handdator

Visa fullständig version : Kolhydratladda med frukt?


Sweety87
2011-05-07, 10:23
Kör en väldigt hård diet nu, med nästan bara protein. Och nu har det gått ett tag och jag är jävligt slut i både kropp och själ.

Fast det är inte hungern som är värst. Utan den totala tröttheten och muskelsvagheten.

Jag funderar på att köra en dag med laddning. Jag vet att det optimala är stärkelse, men jag vill bli mätt också. Ska jag äta vitt bröd så får jag äta några hundra gram och det blir man inte mätt av.

Vad tror ni om att kolhydratladda med frukt? Då får man ju i a f äta något kg sött och man blir dessutom mätt.


mvh

kettlebellGuden
2011-05-07, 10:25
Det verkar ju klokast att hålla sig till saker med så låg andel fruktos som möjligt i det här fallet. Vitt bröd är vad du ska köra på.

Vill du bli mätt så ät fibrer eller nått.

Benjila
2011-05-07, 10:26
Havregryn > Frukt

För mig mättar havregryn mer och fyller ut mer funktioner än frukt.

Silencer
2011-05-07, 10:29
När levern mättats av sina 50g fruktos så kommer resten bara göra att du lägger på dig fett. Helt värdelöst. Ladda med stärkelse.

stridis
2011-05-07, 10:29
Mitt tips är att inte gå alltför lågt i fettintag, det är bara onödigt.

Sedan så frukt lär ju ladda upp leverförråden bra men inte speciellt bra med muskelglykogenet. Varför inte bara ta en ätardag med lite mer fett och lite stärkelserik föda som inte är så högglykemisk som vitt bröd? Pasta torde fungera bättre, även om det också är en föda som man kan lassa in med.

Gröt mättar bra, iaf i ett kortare perspektiv.

Ola Wallengren
2011-05-07, 10:30
Om du skall ladda på en dag så kan du gott äta så att du blir mätt och lite till, annars blir det inte mycket laddning av.
Ladda inte på frukt i första hand.

kettlebellGuden
2011-05-07, 10:32
Mitt tips är att inte gå alltför lågt i fettintag, det är bara onödigt.


Onödigt.. om man inte vill hålla nere kaloriintaget dårå.

Ola Wallengren
2011-05-07, 10:32
När levern mättats av sina 50g fruktos så kommer resten bara göra att du lägger på dig fett. Helt värdelöst. Ladda med stärkelse.

Man kan ladda ganska bra med sackaros eller 50/50 glukos/fruktos utan att det blir mycket fett att tala om. Fettintaget kommer spela större roll för fettbalansen den dagen.

Sweety87
2011-05-07, 10:33
Okej, tack så mycket för svaren. Får väl lägga ner frukttanken.

Väger 90 kg och har ätit 1000 kcal/dag samtidigt som jag tränat en relativt hög volym.

Och angående fett så äter jag knappt något alls, men får i mig minst 5 g omega-3-piller per dag så att jag i a f får i mig "tillräckligt".

Sweety87
2011-05-07, 10:34
Man kan ladda ganska bra med sackaros eller 50/50 glukos/fruktos utan att det blir mycket fett att tala om. Fettintaget kommer spela större roll för fettbalansen den dagen. Är det så? Så frukt går bra eller?

Har läst lite av dina inlägg och du verkar ha mycket kunskap.

kettlebellGuden
2011-05-07, 10:37
Okej, tack så mycket för svaren. Får väl lägga ner frukttanken.

Väger 90 kg och har ätit 1000 kcal/dag samtidigt som jag tränat en relativt hög volym.

Och angående fett så äter jag knappt något alls, men får i mig minst 5 g omega-3-piller per dag så att jag i a f får i mig "tillräckligt".

När jag körde strikt diet senast så körde jag ungefär 800kcal/dag. Allt protein. Sen kolhydratsladdning efter ~2veckor som bestod av några kilo vitt bröd. Gick jättebra det. Lyle McDonald rekommenderar att inte ladda på fruktos. Jag litar på honom.

Ola Wallengren
2011-05-07, 10:41
Om du kör ett helkroppspass så kan du efter det äta ca 6000 kcal varav ca 1200g kolhydrater de följande 18 timmarna. Laddningen kommer bli hyfsad men ingen riktig superkompensation. Fettinlagringen kommer bli mycket begränsad.

Ola Wallengren
2011-05-07, 10:42
Är det så? Så frukt går bra eller?

Har läst lite av dina inlägg och du verkar ha mycket kunskap.

En begränsad mängd frukt går bra men om du gör som ajg beskrev ovan är det inte något av de bättre valen. Problemet kommer vara att få i sig allt.

Sweety87
2011-05-07, 11:12
Tack så mycket för svaren. Jag gör som Ola säger. Hjärta till dig för din hjälp.

Beelz
2011-05-07, 12:43
Varför inte köra med lite kollisar efter varje träningspass? Dom lagras ju direkt in som glykogen i musklerna :)