handdator

Visa fullständig version : Trött på inflammation i muskelfästet vid arbågsleden


mattilainen
2011-05-08, 12:24
Ja, jag har länge haft detta och har försökt gå runt problemet istället för att ta tag i det när jag äntligen hittade var "felet" i min träning var.

Jag trodde det var tack vare min bicepsträning som jag fick en överbelastat muskelfäste vid arbågsleden men på senare tid nu har jag äntligen lokaliserat att felet ligger i min underarmsträning och speciellt när man gör omvänd skivstångscurl. Jag har haft problemet att när jag tränat biceps eller rygg (latsdrag) och sedan kör kampsport(bjj) där det är en del statiskt och mycket lyft i olika kast och liknande som smärtan kommer.

Smärtan sitter här där ringen är.

http://i53.tinypic.com/2v9or3d.jpg

Har någon någon ide om vad det kan vara? Behöver inte vara inflammation men det känns precis så och går över när jag inte använder armen och vilar den i några dagar eller upp till en vecka. Smärtan är lite diffus och molande som sitter i lite hela tiden och kommer extra mycket när jag böjer armen för att lyfta något eller om jag vinklar in handen och lyfter som en hammercurl det är främst då det gör som mest ont.

Frågan är då, hur blir jag av med detta? Jag prövade att inte köra biceps alls i nästan 6 månader utan resultat då jag nu i veckan fick tillbaka det. Då hade jag även börjat köra biceps för någon månad sen och det var först när jag körde tunga latsdrag och dagen efter körde bjj som smärtan kom tillbaka.

Har även försökt att träna upp det med lätta vikter..

nyrjoh
2011-05-08, 12:53
Lateral epikondylalgia låter det som:http://www.liv.se/sidkat/11213/Patientinformation%20Tennisarmb%C3%A5ge.pdf

Du kan nog öka vikterna något jämfört med vad som står i programmet och min uppfattning är att man inte behöver utföra den excentriska träningen dagligen utan att det räcker med 2-3 dagar per vecka.

Försök att inte belasta underarms och fingerextensorerna för hårt en period... så att senornas läkning hinner komma ikapp.

mattilainen
2011-05-08, 13:37
Lateral epikondylalgia låter det som:http://www.liv.se/sidkat/11213/Patientinformation%20Tennisarmb%C3%A5ge.pdf

Du kan nog öka vikterna något jämfört med vad som står i programmet och min uppfattning är att man inte behöver utföra den excentriska träningen dagligen utan att det räcker med 2-3 dagar per vecka.

Försök att inte belasta underarms och fingerextensorerna för hårt en period... så att senornas läkning hinner komma ikapp.

Tack för tipset men tennisarmbåge är väl mer smärta på insidan av armen? Jag har ju på utsidan eller, laterala delen av armbågen. Kanske är samma sorts träning men men.

nyrjoh
2011-05-08, 14:57
Tack för tipset men tennisarmbåge är väl mer smärta på insidan av armen? Jag har ju på utsidan eller, laterala delen av armbågen. Kanske är samma sorts träning men men.

Nej, det är på utsidan av armen. Golfarmbåge kallas det när fästet för böjmusklerna smärtar.

mattilainen
2011-05-08, 15:54
Nej, det är på utsidan av armen. Golfarmbåge kallas det när fästet för böjmusklerna smärtar.

Ok! Kanske är det liknande rehab för de flesta armbågssinflammationer.

Problemet är just att tennisarmbåge, som många på min träning har problem med(vilket vi kallar bjj armbåge) haha har jag inte samma symptom som. Alltså det smärtar mer på muskelfästet som fäster vid sidan av biceps, djupt inne vid benet. Smärtan liksom strålar lite lätt upp mot triceps och mellan biceps och triceps.

Men är det bara att utföra de stretchningar och övningar som finns lätt då? När ska man börja med stretchning om man har ont nu? Ska man vänta ut "inflammationen" innan eller ska man börja direkt?

nyrjoh
2011-05-08, 16:07
Ja du kan kan stretcha och träna fast du har ont.

sweet_sunny_south
2011-05-09, 21:28
Ok! Kanske är det liknande rehab för de flesta armbågssinflammationer.

Problemet är just att tennisarmbåge, som många på min träning har problem med(vilket vi kallar bjj armbåge) haha har jag inte samma symptom som. Alltså det smärtar mer på muskelfästet som fäster vid sidan av biceps, djupt inne vid benet. Smärtan liksom strålar lite lätt upp mot triceps och mellan biceps och triceps.

Men är det bara att utföra de stretchningar och övningar som finns lätt då? När ska man börja med stretchning om man har ont nu? Ska man vänta ut "inflammationen" innan eller ska man börja direkt?

Har du problem i "ytterlägen"? t.ex. när du har armen helt rak o ska lyfta något eller sträcka dig efter något?

Om du har tennisarmbåge så måste du träna bort den. man kan vila i månader utan märkvärt bättre resultat, så vänta ut den ska du inte göra om det inte handlar om en initiell inflammation, och det gör det inte i ditt fall då du säger att du haft problemen ett bra tag.

Vill inte gör dig ledsen men är det tennisarmbåge du har och har haft den ett tag så får du ta och göra en paus i träning med tunga vikter. Du måste successivt vänja muskelfästet vid belastning. Börja på en lätt vikt som du känner känns lagom och öka vikten sakta och försiktigt. Stretching ska du definitivt köra på en gång eftersom det är cirkulationsfrämjande!

Sjukgymnastik brukar hjälpa i de flesta fall men det finns andra metoder att ta till om det skulle misslyckas.

