handdator

Visa fullständig version : Fan då drog jag axeln ur led igen...


Akerhage
2011-05-08, 08:23
Är i princip tårögd just nu. Har tidigare i mina yngre år spelat tennis på hög nivå. Vilket jag fick sluta med 2003 då min axel gick ur led. Det hände då jag servade. Fruktansvärd smärta och "karriären" åt helvete.

Från 2003-2004 rök axeln kanske 5-7 gånger, varav 3st sjukhusbesök för reponering. Jag valde att operera mig 2004 för att råda bukt på problemet och har sedan dess klarat mig utan att axeln gått ur led.
Dock skall det tilläggas att jag inte spelat tennis efter det, förän igår kväll.

Första serven som jag tog i på så small det till och axeln hoppar ur led. Som väl var hade jag en sjukgymnast vid min sida och efter ca 30-40 minuter lyckades vi dra den rätt igen och jag åkte aldrig in till sjukhuset.

Har fruktansvärt ont nu, har inte kunnat sova alls inatt. Och känner mig ganska nere, då jag faktiskt ändå opererat mig för detta och har ett stort jäkla ärr på axeln som följd, så ryker den vid första stora påfrestningen efter 7års vila med bra träning och jag har fått undvara tennisen ändå som var mitt liv innan.

Jag undrar lite om det är så då att jag kanske aldrig mer ska få spela tennis? Kanske bör jag göra en ny operation? - Borde man inte kunna få ut försäkring på sådant här?

Samt en annan viktig fråga nu, hur lång tid bör jag vänta nu innan jag kan styrketräna igen? Och kommer jag kunna köra strikt som vanligt, eller måste jag börja lugnt med rotatorkuffsträning etc??

Det här suger....fan vad depp, träningen som har börjat ta riktigt bra fas nu med :(

spange
2011-05-08, 08:26
är det helt omöjligt att lära sig spela med andra handen? vore rätt coolt om du lyckades:)

har ju sett folk inom andra sporter, typ boxning som lärt sig byta hand.

Akerhage
2011-05-08, 08:29
är det helt omöjligt att lära sig spela med andra handen? vore rätt coolt om du lyckades:)

har ju sett folk inom andra sporter, typ boxning som lärt sig byta hand.

Mjo, tyvärr är det nog ganska omöjligt för mig, inte alls samma koordination i vänstern. Sen känns det ju lite segt att behöva lära sig spela igen när man avlagt typ 15 år med att lära sig spela med rätt hand. :)

Vunnis
2011-05-08, 08:49
Är det det enda alternativet och du verkligen vill fortsätta spela tennis så skulle du i alla fall kunna ge det ett par år och försöka, även om det antagligen inte är så roligt i början. Jämför det med en strokepatient, så kanske det inte känns så illa... Eller ännu sämre, det får du bestämma själv. Men om du själv märker att det inte funkar ens efter 7 år av cuffträning och en operation, vad kommer hjälpa då som hinner verka innan du stryker med av ålder?
Ge det ett försök skulle jag säga, men det är såklart upp till dig; och att du har sämre koordinationsförmåga i vänsterarmen är ju inte så konstigt, men den var väl antagligen lika dålig i högern innan du började veva med den.

Akerhage
2011-05-08, 08:54
Är det det enda alternativet och du verkligen vill fortsätta spela tennis så skulle du i alla fall kunna ge det ett par år och försöka, även om det antagligen inte är så roligt i början. Jämför det med en strokepatient, så kanske det inte känns så illa... Eller ännu sämre, det får du bestämma själv. Men om du själv märker att det inte funkar ens efter 7 år av cuffträning och en operation, vad kommer hjälpa då som hinner verka innan du stryker med av ålder?
Ge det ett försök skulle jag säga, men det är såklart upp till dig; och att du har sämre koordinationsförmåga i vänsterarmen är ju inte så konstigt, men den var väl antagligen lika dålig i högern innan du började veva med den.

Jo, alltså så kan man ju också tänka, men lite av charmen med tennisen har ju varit att man lyckats bli såpass duktig som man är och känns lite trist då att börja på ruta 1 igen, helst nu när man är 27 år liksom :p
Och jag var kanske lika ovan i högern från början, men då började jag ju vid 5-6 års ålder, då hade man säkert lättare att lära sig. Sen är jag ju högerhänt och högerfotad, så har ju det mer naturligt i högern.
Men får ta mig en funderare, om nu inte operation kan lösa det igen? hmm

Vunnis
2011-05-08, 09:02
Nä, du kommer nog aldrig bli lika bra med vänstern, och strävar du efter det och faktiskt blir det kommer det väl antagligen att ta tid, men vill du spela för att det är ett stort intresse så tycker jag det är ett bra alternativ. Det finns nog ganska många andra som har fått lägga ner sina "elitsatsningar" och så för att dom har blivit skadade också, så du är inte ensam - och det är surt.

