Visa fullständig version : Protein!! bra eller dåligt? schema!
flodhästen22
2011-05-07, 23:34
finns det ngn nackdel att göra såhär?
dagens matschema ser ut såhär..
180g protein: 720 kcal
250-300g kolhydrater: 1000-1200 kcal
resten fett..
det nya schemat:
250-300g protein: 1000-1200 kcal
ca 200g kolhydrater: 750kcal
resten fett..
finns de ngn negativ effekt i de nya eller är de bara att köra på?
blir ju samma kalorimängd när dagen är slut hur jag en äter, antingen med det nuvarande eller med det nya schemat..
så de spelar vell mindre roll om jag höjer proteinet med 100-120g medans jag sänker kolhydraterna med 100g?
flodhästen22
2011-05-07, 23:50
ja men finns de ngra nackdelar eller är de typ inget skillnad i och med att kalorierna inte förändras..
Philosophic
2011-05-07, 23:56
Eftersom Crocker ger såna korkade svar som inte hjälper dig något så ska jag försöka förklara något. Kolhydraterna ger dig mer energi så om du skalar ner på dem så kommer du troligen känna dig mer trött.
Men jag skulle ändå skala ner på kolisarna, 200g borde räcka för att hålla dig vaken. ;)
Tränar du något och i så fall vad har du för mål med träningen?
flodhästen22
2011-05-08, 00:04
äntligen ngn med ngt i huvvet åtminstånde, tack Philosophic;)
sant, kolisarna ger ger energi på annat sätt men kan lugnt klara mig på 200-220g per dag istället för 300+...
sen tycker jag ibland att när jag ätit upp proteinerna på tallriken så tänker jag.. ''fan va gott de va med t.ex kyckling, men nu är den slut, kvar är en tråkig pasta eller ris''
så jag kan öka proteinintaget till det nya schemat jag skrev utan problem?
jag mena mer på ngn negativ effekt eller sådan..
dessutom tkr jag protein i form av kyckling, filéér och massvis med keso och kvarg e så sjukt gott men fått skära ner på dem med nyvarande schema för jag inte vågat ändra..
men alltså ingen negativ effekt, då e de ju bara att köra?;)
Philosophic
2011-05-08, 00:15
Alltså, kolhydrater är bra eller mindre bra beroende på vad/hur du tränar. Om du inte tränar alls så kan du klara dig på nästan 0g kolhydrater. Om du är en vanlig motionär behövs i regel inte lika mycket kolhydrater som under stenhård träning, eftersom musklerna inte begär lika mycket bränsle.
flodhästen22
2011-05-08, 00:25
jaja självklart men min kropp kommer vell inte lägga på sig ngt om jag skiftar med kolisarna och proteinet, jag menar de e samma energi från båda och rent logiskt så borde ju man få slimmare kropp om jag går till de nya schemat?;O
Kolhydraterna ger dig mer energi så om du skalar ner på dem så kommer du troligen känna dig mer trött.
Men jag skulle ändå skala ner på kolisarna, 200g borde räcka för att hålla dig vaken. ;)
Vad menar du med "lär" "troligen"? Alla mår inte likadant av olika intag. Jag mår kanon när jag ligger på -50g k och är inte trött, det är individuellt därför bör han prova och utvärdera själv.
Varför det är idiotiskt vet jag inte?
Dina förändringar är inte heller speciellt stora.
jaja självklart men min kropp kommer vell inte lägga på sig ngt om jag skiftar med kolisarna och proteinet,
Ligger du på över/underskott?
jag menar de e samma energi från båda och rent logiskt så borde ju man få slimmare kropp om jag går till de nya schemat?;O
Nej, det behöver man inte få. Fler variabler än så att räkna med.
Philosophic
2011-05-08, 00:35
Jaja, jag håller med om att han ska ändra intaget och känna själv hur han mår. Men han ville veta om det finns nackdelar med att minska kolhydrater och öka proteiner, eller? :)
Jaja, jag håller med om att han ska ändra intaget och känna själv hur han mår. Men han ville veta om det finns nackdelar med att minska kolhydrater och öka proteiner, eller? :)
Ja? Det finns inget sådant svar; "Skala bort 50g kolhydrat och bli tröttare"
flodhästen22
2011-05-08, 00:46
exakt.. de andra jag skriver e bara funderingar..
men alltså det nya schemat är vell ganska ok om de bara funkar för mig?:D
exakt.. de andra jag skriver e bara funderingar..
men alltså det nya schemat är vell ganska ok om de bara funkar för mig?:D
Japp, självklart. :)
flodhästen22
2011-05-08, 08:14
fan va gött, postar om jag behöver ngt annat tips;)
vicarious
2011-05-08, 08:23
Proteinbehovet minskar om du ligger på kaloriöverskott jämfört med om du ligger på underskott. Jag hade valt alternativ 1 om du ligger på överskott eller runt din kaloribalans.
flodhästen22
2011-05-08, 09:13
det är så att jag behöver gå upp i vikt i jämn takt också, e inte proteinerna bra då?;O
det är så att jag behöver gå upp i vikt i jämn takt också, e inte proteinerna bra då?;O
Ja det är de, men behovet minskar fortfarande vid överskott. Skulle personligen öka på fettet.
flodhästen22
2011-05-08, 10:34
jaja men som jag fråga innan i posten så skadar de vell inte att göra på nya sättet?
tycker helt enkelt protein går när minst lika lätt som kolhydrater och protein e mycket godare så varför inte testa ngt nytt, de enda jag igentligen ville ha reda på var att om de skulle skada eller ge ngn negativ verkan på mig och min kropp...
jaja men som jag fråga innan i posten så skadar de vell inte att göra på nya sättet?
Nej det har jag svarat på.
tycker helt enkelt protein går när minst lika lätt som kolhydrater och protein e mycket godare så varför inte testa ngt nytt, de enda jag igentligen ville ha reda på var att om de skulle skada eller ge ngn negativ verkan på mig och min kropp...
Jag gav ett tips, du behöver inte ge något kryptiskt svar tillbaka, take it or leave it.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.