handdator

Visa fullständig version : 16 år, diet

Gamblern
2011-05-07, 14:47
Tja biffar, jag har nu lite frågor ang. matvanor för mig.
16 år
70kg~
186cm~
Jag har tränat i drygt 1 år på ett fastighetsgym, tränade hårt när jag tränade men tränade delvis fel och inte helt optimalt mot vad jag hade velat, blev lätt att jag hängde på dom andra jag gymmade med som bland annat fick mig att träna fel från starten, vilket resulterade i smärta i handleden varje gång jag anstränger den numera(efter att lyft fel vid ex. bicepscurl).
Det har också hänt att det blivit småpauser till och från så jag skulle inte vilja kalla det ett års totalt strikt och fokuserad träning, men jag tränade som sagt hårt när jag körde vilket var 4-5 dagar de flesta veckorna, så jag lyckades bygga upp viss styrka och former.
Nu har jag däremot bytt till ett desto större och bättre gym, där jag kör mycket hårdare och bättre(dvs rätt) med en som har mer kunskap och kan gymmet utantill och dess maskiner, samt så tycker vi ofta lika om hur man ska träna och så.
Tja, det hade inte så mycket med kosten att göra men skrev det så ni skulle få en överblick hur jag såg ut, har tyvärr ingen kamera för tillfället så kan inte ladda upp en bild.

Hursomhelst, mitt problem är delvis att jag inte vet exakt hur jag ska äta(jag har kollat runt en hel del och läst på om det men skulle vilja ha en sammanfattning hur jag bör äta då jag är 16 år osv), samt hur jag ska handla och så. Dvs. undrar jag hur ni gör för att så smidigt som möjligt kan göra ett bra mellanmål och så, för nu blir det så att jag antingen inte har grejer, eller att det blir för jobbigt att fixa eller att jag helt enkelt är så pass clueless på vad jag ska slänga ihop för något.

Så, sammanfattningsvis undrar jag vad jag ska äta till frukost, åt havregrynsgröt förut exempelvis och det kanske är värt att börja med igen(?), samt tips på något gott grovt bröd, något bra pålägg osv. Tja, bygg gärna upp ett exempel på vad jag bör få i mig iaf.

Lunchen består av skolmat tills drygt 15:de juni varje vardag, och på helger blir det lätt att jag skippar lunchen och äter brunch istället, vilket kanske inte är så bra? Så hur ska jag bygga upp min lunch dvs(?).

Jag brukar träna efter plugget, eller när jag har tid på helger och sånt, så träningen kan börja från 13:00-19:00 så det är svårt att säga, men brukar vilja ta något innan för jag kan bli hungrig där, så något bra mellanmål man kan slänga ihop innan träning?

Middag, vad bör man få i sig där? Brukar försöka ha halva tallriken med grönt och dela upp enligt tallriksmodellen, min sallad brukar vanligtvis bestå av vanlig grön sallad, paprika, gurka, morötter, då jag inte gillar så många grönsaker. Så något annat jag kan prova, exempelvis sparris eller dylikt till maten? Kan försöka trycka i mig typ broccoli om det är väldigt nyttigt också.
Vad ska man helst dricka till? Mjölk/vatten?
Frukt, bröd vid sidan om?

Och slutligen, kost tillskott, jag har tagit en Whey80 drink efter träningspassen förut(1dl pulver 2dl grön mjölk) men jag undrar om det är så värt för mig. Finns det något bättre preparat? Skulle gärna vilja ha bort lite underhudsfett på vissa ställen så tipsa gärna om något lite fettförbrännande och uppiggande preparat som ni provat själva eller vet är bra.

Något annat som är bra att äta/dricka dagligen? Något omega-3 kapsel, actimell, grönt te, vitamintabletter(brukar ta tabletten "enomdan" till frukosten).

Så, ni som har tid och lust får hemskt gärna hjälpa mig med hur jag borde äta på ett ungefär, fetter, kolhydrater och dylikt vid rätt tid på dagen och före/efter träning, hur jag ska handla och så smidigt som möjligt kunna förbereda mina näringsrika mål!

