handdator

Visa fullständig version : Gäller mattipsen här för alla åldrar?


Vakten
2011-05-08, 20:51
När man inte tränar så minskar behovet av näring med åldern, kanske mycket
beroende på att man vanligen blir mindre fysiskt aktiv med stigande ålder.
Men man blir också på något sätt fysiskt färdigutvecklad så att man inte har samma behov av näring som äldre än när man var yngre.

Jag har hört om någon näringsbehovskurva som vänder neråt före 30 års åldern oberoende av hur fysiskt aktiv man är. Det medför att viktuppgången kan komma smygande fastän man tycker att man är lika fysiskt aktiv.

Anledningen till frågan är att en del av kosttipsen här går mot andra kostråd som jag har fått. Några exempel:

1) Mjölk och banan är bra få i sig efter träningen men mjölk bör bara barn och ungdomar som fortfarande växer dricka i större mängder.

2) Ägg innehåller mycket protein men äldre bör inte få i sig så mycket kolosterol och bör därför inte äta så många ägg. (Eddie tycker att det här rådet inte gäller).

Om dom här kostråden gäller kommer då fysisk träning att förändra nåt eller
bör man fortfarande hålla igen på ett antal saker inklusive energiintaget när man passerat 30.

Eddie Vedder
2011-05-08, 20:56
2) Ägg innehåller mycket protein men äldre bör inte få i sig så mycket kolosterol och bör därför inte äta så många ägg. (Eddie tycker att det här rådet inte gäller).

Tror du jag är ensam om det och att det är helt ogrundat?

Hos äldre är lågt kolesterol till och mer av en risk än något positivt på befolkningsnivå. Kanske inget kausalt samband men det finns inget som säger att det är bra i alla fall.

Ola Wallengren
2011-05-08, 21:01
I generella termer så stämmer inte det du skrivit. Vad du syftar på med de kostråd du uppfattat är lite oklart eftersom de båda innehåller motsättningar.

Mjölk och ägg är bra livsmedel och kan ätas av i stort sett alla som inte har en allergi eller intolerans.

Jag tror att du blandar ihop energibehov och näringsbehov, oavsett så händer inget speciellt med näringsbehovet efter 30årsåldern.

Vakten
2011-05-08, 21:05
Tror du jag är ensam om det och att det är helt ogrundat?

Hos äldre är lågt kolesterol till och mer av en risk än något positivt på befolkningsnivå. Kanske inget kausalt samband men det finns inget som säger att det är bra i alla fall.

OK, jag kanske formulerad mig fel. Jag vet att det finns en annan tråd där man säger att
kroppens egen produktion av kolosterol minskar om man äter ägg och att man därför kan äta flera ägg per dag utan att vara orolig för kolosterol intaget.

Men min fråga är igentligen om träning och då speciellt styrketräning kommer att förändra nåt för de kostråd som är åldersberoende.

Eddie Vedder
2011-05-08, 21:06
Jag vet att det finns en annan tråd där man säger att
kroppens egen produktion av kolosterol minskar om man äter ägg och att man därför kan äta flera ägg per dag utan att vara orolig för kolosterol intaget.

Oavsett vilket finns ju som sagt inget som visar att högt totalkolesterol är dåligt.

Vakten
2011-05-08, 21:19
I generella termer så stämmer inte det du skrivit. Vad du syftar på med de kostråd du uppfattat är lite oklart eftersom de båda innehåller motsättningar.

Mjölk och ägg är bra livsmedel och kan ätas av i stort sett alla som inte har en allergi eller intolerans.

Jag tror att du blandar ihop energibehov och näringsbehov, oavsett så händer inget speciellt med näringsbehovet efter 30årsåldern.

Då kan jag bortse från min ålder och följa alla råden här som är accepterade av forumet så länge vågen och spegeln inte säger nåt annat.

Ola Wallengren
2011-05-09, 10:36
Oavsett vilket finns ju som sagt inget som visar att högt totalkolesterol är dåligt.

Tycker du verkligen att detta är ett helt riktigt påstående? Det tycker inte jag.

Eddie Vedder
2011-05-09, 10:41
Tycker du verkligen att detta är ett helt riktigt påstående?

Totalkolesterol ja. LDL är fortfarande en markör för att man kan vara i riskzon men det totala kolesterolet säger ju inget. Är det helt exceptionellt högt kan man ju kanske ana något konstig men att person A med högre totalkolesterol än person B per automatik har större risk att dö i hjärtinfarkt tycker jag inte att någon kan säga.

Ola Wallengren
2011-05-09, 10:53
Så du säger att ett mycket högt totalkolesterol kan vara ett problem och att ett högt kan vara det. Det rimmar inte med ditt första uttalande.
Du är säkert fullt medveten om att bilden är komplicerad, det är därför det inte går att göra sådana generaliseringar som du gjorde.

Eddie Vedder
2011-05-09, 10:57
Så du säger att ett mycket högt totalkolesterol kan vara ett problem och att ett högt kan vara det. Det rimmar inte med ditt första uttalande.
Du är säkert fullt medveten om att bilden är komplicerad, det är därför det inte går att göra sådana generaliseringar som du gjorde.

Ja lägger man in extremer så håller jag med. Men jag brukar ha för vana att inte ta med extremexempel eftersom det sällan är relevant. Men tar vi en population på 100 personer där alla ligger någonstans runt referensvärden, vissa en bit under och andra en bit över, så kan man inte säga att risken är störst för de som ligger över.

Är det något som generaliseras tycker jag det är hur farligt kolesterol är. Jämt, alltid och för alla.

Tolkia
2011-05-09, 12:55
Då kan jag bortse från min ålder och följa alla råden här som är accepterade av forumet så länge vågen och spegeln inte säger nåt annat.
Jag vill bara påpeka att det inte finns några råd här som är FORUMETS generella rekommendationer. Det finns massor av personer här som har olika uppfattning om hur man, eller någon viss kategori av människor, bör äta, men Kolozzeum är ingen folkhälsoinstitution eller liknande. Du har själv ansvar för vad som händer när du väljer vilka råd du vill ta till dig.
Är det något som generaliseras tycker jag det är hur farligt kolesterol är. Jämt, alltid och för alla.
Jag känner mig frestad att dra hurrilfavoriten "två fel gör inte ett rätt". Det blir ju liksom inte mer OK att dra till med en våldsförenkling bara för att andra är dumma nog att göra det. En markering som inte var monsterkategorisk hade funkat lika bra.