Brunfel
2011-05-12, 05:32
Smärtan du beskriver är exakt den jag har/har haft. Skillnaden är bara att min sitter på utsidan, på främre sidan av armbågen om man har handen med flatan in mot kroppen. Lite svårt att förklara :)

Som ovanstående skriver så är det väl i ytterlägen det gäller?
Till exempel den här axelövningen där man lyfter vikten från kropp och rakt ut (jaja, jag har ingen koll på övningsnamnen). För mig har det funkat att lyfta med lätt böj på armbågen i dessa övningar. Stretchar hela tiden också.
det kan vara min inbillning, men jag har inte råkat ut för detta på ett drygt år nu tror jag.

Jurgs
2011-05-12, 12:51
Gå på nyrjohs råd med töjning och excentrisk träning. Avlasta ev muskelfästet med en epi-spot eller nått liknande. Är du inte nöjd med rådgivningen här, vilken är den generella för tennisarmbåge, känns det lämpligt att du uppsöker en terapeut för att finna en alternativ diagnos med annan behandling.

Vilka andra metoder tänker du på sunny sweet?

sweet_sunny_south
2011-05-13, 21:43
Sjukgymnastik är metoden man i första hand ska prova och brukar hjälpa de allra flesta. K-tape finns det en bra (och dyr) tape som heter som man kan tejpa armbågen med så du får ett bra stöd samtidigt som du fortfarande har bra rörelsefrihet. Tapen kan sitta uppemot en vecka och sedan är det bara att applicera ny tape. Dock bör man ha någon som tejpar åt en.

Men sjukgymnastiken ska man köra ett bra tag för att sedan kunna utvärdera om den haft effekt eller inte. Stötvågsbehandling är en metod som "återskapar" inflammationsprocessen och gör så att den irriterande vävnaden får större chanser att börja läka. Så det är en metod man gott kan prova om man känner att man inte kommer någon vart.

Även akupunktur har visat sig ha bra effekt på lateral epicondylit, aka tennisarmbåge.

Kortisoninjektioner kan man få men dessa är ofta endast bra på kort sikt. Men kan vara värt att prova om man är fast i en återvändsgränd.

Man kan möjligen också göra en sklerosering av senan om det visar sig att det finns en stor mängd kärlinväxt och nervinväxt som framkallar smärta och hindrar läkning. Då tar man bort dessa med hjälp av denna procedur. (Har tydligen funkar väldigt bra på hälsenetendinoser).

Sista utvägen är som jag förstått det operation (som brukar lösa de få fall som kommit så långt).

mattilainen
2011-05-24, 21:55
Tack för alla förslag men jag har pratat med min lärare som är sjukgymnast och hon tror inte det är tennisarmbåge då det inte är på "utsidan" av armbågen utan det är mer exakt där jag gjorde ringen. Alltså Inne i själva armen på fästet från underarmsmuskeln (musklerna).

När det gjort som värst ont så har det strålat ut mellan triceps och biceps. Ett överbelastat muskelfäste Måste det nästan vara eller en inflammation i muskelfästet. Tennisarmbåge är ju mer på "utsidan" på armbågen.

Jag har även börjat stretcha och tränat med en längre pinne där jag rör den fram och tillbaka i olika riktningar och samtidigt tänjer lite i varje rörelse. Sedan stretchar jag även. Försöker att inte träna för hårt eller tänja för hårt heller. Just nu känns det ju bättre men det kanske det lika gärna skulle gjort utan träningen också. Jag ska dock fortsätta på detta spåret för att försöka se om det blir bättre i långa loppet. Det märker jag när jag ska köra rygg och kampsporten.

Swedish-Banjo
2012-03-16, 18:33
Tack för alla förslag men jag har pratat med min lärare som är sjukgymnast och hon tror inte det är tennisarmbåge då det inte är på "utsidan" av armbågen utan det är mer exakt där jag gjorde ringen. Alltså Inne i själva armen på fästet från underarmsmuskeln (musklerna).

När det gjort som värst ont så har det strålat ut mellan triceps och biceps. Ett överbelastat muskelfäste Måste det nästan vara eller en inflammation i muskelfästet. Tennisarmbåge är ju mer på "utsidan" på armbågen.

Jag har även börjat stretcha och tränat med en längre pinne där jag rör den fram och tillbaka i olika riktningar och samtidigt tänjer lite i varje rörelse. Sedan stretchar jag även. Försöker att inte träna för hårt eller tänja för hårt heller. Just nu känns det ju bättre men det kanske det lika gärna skulle gjort utan träningen också. Jag ska dock fortsätta på detta spåret för att försöka se om det blir bättre i långa loppet. Det märker jag när jag ska köra rygg och kampsporten.

Hur har det gått för dig? :)
Jag har EXAKT samma problem som du! Skönt att hitta någon som har ont på precis samma ställe. Jag har haft ont i 2,5 månader nu, mitt känns hela tiden men gör inte särskilt ont egentligen. Jag har sedan ca 6 veckor tillbaka inte tränat överkropp alls (det känns förjävligt!), men jag märker dessvärre ingen särskild förbättring heller..
Vete fan vad jag ska göra, jag har varit hos läkare och sjukgymnast, men de säger mest att det bara är uppehåll från ALL belastning som gäller :(
Ska även köra träning och stretching enligt "linköpingsmodellen", men eftersom det inte är klassisk tennisarmbåge jag har så vet jag inte hur mycket det kommer hjälpa.

Någon förresten som använt något "Rehband" armbågsskydd för avlastning?
Funderar på att prova, men vet inte vilken typ man ska ha:

http://www.rehband.se/Products.aspx?m=684018&m1=685005&m2=684896&p=699645
Men denna ser ju ut att vara öppen just där du och jag har ont?


http://www.skyddsprodukter.se/varmeskydd/varmeskydd/rehband/tennisarmbagsskydd-rehband~582/