Akerhage
2011-05-08, 09:09
Nä, du kommer nog aldrig bli lika bra med vänstern, och strävar du efter det och faktiskt blir det kommer det väl antagligen att ta tid, men vill du spela för att det är ett stort intresse så tycker jag det är ett bra alternativ. Det finns nog ganska många andra som har fått lägga ner sina "elitsatsningar" och så för att dom har blivit skadade också, så du är inte ensam - och det är surt.

nej men jag förstår allt hur du tänker. Och ja klart jag vet jag inte är ensam om det här. Lika trist för alla givetvis i den här situationen. Och det är ju inte så jag vill elitsatsa igen, det är ju för sent förstår jag själv! Men hade mest velat kunna lira på hyffsad nivå igen.

Men gällande träningen då? Hur länge bör man vila? Bara tills smärtan är över eller?

MicheG
2011-05-08, 11:03
Rehabiliterar du bara rotatorcuffarna?

Jag själv har dragit axeln ur led 6 ggr, jobbade länge med rotatorcuffarna utan framsteg och axeln hoppade ur titt som tätt. Sittande hantelpress med 24kg i händerna är minst sagt intressant när axeln hoppar ur led. Det är nog enda gången det har svartnat i ögonen för att något har gjort så ont...*spy*

Träffade en naprapat för konsultation som skickade mig vidare till en läkare för att boka operation. 3 månader senare hade jag en operationstid inbokad. Jag återbesökte min naprapat några gånger till för att börja bygga upp axeln redan innan operationen. Jag fick 3st övningar där jag jobbade upp stabiliteten utifrån de ytterlägena där axeln hoppar ur led och inåt. 1 månad innan operationen var min axel så bra så jag till och med kunde avboka operationen.

Idag är det så längesen min axel hoppade ur led att jag inte ens minns det, gissar på att det är över 1½-2 år sedan och jag tänker inte ens på hur jag använder axeln. Den fungerar helt enkelt normalt.

Lägg några tusen på att träffa yrkesmän som är proffs på sånna här skador (läs naprapater, massörer, kiropraktorer) och se om det kan hjälpa dig på samma sätt som det hjälpte mig.

Akerhage
2011-05-09, 08:09
MicheG: tack för tipsen. Jag träffade regelbundet en sjukgymnast som gav mig övningar jag körde efter operationen. Skall kolla läget här i Göteborg nu ifall det finns någon som är rekommenderad. Skönt att höra att allt blev bra för dig! Hur är det psykiskt då? För jag kommer nog alltid vara rädd att den skall hoppa ur led igen ifall jag ska serva i framtiden, hur mycket jag än tränat och haft mig för att den inte ska det.

MicheG
2011-05-14, 21:48
MicheG: tack för tipsen. Jag träffade regelbundet en sjukgymnast som gav mig övningar jag körde efter operationen. Skall kolla läget här i Göteborg nu ifall det finns någon som är rekommenderad. Skönt att höra att allt blev bra för dig! Hur är det psykiskt då? För jag kommer nog alltid vara rädd att den skall hoppa ur led igen ifall jag ska serva i framtiden, hur mycket jag än tränat och haft mig för att den inte ska det.

Som jag skrev så är det så längesen att jag inte ens tänker på det nu så bara du får din axel bra ska du se att den psyiskt jobbiga biten blir ok också. :)

Elso
2011-05-14, 21:54
Har du fortfarande ont?

Uppsök läkare hursom och få det undersökt, visst det kanske känns som lite waste of time men få det dokumenterat så blir det lättare för ev framtida bekymmer.

Akerhage
2011-05-15, 09:54
japp,fortfarande ont! Samt att axeln knakar vid vissa rörelser. Så skall nog uppsöka läkare, men vet ej fan hur jag ska gå tillväga, räcker det att dra in till vårdcentralen eller?

Ame
2011-05-15, 10:42
japp,fortfarande ont! Samt att axeln knakar vid vissa rörelser. Så skall nog uppsöka läkare, men vet ej fan hur jag ska gå tillväga, räcker det att dra in till vårdcentralen eller?

Ja, ring din vårdcentral bara och boka tid. Läkaren där lär väl inte kunna hjälpa dig med själva problemet men om du bara ska ha det dokumenterat så ska det nog inte vara några problem. Dessutom kan ju läkaren där kanske rekommendera dig vart du ska vända dig härnäst. Annars så har du ju några stora idrottskliniker i Götebog, IFK kliniken, Sportrehab och nya Idrottsrehab Ullevi.

Akerhage
2011-05-18, 14:27
Ringde och fick en tid den 30e först. Så undrar nu vad som är ok, tanten jag pratade med snackade om isometrisk träning nu i "uppbyggnadsfasen"...dock känner jag att det där är lite skitsamma nu. Om det gör mindre och mindre ont bör jag väl kunna känna efter själv lite nu, kanske köra som vanligt med lägre vikter för att känna på i början. Men borde väl kunna köra övningar som inte gör ont iaf??