handdator

Visa fullständig version : ”Gipsad fot” på jobbet och ”rörlig fot” till vardags


simper02
2011-05-08, 12:33
Hallå!
Jo det är så här att på jobbet så har jag som barfota förespråkarna skulle säga en igen gipsad fot = stabil känga med inläggssulor(inte formgjutna). Till vardags går jag just nu runt med ett par Nike Free run+ alltså en mycket rörlig sko (håller på att gå in dem för att att sedan kunna löpa med dem). Tanken har slagit mig att detta kanske inte är så bra för tex knän. Någon som erfarenhet eller har koll på om detta skulle va dåligt?

kettlebellGuden
2011-05-08, 12:40
Vilket skulle vara dåligt för dina knä?

simper02
2011-05-08, 12:59
ja att klampa runt med ha ett stöd och uppbyggnad ca 10 timmar per dag för att sedan ta av sig och sätta på sig skor med 0,0 i stöd och uppbyggnad. Knäna lär ju belastas på olika sätt vilket kanske inte är bra, det var själva frågan.

kettlebellGuden
2011-05-08, 13:01
Jag tycker att det låter jättebra. Så länge du inte klampar runt som en galning när du går "barfota" och får hårda stötar upp genom knä- och höftled.

simper02
2011-05-08, 14:30
kan inte påstå att jag går runt jätte mycket utanför jobbet typ som en medel Svensson skulle jag tro. Men tanken var ju att jag skulle börja löpa i nike free om ett tag så stötarna kommer ju att komma då.

kettlebellGuden
2011-05-08, 15:18
kan inte påstå att jag går runt jätte mycket utanför jobbet typ som en medel Svensson skulle jag tro. Men tanken var ju att jag skulle börja löpa i nike free om ett tag så stötarna kommer ju att komma då.

Det är ju en fråga om löp/gång-teknik. Landar du på hälen så är det inte särskilt bra. Landar du på foten så har du ett fint fotvalv som dämpar. Alla dessa fina bågar i kroppen! fina saker.