handdator

Visa fullständig version : rågruta kontra vitt bröd?

Donkey Kong
2011-05-06, 12:58
Behöver lite hjälp eller stjälp från Kolos samlade elit!

Själv är jag ju en riktig ärketjockis av födsel och ohejdad vana, så jag svarar alldeles för bra på socker i alla former, försöker skära ner. Ett favorithatobjekt är hårdbröd, som folk inte verkar förstå att det är pest och pina (enligt mig då, kalorimässigt alltså).

I de eviga fikadiskussionerna med damerna, som alltid äter rågruta (korrekta namnet, rågknäcke? ca 350 Kcal per 100gr?), påstår jag att de lika gärna kunde äta vitt bröd (långfranska ca 260 Kcal per 100 gram).
Men damerna vägrar förstå, med motiveringen "alla vet ju att vitt bröd är onyttigt" och har mycket socker i sig, diabetiker kan inte äta vitt bröd mm, hårdbröd är alltså mycket nyttigare? *gah!*

Egentligen bryr jag mig inte om damerna, men jag tycker (tror?) det är trist att de lurar sig själva, eller är det jag som har fel? *rolleyes*

Själv har jag förpassat brödet till "lyx" eller ibland en hårdbrödmacka med makrill som uppladdning inför benpass, kan detta vara korrekt?

Pintan
2011-05-06, 13:04
En skiva knäckebröd innehåller mindre kalorier är en skiva vitt formbröd (generellt). För de flesta är knäckebröd mer mer mättande per kalori.

Donkey Kong
2011-05-06, 14:14
Attans, så jag har fel då? :(

mikaelj
2011-05-06, 14:14
Bröd är i regel skräp. Mättar jättedåligt för de flesta. Med överätning, omedvetet, som följd.

vicarious
2011-05-06, 14:53
Tänker du i termer av viktnedgång så är det inga som helst problem att äta vitt bröd och ändå gå ner i vikt.

Men generellt sett så är nog knäckebröd ett bättre alternativ för de flesta.

Namnet kanske är Falu Rågrut som du tänker på?

Big Sleazy
2011-05-06, 15:49
Ett knäckebröd väger inte mycket alls, det är alltså inte särskilt många kalorier i endast ett litet knäckebröd. Själv skulle jag hellre ta ett ägg.

Sheogorath
2011-05-06, 17:01
Bröd är i regel skräp. Mättar jättedåligt för de flesta. Med överätning, omedvetet, som följd.

Fast du kan ju inte sätta likhetstecken mellan överätning och skräp heller. Många har problem att gå upp i vikt och då är ett gott bröd ovärderligt att ha i arsenalen. Hade jag inte haft 6 skivor bröd i min diet vid start hade jag haft väääldigt svårt att komma upp i mina 3400 kcal utan att blanda in massa sockersötat skräp, eftersom jag samtidigt ville ha merparten av mina kalorier (utöver kv x 3 g protein och kv x 1 g fett) från stärkelse.

Patarei
2011-05-07, 16:21
Jag har svårt att hitta något som håller mig mätt längre än bröd.
5-6 brödskivor håller mig ofta mätt en hel dag. Ibland längre.

Gott är det också.

Pepz
2011-05-07, 16:32
Jag har svårt att hitta något som håller mig mätt längre än bröd.
5-6 brödskivor håller mig ofta mätt en hel dag. Ibland längre.

Gott är det också.

mätt längre än en dag på lite bröd??? märkligt

Patarei
2011-05-07, 16:40

Jag tycker själv att det är lite märkligt. Speciellt som havegrynsgröt som "ska" mätta så bra inte mättar mig alls.

Sheogorath
2011-05-07, 17:17

Ja, det är precis tvärt om jag menar. Just eftersom bröd (lätt, fluffigt) mättar så dåligt är det ett effektivt sätt att få i sig energi från en bra källa (stärkelse och protein men inget socker) om man har svårt att gå upp i vikt. Bröd under bulk och tidig deff = kung. En annan sak är det med danskt, hårt, äckligt surbröd. Där snackar vi propp som täpper till länge.

Tolkia
2011-05-07, 18:22
Varför måste du omvända dina arbetskamrater bara för att du själv inte råkar gilla knäckebröd? De lurar inte sig själva mer än vad du gör.

isterbuk
2011-05-07, 19:10
Frångår ämnet en aning, ett sidospår om så vill.

En macka i sig kanske inte mättar så bra men adderar man rikligt med pålägg så tycker jag att ett par mackor kan bli riktigt mättande. En mycket trevlig kombo är ju två stycken skivor danskt rågbröd med stekt ägg, ost och ett par salladsblad.

Sheogorath
2011-05-07, 19:45
Frångår ämnet en aning, ett sidospår om så vill.

En macka i sig kanske inte mättar så bra men adderar man rikligt med pålägg så tycker jag att ett par mackor kan bli riktigt mättande. En mycket trevlig kombo är ju två stycken skivor danskt rågbröd med stekt ägg, ost och ett par salladsblad.

Absolut. Om man vill bli mätt. Annars är det inge vidare. ;)

Landström
2011-05-07, 20:08

Lembas (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lembas)

;)

Sheogorath
2011-05-07, 20:14
Lembas (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lembas)

;)

:laugh: