handdator

Visa fullständig version : Gått upp i vikt - fasta?


Sushipinne
2011-05-08, 16:35
Tjenare, nu har jag fan i mig gått upp i vikt som synd är. Först blev jag bjuden på american Brunch på hotell liseberg, ät så mycket du kan. Sen idag så va jag på min systers konfirmation, och då bjöds det på tårta och grejjer. Nu är min fråga, kan jag fasta i typ en dag för att komma ner i vikt igen, för det känns som att kroppen har ganska mycket energi över. Eller kommer kroppen bara spara alla kolhydrater och sånt så jag blir "fetare"?

Beelz
2011-05-08, 17:03
Så du gick upp i vikt av lite buffé och tårta?

Pintan
2011-05-08, 17:29
Det mesta är vätska. Du blir inte fet på två måltider.

Sushipinne
2011-05-08, 17:38
hm, okej, men om jag skiter i att äta idag då? För då hamnar jag ju ändå nästan på mitt kcal intag som jag ska ligga på. Det gör la inte så mycket?

Crocker
2011-05-08, 17:39
hm, okej, men om jag skiter i att äta idag då? För då hamnar jag ju ändå nästan på mitt kcal intag som jag ska ligga på. Det gör la inte så mycket?
Låter som en dum idé, en väg mot farliga tankebanor.

Sushipinne
2011-05-08, 17:41
Låter som en dum idé, en väg mot farliga tankebanor.

Anorexia menar du? x)

Crocker
2011-05-08, 17:43
Anorexia menar du? x)
Jag är inte duktig på diagnoser alls. Men att fasta en dag för man legat på överskott låter extremt. Äter du aldrig chips på fredagskvällen?

Sushipinne
2011-05-08, 17:48
haha nä, oftast inte, inte när jag deffar, dels det också att jag inte gillar chips då xD men alltså, jag bara tänkte att eftersom jag ätit as mycket mat idag, plus tårta, då om jag skiter i att äta kvällsmat, eftersom jag inte är hungrig, så kanske jag kommer närmare mitt kaloriintag iaf :)

1684_
2011-05-08, 17:49
man blir inte tjock bara för man "överätit" oavsett typ av mat en gång i veckan typ! Kroppen e så pass smart att den fixar till det där ändå, å varför inte bara ta en extra promenad eller? Åh herregud, hur ofta blir du bjuden på brunch och din syster tar konfimation? Hur lång å hur mycket väger du ens? e du normalviktig eller snäppet i underkant å dessutom tränar så ska du ABSOLUT INTE oroa dig för det e ingen fara!

Fugly
2011-05-08, 17:49
Fortsätt bara som du gör (gissar på underskott) och se det här som en liten paus.

1684_
2011-05-08, 17:50
haha nä, oftast inte, inte när jag deffar, dels det också att jag inte gillar chips då xD men alltså, jag bara tänkte att eftersom jag ätit as mycket mat idag, plus tårta, då om jag skiter i att äta kvällsmat, eftersom jag inte är hungrig, så kanske jag kommer närmare mitt kaloriintag iaf :)

Ja e du INTE hungrig så skit i att äta något då?

Sushipinne
2011-05-08, 17:51
Okej, men nu är det så att jag är sjuk, så kan inte gå ut och springa eller träna, så då hade jag ju inte oroat mig :) men nu när man bara kan sitta hemma, för jag är förkyld, och varit i en vecka, vet inte om jag vågar ge mig ut och springa än dock

mattilainen
2011-05-08, 17:51
Ja e du INTE hungrig så skit i att äta något då?

tänkte exakt samma :)

StampChamp
2011-05-08, 17:53
Du blir inte fet på några dagar, det är bara reglera med kosten om det börjar gå för fort.

p0kerfac3
2011-05-08, 18:27
jag har själv lite samma tankar, för vill oxå hinna gå på den där brunchen på liseberg innan de stänger, stänger typ innan mors dag (tänkte gå där innan precis) o har sen sommarstängt.
men ligger på deff nu med -1000 kcal underskott och funderar starkt på att skippa den för är sjukt rädd att den brunchen kommer ''förstöra'' allt. ofta kroppen inte suger åt sig?

du är inte ensam om dina tankar! även om vi kanske tänker stört så..

