handdator

Visa fullständig version : Längre setvila vid deff?


alex111
2011-05-07, 14:43
Jag brukade köra 10 reps samt 4-5 set förut då jag var vid kcal-balans eller bulk. Och då körde jag cirka 1 minuts vila ( 2 minuter vid basövningar) .

Nu under deff, kör jag 8 reps samt högst 4 set. Hur lång setvila ska jag köra? samma eller lite längre eftersom man kör lite tyngre på 8 reps?

dennipavlovic
2011-05-07, 14:50
Jag brukade köra 10 reps samt 4-5 set förut då jag var vid kcal-balans eller bulk. Och då körde jag cirka 1 minuts vila ( 2 minuter vid basövningar) .

Nu under deff, kör jag 8 reps samt högst 4 set. Hur lång setvila ska jag köra? samma eller lite längre eftersom man kör lite tyngre på 8 reps?

Du ska vila, men har ett bra tempo så du svettas (20-30 sekunder )...så kör jag iaf.. tjocktröjan ska också på :D

alex111
2011-05-07, 14:52
Du ska vila, men har ett bra tempo så du svettas (20-30 sekunder )...så kör jag iaf.. tjocktröjan ska också på :D

men om jag bara kör 20-30 sek måste man sänka vikterna jävligt rejält... varför är det bra att svettas mer?

vicarious
2011-05-07, 14:52
Du ska vila, men har ett bra tempo så du svettas (20-30 sekunder )...så kör jag iaf.. tjocktröjan ska också på :D

Dåligt tips.

Vila så länge du känner behövs för att kunna prestera maximalt i varje set. Minst 3 minuter är min rekommendation.

Inge Enveten
2011-05-07, 14:55
Du ska vila, men har ett bra tempo så du svettas (20-30 sekunder )...så kör jag iaf.. tjocktröjan ska också på :D

Att svettas eller att ha på sig en tjocktröja är verkligen varken krav eller bevis på bra träninng om inte träningsmålet är att svettas eller att ha på sig tjocktröja

Vad gäller setvilan ser det bra ut tycker jag. 1-2 min för tyngre övningar och precis runt 1 min för lättare övningar funkar i alla fall utmärkt för min del även om det självfallet händer att jag ibland avviker från de båda.

minishcap
2011-05-07, 14:56
Vila tills du känner dig redo igen, varken mer eller mindre. ;)

alex111
2011-05-07, 14:58
Okej skönt ! En annan grej varför kan man inte köra ungefär 4 dagar i veckan samt 4 set ungefär under deff? dvs varför ska man trappa ner på träningen under deff? pa att man inte äter lika mycket eller?

Crocker
2011-05-07, 15:00
Okej skönt ! En annan grej varför kan man inte köra ungefär 4 dagar i veckan samt 4 set ungefär under deff? dvs varför ska man trappa ner på träningen under deff? pa att man inte äter lika mycket eller?
Du kan väl träna 4 set 4 dagar i veckan?
Och ja det är för du inte äter lika mycket.

StraightEdge
2011-05-07, 15:29
Okej skönt ! En annan grej varför kan man inte köra ungefär 4 dagar i veckan samt 4 set ungefär under deff? dvs varför ska man trappa ner på träningen under deff? pa att man inte äter lika mycket eller?


Tycker inte att man ska följa nånting så slaviskt överhuvudtaget utan köra på som man alltid gör. Men man ska ha i åtanke att det kan ta längre tid för kroppen att återhämta sig. Känner du dig sliten och mer trött, ja då får du trappa ner. Känn efter istället. Själv har jag tränat 5-6dagar i veckan samtidigt som jag gått på diet i 6 månader och ökat i styrka på alla övningar, och då har jag inte ens som mål att bli stark. Så det är väl rätt inviduellt.