Visa fullständig version : Kan man lära sig att äta nyttig/bra mat?
Jag har ett problem. Jag tycker nästan inte om några nyttig maträtter. bl.a fisk, ägg, grönsaker, keso m.m. Men kan man träna sig till att tycka om olika livsmedel? Hade varit väldigt bra att kunna äta lite varierat *drool*
Ajwersson
2011-05-07, 18:09
du kan väl tillaga dessa livsmedel med andra livsmedel du tycker om eller kryddor du föredrar för att "ändra" smaken på det lite ?
du kan väl tillaga dessa livsmedel med andra livsmedel du tycker om eller kryddor du föredrar för att "ändra" smaken på det lite ?
Är välidgt kräsen. Men klart kan ju försöka. :)
anton2000
2011-05-07, 18:11
Jag har ett problem. Jag tycker nästan inte om några nyttig maträtter. bl.a fisk, ägg, grönsaker, keso m.m. Men kan man träna sig till att tycka om olika livsmedel? Hade varit väldigt bra att kunna äta lite varierat *drool*
Tänk "Oj vad gott det ska bli med grönsaker" och inte "Bläääää fan va töntigt att käka grönsaker, jag vill ha pizza!". Man vänjer sig som Kjell Höglund sa...
Ja. Inte minst för att det sällan finns bara ett sätt att äta random livsmedel. Lär dig laga fler maträtter än tre, så är mycket vunnet. Sedan är verkligen inte keso, eller för den delen kvarg, något måste; den kvargdyrkan som man ser här är närmast att betrakta som en kollektiv noja. Gillar du inte keso, ät något annat. Vad gäller grönsaker, så är det en hyfsat gigantisk livsmedelsgrupp där många sorter har ganska lite gemensamt, och min erfarenhet är att folk som säger att de inte gillar några grönsaker alls oftast har provat ganska få sorter, och ganska få sätt att äta dem på.
Ajwersson
2011-05-07, 18:13
tyckte inte om naturell keso i början men kryddade arslet på den o ihop med lite sallad, och efter ett tag så vänjer man sig vid smaken !
kettlebellGuden
2011-05-07, 18:14
Lergryta mannen. Det är vad du behöver. Dunka i något kilo kött. en hare kanske. lite kylling. whatever. släng i random rotfrukter och grönsaker. bam!
500g kvarg och lite paprikapulver så är du hemma.
I Finland har vi ett ämne i högstadiet som heter "Huslig ekonomi". Där får man lära sej hur man sköter ett hushåll med tyngdpunkt på matlagning!
Finns det inget liknande ämne i Svea rike?
kettlebellGuden
2011-05-07, 18:30
I Finland har vi ett ämne i högstadiet som heter "Huslig ekonomi". Där får man lära sej hur man sköter ett hushåll med tyngdpunkt på matlagning!
Hemkunskap. Fanns iaf förr.
Ändå är det så att många i min generation, och generationen innan, faktiskt inte alls kan laga mat.
Hemkunskap?
Hemkunskap. Fanns iaf förr.
Ändå är det så att många i min generation, och generationen innan, faktiskt inte alls kan laga mat.
Finns fortfarande. Laga mat är inte så svårt som folk tror.
kettlebellGuden
2011-05-07, 18:35
Finns fortfarande. Laga mat är inte så svårt som folk tror.
Nej det är absolut inget svårt. Det förhindrar dock inte att folk är helt inkapabla att tillverka köttbullar och spaghetti.
Eddie Vedder
2011-05-07, 18:36
Misstaget du gör är att du tror att "nyttigt" måste innebära keso med grönsaker. Gillar du inte potatisgratäng med kött exempelvis? Eller spaghetti med ost- och skinksås?
Misstaget du gör är att du tror att "nyttigt" måste innebära keso med grönsaker. Gillar du inte potatisgratäng med kött exempelvis? Eller spaghetti med ost- och skinksås?
Jo, jag gillar potatisgratäng med kött och spaghetti med ost och skinksås. Men man skäms liksom när man ska äta hos bekanta. Kan bli lite skämmigt att tycka det mesta är äckligt.