Big Sleazy
2011-05-08, 18:29
jag har själv lite samma tankar, för vill oxå hinna gå på den där brunchen på liseberg innan de stänger, stänger typ innan mors dag (tänkte gå där innan precis) o har sen sommarstängt.
men ligger på deff nu med -1000 kcal underskott och funderar starkt på att skippa den för är sjukt rädd att den brunchen kommer ''förstöra'' allt. ofta kroppen inte suger åt sig?

du är inte ensam om dina tankar! även om vi kanske tänker stört så..

Spara ihop till en buffert dagarna innan då istället? Eller ta en eller flera löprundor dagarna innan eller efter?

kettlebellGuden
2011-05-08, 18:30
Jag är inte duktig på diagnoser alls. Men att fasta en dag för man legat på överskott låter extremt. Äter du aldrig chips på fredagskvällen?

Extremt? Jag kör fasiken två 24-timmars fastor varje vecka, och dagen innan överskott. Låter helt jäkla normalt imo.

Mokai
2011-05-08, 18:44
Ät om du blir hungrig (behöver inte vara tårta igen då) och ät INTE om du inte är hungrig. Vad är problemet?*gah!*

1684_
2011-05-08, 18:47
tycker de e mest störda tankar folk har, deff kan man hålla på med resten av sitt liv. men herregud, 1 dag sabbar ingte en deff på typ 10-1000--10000000000000000000000dagar!! Lev nu, vad vet du om du blir skjuten/påkörd imorn? Fast de klart, jag e ju en gammal anorektiker så jag e väl bara allmänt less på dietsnack.

Fredron
2011-05-08, 18:50
Extremt? Jag kör fasiken två 24-timmars fastor varje vecka, och dagen innan överskott. Låter helt jäkla normalt imo.

Förhoppningsvis har du full koll på din fasta.
Det Crocker antagligen syftar på och som jag själv tänker, är att det kan sluta illa om man börja tänka i banorna att man måste fasta en hel dag så fort man unnar sig en kakbit.

Sushipinne
2011-05-08, 18:54
jag har själv lite samma tankar, för vill oxå hinna gå på den där brunchen på liseberg innan de stänger, stänger typ innan mors dag (tänkte gå där innan precis) o har sen sommarstängt.
men ligger på deff nu med -1000 kcal underskott och funderar starkt på att skippa den för är sjukt rädd att den brunchen kommer ''förstöra'' allt. ofta kroppen inte suger åt sig?

du är inte ensam om dina tankar! även om vi kanske tänker stört så..

hehe mjo, men en måltid så ska ju tydligen inte förstöra något, det du kan göra om du är rädd, är ju att räkna ut hur mycket du kan käka där, så kan du ju bara käka kött och sallad typ, fast det är ju inte så jävla kul heller att gå till en såpass fin restaurant och inte äta något mer än något man kan laga hemma.

Sushipinne
2011-05-08, 18:57
tycker de e mest störda tankar folk har, deff kan man hålla på med resten av sitt liv. men herregud, 1 dag sabbar ingte en deff på typ 10-1000--10000000000000000000000dagar!! Lev nu, vad vet du om du blir skjuten/påkörd imorn? Fast de klart, jag e ju en gammal anorektiker så jag e väl bara allmänt less på dietsnack.

om du är less på dietsnack, vad gör du då här inne? ;D

kettlebellGuden
2011-05-08, 19:01
Förhoppningsvis har du full koll på din fasta.
Det Crocker antagligen syftar på och som jag själv tänker, är att det kan sluta illa om man börja tänka i banorna att man måste fasta en hel dag så fort man unnar sig en kakbit.

Aha. Det var inte alls så som jag har tolkat tråden.

Tolkia
2011-05-08, 19:15
om du är less på dietsnack, vad gör du då här inne? ;D
Styr upp sådana som du?

Att försöka uppväga en eller flera dagars "festande" med att kompensationstotalsvälta (vilket är vad du beskriver att du vill göra i första inlägget, sedan bläddrar det iofs iväg lite och man vet inte riktigt hur du tänker) är en korkad idé, och börjar man vilja göra det systematiskt är det nog dags att tänka över vad man håller på med.

Bjern
2011-05-08, 20:04
Okej, men nu är det så att jag är sjuk, så kan inte gå ut och springa eller träna, så då hade jag ju inte oroat mig :) men nu när man bara kan sitta hemma, för jag är förkyld, och varit i en vecka, vet inte om jag vågar ge mig ut och springa än dock

Är du sjuk är väl det dummaste du kan göra att skippa att äta helt

Pepz
2011-05-08, 20:23
Styr upp sådana som du?

Att försöka uppväga en eller flera dagars "festande" med att kompensationstotalsvälta (vilket är vad du beskriver att du vill göra i första inlägget, sedan bläddrar det iofs iväg lite och man vet inte riktigt hur du tänker) är en korkad idé, och börjar man vilja göra det systematiskt är det nog dags att tänka över vad man håller på med.

+1 som vanligt

hoppa över vanlig närande mat för att man ätit lite onyttigt är helt fel väga att gå.

ang buffén så är det ju bara att låta den utgöra det enda intaget den dagen. fixat.

Crocker
2011-05-08, 20:28
Extremt? Jag kör fasiken två 24-timmars fastor varje vecka, och dagen innan överskott. Låter helt jäkla normalt imo.
Jag käkar också PF 24h. Men hans grej att skippa att käka en dag för att kompensera tycker jag är fel.

Edit: Fredron beskrev bra.

Sushipinne
2011-05-08, 21:00
+1 som vanligt

hoppa över vanlig närande mat för att man ätit lite onyttigt är helt fel väga att gå.

ang buffén så är det ju bara att låta den utgöra det enda intaget den dagen. fixat.

ah som de med buffén, det var så jag mena, inte fasta i flera dagar. Utan fasta resten utav dagen liksom, även ifall man kanske blir hungrig.

Fredron
2011-05-09, 09:29
ah som de med buffén, det var så jag mena, inte fasta i flera dagar. Utan fasta resten utav dagen liksom, även ifall man kanske blir hungrig.

Om du vid buffén får i dig allt du behöver för dagen så funkar det utmärk med ett mål mat per dag. Men jag tvivlar på att du hade det i åtanke när du åt på Liseberg. Så antagligen slutar det med att du får i dig mer kalorier än vad du vanligt får i dig vid ett mål mat men, kanske tillräckligt för att täcka dagsbehovet under en deff, men risken finns att du inte får i dig speciellt mycket protein utan främst kolhydrater i form av socker (om det nu var en brunch). Så då är det bättre att äta när du kommer hem igen för att se till så att kroppen får i sig protein och annat den behöver, eftersom det viktigaste vid en deff är att bibehålla muskler, inte gå ner i vikt så fort som möjligt.

Sushipinne
2011-05-09, 15:21
Om du vid buffén får i dig allt du behöver för dagen så funkar det utmärk med ett mål mat per dag. Men jag tvivlar på att du hade det i åtanke när du åt på Liseberg. Så antagligen slutar det med att du får i dig mer kalorier än vad du vanligt får i dig vid ett mål mat men, kanske tillräckligt för att täcka dagsbehovet under en deff, men risken finns att du inte får i dig speciellt mycket protein utan främst kolhydrater i form av socker (om det nu var en brunch). Så då är det bättre att äta när du kommer hem igen för att se till så att kroppen får i sig protein och annat den behöver, eftersom det viktigaste vid en deff är att bibehålla muskler, inte gå ner i vikt så fort som möjligt.

mjo, men jag åt as mycket kött, så proteiner fick jag i mig ;)