handdator

Visa fullständig version : "mindre" benträning


ajsen
2011-05-07, 21:44
Kort och gott så undrar jag vad ni tycker om att byta ut Knäböj mot Benspark i det primära benpasset.

Jag kör tunga Marklyft en gång i veckan och dansar 10-40h+ samt dansar ute två dagar per helg, varje söndag och några dagar efter det brukar mina ben vara helt slut pga alla tunga böjar och dans.

Vore det en rimlig lösning att köra Benspark istället för Knäböj under benpasset? Fortsätter naturligtvis att köra marklyft.

Kör RPT träning, dvs kommer mitt första set av Benspark vara max effort där jag kör all in, sedan lite lättare och till slut ett 3e lätt set. Väldigt låg volym träning för den delen också.

Mvh

Pepz
2011-05-07, 21:46
nej

Thrower
2011-05-07, 21:53
Tycker du ska köra precis efter eget tycke! Bara du känner din kropp. Verkar som att du känner att det är dags för en paus med böjen, så absolut... kör på det!

TurningTorso
2011-05-07, 22:09
Verkar dumt att byta ut en så pass bra övning som tar både fram och bak och lite överallt, mot en övning som bara tar framsida.

Om du har mycket annat på schemat skulle jag gå ner i volym och bara försöka behålla styrkan. Men du känner ju själv om du behöver variera dig.

panzerpig
2011-05-07, 22:57
Tycker du ska köra precis efter eget tycke! Bara du känner din kropp. Verkar som att du känner att det är dags för en paus med böjen, så absolut... kör på det!

+1 Det finns inga "måsteövningar".
Knäböj är en fenomenal övning men vissa får det att låta som om du inte knäböjer så är det ingen idé att gå till gymmet alls..
Kanske böja varannan vecka eller nått till att börja med? Eller som sagt, ta en paus och utvärdera.

ajsen
2011-05-07, 23:15
Jag älskar Knäböj faktiskt, den övningen tillsammans med Raka Marklyft och vanliga Marklyft är de enda övningarna jag kör för ben och det har fungerar exceptionellt. På benpasset kör jag 5-6 set totalt och 3-4 dagar senare kör jag 2-3 set Marklyft.

Det blir till att köra Benspark istället för Knäböj ett tag och utvärdera. Tack för inputs!

Matsa
2011-05-07, 23:38
Finns som sagt inga oersättliga övningar men på frågan huruvida benspark är en rimlig ersättare till knäböj så måste jag ändå svara nej, i min mening är det inte det. Benpress, hacklift etc vore bättre alternativ i så fall.

Om du känner att du blir för sliten för att orka med böjträningen så skulle jag först och främst försöka laborera med t.ex intensitet, frekvens och volym för att komma runt problemet men ändå behålla övningen i din träning. Du säger ju faktiskt att du gillar böj så då verkar det ju onödigt att ta bort övningen om du inte måste, eller hur? Vad tror du t.ex om att fokusera på mark varannan vecka och böj varannan? Eller kanske explosiv böj ena veckan, medeltung böj nästa och tung böj den tredje och sedan börjar du om?

Sen kan du ju alltid lägga in lite extra benspark som komplement om du vill ta det lugnare med böjen, men att helt ersätta en flerledsövning som knäböj med en isolationsövning som benspark tycker jag som sagt inte känns som det bästa alternativet.

lirberr
2011-05-08, 10:08
Om du tycker knäböj är jobbiga är det väl bara att köra färre set?

Inge Enveten
2011-05-08, 11:26
Benspark kan inte ersätta knäböj. Vill du vara grym på att dansa och knäböj är i vägen för den utvecklingen, bestäm då vad som är viktigast för dig och utgå från det. Rangordnar du dans först i ditt liv borde du skippa knäböjen om den hindrar din utveckling inom dansen.