Pansartax
2011-05-07, 18:46
Det går att äta väldigt gott och samtidigt nyttigt, ryggbiff (Animaliskt protein), bea sås (Naturligt bra fett) och ugnstekt klyftpotatis (Bra kolhydrater).
Allt en karl behöver, dock blir det dyrt i längden.
Jag har deffat ca 15 kg sen vintras, har knappt rört en grönsak på hela den perioden och kvarg har jag inte haft i kylen på månader.
Hatar folk som säger att "Jaha nu är det dags att gå ner i vikt så då måste jag riva ut hela kylen på allt som är onyttigt", okej det kanske inte är det här du ska pyssla med då?
Eddie Vedder
2011-05-07, 18:50
Jo, jag gillar potatisgratäng med kött och spaghetti med ost och skinksås. Men man skäms liksom när man ska äta hos bekanta. Kan bli lite skämmigt att tycka det mesta är äckligt.
Då verkar det vara en allmän kräsenhet mot mat. Och inte mot typiskt tråkig "byggaropti" mat. Och ja, det kan tränas bort. Neofobi är en mänsklig försvarsmekanism och för vissa är den starkare och håller i sig längre än för andra. I stort sett alla har den från födseln.
Räkna upp tio saker du gillar vet jag. :)
vicarious
2011-05-07, 18:50
Prova deffa ett par veckor så ska du se att det mesta blir gott ;)
Jag upplever att många saker blir mindre goda när man äter på balans eller överskott. På underskott är nästan allt gott!
Gurkyngel
2011-05-07, 18:52
Du frågar om man kan "lära sig" att tycka om vissa livsmedel/maträtter och där finns det väl bara ett svar; JA... det är precis samma sak som att "lära sig" att dricka kaffe. Man kanske börjar med mjölk och socker. Vissa är nöjda där och vissa övergår mer och mer till svart (och vissa tycker aldrig att det blir gott).
Sen är väl den viktiga frågan hur viktigt det är att lära sig? Livsavgörande? Vill man lära sig är väl som tidigare nämt att tillaga livsmedlet på ett sätt så det blir gott istället för att tvinga i sig skiten tills man är van smaken.
Och som Eddie skrev, fundera över din definition på vad nyttig mat är.
Då verkar det vara en allmän kräsenhet mot mat. Och inte mot typiskt tråkig "byggaropti" mat. Och ja, det kan tränas bort. Neofobi är en mänsklig försvarsmekanism och för vissa är den starkare och håller i sig längre än för andra. I stort sett alla har den från födseln.
Räkna upp tio saker du gillar vet jag. :)
Okej, ska räkna upp tio saker.:)
Har varit lika kräsen som du, tror jag...(iaf väldigt kräsen)
Men vad jag tror du bör göra är att testa det du tror att du inte gillar, bara testa det och jag tror man märker att det är ganska lite som tungan verkligen inte klarar av. Ögen är lite sämre på det här med smak.
Gillar Eddies idé oxå
hejhopp79
2011-05-08, 07:43
Ts, du låter tämligen ung och omogen. Det kommer med tiden
OneManArmy
2011-05-08, 08:25
Att lära sig laga "nyttigt" är väl som att börja träna nästan.
Gör inte allt på en gång, börja lagom ;)
Själv var jag total novis i köket för ett par år sedan, min kost bestod av sönderstekta köttbullar, eldad falukorv, vattnig pulvermos, sönderkokta snabbmakaroner och andra halvfabrikat.
Numera klarar man iallfall att slänga ihop en gratäng eller göra otroligt avancerade saker som tex kycklinsoppa! ;)
Jag skulle säga att det du kan börja med är att ett par dagar i veckan då du har lite tid över på kvällen prova ett nytt recept. Skriv ut ett recept på nån rätt du gillar, köp hem alla ingredienser och kör hårt.
Det kommer antagligen gå helt åt helvete första gångerna men man lär sig av sina misstag :P
StraightEdge
2011-05-08, 23:44
Jag _hatade_ broccoli för ett år sedan, men efter att ha ätit det i princip varje dag så åker det ner som ingenting. Så visst går det att vänja sig men gott blir det nog aldrig. Det är bara att bita ihop och sluta vara ett litet barn.
