handdator

Visa fullständig version : Ägg?


danozen
2011-05-07, 15:55
Tjena kolo!

Jag brukar käka 4 ägg om dagen som ett mellanmål. Dessutom brukar jag ibland steka 3 ägg med lite annat till frukost.

Så jag undrar om det är farligt att äta så "många" ägg om dagen?

Jag käkar också en burk tonfisk i vatten per dag. Finns det några farligheter i det?

Eddie Vedder
2011-05-07, 15:58
Sju ägg kan vara helt lugnt men det kan finnas nackdelar också. Det är en konsumtion som inte är undersökt helt enkelt. Det behöver inte föreligga några misstankar om att det är "farligt" men precis som ingen kan ge svar på om sju äpplen under lång tid saknar negativa konsekvenser kan man inte ge svar angående äggen.

Bjern
2011-05-07, 15:59
Sju ägg kan vara helt lugnt men det kan finnas nackdelar också. Det är en konsumtion som inte är undersökt helt enkelt. Det behöver inte föreligga några misstankar om att det är "farligt" men precis som ingen kan ge svar på om sju äpplen under lång tid saknar negativa konsekvenser kan man inte ge svar angående äggen.

När du skriver lång tid vad menar du då? Flera år eller?

Eddie Vedder
2011-05-07, 16:01
När du skriver lång tid vad menar du då? Flera år eller?

Ja vem som helst vet ju att inget märks efter bara 2-3 år exempelvis. Mätbart kanske det kan räcka men inte på individnivå utan forskning. Kroniska livsstilsrelaterade sjukdomar kommer kanske först i medelåldern i regel.

Bjern
2011-05-07, 16:02
Ja vem som helst vet ju att inget märks efter bara 2-3 år exempelvis. Mätbart kanske det kan räcka men inte på individnivå utan forskning. Kroniska livsstilsrelaterade sjukdomar kommer kanske först i medelåldern i regel.

Man lär sig något nytt varje dag. :D

Crocker
2011-05-07, 16:02
Ja vem som helst vet ju att inget märks efter bara 2-3 år exempelvis.
Finns det några studier alls, på sådan konsumtion? Luddiga eller inte.

King Grub
2011-05-07, 16:03
Nej, runt 4 ägg i veckan brukar vara "hög konsumtion" i studier. Och där ser man inga negativa effekter.

ATJL
2011-05-07, 16:50
Detta är mitt eget, totalt ovetenskapligt förankrade resonemang:

Reder man ut alla detaljer i din livsföring så är jag övertygad om att du, liksom de flesta av oss, utsätter dig för en mängd helt andra EVENTUELLA (som Vedder skrev) hälsorisker som är garanterat större.

Vet inte exakt hur du lever ditt liv, men om du äter godis 1-2ggr/vecka, eller solar solarium, eller bor x antal km från ett industriföretag, eller cyklar nära tät trafik med avgaser ofta, äter pizza ett par ggr/månad, stressar onödigt mycket på jobbet mm, så är det antagligen i så fall "värre" än att äta 6 ägg/dag under längre tid.

Sedan är det väl inte svårare än att du kanske låter byter proteinkälla en period, om inte annat för att undvika att provocera fram matallergier. (Här får görna ngn med forskarrock och tjockbottnade glasögon, tex Vedder :-) rätta mig om jag har fel, men jag har läst att just ägg har en tendens till det?)

Slutligen, utan att snöa in på Paleo- sekt allt för mycket: När vi precis slutat att släpa våra håriga knogar mot marken och var jägare/samlare så plundrade vi fågelbon rätt så ofta. Kan inte tänka mig att grottnytts söndagsbilaga tjatade speciellt ofta om att "plundra och ät högst ett ägg om dagen, annars kommer kolesterolvärdet döda dig snabbare än både inlandsisen och sabeltandade tigrar"

Kontentan av mitt eget sunda förnuft, i den mån jag har det: Ät dina ägg och garva hela vägen till och från gymmet!