fokusera på muskeln man tränar på så sätt blir träningspassen också ett slags "meditationspass".

Vinylsvarv
2014-04-20, 18:03
http://www.ted.com/talks/andy_puddicombe_all_it_takes_is_10_mindful_minutes *popcorn*

Slartibartfast
2014-04-21, 09:21
Nu har jag kört 15-20 min varje morgon i 2 månader märker stor skillnad i närvaro "leva i nuet" och hantering av stress. *flex*

Någon annan som också tränar mindfulness dagligen?

Jag körde 10 minuter per dag i nån månad. Märkte ingen skillnad alls. Kändes som bortkastad tid och ytterligare en sak man måste hinna med varje dag.

Ape3
2014-04-21, 11:29
http://lnu.se/forskning/popularvetenskapligt/mindfulness-i-skolan-

http://lnu.se/forskargrupper/sage/forskning/aktiviteter-vi-vill-undersoka/mindfulness-

Forskare på Linneuniversitetet om Mindfulness.

bear.flowertwig
2014-04-21, 17:44
Jag testade floating för ett tag sen. Som meditation på AAS :) Ska experimenteras vidare med.

Lellan
2014-04-21, 21:15
Hur kan man reagera positivt på det? Förstår om man skiter i det och självklart negativa reaktioner, men positiva?

För mig är det absolut positivt, blir lite varm i hjärtat o känner med alla människor som myllrar likt i en gigantisk myrstack och var o en har sina egna drömmar, fighter och förmågor som kan påverka såväl minsta varelse som stora massor. En gemenskapshetskänsla och som att vi alla oavsett ålder är som barn.

Något jag däremot inte fattar är tex sportevenemang som fotbolls-VM osv, människor som likt ngn prestationsreligion lever o dyrkar detta, summorna inblandade som skulle kunna användas mot svält etc - samtidigt ver jag ju att det bara är för att jag inte förstår mig på det, dras med, och just fotboll är väl en sport som kan väcka hopp även i de mörkaste kvarter.

Men i jämförelse så blir jag beklämd av massivt stora sportevenemang o varm o harmonisk av rymd, natur o vetenskapsprogram som belyser lite av " vad gör det om hundra år" o litenhet.

CalleP
2014-04-21, 21:20
Har testat det några gånger tyckte det var okej. Dock ett hett tips nu när det börjar bli härligt väder igen är att promenera i naturen (hälst nära vatten).

Man har all tid i världen att tänka och omges av vackra miljöer, det känns spontant bra för själen! :)

Slartibartfast
2014-10-15, 09:51
Jag körde 10 minuter per dag i nån månad. Märkte ingen skillnad alls. Kändes som bortkastad tid och ytterligare en sak man måste hinna med varje dag.

Gav det ytterligare en chans. Meditation varje dag i två månader. Sen sket jag i det.

Gav inte ett smack. När är det meningen det ska ge några fördelar?

Diomedea exulans
2014-10-15, 11:14
Meditation är inte riskfritt. Googla "dangers of meditation" så står det mycket.

En grej jag läste t ex är att närminnet kan bli sämre.

Ignatius72
2014-10-15, 12:03
jag kör en yoga nidra 15-20 min lite då och då. När jag behöver det som mest så har jag inte tid...
Men jag märker också att när det är alldeles för mycket så klarar jag inte ens av att fokusera på att slappna av, mina tankar drar iväg till allt möjligt annat. Men idag så körde jag en kvart på lunchen och för mig så är det stort att kunna ligga blickstilla på golvet, inte ens blinka under 15 minuter. jag känner att det gör att jag kan sänka varvtalet och det hjälper mig.
Att bara lägga sig ner och vila är något helt annat. jag behöver guidningen.

Doctor Snuggles
2014-10-15, 13:06
Meditation är inte riskfritt. Googla "dangers of meditation" så står det mycket.

En grej jag läste t ex är att närminnet kan bli sämre.

Låter som bs. Källa?

Fredszky
2014-10-15, 13:09
Meditation är inte riskfritt. Googla "dangers of meditation" så står det mycket.

En grej jag läste t ex är att närminnet kan bli sämre.


Låter som bs. Källa?

Jag hade jättemånga bra källor alldeles nyss men jag har glömt :confused:

Doctor Snuggles
2014-10-15, 13:16
Gav det ytterligare en chans. Meditation varje dag i två månader. Sen sket jag i det.

Gav inte ett smack. När är det meningen det ska ge några fördelar?

Det låter som du förväntar dig att något magiskt ska hända, och att du ser på det som något slags jobb. Tror det liksom motverkar syftet. Det är i grund och botten bara som att ta en kaffepaus för hjärnan. Sätta sig och dagdrömma utan att egentligen tänka på något en stund, ta en vaken power nap.

Men efter 8 veckor borde det vara en skillnad, även om den rent subjektivt antagligen är subtil:
http://news.harvard.edu/gazette/story/2011/01/eight-weeks-to-a-better-brain/

Doctor Snuggles
2014-10-15, 13:17
Jag hade jättemånga bra källor alldeles nyss men jag har glömt :confused:

Har har.

