handdator

Visa fullständig version : kunnig sjukgymnast?


tdaman
2011-05-06, 12:21
Hej alla, har precis varit hos en sjukgymnast med min axel som knäcker och knakar och gör väldigt ont. Fick höra att jag antagligen är "överrörlig" eller något sådant sedan pratade han om att vissa hade bara smärta i främre delen av axeln men jag har i båda, han kallade det multi.

Om jag ska beskriva när värken träder in som mest så är det i bottenläget av bröstövningar då det knäcker till i baksida axel. Fick tipset att köra rotatorcuff övningar som det skulle bli bättre av och sedan mer eller mindre köra på som vanligt.

Någon som haft axelproblem och kört rotatorcuffövningar så det har blivit bra?

Lindrian
2011-05-06, 12:40
Jag är ingen expert men det låter logiskt. Axeln är (om jag minns rätt) den mest rörliga leden vi har, och även den mest lättskadade. Rotatorcuff-övningar borde stärka dina leder i axeln och eliminera smärtan. Dock ska dessa göras med PERFEKT form och inget fusk, ALLS.

Jobo
2011-05-06, 19:02
Helt riktigt är den s.k rotatorcuffen mycket viktigt för fullgod axelfunktion. Den består egentligen av fyra muskler som ser till att ledhuvudet på överarmen ligger optimalt placerad i ledpannan (skulderbladet). Sen finns det ju många andra muskler som är ytterst viktiga, trapezius, serratus anterior mm.
Att bara köra på som vanligt och köra lite cuffövningar tror jag inte på, det räcker nog inte för att bli av med problemen.
Det viktigaste tycker jag är att utesluta smärtande moment, sluta således att köra pressövningar till bottenläget. Kan du köra bänk/hantelpress och stanna en dm ovan bröstkorgen ger det finfin bröstträning. Lätta vikter såklart.
Jag tycker du ska tillbaks till sjukgymnasten och få exakta instruktioner i hur och vilka övningar du ska utföra för cuffen och andra stabiliserande muskler.

Sjukgymnast