handdator

Visa fullständig version : eternallord - Fyramånadersprojektet


eternallord
2011-05-07, 09:45
Under 2010 och början av 2011 har jag gått över helt till kampsportsträning och det har varit en bra fit för mig. Men i början av mars åkte jag på en ledbandsskada i foten, vilket har resulterat i två månaders soffliggande och godisätande. Men nu är det slut med tramset, har förnyat medlemsskapet på gymmet och kommer försöka formtoppa från nu till slutet av Augusti då jag lämnar Sverige för en termins studier i Kina. Anledningen till projektet är att jag behöver måla upp konkreta mål med träningen för att hålla mig motiverad, i kampsporten sker detta av sig själv när man tävlar med mera, men det är lite svårare på gymmet.

Till min hjälp har jag en god vän som tävlar i Athletic Fitness. Han har hjälpt mig att sätta upp en exakt tränings- och kostplan som jag avser följa slaviskt. Idén är att cykla kaloriöverskott och underskott i 14-dagarsintervaller och jag ska försöka ta bild på formen vid varje "cykelbyte". Alla frågor/kommentarer är välkomna, väl mött!

Längd: 190 cm
Startvikt: 80.8 kg

http://img827.imageshack.us/img827/6986/bdb4.jpg
http://img594.imageshack.us/img594/2404/bdb3.jpg

Ristretto
2011-05-07, 09:55
Hur mycket plus eller minus kommer du att ligga kalorimässigt efter fyra månader?

Eddie Vedder
2011-05-07, 10:00
Det låter som en ABCDE-diet fast kanske inte lika extrem? Tidsangivelsen är ju som ABCDE men jag skulle nog se upp med att köra samma toknivåer av överskott/underskott.

Lycka till i alla fall. :)

Tricce
2011-05-07, 10:02
Kul kommer definitivt följa och se utvecklingen, har själv påbörjat ett kort "projekt" :>

eternallord
2011-05-07, 10:23
Hur mycket plus eller minus kommer du att ligga kalorimässigt efter fyra månader?

Let me get back to you on that!

Det låter som en ABCDE-diet fast kanske inte lika extrem? Tidsangivelsen är ju som ABCDE men jag skulle nog se upp med att köra samma toknivåer av överskott/underskott.

Lycka till i alla fall. :)

Precis så. Variationerna är mer åt 500kcal än 1500 som abcde-dieten.

sissa
2011-05-07, 11:35
ursäkta okunskapen men vad är poängen med att pendla så? vad är målet så att säga? bara nyfiken:-)

eternallord
2011-05-07, 12:23
ursäkta okunskapen men vad är poängen med att pendla så? vad är målet så att säga? bara nyfiken:-)

Jag är inte så insatt i teorin men tror det är så att man har räknat ut att 12 dagar är ungefär vad kroppen behöver för att vänja sig vid ett kaloriöverskott/underskott, och genom att konstant växla när kroppen har vant sig kan man maximera muskeltillväxt/fettförlust. Det ska helt enkelt vara effektivare än att bulka halva tiden och deffa halva tiden. Givetvis finns det dock vitt skiljda åsikter om hur bra det fungerar.

En sak som det dock inte går att betvivla är fördelen att man kan hålla sig relativt hård året om, man slipper lägga på sig en massa bulkfett som man lätt gör om man bulkar 6 månader i sträck, exempelvis.

sissa
2011-05-07, 15:56
oki,lycka till:-)

eternallord
2011-05-22, 15:27
Så då var två veckor bulk avklarat, viktuppgången är inte riktigt så mycket som den borde vara, tar väl lite tid att kalibrera kcal-intaget helt. Träningen har gjort nytta ändå, mycket mer basövningar i den här planen än vad jag tidigare kört och trots att det bara gått två veckor upplever jag reella skillnader på flera ställe, axlar, armar, lår bland annat. Nåja, här är bilderna:

http://img580.imageshack.us/img580/6672/bdb1.jpg
http://img14.imageshack.us/img14/6994/bdb2p.jpg

Fitness Dave
2011-07-04, 08:55
Tanken är densamma som vid ABCDE men något modifierad och mer kontrollerad. Jag tror på principen med växlande energintag och även ett modifierat makro-intag. Jag tror att Torbjörn Å har studier på gång i ämnet om de inte redan är publicerade. Har själv provat ABCDE under långa perioder med relativt bra resultat, dock upplevde jag att kroppsfettet ökade i för stor utsträckning vilket ledde till för långa och jobbiga perioder av deff i anslutning till dieten.

Det ska bli spännande att se när nya bilder dyker upp.