handdator

Visa fullständig version : Aktivering av mTORC1 nödvändigt för att EAA skall stimulera muskulär proteinsyntes


King Grub
2011-05-06, 16:34
The relationship between mammalian target of rapamycin complex 1 (mTORC1) signaling and muscle protein synthesis during instances of amino acid surplus in humans is based solely on correlational data. Therefore, the goal of this study was to use a mechanistic approach specifically designed to determine whether increased mTORC1 activation is requisite for the stimulation of muscle protein synthesis following L-essential amino acid (EAA) ingestion in humans. Examination of muscle protein synthesis and signaling were performed on vastus lateralis muscle biopsies obtained from 8 young (25 ± 2 y) individuals who were studied prior to and following ingestion of 10 g of EAA during 2 separate trials in a randomized, counterbalanced design. The trials were identical except during 1 trial, participants were administered a single oral dose of a potent mTORC1 inhibitor (rapamycin) prior to EAA ingestion. In response to EAA ingestion, an ~60% increase in muscle protein synthesis was observed during the control trial, concomitant with increased phosphorylation of mTOR (Ser2448), ribosomal S6 kinase 1 (Thr389), and eukaryotic initiation factor 4E binding protein 1 (Thr37/46). In contrast, prior administration of rapamycin completely blocked the increase in muscle protein synthesis and blocked or attenuated activation of mTORC1-signaling proteins. The inhibition of muscle protein synthesis and signaling was not due to differences in either extracellular or intracellular amino acid availability, because these variables were similar between trials. These data support a fundamental role for mTORC1 activation as a key regulator of human muscle protein synthesis in response to increased EAA availability. This information will be useful in the development of evidence-based nutritional therapies targeting mTORC1 to counteract muscle wasting associated with numerous clinical conditions.

J Nutr. 2011 May;141(5):856-62. Mammalian target of rapamycin complex 1 activation is required for the stimulation of human skeletal muscle protein synthesis by essential amino acids.

http://jn.nutrition.org/content/141/5/856.full.pdf+html

Eddie Vedder
2011-05-06, 16:38
Hos äldre verkar det vara andra mekanismer som förbättrar aminosyratransporten till musklerna eftersom mTORC1 minskar med åldern:

Abstract

Amino acid transporters and mTORC1 signaling are important contributors to muscle protein anabolism. Aging is associated with reduced mTORC1 signaling following resistance exercise, but the role of amino acid transporters is unknown. Young (n=13; 28±2y) and older (n=13; 68±2y) subjects performed a bout of resistance exercise. Skeletal muscle biopsies (vastus lateralis) were obtained at Basal, 3, 6, and 24h post-exercise and were analyzed for amino acid transporter mRNA and protein expression and regulators of amino acid transporter transcription utilizing real-time PCR and western blotting. We found that basal amino acid transporter expression was similar in young and older adults (P>0.05). Exercise increased LAT1/SLC7A5, CD98/SLC3A2, SNAT2/SLC38A2, PAT1/SLC36A1, and CAT1/SLC7A1 mRNA expression in both young and older adults (P<0.05). LAT1 and CD98 protein increased only in younger adults (P<0.05). eIF2α (S52) increased similarly in young and older adults post-exercise (P<0.05). rpS6 (S240/244) and ATF4 nuclear protein expression tended to be higher in the young while nuclear STAT3 (Y705) was higher in the older subjects post-exercise (P<0.05). These results suggest that the rapid upregulation of amino acid transporter expression following resistance exercise may be regulated differently between the age groups and involves a combination of mTORC1, ATF4, eIF2α, and STAT3. We propose an increase in amino acid transporter expression may contribute to enhanced amino acid sensitivity following exercise in young and older adults. In older adults, the increased nuclear STAT3 phosphorylation may be indicative of an exercise-induced stress response perhaps to export amino acids from muscle cells.

http://jap.physiology.org/content/early/2011/04/25/japplphysiol.01408.2010.full.pdf+html

Skeletal Muscle Amino Acid Transporter Expression is Increased in Young and Older Adults Following Resistance Exercise. J Appl Physiol. 2011 Apr 28. [Epub ahead of print]

kaffekopp
2011-05-06, 16:43
hur aktiverar man mtorc1 da? genom traning helt enkelt?

forsoker forsta mig pa allt det har men ar lite som att lasa ryska... :)

laste aven att koffein hammade mTORC1, finns det nagon info pa vilka mangder det skulle vara? och i vilken utstrakning?

exevision
2011-06-09, 08:48
Hur aktiverar man mtorc1 då?
Bump

Ronn
2011-06-09, 08:57
Styrketräning. :thumbup:

hejhopp79
2011-06-09, 08:57
L
Ä
S

http://en.wikipedia.org/wiki/Mammalian_target_of_rapamycin

Aminosyror, insulin, tillväxtfaktorer etc.

Eddie Vedder
2011-06-09, 12:30
Nu har jag bara läst abstraktet i Grubs förstapost men jag måste ju erkänna att jag blir fundersam över den framprovocerade blockeringen av mTORC1. Det är ju inget man gör på sig själv inför passet direkt. Jag tänker på EAA-supplementering fastande som exempel. Inte som man dessförinnan intar en mTORC1-blockerare.

Vid det andra testtillfället var man ju i vila också så då känns det ju spontant som basnivåer borde räcka. Inget krav på stimulering över basnivåer genom styrketräning.

Bjern
2011-06-17, 15:56
Så BCAA och EAA i ren form är alltså inte en bra ersättning till vassle som mellanmål då man inte tränar?

King Grub
2011-06-17, 15:57
Hur kom du fram till den slutsatsen?

Bjern
2011-06-17, 16:08
Är den felaktig? Om nu aktivering av mtorc1 är nödvändig för att kroppen ska stimulera EAA borde väl det vara onödigt om man inte aktiverar mtorc1, men ändå tar EAA?

hurril
2011-06-17, 16:09
Är den felaktig? Om nu aktivering av mtorc1 är nödvändig för att kroppen ska stimulera EAA borde väl det vara onödigt om man inte aktiverar mtorc1, men ändå tar EAA?

Varför tycker du att det inte gäller för Vassle också?

Bjern
2011-06-17, 16:10
Varför tycker du att det inte gäller för Vassle också?

Fel av mig, självklart borde det även gälla vassle.

Eddie Vedder
2011-06-17, 16:38
Så BCAA och EAA i ren form är alltså inte en bra ersättning till vassle som mellanmål då man inte tränar?

Hur får du in träning i bilden? Läste du ens inlägget innan ditt?

Bjern
2011-06-17, 16:42
Hur får du in träning i bilden? Läste du ens inlägget innan ditt?

Ja jag förstår inte vad en mtorc1-blockerare är och jag förstod det som att man aktiverar mtorc1 genom träning, fel?

Eddie Vedder
2011-06-17, 16:42
Ja jag förstår inte vad en mtorc1-blockerare är och jag förstod det som att man aktiverar mtorc1 genom träning, fel?

Tränade de?

Grazzafukkinrazzi
2011-06-17, 16:46
Nu har jag bara läst abstraktet i Grubs förstapost men jag måste ju erkänna att jag blir fundersam över den framprovocerade blockeringen av mTORC1. Det är ju inget man gör på sig själv inför passet direkt. Jag tänker på EAA-supplementering fastande som exempel. Inte som man dessförinnan intar en mTORC1-blockerare.

Vid det andra testtillfället var man ju i vila också så då känns det ju spontant som basnivåer borde räcka. Inget krav på stimulering över basnivåer genom styrketräning.

Ja jag förstår inte vad en mtorc1-blockerare är och jag förstod det som att man aktiverar mtorc1 genom träning, fel?

Björn, lugna ned dig några hekto nu. Du är och skriver överallt och oroar dig över allting, inget fel i att fråga men du övertolkar och drar förhastade slutsatser. Läs lugnt igenom det som skrivs istället, för du missar det essensiella i många inlägg :)

Bjern
2011-06-17, 16:47
Aye kapten, ja jag gör väl det. ;)

Gravencast
2011-06-18, 10:44
laste aven att koffein hammade mTORC1, finns det nagon info pa vilka mangder det skulle vara? och i vilken utstrakning?

Nu har jag bara läst abstraktet i Grubs förstapost men jag måste ju erkänna att jag blir fundersam över den framprovocerade blockeringen av mTORC1. Det är ju inget man gör på sig själv inför passet direkt. Jag tänker på EAA-supplementering fastande som exempel. Inte som man dessförinnan intar en mTORC1-blockerare.


Tänkte bara svara på dessa två lite kort.

Koffein hämmar mTOR aktiviteten med ungefär 80% vid en substansmängd på 1millimol.

Med tanke på alla PWO:s som innehåller koffein och kaffe innan träning osv. så är det nog ganska vanligt att inta en mTOR hämmare innan träning :)

Pepz
2011-06-19, 09:47
Tänkte bara svara på dessa två lite kort.

Koffein hämmar mTOR aktiviteten med ungefär 80% vid en substansmängd på 1millimol.

Med tanke på alla PWO:s som innehåller koffein och kaffe innan träning osv. så är det nog ganska vanligt att inta en mTOR hämmare innan träning :)

gäller väl även grönt Thé, curcumin och resveratrol?

skulle vara kul att se en studie på den faktiska effekten på hypertrofi.

Gravencast
2011-06-20, 09:11
gäller väl även grönt Thé, curcumin och resveratrol?

skulle vara kul att se en studie på den faktiska effekten på hypertrofi.

Yepp, och nästan alla gör det dessutom på olika sätt vilket gör det ganska komplext. Men antagligen så har ingen av dom någon större inverkan i slutändan.

Ta koffein som exempel. Även om vissa delar av mTOR nedregleras av koffein så har det ingen inverkan på Raptor vars bindning till mTOR är det som till stor del styr mTORs effekt på 4EBP1 samt p70alpha. Dessa två har stor inverkan på regleringen av proteinsyntes och tillväxt.

Eftersom dessa två inte påverkas av koffein även om stora delar av mTOR aktiviteten i övrigt sänks så blir antagligen effekten av koffein på hypertrofi väldigt liten, troligen ingen alls.

Nu vart det kanske lite överkurs om man inte är hemma på molekylärbiologi, men slutsatsen är nog ganska klar iaf :)

r3mpuh
2011-11-08, 06:18
Hämmar Ritalin(centralstimulerande medlet metylfenida) mTOR?

Cerberus
2011-11-08, 18:07
kan stimulanternas effekt på AMPk va den som gör att koffein(och kanske andra stimulanter, får själv Ritalin för ADD) hämmar mTOR?