Slartibartfast
2014-10-15, 13:18
Det låter som du förväntar dig att något magiskt ska hända

Det var exakt det jag inte gjorde. Jag gav det två månader utan förväntningar.

Så med tanke på det, så införlivades förväntningarna.

Doctor Snuggles
2014-10-15, 13:20
Det var exakt det jag inte gjorde. Jag gav det två månader utan förväntningar.

Så med tanke på det, så införlivades förväntningarna.

Att inte förvänta sig något, är inte ekvivalent med att förvänta sig ingenting.
Så, nej. ;)

Personligen så skulle jag aldrig göra något så länge om jag inte ganska direkt kände något resultat.
Jag känner att jag taggar ner då jag mediterar.
Vad för slags meditation gjorde du?

Ignatius72
2014-10-15, 13:47
Det låter som du förväntar dig att något magiskt ska hända, och att du ser på det som något slags jobb. Tror det liksom motverkar syftet.

+1
Att pressa in 10 min om dagen för att testa i 2 månader hade stressat upp mig mer än den potentiella nyttan.
Att flytta fokus från tex arbetsrelaterade dilemman till något så menlöst som att flytta min uppmärksamhet på olika kroppsdelar gör att jag får mer kraft att gå tillbaka och tänka på jobbet. jag pausar från jobbet för att få ny energi.

Skillnaden, för mig, på att göra typ ingenting är att jag inte pausar från jobbet. Jag tänker på det hela tiden, om jag råkar tänka på andra saker så associerar jag mig snabbt tillbaka till jobbet. Meditationsövningarna hjälper mig med pausen. Men några revolutioner är det ju inte tal om.

andeem
2014-10-15, 14:31
Har inte läst den själv än, men baserat på annat han skrivit och sagt misstänker jag att Sam Harris bok Waking Up (http://www.samharris.org/waking-up) är grymt bra.

http://www.samharris.org/images/made/images/uploads/Waking_Up_Cover_Small_135_204_c1___1.jpg

Doctor Snuggles
2014-10-15, 14:41
Sam Harris is tha baws.

TomasB
2014-10-15, 15:11
Har inte läst den själv än, men baserat på annat han skrivit och sagt misstänker jag att Sam Harris bok Waking Up (http://www.samharris.org/waking-up) är grymt bra.

http://www.samharris.org/images/made/images/uploads/Waking_Up_Cover_Small_135_204_c1___1.jpg

Bra tips! Den ska jag köpa!

Hövdingen
2014-10-15, 15:39
"Spirituality without religion"....Det låter som Zen, iaf som den praktiseras i väst.

bear.flowertwig
2014-10-15, 18:29
Jag har kört guidad meditation via appar men nu fått en aha-upplevelse genom att använda mig av Ujjayiandningen från yogan (också skön för att komma ner i varv, har alltid ett fantastiskt lugn efter de klasserna). Bara fokusera på andningen och gärna med musik funkar bra tycker jag.

Hövdingen
2014-10-15, 19:48
DxzAQRYYqlk

Red Apple
2014-10-21, 23:30
Kört i två veckor nu och märker redan av en bättre koncentrationsförmåga och betydligt mindre ångest. Mår fortfarande dåligt över vissa saker men börjar känna att jag kan distansera mig lite vid behov och eventuellt även ta tag i problemen som orsakat ångest ett tag nu.

Diomedea exulans
2014-10-21, 23:35
Låter som bs. Källa?

Tycker det låter logiskt; meditation handlar om att slappna av i hjärnan, och om man inte använder hjärnan så borde den väl fungera sämre (ungefär som att en muskel blir svagare av att vila). Men nej, jag hittar ingen källa.

Henchman
2014-10-22, 03:03
Tycker det låter logiskt; meditation handlar om att slappna av i hjärnan, och om man inte använder hjärnan så borde den väl fungera sämre (ungefär som att en muskel blir svagare av att vila). Men nej, jag hittar ingen källa.

Meditation kräver övning och hög koncentration. Meditation handlar om att slappna av i kroppen.

Om du skulle ägna tid åt att prova meditera istället för att läsa om riskerna med det hade du nog lärt dig mera och framförallt använt hjärnan aktivare.

Tv tittande det är bland det minst krävande för hjärnan, kanske ska du ägna dig tid åt att läsa på dig om dess skadligheter istället?

Hövdingen
2014-10-22, 06:24
Tycker det låter logiskt; meditation handlar om att slappna av i hjärnan, och om man inte använder hjärnan så borde den väl fungera sämre (ungefär som att en muskel blir svagare av att vila). Men nej, jag hittar ingen källa.

Hjärnan är mer aktiv när man mediterar, inte mindre. Det ger också högre nivåer av bdnf och forskare tror att meditation kan förebygga alzheimers.
http://sv.wikipedia.org/wiki/BDNF

Diomedea exulans
2014-10-22, 11:52
Meditation kräver övning och hög koncentration. Meditation handlar om att slappna av i kroppen.

Om du skulle ägna tid åt att prova meditera istället för att läsa om riskerna med det hade du nog lärt dig mera och framförallt använt hjärnan aktivare.