Tack på förhand, Gamblern

Rexxar
2011-05-07, 16:15
Vanlig husmanskost räcker långt. Öka bara lite av proteinet genom att ta lite mer av köttet. Keso eller kvarg är ett enkelt sätt att öka proteinmängden, du kan ta den som mellanmål.
Gör det inte för svårt för dig i själv i början.

Några exempel av hur dina måltider kan se ut:
Frukost: Ägg/Kvarg/Gröt
Lunch: Husmanskost med lite extra kött/fisk
Middag: Samma som ovan
Mellanmål: Keso/Kvarg/proteindrink

Gamblern
2011-05-07, 17:18
Okej, hatar verkligen smaken av Keso ^^ Är det någonting man kan blanda det med för att få bort konsistensen lite?

Crocker
2011-05-07, 17:19
Ät inte saker du inte tycker om, känns ganska dumt.

Robbmeister
2011-05-07, 17:28
Blanda med nån sallad så tänker man inte på smaken , men jag håller med crocker.

HulkH
2011-05-07, 17:39
Ät inte saker du inte tycker om, känns ganska dumt.

haha, ja det är logiskt iaf :D

Sheogorath
2011-05-07, 17:44
Fast Anna Anka har en viss poäng när hon säger att man inte ska äta god mat, för då äter man mer. Jag uppfattar iaf att mat som är tråkig mättar bättre. Kanske har att göra med att man äter den långsammare?

Inge Enveten
2011-05-07, 17:55
Fast Anna Anka har en viss poäng när hon säger att man inte ska äta god mat, för då äter man mer. Jag uppfattar iaf att mat som är tråkig mättar bättre. Kanske har att göra med att man äter den långsammare?

Ättempo ska tydligen inte vara relevant för mättnaden om jag minns en Berkhan-utsaga rätt nu. Det handlar väl isåfall om att det kanske mättar bättre om man tuggar mer ordentligt (?).

Tolkia
2011-05-07, 18:05
Anna Anka ser man ju dock i stort sett bara i bantningssammanhang. Om man, som TS, inte behöver banta tror jag inte att det här är något man behöver tänka så mycket på (låt oss skippa the obvious att man inte bör leva på chips och sega råttor hela livet). Inte för att jag inte tror att du fattar skillnaden, men med tanke på övriga läsare (inte minst TS själv).

Gillar man inte grönsaker är mitt tips att ändå våga testa nya sorters grönsaker, göra sallader, ha dem i maten osv. för att vänja sig. Väldigt många barn som enligt utsago hatar grönsaker brukar t.ex. kunna äta både det ena och det andra med god aptit om inte fördomarna hinner kicka in innan de börjar tugga. Det finns många olika grönsaker, och bara för att man inte gillar vissa behöver man inte ogilla alla (jag gillar då definitivt inte alla grönsaker).

Fugly
2011-05-07, 18:06
att man inte ska äta god mat, för då äter man mer.

+1

Sheogorath
2011-05-07, 18:09
Anna Anka ser man ju dock i stort sett bara i bantningssammanhang. Om man, som TS, inte behöver banta tror jag inte att det här är något man behöver tänka så mycket på (låt oss skippa the obvious att man inte bör leva på chips och sega råttor hela livet). Inte för att jag inte tror att du fattar skillnaden, men med tanke på övriga läsare (inte minst TS själv).

Gillar man inte grönsaker är mitt tips att ändå våga testa nya sorters grönsaker, göra sallader, ha dem i maten osv. för att vänja sig. Väldigt många barn som enligt utsago hatar grönsaker brukar t.ex. kunna äta både det ena och det andra med god aptit om inte fördomarna hinner kicka in innan de börjar tugga. Det finns många olika grönsaker, och bara för att man inte gillar vissa behöver man inte ogilla alla (jag gillar då definitivt inte alla grönsaker).

(jag läste in moderposten; replikerade bara på ett svar, aka "hur-kolo-trådar-spårar") :em: