handdator

Visa fullständig version : Reverse grip dips (film)


Ectomorph
2011-05-07, 12:59
Är det någon som testat Reverse grip dips in v-bar som Larry Scott instruerar här i sin träningsvideo? Är grymt sugen på att testa då jag erinrar mig att den tar på ett helt annat sätt än vanliga dips. Måste bara gå ner 10-15 kilo först.. Många amerikaner från ironage-forumet lovprisar övningen, som från början utvecklades av Vince Gironda - träningsgurun.

Notera hur djupt ner Larry går samtidigt som han inte låser helt i toppläget. Framåtlutningen verkar vara a och o för aktiveringen av pecsen. Övningen ska tydligen ta extremt bra på bröst jämfört med vanliga djupa dips, som ju också är bra, men inte som denna.

Spola till 4.05
http://www.youtube.com/watch?v=x3pbVpBBsVg

Rekommenderar att kolla igenom hela den här träningsserien som inkluderar specialövningar som Larry visar, som t.ex. "seated scapula rotations" o.s.v.

BengtBurk
2011-05-07, 13:01
Fin video!

Ectomorph
2011-05-07, 13:03
Fin video!

Fick med fel video först, men nu ska det funka!

Lindrian
2011-05-07, 18:17
Aldrig provat det men ser verkligen mongo ut! Ser ut och vara en väldigt svår och onaturlig rörelse som jag förmodligen inte skulle kunna klara av att utföra själv.

C.E.J.
2011-05-07, 18:29
Kräfves: Redigt starka nypor och/eller noll antydan till handsvett.

Forzafurioso
2013-09-12, 12:46
Reversed grip dips: Inte så svår att klara. Bra bröst övning (beroende på ens axelhälsa).
Scapula rotations: Mycket svårare att få till. Öva i latsdraget.

pezrulezhaakon
2013-09-12, 13:38
Onödig variant.

Payter
2013-09-12, 13:44
Ah,men Larry Scott har vunnit Mr 0 innan det blev alltför mycket kemisk krigsföring!

100
2013-09-12, 14:44
Ser inte så bra ut för axlarna.

tlk
2013-09-12, 15:38
Reverse grip dips är en av de skönaste varianterna av dips imo. Kräver ju förstås att man har anatomi som tillåter dem köra. Blir riktigt fin belastning på tuttarna. Självklart sänker man belastningen en del gentemot vanliga dips.

Handsvett är inga problem då det finns magnesium.

Linjedomarn
2013-09-12, 15:42
Ser bra ut om man vill ha en inflammerad bursa, fast det beror väl på hur känslig man är.

pezrulezhaakon
2013-09-12, 16:42
Valfri person får gärna förklara för mig vad man skulle vinna på omvänt grepp, jämfört med vanligt grepp där armbågarna är i samma position utanför kroppen?

Forzafurioso
2013-09-12, 17:25
Valfri person får gärna förklara för mig vad man skulle vinna på omvänt grepp, jämfört med vanligt grepp där armbågarna är i samma position utanför kroppen?

Jag tycker det är lättare att hålla ut armbågarna med omvänt grepp och att det är snällare mot handleden.
Rent muskulärt tror jag ev vinst är försumbar.

pezrulezhaakon
2013-09-12, 17:50
Forzafurioso

Men vänd på dig 180 grader inåt. Då är det lättare att hålla ut armbågarna om du nu vill det. Klippet visar ju tvärtom, vilket kroppen inte har en aning om.


Sedan ska jag hålla tyst om vad jag tycker om resten av hans övningsutföranden...





*screwy*

fimpan
2013-09-12, 19:24
Ser jäkligt tungt ut, bra mycket tyngre än vanliga dips. Skaderisk i denna övning? Då det snackas vilt om skaderisken på dips, borde vell denna slå det med hästlängder?

pezrulezhaakon
2013-09-12, 19:29
fimpan

Ja, det finns många sätt att krångla till övningar på, helt i onödan.

tlk
2013-09-12, 20:59
Tycker då att reverse dips gör det behagligare att gå djupt ner i rörelsen än vanliga dips. Och för egen del så blir det duktigt mycket mindre fokus på axlar och mer på tuttar jmf. med vanliga dips på den här övningen.

Plus att den är sjujäkla skön att köra.


Självklart ska man inte köra den om man tillhör de som inte har axelled skapt för att pyssla med det... känns som det säger sig själv.