Tv tittande det är bland det minst krävande för hjärnan, kanske ska du ägna dig tid åt att läsa på dig om dess skadligheter istället?Meditation handlar inte om att slappna av i kroppen. Man kan ligga på en säng och vila, det räknas inte som meditation. Meditation handlar om att disciplinera tankarna.

Jag tror jag har läst om riskerna med meditation totalt i en hel halvtimme. Ja, jävlar vad mycket smartare jag skulle blivit om jag hade mediterat den halvtimmen i stället.

Har du en källa på att tv-tittande är bland det minst krävande för hjärnan? Ett engagerande tv-program borde väl snarare vara bra hjärngympa.

Henchman
2014-10-22, 12:44
Meditation handlar inte om att slappna av i kroppen. Man kan ligga på en säng och vila, det räknas inte som meditation. Meditation handlar om att disciplinera tankarna.

Jag tror jag har läst om riskerna med meditation totalt i en hel halvtimme. Ja, jävlar vad mycket smartare jag skulle blivit om jag hade mediterat den halvtimmen i stället.

Har du en källa på att tv-tittande är bland det minst krävande för hjärnan? Ett engagerande tv-program borde väl snarare vara bra hjärngympa.

Jag tror inte du förstår skillnaden mellan att vila på en säng och att verkligen slappna av i kroppen. REM-sömn där är kroppen så avslappnad som den blir, det är inte jämnställt med att vila på en säng.

Meditation kan handla om mycket mer än så. Tankarna finns alltid där, de verbala tankarna alltså. Genom meditation lär man sig att se det utan att fästa sig vid dem.

Du hade möjligheten att läsa om fördelarna med meditation. Jag förstår att du värderar intelligens högt. Jag säger bara att du aktiverade nog inte din hjärna så mycket som du trodde.

Nej jag har ingen källa, jag bara vet.

Diomedea exulans
2014-10-22, 12:57
Du hade möjligheten att läsa om fördelarna med meditation.

Du tror inte jag har gjort det också..? Jag har tränat karate under flera år, jag hade en lärare som var besatt av japansk feodaltidsfilosofi och tyckte att zen var det bästa som finns, jag har både hört och läst ett och annat positivt om meditation i mina dagar.

Men jag tyckte att det var roligt att läsa om eventuell nackdelar med meditation. Meditation betraktas i allmänhet som en "fixar allt, har endast fördelar och inga nackdelar"-lösning nuförtiden, ungefär som knäböj på Kolozzeum. Jag tycker det är kul att leta efter åsikter som går mot strömmen.

Lyckolabbet
2015-10-09, 11:01
Tips för att komma igång:

Appar
1) Headspace
2) Smiling Mind
3) iMindfulness
Källa: En ny studie publicerad i Journal of Medical Internet Research (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26290327).

Retreats för meditation
1) Vipassana (nära Vättern). Hardcore 10 dagar, men effekt därefter
2) Zengården (utanför Arboga). 4-7 dagars retreat, tufft schema

Fokus-träning som del av vardagen, pilotstudie (http://lyckolabbet.org)
"En bootcamp för hjärnan. Guidat via app och videokonferens. Baserat på forskning"

Forskning på mindfulness (4 min) - Dan Harris
https://youtu.be/FAcTIrA2Qhk
Obs: Svag bevis för viktminskning, sömnsvårigheter, drogproblem och rökavvänjning, utifall det var ditt mål.

10 guidad meditation (Headspace, 10 min)
https://youtu.be/oVzTnS_IONU

Var hittar man bra guider till olika typer av meditation? Man hör och läser mycket om effekter av meditation men jag kommer sällan (aldrig) över bra guider (som inte bara är humbug). Vilka tekniker är mest studerade? Vilka är mest genomarbetade? Vilka anses "bäst"?

Och var hittar jag dem?!

Slartibartfast
2016-04-29, 08:03
http://www.sciencealert.com/the-benefits-of-mindfulness-are-probably-overrated-research-finds

http://www.nature.com/news/power-of-positive-thinking-skews-mindfulness-studies-1.19776

Iofs Nature, som verkar gilla att publicera click bait-artiklar

bear.flowertwig
2016-04-29, 19:49
Tips för att komma igång:

Appar
1) Headspace
2) Smiling Mind
3) iMindfulness
Källa: En ny studie publicerad i Journal of Medical Internet Research (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26290327).

Retreats för meditation
1) Vipassana (nära Vättern). Hardcore 10 dagar, men effekt därefter
2) Zengården (utanför Arboga). 4-7 dagars retreat, tufft schema

Fokus-träning som del av vardagen, pilotstudie (http://lyckolabbet.org)
"En bootcamp för hjärnan. Guidat via app och videokonferens. Baserat på forskning"

Forskning på mindfulness (4 min) - Dan Harris
https://youtu.be/FAcTIrA2Qhk
Obs: Svag bevis för viktminskning, sömnsvårigheter, drogproblem och rökavvänjning, utifall det var ditt mål.

10 guidad meditation (Headspace, 10 min)
https://youtu.be/oVzTnS_IONU

+1 på Headspace. Trivs bra med den.