Ts, du låter tämligen ung och omogen. Det kommer med tiden
Det var snällt sagt. :)
Förövrigt ska du aldrig försöka dig på att äta Keso, du kommer spy kaskadspyor, eller åtminstone visualisera kaskadspyor.
Du kommer alltid få blunda när du ser en kesoförpackning, håll dig ifrån det och ät kvarg!
Kvarg är gott.
Keso är det äckligaste skitet som någonsin skapats.
Förövrigt ska du aldrig försöka dig på att äta kvarg, du kommer spy kaskadspyor, eller åtminstone visualisera kaskadspyor.
Du kommer alltid få blunda när du ser en kvargförpackning, håll dig ifrån det och ät keso!
Keso är gott.
Kvarg är det äckligaste skitet som någonsin skapats.
Eddie Vedder
2011-05-09, 09:53
Okej, ska räkna upp tio saker.:)
Ja vi väntar fortfarande....:)
Jag har ett problem. Jag tycker nästan inte om några nyttig maträtter. bl.a fisk, ägg, grönsaker, keso m.m. Men kan man träna sig till att tycka om olika livsmedel? Hade varit väldigt bra att kunna äta lite varierat *drool*Ja. Jag äter nästan bara vanliga, nyttiga, hela, och rena råvaror. Ibland tar jag lite salt, men oftast inte. Precis som jag lärde mig gilla öl, kaffe osv har jag nu lärt mig gilla min havredryck (mixad) på 3 dl havregryn, 5-7 dl mjölk och 1 dl kakao. Varierar jag mellan kakao- och mjölkmärken kan jag få olika nyanser att smaka på och samtidigt leka lite sommelier/proffssmakare. Det blir vad man gör det till. En annan av mina klassiker är en stor skål med broccoli, gröna ärter och ett gäng kokta ägg med ev en skvätt olivolja över.
Det funkar dock inte så bra om man äter i sällskap, då folk brukar moralisera något jävligt över ens matvanor, när de själva sitter med någon halvtaskig korv med ketchup och typ ligger i soffan hela dagen. Så jag sparar mina fancy måltider till de tillfällen då jag äter med folk (~1 gång om dan)
Spartansk
2011-05-09, 10:53
När jag inte ville äta maten när jag var liten förde mamma gaffeln till min mun och sa "Här kommer helikoptern!". Det funkade.
Eddie Vedder
2011-05-09, 10:53
när de själva sitter med någon halvtaskig korv med ketchup och typ ligger i soffan hela dagen.
Min senaste matlåda var dryga 400 gram Värmlandskorv och inget mer. Innan dess har det varit tre måltider med ett helt paket färdigköttbullar och några potäter samt en färdigrätt från FELIX. Ska det ändå vara matlåda tycker jag det kvittar. :D
Sheogorath
2011-05-09, 11:07
Det var snällt sagt. :)
Förövrigt ska du aldrig försöka dig på att äta Keso, du kommer spy kaskadspyor, eller åtminstone visualisera kaskadspyor.
Du kommer alltid få blunda när du ser en kesoförpackning, håll dig ifrån det och ät kvarg!
Kvarg är gott.
Keso är det äckligaste skitet som någonsin skapats.
Kvarg är surt och djävligt. Det blir klart ätbart med smaksättning, men aldrig så gott att det är helt tolerabelt att äta dag ut och dag in. Du har med andra ord fel. Det är precis som med favoritfärg, det finns rätt och fel. Jag äter ett halvt kilo keso per dag. Ibland med kryddning, ibland utan. Det är rätt.
Big Sleazy
2011-05-09, 11:16
Kvarg är surt och djävligt. Det blir klart ätbart med smaksättning, men aldrig så gott att det är helt tolerabelt att äta dag ut och dag in. Du har med andra ord fel. Det är precis som med favoritfärg, det finns rätt och fel. Jag äter ett halvt kilo keso per dag. Ibland med kryddning, ibland utan. Det är rätt.
Tala för dig själv. :D
I get your point though.
Sheogorath
2011-05-09, 11:19
Tala för dig själv. :D
I get your point though.
Jag var lite ironisk. ;)
Trashcan
2011-05-09, 11:33
Man kan absolut lära sig uppskatta bra mat. Om du börjar käka nyttigt kan du säga hejdå till godissug, saltsug(salt är ju som bekant ganska onyttigt i stora mängder) högt gi och allt vad det kan vara. Det blir en positiv cirkel, från egen erfarenhet. Har iofs aldrig haft något problem relaterat till godis osv, men sen jag flyttade hemifrån och började lagade nyttigare mat tror jag att jag har köpt godis och läsk max 10 ggr på nästan 2 år. Jag tycker att du kan ge dig själv en positiv upplevelse med t ex grönsaker, gå ut på någon riktigt bra vegetarisk restaurang typ. Det borde få bollen i rullning.
Min senaste matlåda var dryga 400 gram Värmlandskorv och inget mer. Innan dess har det varit tre måltider med ett helt paket färdigköttbullar och några potäter samt en färdigrätt från FELIX. Ska det ändå vara matlåda tycker jag det kvittar. :D
vad var d för färdigrätt?
Eddie Vedder
2011-05-09, 13:19
vad var d för färdigrätt?
En optimal muskelbyggarhemlighet som jag specialbeställt från NASA's labb.
En optimal muskelbyggarhemlighet som jag specialbeställt från NASA's labb.
optimacncheese? sweet
Leta inte recept på kolozzeum, här finns nästa bara köksanalfabeter och då blir det antingen förintad kyckling eller kesella med saft. Ingen normal människa gillar sådant.
Leta inte recept på kolozzeum, här finns nästa bara köksanalfabeter och då blir det antingen förintad kyckling eller kesella med saft. Ingen normal människa gillar sådant.
Inte enbart, men känns inte som det optimala stället att dela med sig av vanliga recept på vanlig svensson mat utan 80% protein, inget fett samt exakt 200gram kolhydrater per måltid :P
I min mening borde alla få den rutiga kokboken i 18årspresent och sen bli tvingade under hot att lära sig minst 15 recept i den, allt från långkok till päremos
Det är väl bara att smaka dig fram och känn efter vad du gillar. Det finns inte särskilt mycket mat enligt mig som kan vara såpass äcklig att det inte går att smaka. Lär dig att smaka istället för att tacka nej när något nytt du inte smakat dyker upp på bordet så kommer det säkerligen bli bra.
OK att jag inte älskar allt men är jag hemma hos någon äter jag det som serveras utan gnäll. Det handlar om vanlig artighet. Har man inga allergier ser jag inte grejen med att vägra äta saker. Det handlar om en måltid någon gång ibland, inte alla måltider resten av livet.
ceuphoria
2011-05-10, 00:25
Jag tycker mog att man kan lära sig. Mitt problem brukar vara att jag inte testat maten på ett tag. Jag har älskat grönsaker sen jag kunde äta det... däremot har jag lite svårt för köttbitar, blodpudding, sill och majonäs.. eller snarare HADE..
På köttfronten är det värsta fläskkotlett pga en pappa som inte kan grilla.. Så gjorde min rumskompis fläskkotlett en gång; HUR GOTT SOM HELST!
Jag hatade majonäs som liten och testade det igen när jag var kanske 16 år; Det är ju gott! (dock äter jag väl inte just majonäs allt för ofta men..)
Blodpudding har jag hört att mamma inte fick äta för sina föräldrar just för vad det är gjort av.. så jag har alltid tänkt att det är äckligt. Testade i skolan en gång och ja, blä!.. Sen pratade en kompis för några månader sen om hur billigt det är så jag var bara tvungen att testa, och ja, jag gillar't!
Nu blev det en novell men basic rule: Skit i vad du trodde du gillade för en månad sen.. TESTA IGEN! Ändra på recepten lite, testa igen. The sky is the limit (eller din plånbok/fantasi/förmåga att googla)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.