handdator

Visa fullständig version : Kalldusch efter träning?


bananabooiie
2011-05-07, 12:17
Tjenare alla kunniga. Jag har nu fått tag i en liten del av information som jag är högst osäker över. Jag undrar om en kalldusch efter träning förbättrar återhämtningen av muskelaturen? Undrar också om det finns något mer positivt eller negativt av en kalldusch efter gymmet? :)
För utom de uppenbara att det blir kallt. :bpump:

Tack på förhand.

willtjam
2011-05-07, 12:20
Jonas Colting skriver att kallt vatten har en antiinflammatorisk effekt och en positiv verkan på återhämtningen. Om det är sant vet jag inte. ;)

Akerhage
2011-05-07, 12:21
snoppen krymper och din liggchans minskar drastiskt ifall någon får syn på dig och rykterna börja sprida sig!

agazza
2011-05-07, 12:22
Var väl vanligt bland byggare förr med kalla duschar, finns en diskussion om ämnet redan.

kettlebellGuden
2011-05-07, 12:25
I något nummer av antingen svensk idrottsforskning eller en av de härade amerkänska journalsen som dimper ner i brevlådan så visade något forskningsresultat på att det inte ger någon fysisk effekt alls.

Utförandet där var förvisso inte kalldusch utan isbad, men det borde vara samma.

Dock ansåg de i "kalldusch"-gruppen på att det minskade träningsvärk och gav bättre återhämtning även om det inte stämde överrens med inflammationsmarkörer osv.

Nu är ju den mentala biten rätt ordentligt viktig så känns det som om du får bättre återhämtning av det så go for it.

vasslefranmjolk
2011-05-07, 13:07
Isbad har fördelen att det högre trycket i vatten påskyndar återhämtningen(anledningen till att simmare procentuellt sett klarar av hårdare intervaller än exempelvis cyklister). Den effekten går du ju dock miste om vid duschning...

Trashcan
2011-05-07, 13:13
Isbad har fördelen att det högre trycket i vatten påskyndar återhämtningen(anledningen till att simmare procentuellt sett klarar av hårdare intervaller än exempelvis cyklister). Den effekten går du ju dock miste om vid duschning...

Tryck i vattnet...? Förstår inte alls vad det ska betyda.

I alla fall, det här diskuterades på kolo för något år sen(?) kanske, och jag har för mig att det lät som om det var bra för återhämtningen.
Enligt min egen högst subjektiva bedömning tycker jag att det känns fantastiskt bra med en iskall dusch, efteråt. Man verkligen känner hur kroppen "tightar" till sig och man känner sig stark och frisk. Fast det är så jävla hemskt med själva kallduschen, så jag gör det aldrig. :(

Caraldur
2011-05-07, 13:26
Gå in på traningslara och kollla under återhämtning. Där finns en studie om kallbad. Intressant läsning!

kettlebellGuden
2011-05-07, 13:51
Isbad har fördelen att det högre trycket i vatten påskyndar återhämtningen(anledningen till att simmare procentuellt sett klarar av hårdare intervaller än exempelvis cyklister). Den effekten går du ju dock miste om vid duschning...

Det är just vad forskning visar på att det inte alls gör.

Eddie Vedder
2011-05-07, 16:13
Jonas Colting skriver att kallt vatten har en antiinflammatorisk effekt och en positiv verkan på återhämtningen. Om det är sant vet jag inte. ;)

Det där kan du strax läsa om i en bok. ;) Det verkar inte stämma. De flesta återhämtningsmetoder som kallbad, bastubadande och massage ger mestadels upplevda fördelar men inte mätbara.

Vilket naturligtvis är gott nog och det väsentliga i praktiken men man bör fortfarande inte påstå att de diskuterade mekanismerna är bevisade för det är de inte.

Gå in på traningslara och kollla under återhämtning. Där finns en studie om kallbad. Intressant läsning!

http://traningslara.se/kallbad-fordelaktigt-for-aterhamtning-och-prestationsformaga/

Linjedomarn
2011-05-07, 16:31
Har läst i någon litteratur som jag fått på skolan i ämnet special idrott att man absolut inte ska springa rakt in i duschen efter passet utan dra på sig mer kläder så efter passet så man håller uppe temperaturen efteråt så återhämtningen går snabbare och man kan klara fler pass i veckan.

Anders56
2011-08-24, 07:14
När man är helsvettig efter träning känns det friskare och tuffare med en iskall dusch efter. För att det ska bli någonlunda tufft krävs minst fem minuter. Bäst är att börja på sensommaren med fem minuter så vänjer man sig successivt när vattnet blir kallare. In i duschen och hurta! Brrr!