handdator

Visa fullständig version : Tester hockeyspelare?


georgh
2011-05-08, 21:20
Är det någon som vet någon bra hemsida där man kan se hur starka elit-hockeyspelare är? Skulle vara kul att jämföra lite. Kanske t.ex. vad de tar i bänk, böj, chins eller vad de springer på cooper. :)

johanhej
2011-05-08, 21:21
Det känns som väldigt irrelevant fakta. Möjligen att du hittar någon enstaka persons stats, men troligtvis inte någon hel databas.

mattilainen
2011-05-08, 21:24
Som sagt. De tränar ishockey, och är man också elit hockeyspelare så spelar man nog en hel hel hel del ishockey. Då är det inte just knäböj, bänk eller marklyft dessa killar tränar :p Därför tycker ju jag det är lite irrelevant att jämföra med för att se om man "är lika stark", beroende på hur man ser å det.

Bara för rolighetens skull kan det ju vara kul men om man nu jämför för att kunna säga "Haha, jag är lika stark som xxxxx i knäböj ju!!!" känns lite sådär..

georgh
2011-05-08, 21:24
Det känns som väldigt irrelevant fakta. Möjligen att du hittar någon enstaka persons stats, men troligtvis inte någon hel databas.

ok... jag vet att landslaget göra tester där det finns så man kan se men har ej hittat :cryout:

georgh
2011-05-08, 21:27
Som sagt. De tränar ishockey, och är man också elit hockeyspelare så spelar man nog en hel hel hel del ishockey. Då är det inte just knäböj, bänk eller marklyft dessa killar tränar :p Därför tycker ju jag det är lite irrelevant att jämföra med för att se om man "är lika stark", beroende på hur man ser å det.

Bara för rolighetens skull kan det ju vara kul men om man nu jämför för att kunna säga "Haha, jag är lika stark som xxxxx i knäböj ju!!!" känns lite sådär..

Grejen är den att skillanden i styrka från olika divisioner är förvånansvärt stort. Elitseriespelare är bra mycket bättre tränade än allsvenska men inte lika tränade som NHL spelare osv... :cool: Så jag ser det som ganska intressant fakta även att jag vet att jag är långt ifrån att vara ens lite i närheten av deras styrka vilket också visar vilket divison jag spelar i.

vasslefranmjolk
2011-05-08, 21:53
Grejen är den att skillanden i styrka från olika divisioner är förvånansvärt stort. Elitseriespelare är bra mycket bättre tränade än allsvenska men inte lika tränade som NHL spelare osv... :cool: Så jag ser det som ganska intressant fakta även att jag vet att jag är långt ifrån att vara ens lite i närheten av deras styrka vilket också visar vilket divison jag spelar i.

Kommer fram ganska bra i denna utredning från SOK:

http://www.coachescorner.nu/pages/pdf/fys_delrapport2.pdf

Control_61
2011-05-08, 22:05
När jag var ambitiös och hade mycket tid för några år sedan kollade jag igenom lite stats för några av de bästa college-lagen i NCAA division 1.

Ungefär följande fick jag fram:

Knäböj: 140-160
Frontböj: 120-140
Bänkpress: 100+
Frivändning: 100+

Inga jätteimponerande siffror, vilket man antagligen inte behöver för att spela hockey på hög nivå heller.

Spelarna var alltså bland de största talangerna i åldern 18-24.

limenka
2011-05-08, 22:09
Jag tycker dem siffrorna du fick fram Control_61 är ganska imponerande.

frong
2011-05-08, 23:58
Man börjar ju träna på gym som ung inom hockey, så de bör vara ganska starka.

flipp
2011-05-09, 00:13
De flesta elitspelare i hockey tar 100 kg i bänkpress. De starkaste i varje lag brukar ligga på ca 130 kg. Har sett siffror för ett av elitserielagen för ca 10 år sedan. Snittet i bänk var 107 kg. Minns ej övriga övningar.

minishcap
2011-05-09, 06:16
Undra vad Rob Brind'Amour bänkade som bäst.

http://www.hhof.com/graphfea/SCJ06_07b.jpg

z_bumbi
2011-05-09, 07:03
Jag har för mig hockeyförbundet har ett standardiseret fystest (precis som handboll, fotboll etc) och då får man i alla fall en uppfattning om nivån. Inte för att testvärderna avgör hur bra någon är på hockey men de som satsar på sporten kanske lägger ner mer tid för att i alla fall nå grundmålen.

flipp
2011-05-09, 18:51
Bobby Hull hade hyfsade armar: http://insideouthv.blogspot.com/2009/06/sports-pic-of-day-bobby-hull.html

georgh
2011-05-10, 21:04
Kommer fram ganska bra i denna utredning från SOK:

http://www.coachescorner.nu/pages/pdf/fys_delrapport2.pdf

Tackar tackar! Det var på ett ungefär nått sånt som jag sökte! :)