handdator

Visa fullständig version : Några cigaretter i veckan, effekt på kondition?


jizzinmypants
2011-05-07, 00:45
Jag tränar och tävlar i kampsport och är väldigt seriös. Men jag är föredetta rökare och snusar även. Jag ser mig själv som ickerökare men det händer rätt ofta att jag blir sugen på cigg så det blir väl kanske mellan 1-3 i veckan. Det funkar rätt bra så.

Nu undrar jag hur mycket detta försämrar min kondition och om det är möjligt att ens förbättra konditionen om man röker 1-3 cigg i veckan?

Jag vet att det är bäst att sluta helt, och jag jobbar på det. Så ni behöver inte skriva det, tack :)

Pjotor
2011-05-07, 02:14
Försämringen beror förutom på antalet cigaretter även på hur du röker (hur många och hur djupa halsbloss) och i viss mån på cigarettmärket. Det är svårt att ge ett generellt svar. Dessutom tillkommer andra effekter som indirekt påverkar konditionen eller prestanda, bland annat permanent förstörda alveoler och högre krav på återhämtning på grund av det fysiologiska stresspåslag som nikotinet orsakar.

Skicka PM om du vill ha vettiga råd från en som har slutat att både röka och snusa...

Beelz
2011-05-07, 08:37
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att skadorna på lungorna är permanent, dvs den försämrade lungkapaciteten :(

mattilainen
2011-05-07, 08:45
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att skadorna på lungorna är permanent, dvs den försämrade lungkapaciteten :(

jo men det är ju inte direkt efter 1 cigg som detta händer :p

Jag skulle ju tänkt så här. om du tror att 1-3 cigg i veckan gör så mycket för konditionen så slutar du helt, annars fortsätter du om du tycker det fungerar bra. Inget att diskutera. Skulle du sluta enbart för att tillräcklgit många kommer skriva "Det är jättedåligt..." så kan du ju lika gärna sluta. Förstår du var jag vill komma? Om du ÄNDÅ kommer röka din 1-3 cigg i veckan så spelar det ju ingen roll vad vi säger då du ändå håller på att sluta och slutar när du känner dig redo.

Självklart är 1-3 cigg per vecka sämre än att inte röka alls men det är ju också bättre än att röka 4 cigg, eller 5 cigg, eller ett paket.

Nykropp
2011-05-07, 08:45
Jag tränar och tävlar i kampsport och är väldigt seriös. Men jag är föredetta rökare och snusar även. Jag ser mig själv som ickerökare men det händer rätt ofta att jag blir sugen på cigg så det blir väl kanske mellan 1-3 i veckan. Det funkar rätt bra så.

Nu undrar jag hur mycket detta försämrar min kondition och om det är möjligt att ens förbättra konditionen om man röker 1-3 cigg i veckan?

Jag vet att det är bäst att sluta helt, och jag jobbar på det. Så ni behöver inte skriva det, tack :)

Hur kan du se dig som ickerökare när du röker?

Kimkay
2011-05-07, 08:50
Hur kan du se dig som ickerökare när du röker?

Inte för att klanka ner på TS, men en rolig notis är att jag har en kvinnlig bekant som feströker, fikaröker, mysröker osv men hon RÖKER absolut inte när man frågar henne om hon gör det. *bs*

PRound
2011-05-07, 08:57
Jag tycker att man främst ska tänka på sin hälsa när man röker, inte hur det kan påverka ens träning.

rtnn
2011-05-07, 10:14
Jag var likadan som du, rökte inte dagligen, men då och då. Jag såg också mig själv som en icke-rökare. Men nu på efterhand var man ju faktiskt rökare :P 4e veckan fri !
1-3cigg i veckan låter inte farligt som nämnt ovan, men värre än 0cigg

bearwolf
2011-05-07, 11:07
jag rökte i 10 år, riktigt mycket på slutet. Sista året kunde jag knappt sätta mig i bilen utan att bli andfådd. nu har jag inte rökt på 5 år, inte tränåt någon nämnvärd kondition under den tiden, förutom en sommar då jag sprang 5km varannan dag. Nu kör jag endast lite crosstrainer ibland och har bra mycket bättre kondition än många av mina otränade ickerökande vänner :) Man ska aldrig underskatta kroppens förmåga att återhämta sig!

Springer
2011-05-07, 14:14
Jag trot detä rmaxgränsen för konditionsprestation som får rejält stryk med rökning?

Några kända konditionsidrottare som tar ett bloss då och då, finns det?

guitarguy
2011-05-07, 16:26
Jag trot detä rmaxgränsen för konditionsprestation som får rejält stryk med rökning?

Några kända konditionsidrottare som tar ett bloss då och då, finns det?

patrik sjöberg är väl ganska känd för att vara en världstjärna och samtidigt partyboy, han stod ju och rökte mellan sina hopp!

thomast
2011-05-07, 16:38
patrik sjöberg är väl ganska känd för att vara en världstjärna och samtidigt partyboy, han stod ju och rökte mellan sina hopp!

Ja, höjdhopp ställer stor krav på en individs kondition och lungkapacitet.

coolboynesko
2011-05-07, 17:15
De är en kroatisk handbollsspelare som röker, och han är bland dem bästa i världen!

Jo0oHaN
2011-05-07, 23:27
patrik sjöberg är väl ganska känd för att vara en världstjärna och samtidigt partyboy, han stod ju och rökte mellan sina hopp!

han var full av doping också, det kan jag sätta en årslön på, utan tvekan ;D

ceejay
2011-05-07, 23:32
Ja, höjdhopp ställer stor krav på en individs kondition och lungkapacitet.

Du tror man bara kan hoppa högt sådär utan träning alltså? :thumbup:

Zoidy
2011-05-07, 23:49
Du tror man bara kan hoppa högt sådär utan träning alltså? :thumbup:

Det var väl ändå inte det han sa va? Det han sa var bara att man inte behöver ha nån särskild kondition/lungkapacitet för att man ska springa 10 meter och hoppa

ceejay
2011-05-07, 23:51
Det var väl ändå inte det han sa va? Det han sa var bara att man inte behöver ha nån särskild kondition/lungkapacitet för att man ska springa 10 meter och hoppa

U need to go deeper!

Förmodligen måste man träna rätt hårt för att kunna hoppa så, rökte han under sina träningspass? Tror det kräver en hyfsad kondition.

Lillleif
2011-05-08, 00:18
...och tänkt om han klarat 2.46 ifall han inte rökt, då hade han kanske haft kvar världsrekordet än idag...

Zoidy
2011-05-08, 00:30
U need to go deeper!

Förmodligen måste man träna rätt hårt för att kunna hoppa så, rökte han under sina träningspass? Tror det kräver en hyfsad kondition.

Ja det är möjligt att man behöver viss kondition för deras träning, men jag tror mer de kör plyoövningar, spänst osv snarare än ren löpning eller annat. Skulle tro att de kör en del gym också, typ frivändningar osv. Men det här är bara ren gissning från min sida

Rikard Jansson
2011-05-08, 01:43
Bli styrkelyftare

Morrris
2011-05-08, 10:48
Sluta röka. Klara du dig på 3 cigg i veckan klarar du dig på 0.