handdator

Visa fullständig version : Installera Windows 7 med studentlicens - HUR?!?


Ramses
2011-05-08, 20:14
Alltså jag håller på att bli galen!

Eftersom jag pluggar på högskola har jag lyckats få tag i en MSDN-licens av Microsoft. Man kan då ladda ner Windows 7 Professional 64-bitarsversion och så långt är allt lugnt.

Problemet uppstår när jag ska försöka installera skiten. Man laddar nämligen hem en rar-fil som när man packar upp blir en mapp med de filer som skall ligga på installationsskivan (gissar jag). Det finns bland annat en fil som heter "setup.exe". Jag har provat att bränna filerna till en skiva, men det funkar inte att boota från den.

Jag tänkte att jag kanske skulle lägga över filerna till ett bootbart USB-minne, men det går tydligen inte att formatera USB-minnet så som man ska med Windows XP som jag nu använder...

Någon som har en smart idé på hur jag ska komma vidare?! *gah!*

MilkmaN
2011-05-08, 20:17
Bränn rar-filen som en iso via t ex alchol 120%.

Mr.Cosybear
2011-05-08, 20:18
Alltså jag håller på att bli galen!

Eftersom jag pluggar på högskola har jag lyckats få tag i en MSDN-licens av Microsoft. Man kan då ladda ner Windows 7 Professional 64-bitarsversion och så långt är allt lugnt.

Problemet uppstår när jag ska försöka installera skiten. Man laddar nämligen hem en rar-fil som när man packar upp blir en mapp med de filer som skall ligga på installationsskivan (gissar jag). Det finns bland annat en fil som heter "setup.exe". Jag har provat att bränna filerna till en skiva, men det funkar inte att boota från den.

Jag tänkte att jag kanske skulle lägga över filerna till ett bootbart USB-minne, men det går tydligen inte att formatera USB-minnet så som man ska med Windows XP som jag nu använder...

Någon som har en smart idé på hur jag ska komma vidare?! *gah!*

Låter som att du har packat upp iso-filen. Du har alltså gjort fel.

Den filen du laddar ner från msdn eller var det nu än är har en filändelse .iso eller .bin eller .img? I vilket fall så är det bara den filen du ska bränna, du ska alltså inte packa upp något med winrar.

Denna fil du laddar ner är alltså en så kallad imagefil, en "kopia" av skivan. Ladda ner imgburn och googla lite hur du bränner en skiva från "images".

Mr.Cosybear
2011-05-08, 20:20
Här har du en steg för steg guide

http://forum.imgburn.com/index.php?showtopic=61

Ramses
2011-05-08, 20:24
Låter som att du har packat upp iso-filen. Du har alltså gjort fel.

Den filen du laddar ner från msdn eller var det nu än är har en filändelse .iso eller .bin eller .img? I vilket fall så är det bara den filen du ska bränna, du ska alltså inte packa upp något med winrar.

Denna fil du laddar ner är alltså en så kallad imagefil, en "kopia" av skivan. Ladda ner imgburn och googla lite hur du bränner en skiva från "images".

Nej det är inte en image-fil utan en .rar-fil man laddar ner. Så jag antog att man skulle packa upp den, men det är kanske som MilkmaN säger. Att man kan bränna en rar-fil som image?

Mr.Cosybear
2011-05-08, 20:28
Nej det är inte en image-fil utan en .rar-fil man laddar ner. Så jag antog att man skulle packa upp den, men det är kanske som MilkmaN säger. Att man kan bränna en rar-fil som image?

Hm konstigt, de gånger jag laddat ner studentversioner från MS har vad jag minns alltid varit någon form av image.

Skadar inte att prova bränna som image.

Du kan ju annars prova mounta "rarfilen" och se om den fungerar som en image så slipper du slösa skivor :)

Ramses
2011-05-08, 20:28
Jag ska prova! Tack för tipset.

En rar-fil kanske kan vara en image helt enkelt?

rajjan_dammit
2011-05-08, 20:29
Har du laddat hem filen från microsoft?

Ramses
2011-05-08, 20:43
Har du laddat hem filen från microsoft?

Ja.

Men nu hatar jag mig själv lite... Hur dum får man vara?! :smash: Det är en iso-fil men winrar kan såklart öppna iso-filer också och jag har bara dubbelklickat utan att se hela namnet och antagit att det var en rar-fil. RIKTIGT. JÄVLA. KORKAT!

Tack för hjälpen allihopa, nu ska jag nog klara av detta själv. :hbang:

rajjan_dammit
2011-05-08, 21:45
Givetvis är det så. Har extremt svårt att tänka mig att Microsoft skulle tillhandahålla rar-filer. Rock on! :)